Написання префіксів пре-, при-, прі-

Опис документу:
Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-,прі-, визначати їх роль у словах; розвивати творчі та комунікативні компетентності п’ятикласників для використання цих префіксів у творенні нових слів; виховувати відчуття краси довкілля.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Написання префіксів пре-, при-, прі-

Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-,прі-, визначати їх роль у словах; розвивати творчі та комунікативні компетентності п’ятикласників для використання цих префіксів у творенні нових слів;

виховувати відчуття краси довкілля.

Матеріальне забезпечення: букет осінніх квітів, кетяги калини, осіннє листя (на кожну парту), роздатковий матеріал, проектор, ноутбук.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок.

Форма проведення: урок-милування (нетрадиційний урок).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

(Презентація 1. Слайд 1).

Осінь прийшла , прелагідна, премила,

Нам принесла в долонях буйні роси.

Вже жовтий лист в сукеночку пришила,

Прикрила туманцем сивеньким коси.

Осінь збирання врожаю у природі, це ще тепле сонечко, але вже кривий дощик, холодний дужий вітер , зграйка пташок, що збираються до вирію та різнобарвний килим з опалого листя. Кожна квітка має свою історію, і про деякі з них ми дізнаємося на уроці. А допомагатимуть нам три брати-помічники.

  • Ви любите казки? Сьогодні урок ми розпочнемо з казки.

Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.

Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат Пре.

- А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.

Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.

Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.

- Як мені препогано! - кричав Пре.

- Прийди на допомогу! - волав При.

Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.

- Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо тебе образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!

- Про кого ця казка? (Про трьох братів.)

- Як звали братів? (Пре, При та Прі.)

- Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)

- А що таке префікси?

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

- Для того, щоб милуватись красою квітів у осінньому лісі, потрібно визначити особливий напрям роботи. Нам потрібно пригадати все, що знаємо, про значущі частини слова.

1. Усне коментоване виконання тестових завдань (Презентація 1. Слайд2).

1. Префікс — це…

А)частина слова, що стоїть перед коренем

Б)частина слова, що стоїть після кореня

В)частина слова, що стоїть перед суфіксом

2. Основа слова — це частина слова без …

А)префікса

Б)суфікса

В)закінчення

3. Визнач рядок, у якому записано споріднені слова.

А)сова, совок, совість

Б)буря, бурхливий, буряк

В)весело, розвеселити, веселка

4. Вибери рядок, у якому записано всі слова з префіксом.

А)похід, протяг, просо

Б)поїздка, приказка, подарунок

В)в’юн, записка, побіг

ІІІ.ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.

1.Розповідь учителя. (Презентація 1. Слайд 3, 4, 5).

Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?

Не турбуйся, друже.

Префікс ПРЕ- пиши завжди

замість слова ” дуже “.

Хто премилий – дуже милий,

престарий – дуже старий.

Хто премудрий – дуже мудрий,

премалий – дуже малий.

Префікс ПРИ- пиши тоді,

коли мусиш щось зробити:

Принести мамі води

чи гачок прибити.

ПРИ- тоді іще напишемо,

коли вкаже він наближення:

прибережний, приморський,

прикордонний, приміський.

ПРІзвище, ПРІзвисько пишеться з І,

Бо від слова «ПРОзивати»,

ПРІрва теж пишіть із І,

Бо від слова «ПРОривати».

ПРЕвелебний, ПРЕподобний,

ПРЕосвященний і ПРЕстол –

Це винятки – чотири слова,

Бо батьківщина їх – старослов’янська мова

2. Повторення правил написання префіксів пре-, при-, прі- за підручником (стор. 190).

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1.- Попрацювали гарно, як і в природі: вітерець дмухнув, дощик пішов – і з’явилися перші провісники осені – жовті листочки. Помилуємося ними.

(Презентація 1. Слайд 6).

Осінь наша мила,

Урожай вродила.

Гарним квітом, смачним хлібом,

Поблагословила.

2. - Відгадайте загадку.

Сніг потане — я радію,

Розвиваюсь, зеленію:

В нічку зоряну, весняну

Соловейків колихаю.

Одягаюсь білим цвітом,

Наливаюсь теплим літом.

Осінь холодом повіє —

Я шаріюсь — червонію.

Знають мене луг і води,

І криниці, й огороди,

І дівчина мене знає —

В косу пишну заплітає,

Діти, певне, мене знають,

Швидко загадку вгадають,

Бо нема тої людини,

Щоб не відала...

(калини)

(Презентація 1. Слайд 7).

3. – Знайдіть у тексті слова на вивчені орфограми. Поясніть їх правопис.

(Презентація 1. Слайд 8).

4. «Нотатник» (Презентація 1. Слайд 9).

Уставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово.

1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.

2. Пр…міський, пр…великий, пр…красний, пр…цікавий.

3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.

5. – Про яку осінню квітку йдеться?

Чудова квіточка така,

Чорними брівками морга.

(Чорнобривці)

  • Помилуємося цими квітами. (Презентація 1. Слайд 10).

6. Вибіркова робота . (Презентація 1. Слайд 11).

- Самостійно виписати слова на вивчені орфограми, пояснити правопис префіксів.

7. Робота біля дошки.

Замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-.

Місцевість біля Карпат - Прикарпаття. Невеликий мороз - приморозок. Дуже поганий - препоганий. Лягти на кілька хвилин - прилягти. Дуже високий - превисокий. Посадка на землю - приземлення. Дуже великий - превеликий. Край біля моря - приморський. Дуже глибокий - преглибокий. Повернення птахів - приліт.

8.- Помилуємося ще однією квіткою, що цвіте восени.

Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона колір маю,

І снігу зимної пори,

І вишнею палаю.

Що за квіточка пахуча: І червона, і колюча? (Троянда) (Презентація 1. Слайд 12).

9. Відновлювально-аналітичне завдання. (Презентація 1. Слайд 13).

10. Словникова робота. (Презентація 1. Слайд 14).

Прізвище. Спадкове родинне найменування, яке додається до імені людини: на прізвище, під чужим прізвищем.

Прізвизько. Назва, дана людині за якоюсь характерною рисою, властивістю.

Прірва. Провалля із стрімкими урвищами по краях, велика і глибока яма або яр; стрімке урвище.

11. «Коректор». (Презентація 1. Слайд 15).

Потрібно виправити помилки у реченнях.

Пре(и)дорожні берези струщ(ш)ували холодну росу.

Тихо сіяв на пре(и)в’яле листя, на прі(и)смажені трави дрібний дощ.

При(е)чисте повітря наповнювало ліс.

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

1. Ось і закінчується наша подорож осінніми барвами.

(Презентація 1. Слайд 16 )

- Що ми робили на уроці?

- Які завдання були з труднощами? Які цікаві?

- Що символізує наш осінній урок? (Дружбу, співпрацю, допомогу, натхнення, бажання багато знати)

Доповніть речення:

- Про префікс пре – сьогодні я дізнався…

- Тільки три слова пишуться з префіксом …

- Слова з префіксом при - означають…

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Повторити правила, стор. 190.

2. Виконати вправу 436, стор. 191 .

3.Написати твір про айстру (за бажанням), 6-8 речень.Використовувати слова з префіксами при-, пре-, прі-.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн