НАЙБІЛЬШ УЖИВАНІ ВСТАВНІ СЛОВА (ПРАКТИЧНО). ВИДІЛЕННЯ ВСТАВНИХ СЛІВ НА ПИСЬМІ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

НАЙБІЛЬШ УЖИВАНІ ВСТАВНІ СЛОВА (ПРАКТИЧНО). ВИДІЛЕННЯ ВСТАВНИХ СЛІВ НА ПИСЬМІ.

Урок у 5 класі

Культура мовлення. Правильне інтонування речень зі вставними словами.

Мета: ознайомити учнів із поняттям «вставні слова»; навчити учнів визначати вставні слова в реченні; формувати пунктуаційні вміння, зокрема вміння виділяти в тексті вставні слова комами; учити правильно інтонувати речення зі вставними словами; удосконалювати навички учнів складати висловлювання на вказану тему, працювати колективно та самостійно; розвивати логічне мислення, творчу уяву; виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, українська література, українознавство. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Спостереження над мовним матеріалом.

♦ Чим відрізняються речення? Який відтінок вносить виділене слово?

Варіант 1.

Завтра не варто вирушати в похід. Завтра буде сонце.

Варіант 2.

Мабуть, завтра не варто вирушати в похід. На щастя, завтра буде сонце.

Вивчення нового матеріалу.

Лінгвістичне дослідження.

♦ Проаналізуйте наведені речення. Заповніть праву колонку таблиці, вписавши значення вставного слова. Зробіть висновок про те, де можуть стояти в реченні вставні слова і що вони можуть означати.

Здається, погода обіцяє бути теплою.

Усі шкільні предмети, без сумніву, дуже важливі.

На диво, я швидко виконав усі домашні завдання.

За свідченнями вчених, людство наближається до екологічної катастрофи.

Він, як завжди, запізнився.

Отже, ми повинні вчити усі уроки.

Посміхайтеся, будь ласка.

Але, між нами кажучи, мова – це найголовніший шкільний предмет.

Пояснювальний диктант.

♦ Запишіть речення. Знайдіть вставні слова, поясніть їхнє значення та розділові знаки в реченнях зі вставними словами.

1. Осінь була суха, отже, зима буде суровою. 2. Здається, це річка блищить здалеку тонкою смужкою. 3. Дивна річ, холодне повітря робить людину бадьорішою, моторнішою. 4. Земля, як завжди, найбагатша. 5. На жаль, зима затрималася надовго. 6. Уявіть собі, саме журавлі принесли на своїх крилах весну.

Аудіювання.

♦ Прослухайте уважно текст.

Кожне суспільство має свої моральні цінності, що передаються з покоління в покоління. «Не хлібом єдиним живе людина» — це одна з моральних засад, що існує в суспільстві. Людина досягає успіху тоді, коли вона дбає не тільки про матеріальні речі. Чи можуть дім, машина, комп'ютер бути найважливішим для людини? Звичайно, ні. Матеріальні речі є лише помічниками. А духовну насолоду дають людині шанування родини, збереження духовних традицій, відданість у дружбі, закоханість у рідну мову, рідну пісню. Коли людина дбає про духовне, вона сама стає кращою, у неї поліпшуються стосунки з довколишнім світом і вона стає успішною в усіх своїх починаннях.

Бесіда за змістом тексту.

  • Чи згодні ви з головною думкою тексту?

  • Чому дім, машина, комп'ютер — не найважливіше для людини?

  • Знайдіть у тексті вставне слово, поясніть його значення.

Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником.

Прочитайте параграф підручника. Виконайте вправу.

Коментоване письмо.

♦ Прочитайте речення. Знайдіть звертання та вставні слова. Поясніть розділові знаки.

1. Діти, зрозуміли умову задачі? 2. Діти, напевно, зрозуміли умову задачі. 3. Друзі, одержали листа від київських школярів? 4. Друзі, безумовно, одержали листа від київських школярів.

Систематизація й узагальнення.

Творча робота.

♦ Доповніть указаний текст вставними словами. Запишіть, розставляючи розділові знаки.

Синиця

Цю пташку зустрінеш ... у місті і в селі. Зимою вона ... прилетить до вікна. Постукає дзьобиком нагадає про себе. Діти нагодуйте мене!

Зате влітку синиць не видно. Весь літній день вони ... у справах, їм треба ... нагодувати своїх діточок. Ось і в'ються пташки від гнізда до яблуні гусениць збирають.

Синтаксичний розбір речення.

♦ Зробіть синтаксичний розбір речення.

Сонечко, ти, можливо, зігрієш нас у цей зимовий прохолодний час.

Підсумок уроку.

Рефлексія.

♦ Заповніть таблицю, оцінивши свої знання з теми.

Назва теми

Усе розумію і вмію

Знаю теоретично, але допускаю помилки

Не все розумію

Однорідні члени

Звертання

Вставні слова

Тестування.

♦ Оберіть правильну відповідь.

1.  Яке речення має вставне слово?

А Ніхто, певна річ, не зміг дати правильні вказівки. 

Б Нарешті встановилася добра погода. 

В Все можливо сьогодні на уроці.

2.  У якому реченні є звертання?

А Ластівка прилетіла до мого віконця.

Б Ластівко моя, як я люблю тебе!

В Ластівки шукали їжу для своїх діточок.

3.  У якому реченні правильно виділено вставне слово? (Розділові знаки не розставлені)

А Щастя її було безмежним.

Б В сінях на щастя не було стелі.

В Щастя мета кожної людини.

4.  У якому реченні правильно виділено звертання? (Розділові знаки не розставлені)

А Коли б ти нічко швидше минала (Леся Українка).

Б Запам'ятайте це місце.

В Ой на морі хвиля грала.

5.  У якому реченні правильно розставлені розділові знаки при звертанні?

А Краю мій, краю кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

Б Краю мій краю, кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

В  Краю мій, краю, кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

6. У якому реченні правильно розставлені розділові знаки при

вставному слові?

А Гірських вершин досягають, на жаль, не тільки орли (О.Довженко).

Б Гірських вершин досягають на жаль, не тільки орли (О.Довженко).

В  Гірських вершин досягають, на жаль не тільки орли (О.Довженко).

Домашнє завдання (за вибором).

♦ Складіть 4 – 5 речень про своє хобі, використовуючи вставні слова.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
4
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!