і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Національно-патріотичне виховання на уроках музичного мистецтва

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління що зумовлює актуальність обраної теми.

Чому саме через використання українських народних пісень? Доречне пригадати слова Максима Рильського «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього», а народна пісня, «душа народу», є яскравим прикладом нашого минулого.

Тому саме через українську народну пісню на уроках музичного мистецтва виховується в учнів національна свідомість, патріотизм та активна громадська позиція.

Система використання народно-обрядового фольклору в навчально-виховному процесі розглядалася давно, вона привертала увагу відомих педагогів минулого та залишається актуальною на сучасному етапі.

Навчальна функція української народнопісенної творчості полягає у збереженні інформації про обряди, звичаї, традиції, історію рідного краю, у засвоєнні національної, духовної культури, морально-етичних норм і принципів.

Розвивальна функція забезпечує розвиток пізнавальної й творчої активності, емоційної чутливості, естетичних потреб і смаків, прагнення до самовдосконалення, сприяє загальному розвитку особистості.

Виховна функція полягає у формуванні світогляду, у дотримуванні усталених моральних й правових норм, політичних, релігійних та інших традицій, у вихованні підростаючого покоління у дусі національної єдності й духовного зв’язку поколінь.

Тому українську народну пісню на уроках музичного мистецтва можна використовувати у різних формах роботи. Особливо під час вокально-хорової роботи , слуханні та аналізі музичних творів.

Хочу продемонструвати Вам декілька вправ які я використовую на своїх уроках.

Першим етапом вокально-хорової роботи є ознайомлення дітей з правилами співу. І головним тут стає відпрацювання навичок правильної співацької постави, дихання та звукоутворення.

Пропоную вам виступити у ролі учнів початкової школи та розучити українську народну дитячу пісню «Равлику-Павлику»

Прослухайте, будь-ласка, пісню.

(спів)

Зверніть увагу на слайд.

Прямокутники однакового розміру? - різні

Так, вони різні за розміром тому що в музиці існують короткі та довгі звуки.

Склади у великих прямокутниках ми будемо промовляти довше.

Спочатку розучимо ритм по фразах.

І. Давайте разом її промовимо.

Тепер приготуйте долоньки. Будемо одночасно промовляти та плескати ритм.

ІІ. Так саме попрацюємо з другою та третьою фразами.

А на цьому слайді наші прямокутники розташовані хвилями, бо звуки мають різну висоту.

Чим вище розташований прямокутник, тим тонше (вище) звук.

Послухайте першу фразу. (Розучування по фразах всієї поспівки)

Спробуємо разом.

Щоб вам зручніше було співати, треба правильно сісти. Тому на другій та третій фразі робимо такі рухи.

А тепер спробуємо це під музику.

Таким чином ми через вивчення цієї поспівки розспівуємо дітей та формуємо правильну співацьку поставу.

Так саме проводимо роботу з іншими поспівками.

Наступним етапом вокально-хорової роботи є розучування та виконання пісень. Доречно використовувати пісні різних жанрів, у тому числі календарно-обрядових. При цьому ми знайомимо дітей з народними традиціями, використовуємо елементи інсценування, бо саме через гру діти початкової школи легше засвоюють інформацію.

На початкових етапах розучування пісень учні співають в унісон. А далі, на вже знайомому музичному матеріалі учні опановують елементи двоголосного співу.

Наприклад, попрацюємо з українською народною піснею «Щедрик»

Пригадаємо ритм цієї пісні. Для цього використаємо ритмосклади «Та», «Ті-ті», які знайомі нам з попередніх уроків.

Увага, я задаю темп. (промовляємо ритмосклади)

А тепер попрацюємо з текстом. Хто пам’ятає, яка особливість цієї щедрівки. Так, повторення однієї інтонації протягом всієї пісні.

Проспіваємо цей фрагмент за схемою.

Спробуємо додати другий голос до нашої поспівки.

Він буде підтримувати основну мелодію. На схемі другий голос позначено довгими прямокутниками. Зверніть увагу на те як рухається мелодія.

Спробуємо її заспівати.

Розділимось на два голоси. Одна група буде виконувати основну мелодію пісні, а друга – підголосок.

Робота в групах використовується не тільки у вокально-хорових вправах, але і під час слухання та аналізу музичних творів.

Під час знайомства учнів на уроках музичного мистецтва з творчістю різних композиторів ми часто зустрічаємо приклади використання народних пісень у професійній музиці.

Композитори минулого та сучасності постійно в своєї творчості звертаються до народних пісень. Крім хорових та інструментальних обробок, мелодії народних пісень стають основою професійних творів, набувають «друге життя».

Пропоную вашій увазі фрагмент сучасної інтерпретації відомої всім української народної пісні.

Вам треба впізнати цю пісню, знайти відповідну картку та добрати до неї ще два твори, в яких використано мелодію цієї пісні. Працюємо в групах.

роздаю картки.

слухаємо, працюємо в групах.

Таким чином, ви бачите, що народна пісня часто є основою професійної музики.

Таку форму роботи можна використовувати на різних етапах уроку:

під час актуалізації, поглибленні або перевірки знань.

Для повного та осмисленого аналізу музичного твору учнями на уроках можна використовувати таку форму роботи, як «Скрипічний ключ».

Робота проводиться в парах. Кожна пара учнів отримує набір карток.

І. перша група, прочитайте вголос свої слова. Що вони характеризують? Що це? темп, регістр, лад

ІІ. форма

ІІІ. склад

ІV. характер, настрій

Під час прослуховування оберіть ті терміни, які на ваш погляд більше підходять до даної музики.

Користуючись схемою, прикріпить обрані картки на скрипічний ключ.

Охарактеризуйте даний твір.

Підсумки представленого досвіду хочу продемонструвати за допомогою методу fishbone.

Де голова нашої риби – це тема досвіду.

Кістки – форми роботи, які використовуються.

Хвіст – результат роботи.

Дякую за співпрацю і сподіваюсь, що розширила ваші знання про можливості використання української народної пісні при вихованні в учнів національно-патріотичної свідомості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Приклади використання української народної пісні на уроках музичного мистецтва у різних формах роботи.
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Музика
  • Клас
    3 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    108
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    RX405548
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання