Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

Написання слів іншомовного походження

Українська мова

Для кого: 5 Клас

03.02.2020

452

3

0

Опис документу:
Ноосферний урок. Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про написання слів іншомовного походження; ознайомити учнів з основними правилами правопису И, І в іншомовних словах; розвивати вміння і навички роботи зі словником іншомовних слів; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Написання слів іншомовного походження

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про написання слів іншомовного походження; ознайомити учнів з основними правилами правопису И, І в іншомовних словах; розвивати вміння і навички роботи зі словником іншомовних слів; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.

Хід уроку

  1. Гармонізація простору

Діти, утворімо всі разом «Коло радості». Я люблю все живе та посилаю вам побажання любові, добра, здоровя. А тепер усміхніться один одному та сідайте.

Стежечка-мережечка привела всіх в клас.

Стежечка-мережечка тішила всіх нас,

Дарувала нам красу і цвіт

Й запросила у казковий світ.

Іди по цій стежинці, дитино,

Даруй добро і тепло

І пам’ятай: ти – людина,

Учись, думай, твори добро.

Сьогодні ми з вами помандруємо казковою країною.

  1. Актуалізація опорних понять

  • Як називаються слова, які приходять з чужих мов?

  • Чому зявляються іншомовні слова?

  • Назвіть ознаки іншомовних слів.

  1. Сенсорно-моторний етап

Сядьте рівненько. Покладіть руки зручненько. Закрийте очі, дихайте повільно, розслабте всі мязи свого обличчя. Ваше тіло наповнюється легкістю. У вас гарний настрій.

Уявімо казковий, таємничий, чарівний замок. Захоплюючим поглядом обводимо могутні стіни, високі та гострі шпилі, масивні сходи та переходи. Замок має 9 башт. У кожній з яких живе одна з девяти улюблених букв хазяйки.

Замок оточений чарівним куполом, який захищає його від магічних та фізичних атак. Завдяки девяти магам підтримується сила купола.

Ви потрапили до числа тих щасливчиків, які мають спеціальний дозвіл від хазяйки ( пані Девятки). Тож ласкаво просимо до замку.

Пройшовши головні ворота, ви опиняєтеся в казковому саду, де ростуть красиві квіти та дерева, яких у своєму житті ви ще не бачили.

Яскраві птахи перелітають з квітки на квітку, а в такт вітру квіти наспівують дивну пісеньку «Де ти з’їси цю чашу жиру?» Яскраве світло ріже очі, однак ви неспроможні відірвати погляду від стін, на яких красуються портрети букви И.

Величезний хол, із якого ведуть безліч дверей. Що за ними? Сотні кімнат різного призначення. Відкривши перші двері, ви опиняєтеся в кімнаті для гостей, де оселилася буква І, яку охороняють незмінні слова (поні, журі, хобі, таксі), та прислуговують голосні звуки та Й, які так і намагаються стати перед І, ніби захищаючи.

А ось якась загадкова кімната, розмальована знаками оклику. Відчиняючи двері, чуєте дивний скрип: «Запамятай!»

Спускаємося сходами, на яких написані слова: бинт, вимпел, лимон, кипарис, графин, кинджал, мигдаль. Освітлюємо факелом стіни, де записано «Винятки».

До вас безшумно підходить дворецький і пропонує пройти за ним. Він веде вас до бібліотеки. Мільйони книг, стелажі аж до стелі, зручні дивани. Ви уважно роздивляєтеся книжки, берете одну з багатьох – це словник іншомовних слів.

Раптом ви опиняєтеся на кухні. Біля великих пічок пораються кухарята в білих ковпачках і ніби, як якесь заклинання, шепочуть: «Де ти зїси цю чашу жиру?»

Ось ви піднялися до гостинної зали, де вас зустріла пані Девятка. Вона за руку вела букву И, за якою вишукалися приголосні. Усі разом співали : «Де ти зїси цю чашу жиру?»

Наша уявна подорож закінчилася, підніміть голову, посміхніться.

  1. Символьний етап

  • Яким ви уявили собі замок та його мешканців?

  • Що відчули?

  • Візьміть листочки, олівці та намалюйте те, що уявили, запам’ятали.

(Створення дітьми образонів)

  • Що ви намалювали?

  • Які букви, слова написали?

  • Які ж ви молодці! Уважно слухали, красиво намалювали, гарно пояснили.

  1. Логічний етап

Отже, чарівний замок знаходиться в одній із провінцій великої країни Орфографії. Правити запозиченими словами королева орфограма призначила пані Девятку. Іншомовні слова склали про неї пісеньку:

Панувала Девяточка, панувала.

Тільки букву И як друга вона визнавала.

(На дошці зявляється портрет пані Девятки, яка за руку тримає И).

Де Девятка зявиться, за нею буква И.

Чи то Африка, чи Арктика,

Антарктида, а чи Балтика,

Вашингтон, Чикаго, Чилі –

Нерозлучні друзі милі.

А Девятка наступає,

Як диктатор вимагає

У такій системі жити

І такий режим створити:

Аби И навіки-вічні

Жила в праці титанічній.

Буква И проситись стала:

«Хіба ж я працюю мало?

Дай хоч трохи відпочити!

Букву І візьми служити!»

Не хотілося Девятці відпускати подругу хоч на хвилинку, та зрозуміла, коли побачила схудлий силует букви И, що такого режиму праці ніхто не витримає. «Добре! – сказала вона. - Нехай уже буква І йтиме за мною в кінці незмінних слів.» «Ох!- зітхнула буква И.- Це дуже мало, я не встигну відпочити. Може, ще колись буква І мене замінить?»

Скривилась пані Девятка, але ж шкода їй стало подруги: у такій ситуації й захворіти можна. І дозволила вона букві І супроводжувати її перед голосними та Й.

Так і пишуть тепер: історичний, але історія; симпатичний, але симпатія.

А буква И, маючи змогу відпочивати, з радістю супроводжує свою владну подругу Девятку і стоїть між нею та приголосними звуками.

(До портрету Девятки з буквою И домальовуємо приголосні з реченням, яке допомагає запам’ятати правило: «Де ти зїси цю чашу жиру?»)

  1. Лінгвістичний етап

Завдання 1. Перегляньте перелік предметів у ваших щоденниках і назвіть іншомовні слова, у яких пишуться букви И та І. Поясніть правопис цих слів.

Завдання 2. Пані Девятка запрошує нас до цирку.

Слово ЦИРК давно зявилось,

Вперше в Римі оселилось.

У старій латинській мові

«Круглий» значило це слово.

(Демонстрація слайдів із зображенням циркових артистів)

  • Як звуться циркові артисти? Запишіть назви, поясніть написання.

(еквілібрист, дресирувальник, факір, ілюзіоніст, гімнаст)

Завдання 3. Розгадайте кросворд «Столиці країн світу».

(Демонстрація слайдів із фото міст Париж, Вашингтон, Афіни, Лісабон, Мехіко, Пекін, Мадрид, Вільнюс, Рим, Тбілісі, Токіо)

  • Яке правило можна проілюструвати словами, вписаними в клітинки кросворда?

Завдання 4. Самостійна робота з ключем. Вставте пропущені И та І, записуючи у перший стовпчик – зі вставленою І, у другий – з И.

Сп..дометр, бенз..н, реж..м, оф..цер, еруд..т, лог..ка, операц..я, дев..з, хр..зантема, нарц..с, к..но, ярл..к, адм…рал.

Ключ. Із початкових букв записаних слів повинні скластися два слова, якими закінчується прислів’я: «Краще гірка правда, ніж …. (солодка брехня)».

  1. Підсумок уроку.

  1. Домашнє завдання (на вибір).

  1. Складіть діалог на тему «Екскурсія до музею», використовуючи слова іншомовного походження і пояснюючи вивчену орфограму.

  2. Складіть словниковий диктант (15-20 слів) до вивченої теми.

  3. Виконайте вправу за підручником.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.