Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Нагрівання і переміщення повітря

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
0 грн
0 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №MZ853655
За публікацію цієї методичної розробки Пилипчук Тамара Дмитрівна отримав(ла) свідоцтво №MZ853655
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка уроку

Природознавство 5 клас

Тема: Нагрівання й переміщення повітря.

Мета: продовжувати формувати в учнів систему знань про повітря та його властивості, шляхом ознайомлення з поняттям «вітер» і причинами його утворення; розвивати логічне мислення, пам'ять; сприяти розумінню учнями важливості спостереження та вивчення вітрів, виховувати екологічну самосвідомість.

Завдання:

закріпити в учнів знання про властивості повітря;

сформувати знання про нагрівання повітря від поверхні Землі, зміну його температури з висотою;

ознайомити з поняттям «вітер» і причинами його утворення;

розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, спостережливість, формувати пізнавальну самостійність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: словесний (еврістична бесіда, розповідь, пояснення), наочний (демонстрація дослідів, схем), практичний, проблемний.

Обладнання: свічка, пензлик з паперовими кінчиками(султан), мультимедійне обладнання, презентація.

Структура уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

IV. Вивчення нового матеріалу.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів у вигляді бесіди з питань:

  • Що таке атмосфера?

  • Чим утворена атмосфера?

  • З яких газів складається повітря?

  • Які властивості повітря вам відомі?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Зверніть увагу на схему(слайд 4): червоним кольором виділені властивості повітря, які мають безпосереднє відношення до теми сьогоднішнього уроку. У природі постійно відчувається рух теплого і холодного повітря. Звідки ж береться тепле й холодне повітря і чому воно не однакової температури, якщо сонце гріє все повітря на нашій планеті? Як же саме нагрівається повітря? Чому і куди воно рухається? Яке значення має його рух? Саме на ці запитання нам необхідно знайти відповіді протягом сьогоднішнього уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Нагрівання повітря.

Одного теплого літнього дня Незнайко лежав на сонечку та спостерігав, як його друзі високо піднялись в небо на повітряній кулі. Він помітив, що його товариші, незважаючи на спеку, були тепло вдягнені. Чому? Незнайці соромно було запитати у своїх товаришів, тому він із своїм запитанням звертається до вас

(слайд 5):

Проблемне питання від Незнайки:

«З підняттям угору відстань до Сонця скорочується, але, як відомо, температура повітря знижується. Чому?»(учні пропонують свої відповіді).

Так, дійсно, Сонце випромінює величезну кількість енергії, однак атмосфера пропускає до земної поверхні тільки її частину(деяка її частина поглинається хмарами, деяка відбивається атмосферою назад у космос)(слайд 6). Крізь прозоре повітря сонячні промені проходять, майже не нагріваючи його. Непрозора земна поверхня нагрівається під дією сонячних променів та стає джерелом тепла, а вже від неї нагрівається атмосферне повітря. Тому, з віддаленням від поверхні Землі температура знижується.

Існують певні закономірності зміни температури повітря:

  • Температура змінюється з висотою: при підйомі вгору на кожний кілометр температура повітря знижується на 6° С.

  • Температура змінюється протягом певних проміжків часу(доби, року)

  • Температура знижується від екватора до полюсів.

!!! Температура залежить від кута падіння сонячних променів на поверхню Землі: чим більший кут падіння сонячних променів, тим сильніше нагрівається поверхня та вищі показники температури повітря(слайд 7).

Отже, запам’ятайте: Прозоре повітря нагрівається не сонячними променями, а від земної поверхні, а температура залежить від кута падіння сонячних променів на поверхню Землі(слайд 8).

2. Переміщення холодного та теплого повітря, вітер.

Ми вже розглянули з вами як нагрівається повітря. Відгадайте, будь-ласка, загадку і ми з вами з’ясуємо про що далі йтиме мова на нашому уроці(слайд 9)

Прийом «Природнича лабораторія»(демонстрація досліду 1)

– Запалимо свічку. Повітря відразу нагрілося навколо полум'я. А куди рухається тепле повітря? Потримаємо над полум'ям паперовий пензлик. Подивіться, паперові смужки піднімаються вгору, хоча ми не створюємо руху повітря спеціально. Так який же висновок ми зробимо з побаченого?

(учні розповідають, що вони побачили і пояснюють, що це означає).

Пояснення вчителя:

При нагріванні повітря розширюється, стає менш щільним, а тому легшим. Тепле легке повітря піднімається вгору – відбувається висхідний рух повітря(слайд 10).

Холодне повітря більш щільне й важке, тому воно опускається вниз – відбувається низхідний рух повітря(слайд 11). Таким чином відбувається постійний рух повітря(слайд 12). Щоб впевнитись у цьому, проведемо дослід

(Демонстрування досліду 2 – "Рух повітря" учителем та учнем-помічником, з яким попередньо був проведений інструктаж щодо безпечної поведінки із запаленою свічкою. Бажано дослід продублювати заздалегідь, щоб визначити, чи є різниця між температурами у приміщенні класу та коридору, яка необхідна для успішного проведення досліду. Одну запалену свічку вчитель тримає зверху біля відчинених дверей, а іншу учень тримає знизу).

– Поясніть, чому біля відчинених дверей полум 'я нижньої свічки спрямовується всередину кімнати, а полум 'я верхньої свічки направлене назовні(пояснення учнів: температура в класі та коридорі шкільного приміщення неоднакова, тому виникає рух повітря в горизонтальному напрямку).

3. Причини утворення вітру.

Пояснення вчителя:

– Таким же чином повітря рухається й уздовж поверхні Землі. Різні ділянки земної поверхні теж нагріваються по-різному(слайд 13). Суша нагрівається швидше, а водна поверхня повільніше. Повітря, нагріте над земною поверхнею, піднімається вгору і тиск над сушею падає – утворюється область низького тиску. Над водною поверхнею атмосферний тиск високий. Повітря перетікає з області з високим тиском в область з низьким атмосферним тиском. Так утворюється вітер. І чим більше різниця атмосферного тиску, тим сильніший вітер. Отже, дамо визначення поняття вітер(робота з підручником сторінка 146 та зошитом)

(слайд 14).

Підсумуємо результати дослідів та складемо логічний ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків «Причини утворення вітру»(слайд 15):

П

Нерівномірне нагрівання земної поверхні

Нерівномірне прогрівання повітря

Утворення областей високого і низького тиску

Рух повітря з областей високого тиску в область низького тиску

Вітер

обудова логічного ланцюжка «Причини утворення вітру»

4.Фізкультхвилинка.

– А зараз встаньте із-за парт і уявіть, що ви молоді деревця: ваші пальчики це листочки, руки гілки, а стовбур ваш тулуб.

Пролетів легкий вітерець. Підняли руки вгору. Пальчики-листочки захиталися. А тепер подув вітер посильніше. Гілки почали розгойдуватися з боку в бік все сильніше і сильніше. І ось налетів сильний вітер. Він дме так, що стовбури почали згинатися. Ми все одно випрямляємось, а вітер знову пригинає нас до землі. Вітер стихає, лише гілки хитаються вгору-вниз, все повільніше, аж поки лише тільки листочки-пальчики легенько ворушаться від подиху вітру. Завмерли деревця, сідайте.

5. Нагрівання й охолодження повітря над суходолом та водною поверхнею (пояснення вчителя)

Пригадайте, що швидше нагрівається та охолоджується: суходіл чи вода? Як це впливає на зміни тиску над суходолом та водоймою вдень і вночі?

Пояснення вчителя:

Вдень суходіл нагрівається швидше, ніж вода, тому над суходолом панує область низького тиску, а над водою – високого, тобто вітер буде дути із водойми на суходіл. Це денний бриз(слайд 16). Нічний бриз навпаки буде дути із суші, тому що вода охолоджується повільніше і повітря над нею буде тепліше(слайд 17).

6.Значення вітру.

Учням пропонується прослухати українську народну казку «Сонце, Мороз та Вітер»

Зустрілися перехожому троє. Він привітався і пішов далі. Кожен з трьох подорожуючих запевняв, ніби перехожий вітав тільки його одного. Сперечалися, сперечалися і вирішили дізнатися правду у самого зустрічного. Наздогнали і запитали його:

- Кому ти, добра людина, уклін відважив?

А той у свою чергу питання задав:

- А ви хто такі будете?

- Я - Сонце, - сказав один.

- А я - Мороз, - відповів інший.

Третій назвався Вітром.

- Вітру я вклонився, - сказав, трохи подумавши, перехожий.

- Ах, так, - обурилося Сонце, - спалю твою ниву, з голоду помреш!

А я зроблю з тебе крижану бурульку! - Пригрозив Мороз.

Тоді Вітер і каже:

  • Не бійся, йди з миром. Налетить спека - подму прохолодою, води принесу, не згорять твої посіви. А в люту холоднечу - теплом дмухну, зігрію!

Це старовинна українська казка. Глибока народна мудрість укладена в ній: і справді, буває, що вітер сильніший і від сонця і від морозу. Кожен день ми чуємо, як розмовляє шелестінням листочків вітер, але ніколи не бачимо його, бо це – Великий невидимка. Без нього ми не можемо жити, він відіграє велике значення у нашому житті. Хоча він може бути як лагідним та корисним так і грізним та лютим. Спробуйте навести приклади позитивного та негативного значення вітру.

Очікувані відповіді учнів:

А) позитивне значення вітру(слайд 19, 20, 21):

  • Забезпечує кругообіг води в природі;

  • Запилює рослини, переносить насіння;

  • Приводить в рух механізми, допомагає рухатись різним видам транспорту;

  • Приносить тепло або холод;

  • Є джерелом електроенергії.

Б)негативне значення вітру(слайд22, 23)

Бурі, урагани, тайфуни, смерчі, суховії

  • Руйнують будівлі;

  • Знищують сади і посіви;

  • Видувають родючий шар грунту;

  • Заносять пісками рослини, родючі землі, перетворюючи їх на пустелі;

  • Топлять в морі кораблі;

  • Розвіюють на далекі відстані шкідливі викиди підприємств.

V. Закріплення вивченого матеріалу(слайд 24).

1. Доповніть речення

  • Повітря нагрівається від …

  • З підняттям угору на 1 км температура …

  • Тепле повітря розширюється … та …

  • Холодне повітря щільне і важке, тому воно …

  • Основна причина переміщення повітря – це …

  • Вітер – це …

  • Денний бриз спрямований з … на …

  • Нічний бриз спрямований з … на …

  • Вітер допомагає людям …, …, …

2. «Міні-практикум»: за схемою визначити напрямок вітру(слайд 25)

VI. Підведення підсумку уроку, оцінювання роботи учнів.

VII. Домашнє завдання(слайд 26)

  1. Опрацювати матеріал § 35, вивчити поняття;

  2. Запитання 4(письмово),5*(усно) с. 146;

  3. Творче завдання: скласти міні-твір на тему “Вітер – наш друг чи ворог?”

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розробка уроку з використанням мультимедійних засобів навчання
  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Природознавство
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7066
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    MZ853655
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №MZ853655
За публікацію цієї методичної розробки Пилипчук Тамара Дмитрівна отримав(ла) свідоцтво №MZ853655
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти