і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Найдавніші цикли давньогрецьких міфів: троянський, фіванський, про арго¬навтів.

Найдавніші цикли давньогрецьких міфів: троянський, фіванський, про арго¬навтів.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК № _________

Тема. Найдавніші цикли давньогрецьких міфів: троянський, фіванський, про арго­навтів.

Мета: поглибити знання учнями поняття «міф»; ознайомити зі змістом основних циклів дав­ньогрецьких міфів; розвивати навички переказу, аналізу тексту, виразного читання, логічного мислення, інсценізації; сприяти вихованню зацікавленості літературою.

ХІД УРОКУ

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя.

Давня Греція — колиска людської культури Дві з половиною тисячі років відділяють нас від світлого і прекрасного буття ко­лиски людської культури — Давньої Греції. Дивовижна Еллада залишила людству чу­дове мистецтво, що надихає митців і сьогодні, величні архітектурні споруди, які ди­вують сучасних зодчих, дивовижні перекази, котрі мають назву «міфи».

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Бесіда на повторення вивченого в 6-му класі.

— Пригадайте, що називається міфом.

— Які міфи ви читали у 6-му класі?

— Назвіть найвідоміших міфічних героїв.

— Про які події оповідають міфи?

— Чому виникли міфи?

— Чи відомі нам автори міфів?

2. Словникова робота.

Поняття «міф» і «міфологія» Міф (гр. mythos — слово, переказ, промова, оповідання) — вид усної народної творчості; розповідь про богів, духів, героїв, надприродні сили, що брали участь у створенні світу.

Міфологія — сукупність міфів якогось народу; наука, що вивчає особливості міфів.

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Літературознавчий коментар.

(Розповідає вчитель або підготовлений учень.)

Міфи — витвір наївної віри, який складає філософсько-естетичний комплекс дав­ньої епохи. У давні часи міфи давали уявлення про світ, впливаючи на процес пізнан­ня, були основою для інтерпретації природних та суспільних явищ, ритуальних об­рядів. Міф існував переважно у віршовій або прозовій формі, зумовлював створення національного фольклору та літератури.

2. Слово вчителя.

До нашого часу дійшло багато давньогрецьких міфів, які мають різну тематику і проблематику. Вчені виділяють такі цикли міфів Давньої Греції:

— міфи про виникнення світу;

— про героїв;

Різноманітність тематики давньогрецьких міфів— про подорож аргонавтів до Колхіди;

— про Троянську війну;

— про Одіссея;

— про місто Фіви.

Як ви вже знаєте, у давніх греків немає міфів про загибель світу. В цьому вира­жається їхній життєстверджуючий світогляд.

Найдавнішими циклами давньогрецьких міфів є троянський, фіванський, про ар­гонавтів. Троянський цикл присвячений подіям Троянської війни, фіванський оповідає про царя Едіпа та його сім’ю, міфи про аргонавтів — це розповідь про захоплюючу по ­дорож греків за золотим руном.

3. Коментоване читання міфів троянського циклу «Єлена, дочка Зевса і Леди», «Пелей і Фетіда», «Суд Паріса».

4. Бесіда за прочитаним.

— Хто така Єлена? (Найпрекрасніша жінка світу, дочка Зевса і Леди.)

— Розкажіть, як Пелей переміг богиню Фетіду. (Гефест повідомив Пелею волю бо­гів і той пішов у грот, в якому часто відпочивала Фетіда. Обхопив Пелей богиню свої­ми могутніми руками, намагалася вирватися Фетіда, оберталася на левицю, змію, пе­ретворювалася на воду, але Пелей зумів її втримати. Переможена Фетіда тепер мала стати дружиною Пелея.)

— Чому була ображена богиня розбрату Еріда? (Тільки її не покликали на весіл­ля Фетіди та Пелея.)

— Як назвали яблуко, що вона підкинула його на весіллі? Що означає цей вис­лів? («Яблуко розбрату», тому що воно спричинило суперечки між гостями. Тобто це те, що породжує свари.)

— Розкажіть, що вам відомо про Паріса.

— Чому Зевс саме Паріса обрав суддею розгніваних богинь? (Бо Паріс чинив завжди справедливо.)

— Розкажіть, як відбувся суд Паріса. Якими були його наслідки?

5. Переказ тексту міфів «Паріс повертається до Трої», «Паріс викрадає Єлену», «Ме­нелай готується до війни проти Трої».

6. Бесіда за питаннями.

— Згадайте, що провіщувала Кассандра. (Кассандра провіщувала спалення Іліо­ну (Трої) і загибель багатьох його синів.)

— Чому ніхто не повірив віщунці? (Бог Аполлон прирік Кассандру на сумну долю: ніхто не вірив їй, хоча все, що вона провіщала, здійснювалося.)

— Хто спонукав Паріса їхати до Спарти? (Афродіта.)

— Подумайте, що порушив Паріс, викравши Єлену? (Закон гостинності, також насміявся над великою святинею — шлюбом.)

— Що порадив Менелаю його брат Агамемнон? (Зібрати всіх героїв і піти війною на Трою.)

— Чому Менелаю з Агамемноном хотілося, щоб у поході взяв участь Одіссей? (Одіссей, цар Ітаки, славився розумом і кмітливістю, за що і був прозваний хитро­мудрим.)

7. Слово вчителя.

Пошуки золотого руна — тема давньогрецького міфу. Серед давньогрецьких міфів є дивний переказ про мореплавців, які мандрували до далекої Колхіди (територія сучасної Західної Грузії) у пошуках золотого руна. Очолив цей похід славнозвісний Ясон, син іолкського царя Есона, котрого виховав наймудрі­ший кентавр Хірон. Корабель, на якому вони пливли, збудував великий майстер Арг, тому й судно дістало назву «Арго». Героїв, які взяли участь у поході, назвали арго­навтами. Прекрасний був цей десятивесловий корабель, легкий і бистрий, мов чайка, нісся він по хвилях моря. Богині Афіна і Гера охороняли аргонавтів. Подорож була дуже небезпечною, добути золоте руно — було надзвичайно важкою справою, адже висіло воно у священному гаї Ареса, на священному дереві під охороною страшного дракона. З метою полегшити Ясонові виконання завдання, Афіна і Гера попросили богиню кохання Афродіту закохати в героя доньку царя Еєта прекрасну Медею, яка могла в усьому допомогти аргонавтам. Так у міф входить романтична тема кохання.

8. Переказ міфів «Аргонавти звертаються за допомогою до Медеї». «Розмова

Ясона і Медеї».

9. Літературна гра «Що ти знаєш про богів та героїв, які згадуються у діалозі Медеї і Ясона?»

— Назвіть імена богів, про яких йдеться в уривку.

— Які ще міфологічні персонажі згадуються в діалозі?

— Що ви про них знаєте?

(В уривкові згадуються Геката, Зевс, Мінос, Аріадна, Тесей.)

Зевс — верховний бог у грецькій міфології, володар світу. З верховини Олімпу владарює над богами й людьми, але сам мусить коритися долі. Батько численних бо­гів та героїв.

Геката — богиня чародійства, чаклунства, володарка страховищ і привидів. На­силала на людей жах і тяжкі сни.

Мінос — критський володар, син Зевса і фінікійської царівни Європи, батько Аріадни. Після смерті став суддею в Аїді.

Аріадна дочка критського володаря Міноса. Покохавши афінського героя Те­сея, допомогла йому вбити Мінотавра і вийти з Лабіринту, давши йому клубок ни­ток. Тесей залишив Аріадну на острові Нікос, де вона стала дружиною бога Діоніса.

Тесей — син афінського царя Егея, Гераклів родич. Уславився багатьма героїчни­ми вчинками. Ставши після батькової смерті володарем Афін, об’єднав навколо них інші міста Аттики. За думкою Плутарха, Тесей — постать історична.)

10. Бесіда з учнями за змістом міфів «Аргонавти звертаються за допомогою до Медеї» та «Медея допомагає Ясону викрасти золоте руно».

— Чому аргонавти звернулися за допомогою саме до Медеї? (Тому що вона була великою чарівницею.)

— Чому Медея так швидко згодилася допомогти Ясонові? (Бо вона його по­кохала. Любов цю зародила Афродіта на прохання богинь Гери та Афіни, які покровительствували аргонавтам.)

— Розкажіть, які доручення Еєта виконував Ясон.

— Як Медея допомогла Ясонові викрасти золоте руно? (Вона провела його до свя ­щенного гаю Ареса, приспала страшного дракона.)

— Про яку сумну новину дізнався вранці Еєт? (Він дізнався про те, що його донь ­ка Медея втекла разом з Ясоном.)

— Яка подальша доля героїв? (Ясон одружився з Медеєю, у них народилося двоє синів. Та не судила доля їм щастя. Ясон зрадив дружині, закохавшись у Главку, донь­ку царя Коринфа Клеонта, де вони знайшли притулок. Охоплена розпачем, Медея 28

вбила своїх дітей. Главці вона послала дорогоцінне вбрання і золотий вінець, наси­чені отрутою. В страшних муках померла Главка. А Медея зникла на чудесній коліс­ниці, надісланій богом Геліосом. Ясон через багато років загинув під уламками сво­го корабля «Арго».)

11. Слово вчителя.

Сумні давньогрецькі міфи про Едіпа. Сумом проникнуті давньогрецькі міфи про Едіпа, що належать до фіванського циклу. У них чудово продемонстровано віру давніх греків у надзвичайну силу фату­ма і долі.

12. Виразне читання міфа «Едіп. Його дитинство, юність і повернення до Фів».

13. Бесіда за змістом прочитаного.

— Яке пророцтво висіло над Едіпом, сином Лая? (Він мав убити батька, одружи­тися з власною матір’ю і завести з нею дітей.)

— Що зробив Лай, щоб піти наперекір долі? (Він зв’язав ноги новонародженому синові, проколовши ступні гострим залізом, покликав раба і наказав йому кинути не­мовля в лісі, щоб його розтерзали дикі звірі. Та раб пожалів дитину і передав хлопчи­ка рабові корінфського царя Поліба.)

14. Переказ тексту.

— Розкажіть, чи справдилося пророцтво.

— Якою була подальша доля Едіпа? (Після того, як Едіп дізнався правду про себе, він став вигнанцем. Сліпий і немічний пішов він на чужину. І лише Антігона, сильна духом його донька, супроводжувала батька всюди. В останні дні свого життя Едіп зустрівся зі своїми дітьми Полініком та Ісменою і відійшов у царство мертвих.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Підсумкова бесіда.

— Що таке міф?

— Яка роль міфів у формуванні світоглядних позицій давніх греків?

— Назвіть основні цикли міфів Давньої Греції.

— Про що розповідається у міфах Троянського циклу? Назвіть основних героїв.

— Хто такі аргонавти?

— Хто допоміг Ясонові викрасти золоте руно?

— У чому полягає трагізм долі Едіпа?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати повідомлення про Гомера, історичний коментар про Трою. Прочитати «Іліаду»: «Заспів» (пісня 1, вірші 1—10), «Щит Ахілла» (пісня 18, вірші 139—411).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    2159
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    QW673914
  • Вподобань
    0
Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь