Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Нашого цвіту по всьому світу. Сподвижники друкарської справи.

Опис документу:
Матеріал для уроку краєзнавства, де учні ознайомляться з історією друкарства в Україні, охарактеризують історичну добу , усвідомлювати важливість історичної спадщини, причетності кожної людини до історії України та культури. виховувати шанобливе ставлення до книг, інтерес до нашої історії, ціннісне ставлення до мистецтва.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

6 клас.

Тема: Нашого цвіту по всьому світу. Сподвижники друкарської справи

Мета:ознайомити з історією друкарства в Україні,охарактеризувати історичну добу , усвідомлювати важливість історичної спадщини, причетності кожної людини до історії України та культури. виховувати шанобливе ставлення до книг, інтерес до нашої історії, ціннісне ставлення до мистецтва.

Обладнання: портрети першодрукарів, підручник, мультимедійна презентація.

Методи і прийоми:бесіда, перевтілення, «Мікрофон», мозковий штурм, робота в парах, гранування.

Тип уроку: екскурс в минуле української культури.

Основний зміст уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Забезпечення емоційної готовності .

Вчитель: Діти , я рада вас бачити на нашій виховній годині - пізнанні мистецтва і душі. Щоб наша зустріч була цікавою, я прошу вас побажати один одному за партою гарного настрою. Вправа «Побажання» .

2. Проблемне питання

Вчитель: Давайте ми про що піде мова на занятті.

Закодований запис

Завдання.

Викресліть однакові маленькі букви в кожному рядку і ви дізнаєтеся про що ми маємо говорити на уроці, прочитаєте вислів.

Ї

д

а

ж

д

ж

Ї

о

к

к

В

о

т

Е

т

н

Л

і

н

И

і

я

я

Ч

Н

и

к

І

и

к

С

щ

Т

щ

Ь

и

у

п

К

у

Н

п

И

у

б

Г

б

А

Вчитель Ви правильно прочитали вислів. Саме про книги ми будемо.

Вчитель : Наше завдання - ознайомитися з історією друкарства в Україні (коротко).

Літописець: Історія нашої книги давня і тисячолітня…Колись, коли ще люди не робили книжок, подібних до сучасних, вони писали на дощечках, зроблених з береста чи дуба. Деякі з них збереглися до наших днів , ї називають «берестяні грамоти».

На таких дубових дощечках написана «Велесова книга». А тисячу років тому відбулася подія , що змінила все життя наших предків, - прийняття християнства. 988-ий рік… Володимир Великий…. Із прийняттям християнства з’являються в нас християнські книжки. Це Біблія , Євангеліє, Апостол, псалтир, покликані утверджувати християнську віру на нашій землі. Написані церковнослов’янською мовою, вони були зрозумілі руським людям, бо це була мова їхніх сусідів - слов’ян

Найдавніша книжка , що збереглася з тих далеких часів, називається Остромирове Євангеліє, написані були на замовляння чоловіка на ім’я Остромир.

Кожна книга писалася від руки гусячим пером на дуже дорогому матеріалі - пергаменті, виготовленому з телячої шкіри, по-особливому вичиненої. Для книги робився оклад (оправа), для його прикрашання використовували метал, дорогоцінне каміння Така книга коштувала дорого. Створювалася роками.

Виготовленням книг займалися монахи при монастирях. Вони перекладали релігійні книги, переписували їх, прикрашали сторінки книги візерунками та заставками. Для цього треба було бути освіченою та мистецьки обдарованою людиною.

Привозних книг не вистачало для потреб держави і церкви. За часів князя Ярослава Мудрого у збудованому тоді Софіївському соборі відкрився перший на Русі скрипторій – майстерня , де виготовлялися книги. Князь Ярослав мудрий відзначався любов’ю до книжок. Він наказав утворити першу книгозбірню на Русі. Знаходилась вона тут же, у Софіївському соборі. Її вважають першою нашою бібліотекою.

Саме тоді, у давні часи з’явився наш перший літопис - «Повість минулих літ». Його вважають найстарішою руською книгою, адже це була не перекладена з іншої мови книга, а написана нашим літописцем - Нестором. Текст повісті , написаний ним, не зберігся, але збереглися копії. Кожен монастир мав собі за честь мати твір святого Нестора.

Слайд №6.

Ось як починався цей літопис: «Се повість временних літ, звідки почалася Руська земля, хто в Києві перший став княжити і звідки Руська земля стала буть». А от як в літописі записано про книги : «Велика бо користь буває людині від учення книжного. Книги ж учать і насталяють нас на путь покаяння, і мудрість , бо, і стриманість здобуваємо ми із словес книжних, бо се ріки , що наповнюють всесвіт увесь. Се є джерелами мудрості, бо у книгах незмірна глибина. Ними , бо в печалі ми втішаємося, вони є уздою стриманості. А мудрість великою є … Якщо бо пошукаєш ти в книгах мудрості пильно, то знайдеш ти велику користь душі своїй. Бо коли хто читає книги, то бесідує він з Богом або зі святими мужами»

Друкар: Через кілька століть по смерті Нестора з’являються й друковані книжки . Вони були набагато дешевші за рукописні: папір коштував дешевше за пергамент, та й часу для виготовлення книг за до допомогою друкарського верстата витрачалося значно менше.

Першими українськими друкованими книжками стали релігійні книги, надруковані у Кракові та Празі та інших містах слов’янами – друкарями , серед них найвідоміший - Франциск Скорина.

Найвідомішим першодрукарем в Україні був Іван Федоров.

Іван Федоров (1510—1583) — засновник книгодрукування в Росії та Україні. За окремими даними, навчався у Краківському університеті, де одержав ступінь бакалавра. Свою діяльність розпочав разом з П. Мстиславцем у 1563 p. у Москві, де видрукував першу датовану російську книгу “Апостол”.

У ній він виступив не лише як друкар, а й як редактор. Видання багато ілюстроване: на фронтиспісі зображено апостола Луку. Заставки та кінцівки, а їх 48, виконані на високому художньому рівні. Шрифт розроблено на базі московського півуставу. Окрім “Апостола” у Москві вийшло два видання “Часовника”.

Але в 1566 p. І. Федоров разом з П. Мстиславцем залишив Москву і переїхав в Україну. За однією версією, це було зумовлено гонінням верхівки церкви, за іншою — культурна місія. Свою діяльність в Україні він почав в Заблудові у маєтку гетьмана князівства Литовського Г. Ходкевича, де друкує “Учительнеє Євангеліє”. Після від’їзду Петра Мстиславця до Вільно І. Федоров уже один випустив “Псалтир” з “Часословом”.

Із Заблудова він переїхав до Львова, де в 1573 p. заснував першу в Україні друкарню, а вже в 1574 p. виходить “Апостол”. В книзі є післямова “Повесть… откуда начася и како свершися друкарня сия”, — це перший зразок української мемуарної літератури.

1574 рік знаменний тим, що цього року вийшла “Азбука” — перша українська граматика. На сьогодні відомий один повний примірник у Гарвардському університеті США. Видання цього підручника демонструє І. Федорова як просвітителя українського народу.

Слайд № 13

Четверта його друкарня почала діяти в 1578 p. в Острозі, у маєтку князя К. Острозького, де було ще раз перевидано абетку. Вона призначалася для навчання дітей у школі, заснованій у місті. Тут же, в Острозі, І. Федоров випустив першу повну слов’янську Біблію кириличного шрифту, так звану Острозьку Біблію. Нині відомо близько 250 її примірників. Це одна з найвизначніших пам’яток історії та культури слов’янського народу.

І. Федоров — постать ренесансної доби. Як і багато хто у цей період, він був різнобічне освічений, поряд з видавничою справою відливав гармати, винайшов багато дульну мортиру з частинами, що взаємозамінювалися. Певний час (протягом 1583 p.) працював у Кракові, Відні й, можливо, Дрездені. Мав тісні зв’язки з освіченими людьми Європи. Зокрема, у Дрезденському архіві знайдено листування І. Федорова із саксонським курфюрстом Августом.

Свій життєвий шлях І. Федоров закінчив у Львові в 1583 p.

Український і російський народи віддають належне своєму першодрукареві, а всі книговидавці та книгознавці в 1959 p. започаткували й регулярно проводять щорічні наукові сесії, присвячені актуальним проблемам історії книги та книжкової справи — “Федоровські читання”. Вийшла велика кількість наукових праць, присвячених життю і діяльності “друкаря книг пред тем невиданных”.

Іменем Івана Федорова довгий час називався Український поліграфічний інститут у Львові (тепер Українська академія друкарства). У Росії його іменем названо продовжуване видання, присвячене стародрукам — «Федоровські читання» (М., 1976 і далі.). У Львові та Москві є пам'ятники Івану Федоровичу (Федорову). Від 1949 року іменем Федорова названо вулицю у Львові[3], де міститься колишня будівля Ставропігійського інституту і з 1944 року діє Ставропігійський професійний ліцей (до 1990 - ПТУ), що готує кваліфікованих робітників-поліграфістів.

«Мікрофон»

Яке ремесло стало справою життя Івана Федорова?

Робота в малих групах .

Перегляд колективного мультимедійного проекту.

Складання карти географічних назв, що зустрічаються

Выгнутая вверх стрелка 11 Москва

Выгнутая вниз стрелка 21Литва

ЛВыгнутая вверх стрелка 17ьвів

ОВыгнутая вниз стрелка 14строг

Львів

Постать Івана Федорова посідає одне з найпочесніших місць в історії української культури. Водночас із цим іменем пов’язано багато загадок і припущень. Не збереглося ніяких документів про те, коли й де народився Іван Федоров, а відтак походження його не відоме

Москва.

Перша друкарня Івана Федорова

Тут І.Федоров розпочав діяльність разом з П. Мстиславцем у 1563 pоку, де видрукував першу датовану російську книгу “Апостол”. У ній він виступив не лише як друкар, а й як редактор. Видання багато ілюстроване: на фронтиспісі зображено апостола Луку. Заставки та кінцівки, а їх 48, виконані на високому художньому рівні. Шрифт розроблено на базі московського півуставу. Окрім “Апостола” у Москві вийшло два видання “Часовника ".

Литва. Заблудів. Друга друкарня

Далі у діяльності друкаря була Литва У липні 1568 в Заблудові, невеличкому містечку, заробив верстат друкарні Івана Федорова. Існувала друкарня недовго - близько двох років, але її роль в історії слов'янського друкарства виключно велика. У ті далекі часи вона являла собою приклад дружніх зв'язків братніх народів, зв'язків, які стали настільки плідними в наші дні.

Третя друкарня .Львів

Початок книгодрукування у Львові внаслідок старання друкаря Івана Федорова слід вважати величезною подією в історії культури українського народу. Друкування книг на Україні відкрило нову важливу сторінку в дальшому розвитку українського письменства..

Острог. Четверта друкарня

Очевидно, через несприятливі умови друкування у Львові Іван Федоров на запрошення князя

К. Острозького переїхав до Острога, де діяла тоді відома Острозька школа. Тут ще з більшою інтенсивністю розгорнулась його видавничо-друкарська діяльність. В Острозі було вдосконалено друкарню, відлито деякі нові шрифти, вирізьблено багато нових прикрас.

У 1580 р. Іван Федоров надрукував в Острозі на Волині "Новий завіт", а в 1581 р. вийшла з друку відома Острозька Біблія. Підготовляли Біблію до друку К. К. Острозький і його літературний гурток ще до відкриття Острозької друкарні. Для цього треба було провести, велику перекладацьку і редакторську роботу величезної за розміром і складної за текстом книги.

Іван Федоров має великі заслуги і перед українським книжковим мистецтвом – він створив нові накреслення шрифтових літер. Його орнаментальні книжкові знаки – це оригінальні декоративні твори, часто виконані в суто українському стилі, що не втратили мистецького значення й досі.

Історик. Костянтин Острозький

На початку 1575 року великий український феодал князь Костянтин Костянтинович Острозький, давно вже думав про видання повної слов'янської Біблії, запросив Івана Федорова до себе на службу. Побачивши в цьому можливість продовжувати улюблену справу, а також вихід з фінансової скрути, друкар погодився.

Дорога була недовгою. Місто Острог було оточене міцною стіною. Потрапити до нього можна було через строго охоронювані ворота. Друкарня Івана Федорова знаходилася неподалік від замку. Двір, на якому знаходилися друкарня і школа, називався «Булсардіновим» - він стояв на вулиці Замковій у підніжжя Замкової гори, неподалік від костелу Вознесіння, збудованого в XV столітті, Успенського собору та Миколаївської церкви.

Князь К. К. Острозький задумав грандіозний на той час план: випустити у світ першу повну слов'янську Біблію. Для цього потрібно було розробити малюнки та відлити по них нові шрифти, вигравіювати дошки заставок і запастися великим кількістю паперу, що було найважчим. Тому Іван Федоров вирішив зав'язати зв'язку з папероробних майстрами. Острозька Біблія відіграла винятково велику роль в історії культури східнослов'янських народів. У свій час вона стала для Заходу своєрідним свідченням ідеологічної та моральної зрілості росіян, українців, білорусів. Важливо підкреслити і роль цієї книги у розвитку природничих і технічних уявлень на Русі: Біблія містила відомості з астрономії та математики, хімії та географії, біології та медицині.

ІІІ. Відтворення почутого на занятті.

Щоб з’ясувати , чи уважно ви слухали розповіді на уроці, виконаємо завдання із казкової торбинки.

Гра «Так-Ні»

Умови гри.

На листочках ви ставите слово «так», якщо згоджуєтесь із відповіддю, та «ні» - коли не згоджуєтеся. Хто дає неправильну відповідь вибуває із гри.

  1. Іван Федоров був першим друкарем у світі?.(Ні)

  2. Преподобний Нестор був літописцем.(Так)

  3. Іван Федоров друкував книги в Москві, Львові, Острозі .(Так)

  4. Іван Федоров займався тільки друкарством?. (Ні)

  5. Іван Федоров працював у Москві? (Так)

  6. Друкуванням книг можна уникнути великої кількості помилок .(Так)

  7. Книги - це ріки , що напувають світ довкола нас .(Ні)

  8. Іван Грозний дозволив друкувати книги Івану Федорову.(Так)

3. Підсумок заняття . « Я - літератор»

Складання неримованого вірша – сенкану

Цей вид роботи доповнить дану нами характеристику першодрукареві.

Діти , користуючись алгоритмом складають сенкан.

Алгоритм складання сенкану

1-й рядок – одне слово - тема (іменник)

2-й рядок – два слова – означення (прикметники)

3- й рядок – три слова – активність, дія (дієслова)

4-й рядок – чотири слова – фраза, яка виявляє ставлення автора до теми

5-й рядок – одно слово - асоціація до теми ( іменник)

Зразок складеного сенкану

Першодрукар

розумний і талановитий

видає, оздоблює, створює

ніколи не зрадить свій народ

Друкар книг

9

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.