і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Написання прикметників із суфіксами –еньк, -есеньк, -ісіньк, -ськ, -цьк, -зьк

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Написання прикметників із суфіксами –еньк, -есеньк, -ісіньк, -ськ, -цьк, -зьк

Мета: повторити й поглибити знання учнів про прикметник, його морфологічні ознаки, сприяти зміцненню навичок правопису прикметників із суфіксами -еньк, -есеньк, -ісіньк, -ськ, -цьк, -зьк та позначати відповідні орфограми, формувати вміння утворювати форми пестливих прикметників за допомогою цих суфіксів, правильно писати такі слова; виховувати охайність, наполегливість, культуру мовлення

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ. Аналіз контрольної роботи

ІІІ. Експрес-опитування учнів про прикметник, його морфологічні ознаки

Прикметник службова частина мови? (ні)

Прикметник означає дію або стан предмета? ( ні)

Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)

Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)

Прикметник має 3 розряди? (так)

Прикметники сестрину, братів належать до якісних? (ні)

Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)

Прикметник змінюється за родами і числами? (так)

До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)

Велич, силач, зелень – це прикметники (ні)

Прикметники творяться всіма відомими вам способами (ні)

Прикметник відноситься до іменників (так)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Творче конструювання:

1. Спробуйте додаванням до слів суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк- утворити нові слова( один учень працює біля дошки):

чистий, малий, тонкий, білий, учитель, козак, Київ

(чистісінький, чистенький, малюсінький, малесенький, маленький, тонюсінький, тоненький, тонесенький, білесенький, біленький, учительський, козацький, київський).

Яких значень набули утворені вами прикметники?

(значення зменшеності, здрібнілості, пестливості; приналежності, походження).

Підкресліть орфограму у цих словах.

Отже, прикметники творяться за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, набуваючи при цьому значення пестливості, зменшеності та здрібнілості. Творяться прикметники і за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- зі значенням приналежності або походження.

У таких суфіксах завжди пишемо м’який знак.

2. Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу).

Зачитати правила на сторінці 149

V. Вправи для закріплення одержаних знань.

г - ж - з │ -зьк(ий)

к - ч - ц + ськ(ий) │ -цьк(ий)

х - ш - с │ -ськ(ий)

1. Робота з підручником

Виконати вправи. Від географічних назв утворити прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-. У яких словах відбувається чергування?

Кавказ - кавказький, Львів - львівський, Гадяч - гадяцьий, Острог - острозький, Євпаторія - євпаторійський , Калуш - калуський (місто Івано-Фр. обл), Прилуки - прилуцький, Овруч - овруцький, Волноваха - волноваський, Асканія Нова -аканіє-новський , Балаклава - балаклавський, Кіровоград - кіровоградський, Кременчук - кременчуцький.

Винятки: казахський, дамаський, меккський, тюркський, баскський

2. До наведених далі прикметників доберіть антоніми. З одним із словосполучень складіть речення. Визначте орфограму.

Легеньке завдання (складненьке), старшенька сестра(молодшенька), теплесенький вітерець (холоднесенький), коротенький день(довгенький), швиденький поїзд(повільненький), чужісінька (ріднюсінька) сторона.

У текстах яких стилів, найчастіше вживаються прикметники із суфіксами зменшувально-пестливого значення? (у художньому, розмовно-побутовому).

Які стилі мови вам відомі? (розмовно-побутовий, художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, епістолярний).

3. Диктант з коментуванням

1. Збережи маленький вогник, зіронько моя. 2. Хлопець вихоплюється на дрібнюсіньку стежину. 3. Сніжок такий м’якенький, білий! 4. Там хвилі пшениці гойдають місяць, як чайку козацьку хвиля морська. 5. На порозі у клуні виринули двоє малюсеньких хлоп’ят. 6. Ой дівчина манісінька, яка ж бо ти гарнісінька!

4. Допиши назву свого населеного пункту і утвори від неї прикметник. За допомогою якого суфікса ти це зробив?

5. Спиши, вставляючи пропущені суфікси -цьк- або -ськ-.

1. Ми народились в муках, щоб родити, синами обезсмертити свій рід, щоб квітував на диво всього світу коза..ий геніальний родовід! 2. Я для тебе горів, україн..ий народе, тільки, мабуть, не дуже яскраво горів. 3. Упаду я зорею, мій вічний народе, на трагічний і довгий Чума, .ий твій шлях. 4. І бачиш ти із канів..ого схилу, як новий день над світом устає. (З творів Василя Симоненка)

VІ. Підсумки уроку

  • Про що ми говорили сьогодні на уроці? (про творення прикметників, написання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-),

  • У яких прикметникових суфіксах пишемо м’який знак?

  • Якого значення набувають прикметники, що творяться за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк? (пестливості, здрібнілості, зменшеності)

  • Якого значення набувають прикметники, що творяться за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк-? (приналежності, походження).

  • Яких змін зазнають приголосні, при додаванні до них суфікса -ськ(ий)?

Домашнє завдання: вправа 391

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    255
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    QZ581122
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь