Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Написання не з прикметниками

Українська мова

Для кого: 6 Клас

04.08.2021

102

0

0

Опис документу:
Даний урок створено для повторення вивченого про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, пояснити правила написання НЕ з прикметниками; виробляти вміння застосовувати правила на практиці, розвивати вміння правильно писати прикметники з не, вдосконалювати творчі вміння; виховувати в учнів любов до рідного слова, культуру мови та мовлення.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Червоненська філія

Комунального закладу «Хащуватський ліцей»

Гайворонської міської ради



















Вчитель:

Сікорська Т. С.


Українська мова 6 клас

Тема: Написання не з прикметниками

Мета: повторити вивчене про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, пояснити правила написання НЕ з прикметниками; виробляти вміння застосовувати правила на практиці, розвивати вміння правильно писати прикметники з не, вдосконалювати творчі вміння; виховувати в учнів любов до рідного слова, культуру мови та мовлення.

Обладнання: підручник, таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І.Мотивація навчання школярів.

1. Організаційний момент.

Учитель.

Хочу вам сьогодні побажати щоб ви:

Не просто слухали, а чули учителя і один одного;

Не просто дивилися, а бачили вивчені мовні явища;

Не просто читали, а розуміли, аналізували, вивчали

Учитель.Як ви розумієте цей вислів?

« Якщо хочеш досягти успіху, продовжуй вірити в себе і тоді, коли в тебе вже ніхто не вірить » Авраам Лінколь

  • Про що тут йдеться?

  • Що для вас означає слово успіх?

  • Що потрібно для успіху?

Складові успіху

Що заважає досягти успіху

Талант

Лінь

Натхнення

Байдужість

Працьовитість

Неуважність

Інтуїція


Досвід

Безвідповідальність

Знання

Заздрість

Зібраність

 

Систематичність


Учитель. Пам`ятайте, діти, успіх  приходить до тих, хто не боїться діяти.


II.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

Прочитайте мовчки, та подумайте про що йдеться в цьому вірші.

Прочитай вірш уголос. За допомогою якої частини мови поет описав нашу рідну українську мову? 

Вивчаймо мову українську –

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову!

                                  А . Кащенко

Які слова нам допомогли зрозуміти яка вона мова українська?

До якої частини мови вони належать?

Для чого нам потрібні прикм., чи взагалі ми без них можемо обійтися?

Отже прикметник це предмет і ознака вони пов’язані між собою. Щоб про предмет сказати більш точно, яскраво, конкретно, використовують слова-ознаки, тобто прикметники.


  Учитель. Вашим домашнім завданням було повторити все, що вивчали на попередніх уроках про прикметник, давайте пригадаємо.

Продовжіть речення

  1. Розділ який вивчає частини мови називається Синтаксисом (Морфологією)

  2. Прикметник - це…сам. частина мови, що називає ознаку предмета

  3. Прикметники змінюються за…родами (в однині), числами, відмінками

  4. У реченні прикметник…найчастіше виступає означенням, рідше присудком

  5. Назвати групи прикметників за значенням (якісні, відносні, присвійні)

  6. Якісні прикметники…вказують на ознаку, що може виявлятися більшою чи меншою мірою (який?)

  7. Відносні прикметники…вказують на відношення одного предмета до іншого( який?)

  8. Присвійні прикметники…вказують на належність предмета людини чи тварини(чий?)

  9. Які існують способи творення прикметників….преф., суф., суф. - преф., складання основ.

  10. До самостійних частин мови належать 8 частин мови?

III. Повідомлення теми, мети, задач уроку.

Учитель. Діти, ми продовжуємо вивчати прикметник.

Тема сьогоднішнього уроку - написання не з прикметниками .

Отже , записуємо тему уроку у зошити.

1. Вправа «Очікування». «Мікрофон».

- Дозвольте взяти у вас інтерв’ю . Продовжіть речення

Про щоб ви хотіли на цьому уроці дізнатися…про прикметник

Щоб ви хотіли на уроці вивчитиколи прикметник з не пишеться разом та окремо

Як ви вважаєте , що вас чекає на цьому уроці …цікаві завдання

Чого ви очікуйте від сьогоднішнього нашого уроку…успіху


ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Діти, давайте пригадайте яку частину мови з часткою НЕ ми з вами вже вивчали? ( не з іменниками) . Давайте згадаємо.

Не з іменниками пишеться разом, якщо:

• слово не вживається без не: нежить, невід, ненависть, нероба;

• додаванням не до слова утворюється іменник із протилежним лексичним значенням (до нього можна дібрати синонім): щастя — нещастя (горе); воля — неволя (рабство).

Не з іменниками пишеться окремо, якщо:

• у реченні є протиставлення: не сум, а радість; не зло, а добро;

• не стосується іменника-присудка: Кров — не вода, а серце —

не камінь (Народна творчість).

СИНОНІМИ - слова, які звучать по-різному, але близькі за значенням: турботлива матуся — дбайлива матуся; завірюха, заметіль, метелиця, хурделиця; говорити, розмовляти, балакати; красивий, гарний, хороший. Щоб уникнути повторення в тексті таких самих слів, слід добирати синоніми. Такі слова прикрашають нашу мову.

-Для чого ми вживаємо синоніми? (для уникнення повторів)

1.Спостереження над мовним матеріалом .

Розглянемо речення. Чи зможемо ми на основі здобутих знань про правопис частки не- з іменниками зробити висновок: коли не- з прикметниками пишеться разом,окремо?

  • Це неглибоке озеро утворилося кілька десятиліть тому.(якщо з НЕ можна замінити синонімом НЕГЛИБОКИЙ – МІЛКИЙ)

  • Це озеро не глибоке, а мілке. (є протиставлення)

Робота з підручником

Учитель. Давайте звіримося з правилами за підручником, чи всі правила ми згадали.

  • Це озеро не глибоке .(якщо прикм. виступає присудком, а словом НЕ заперечується ознака, виражена цим прикм. (після НЕ можна вставити слова Є, БУВ)

V. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи)

Коментоване письмо

Списати, розкриваючи дужки. Пояснити свій вибір за допомогою правила.

(не)гайне засідання; його будинок (не)високий, а низький; е)веселе обличчя; негострий ніж ; (не)густе волосся; е) мічна людина); е)людяний господар; хлопець (не) хитрий; рчка (не)висока; (не)вблаганний погляд ; (не) гострий, а тупий; (не) сумний, а веселий.


ВІДПОВІДЬ:

Немічна людина(слабка, безсильна НЕМАЄ ПРИКМ. мічна);

негайне засідання(терміновий, немає прикм. Гайний);

неповторна краса(який не може повторитися немає прикм. повторна);

невеселе обличчя( синонім безрадісне, сумне);

Негострий ніж  (синонім тупий);

негусте волосся(синонім рідке);

нелюдяний господар(синонім бездушний);

хлопець не БУВ хитрий;

рчка не Є висока;

не гострий, а тупий; не сумний, а веселий;

його будинок не високий, а низький;


б)         в речення можна вставити слова є, був.

(Цей хлопець не був хитрий.)

Річка не висока (не Є висока)


Фіхвилинка

Очі щільно ми закрили —

Це один, два, три, чотири.

Потім ширше розкриваєм,

Вдалині щось роглядаєм.

І поки ми розглядали —

До шести порахували.

Щоб очі наші відпочили,

Робим це разів чотири.

А тепер давайте узагальнимо. Отже, коли ми пишемо не- з прикметниками разом, а коли окремо.

Разом

Окремо













Слово без не не вживається (ненависний)

У реченні є протиставлення ( Не широкий, а вузький)











До прикметника з не можна дібрати синоніми ( невисокий - низький


Прикметник в реченні є присудком (Я тут не самотній)










Прикметники з префіксом НЕДО- (недопечений)





1 . Робота в парах

Розподіліть прикметники  в два стовпчики: а) з не- разом; б) з не окремо. З'ясуйте правила написання не з прикметниками.

Не свійський, не барвистий, не співучий, невибагливий, не рідкісний, не схожий, незвичайний, не перелітний, непоказний, невтомний,  неопірений, невеликий, невгамовний.


- Творче завдання (робота в групах)

Складіть і запишіть два речення зі словами своєї групи.

Група Б

1. Нешвидкий, не швидкий. (синонім до слова повільний)

2. Невисокий , не високий. ( синонім до слова невисокий –низький)

Нешвидкий прикм.

1. Автомобіль перейшов на нешвидкий хід. АБО: Хлопець (був) нешвидкий у власних роздумах.

Не швидкий заперечна частка + прикм. (у разі заперечення пишемо окремо).

2. Хлопець за темпераментом був не швидкий, а повільний. АБО: Трактор - аж ніяк не швидкий автомобіля.

1.Цей потяг повільний, а не швидкий. Машина їде нешвидко.

2.Цей учень низенький, а не високий. Невисокий учень сидить за першою партою.


Група А


Група В

Розкрийте дужки

(Не)всипущий

(не)гайний

(не)похитний

(не)багатий

(не)важкий

(не)гарний

(не)близький, а далекий

(не)радісний, а сумний

Невсипущий без -не не вживається

негайний

непохитний

небагатий – син. бідний

неважкий – син. легкий

негарний – син. поганий

не близький, а далекий

не радісний, а сумний

Робота з текстом

Редагування тексту

То було дуже-дуже давно. Жив в однім краю, служив Господу Богу і людям єпископ Миколай. Усі знали, який він добрий та щедрий. Ще змалечку він ніколи не проходив повз людське горе. Був дуже тихим і незлостивим. Шанував своїх батьків. Молився, щоб у світі було більше справедливості, миру, добра й милосердя.

Коли не стало батьків, Миколай роздав своє майно людям, а сам став священиком. Він зробив багато добра за своє життя. А так як він не хотів наживати слави на не чужому горі, то робив усе таємно.

То було дуже-дуже давно. Жив в однім краю, служив Господу Богу і людям єпископ (?). Усі знали, який він не добрий та не щедрий. Ще змалечку він ніколи не проходив повз людське горе. Був дуже не тихим і незлостивим. Шанував своїх батьків. Молився, щоб у світі було більше справедливості, миру, добра й милосердя.

Коли не стало батьків, (?) роздав своє майно людям, а сам став священиком. Він зробив багато добра за своє життя. А так як він не хотів наживати слави на не чужому горі, то робив усе таємно.

Ігрове завдання. Вікторина

1. Той, якого не можна перемогти, перебороти.
2. Той, який заслуговує на осуд, викликає заперечення чого-небудь.
6. Той, який не може довго всидіти на одному місці.
3. Той, якого не можна побачити.
4. Той, без якого не можна обійтися.
5. Той, який не міняє свого положення.
7. Який не має відхилень від чого-небудь.

Ключ. 1. Нездоланний. 2. Негативний. 3. Незримий. 4. Необхідний. 5. Непорушний. 6. Непосидючий. 7. Неухильний.

VІ. Контрольно-оцінювальний етап. Підведення підсумків

VII. Рефлексія

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Я не вмів, а тепер умію…

Урок запам’ятається мені тим, що…


- Прочитайте ще раз епіграф уроку, сформулюйте поради «Як досягти успіху».

(Доповнення:

Памятайте, щоб досягти успіху треба:

Наполегливо працювати і вірити в себе.

Не опускати руки, а вдосконалювати власний рівень.

Не боятися критики.

Не повторювати помилок.

Намагатися знайти власний стиль).

VIІІ. Домашнє завдання

Написат твір – мініатр на тему: «Зима – чарівна пора» вживаючи –не з прикметниками, (за підручником) вправа 272 письмово, вивчити теорію.


9


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.