Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

5 клас мова

Тема. Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків.

Мета: пояснити закономірності чергування приголосних звуків у коренях слів; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння; розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;виховувати особливе ставлення до рідної домівки, патріотичні почуття.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. Перевірка дом. завдання

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Проаналізуйте таблицю. Визначте, які випадки чергування вам уже знайомі (з попередньої вправи).

 

Найпоширеніші випадки чергування звуків 

Приголосні

[г] // [ж] // [з]

крига — крижина — на кризі

[к] // [ч] // [ц]

жінка — жіночий — жінці

[x]// [ш]// [с]

горох — горошок — у горосі

[г] // [ж]

могти — можу

[т] // [ч]

котити — кочу

[с] // [ш]

просити — прошу

[ст] // ш [шч]

пустити — пущу

[д] // [дж]

садити — саджу

[зд] // [ждж]

їздити — їжджу

До губних приголосних при чергуванні додається |л']: [б] // [бл'], [п] // [пл'], [м] // [мл'], [в] // [вл ] [ф] // [фл']

любити — люблю, купити — куплю, тямити — тямлю, ловити — ловлю, графити — графлю

Запам'ятайте винятки! Рушник, рушниця, соняшник, сердешний (у значенні «бідолашний»), дворушний, мірошник, торішній. 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Виконання вправи 254, 255, 258

Класифікація мовних одиниць

Доберіть спільнокореневі слова, з’ясуйте випадки чергування. Підкресліть олівцем орфограми.

Воля, рука, гонити, муха, дерти, робота, Ольга, ломив, око, друг, пекти, радості, стелити, річка, осінь, прикрасити, наука, літати, схопити, корінь, птах, плести, повага, вухо, берегти, трапиться.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Розподільний диктант

Прослухайте слова. Запишіть їх у дві колонки, розподіливши так: 1) слова, у яких відбувається чергування голосних; 2) слова, у яких відбувається чергування приголосних.

Пекти — випікати, кожух — у кожусі, котити — катати, берег — узбережжя, нести — носити, клонити — кланятись, свекруха — свекрушин, мести — замітати, брести — бродити, гонити — ганяти, деру — задирати, воля — вільний, жінка — жінчин, нога — нозі, рух — у русі.

Для чого необхідно знати різні випадки чергувань?

Які ви знаєте види чергування голосних звуків? Сформулюйте правила.

Які ви знаєте види чергування приголосних звуків?

VII. ПІДСУМОК УРОКУ 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 259, правила

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!