На язиці медок, а на думці льодок. «Лисиця та їжак» (українська народна казка)

Опис документу:
формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; навчити правильно висловлювати свої думки, визначати головну думку твору, давати характеристику дійових осіб; формувати вміння виразно читати казку за особами, відтворювати зміст прочитаного; удосконалювати навички діалогічного мовлення; збагачувати життєвий досвід школярів; розвивати увагу, пам'ять; виховувати доброту, порядність та дружні взаємини між людьми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок літературного читання. 2 клас.

Підготувала: Смерочинська Інна Леонідівна

Місце проведення: Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №52 з поглибленим вивченням української мови ім. Т.Г.Шевченка.

Тема. На язиці медок, а на думці льодок.

«Лисиця та їжак» (українська народна казка)

Мета:

  • формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; навчити правильно висловлювати свої думки, визначати головну думку твору, давати характеристику дійових осіб; формувати вміння виразно читати казку за особами, відтворювати зміст прочитаного; удосконалювати навички діалогічного мовлення; збагачувати життєвий досвід школярів; розвивати увагу, пам'ять; мотивувати необхідність жити у суспільстві за певними моральними законами; виховувати доброту, порядність та дружні взаємини між людьми;

  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:формувати здатність висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання; виконувати завдання за інструкцією, переключатися з одного виду роботи на інший;

комунікативної: удосконалювати вміння висловлювати свої думки; спілкуватися під час виконання завдань;

інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної: навчати співпрацювати в парі, планувати

взаємодію з учасником спільної діяльності;

загальнокультурної: сприяти дотриманню правил поведінки на уроці.

Тип уроку: набуття нових знань.

Основні терміни і поняття: усна народна творчість, казка.

Між предметні зв’язки: природознавство.

Обладнання. Малюнки лисиці, їжака; ілюстрації до фрагментів казки; маски дл інсценізації, картки зі словами для характеристики, словникової роботи.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Закінчилася перерва,

Пролунав чаклун-дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок!

Щоб урок пройшов немарно,

Працювати будем гарно!

ІІ. Мовленнєва розминка.

1. Розчитування за складовою таблицею.

2. Робота над скоромовкою. Слайд №1

Щоб правильно читати, треба вміти правильно вимовляти слова.

А допоможуть нам в цьому скоромовки.

- Читати чітко і прискорюватися (дощиком)

- Прочитати на одному диханні.

Їжак і їжаченя,

Їздять по гриби щодня,

Їжачиха помагає

І лисички їм збирає.

3. Читання анаграм. Слайд №2

УЩК

ВОРЕДЕ

ТКАКВІ

СИЦЯЛИ

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Слайд №3

1. Бесіда

- Який розділ ми почали вивчати? (Українські народні казки)

- Що таке казка? (коротка розповідь про фантастичні події та персонажі)

- З якою казкою ознайомилися?

- Чому називається народною?

2. Розглядання створених ілюстрацій. Вибіркове читання.

3. Інсценізація казки.

- Чому вчить казка? (Бути добрими, милосердними, гостинними, дружніми, допомагали в біді)

ІІІ. Актуалізація опорних фонових знань.

- Відгадати загадки. Слайд №4

В мене шубка з колючок,

В мене сіра спинка

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки.

Здогадався, мабуть, всяк,

Що зовуть мене ……. (їжак). Демонстрація малюнка

Вона руденька ще й хитренька ,

не велика й не маленька.

Вона вовчику сестричка,

а зовуть її…(лисичка) Демонстрація малюнка

- Що ви знаєте про цих тварин?

- Де і як вони живуть?

- Чим живляться?

- У яких стосунках вони знаходяться в природі? (Полюють одне на одного)

«Довідкове бюро»

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

- Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із українськими народними казками. Як ви здогадалися, героями цієї казки будуть їжачок та лисичка.

А назву казки ви дізнаєтеся, коли виконаєте моє завдання.

1. Робота в парах.

Завдання: Закресліть голосний, який пом’якшує приголосний звук. Прочитайте назву казки.

Ліиісіиіція тіа їіжіакі.

- Мабуть кожен із вас, на запитання: хто із звірів найхитріший? – відповість ……. Про витівки рудої розповідається у казках, легендах, байках.

- А які казка про лисицю читали ви?

«Лисиця та вовк», «Лисичка-Сестричка і вовк – Панібрат», «Лисичка та Журавель».

2. Передбачення.

- Про що вам каже заголовок?

- Де і за яких обставин можуть зустрітися лисичка і їжачок?

V. Опрацювання української народної казки «Лисиця та їжак»

1. Словникова робота. Слайд №

1) Самостійне здобуття інформації.

- Ви дуже любите читати казки.

- Чи доводилося вам зустрічатися зі словом? Висловом? Поясніть їх значення.

Позирає - поглядає, дивиться.

Солодкими оченятами - улесливо, нещиро дивиться.

Перевірка відповідей за словничком у підручнику.

2) Пояснення значень слів. «Довідкове бюро» Слайд №

Невда́ле - безрезультатне, погане.

Поту́пав – пішов, пошкандибав, почовгав.

Тугі́ше – щільніше, сильніше.

Засопі́в – важко дихав.

Закріплення. Робота в парах на картках.

(З’єднати стрілочкою слово з його значенням). Взаємоперевірка.

2. Первинне сприймання змісту тексту учнями.

Виразне читання казки вчителем до слів «… виводок тетеревенят пасеться».

3. Перевірка первинного сприймання змісту твору.

- Чи сподобалася вам казка?

- Хто є героями цієї казки?

- Яку кінцівку може мати казка? Дочитати .

- Що вас здивувало? Вразило?

- Чи справдилися передбачення щодо змісту казки?

До її кінцівки?

Що справдилося в наших передбаченнях, що ні?

(Вчитель знаками «+»,«-» позначає передбачення учнів на дошці)

4. Словникова робота Слайд №

а) Вправа «Розумний олівчик». Робота на картках.

Читання слів у пірамідках «луною» за учителем.

Олівцем позначають «+» - розумію; « - » - не розумію значення слів.

стара́ їжа́к

лиси́ця здоро́в

бурчи́ть відпові́в

позира́є згорну́вся

назу́стріч здорове́нькі

невда́лого не вмива́вся

соло́дкими тетеревеня́т

Читання в парах

5. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.

1) Вправа «Бджілки» (мовчазне читання казки учнями).

2) Перевірка сприйняття прочитаного. Гра «Знайди помилку».

- А зараз ми перевіримо  чи добре ви запам’ятали зміст казки.

- У вас на партах лежить ось така  сигнальна картка. Візьміть її.

- Лисиця поверталася з вдалого полювання   

- Давай на радащах привітаємося.                  

- Я ще не вмивався.                   

- Я тепер уже не їм м’яса, самі овочі.

 - Біля старої вільхи виводок тетеревенят пасеться.

2). Аналіз казки з елементами вибіркового читання.

- Прочитати зачин казки.

- Звідки поверталася лисиця?

- Як виглядала лисичка після невдалого полювання? Прочитати.

- Як повів себе їжачок після зустрічі з лисичкою?

- Чому він згорнувся клубочком?

- Що запропонувала лисиця їжачку?

- Чи повірив їжак в добрі наміри лисиці? Як ви гадаєте, чому?

- Яку новину повідомила лисиця їжачку? Прочитати.

- Чи справді лисиця не їсть м’яса?

- А чи повірив лисичці їжак? З чого це видно?

Прочитайте.

- Яку новину повідомив їжак лисиці. Навіщо він це сказав?

- Як змінився настрій лисиці?

- Як ви умаєте, куди вона побігла?

- З яких слів видно, що їжак обдурив лисичку?

- Чи правду казала лисичка їжачку? А їжачок – лисиці?

- Тобто вони обидва брехуни?

Обман лисиці був ……(підступним), їжачка - …. (схожим на хитрість, щоб врятуватись)

Прочитайте кінцівку казки.

Які слова виражають головну думку казки.

Фізкультхвилинка.

Хто там, хто там забарився
І мабуть уже втомився?

Треба всім нам разом встати

Фізкультхвилинку розпочати.

Дерева високі-високі.

Травичка низенька-низенька.

Тут їжак гриби збирає

Та в усі сторони позирає.

Бо лисичка десь чекає.

І він про це знає.

Вітер дерева хитає.

Тваринки один одного виглядають,

А діти тихенько за парти сідають.

3) Підготовка до читання в особах.

- Які речення за інтонацією зустрілися в казці?

- Як їх треба читати?

- Прочитайте питальні речення.

- Прочитайте окличні речення

- Як слід читати слова лисички? (Улесливо, з хитринкою)

- З якою інтонацією потрібно читати слова їжачка? (Упевнено, з недовірою)

Правила читання

1. Читати треба просто, як говориш.

2. Вимовляти слова слід чітко і правильно.

4) Читання казки за особами.

Гра «Мікрофон» (Поставити питання до змісту казки)

Конфлікт - його вирішення.

5) Чому вчить казка.

Так дійсно казка нас вчить бути мудрими, заздалегідь бачити погані наміри співрозмовника, бути добрим , розсудливим, не дурити один одного.

6. Робота в групах. Слайд №

Нагадаємо правила роботи в групах    

  1. перед початком роботи обрати доповідача; 

  2. висловлюватись по черзі;

  3. говорити коротко за темою;

  4. слухати один одного уважно;

  5. кожна думка є цінною;

  6. намагатися дійти згоди;

  7. дотримуватися відведеного часу.

І група. Дібрати слова, які характеризують поведінку їжачка.

Вибрати прислів’я для характеристики героя.

ІІ група. Дібрати слова, які характеризують поведінку лисички.

Вибрати прислів’я для характеристики героя.

ІІІ група. Переказати казку за малюнковим планом.

VІ група. Прочитати розмову лисички та їжачка.

V група. Скласти прислів’я. Вибрати, яке з них виражає головну

думку твору.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. «Мікрофон».

  • Чи справдилися ваші сподівання щодо нашого уроку?

  • Що в казці засуджується?

  • Над чим оповідання змусило замислитися?

  • Що цікавого було на уроці?

  • Що найбільше сподобалося?

  • Чому навчилися сьогодні на уроці?

VIІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Самооцінювання  (сигнальні картки)

                  У вас на парті лежать сигнальні картки: зеленого кольору, синього та жовтого. Оцініть свою роботу. Якщо ви все знаєте, впевнені в собі і все вдалося на уроці підніміть зелену картку. Якщо вдалося, але не все – синю. Якщо поки багато не вдалося і вам потрібна допомога – жовту сигнальну картку.

Зеленого кольору – «Знаю, вмію, впевнений, все вдалося».

Синього – «Вдалося, але не все».

Жовтого – «Поки багато не вдалося, потрібна допомога».

VІІІ. Домашнє завдання.

С. 36 – 37, читання в особах. Переказ казки.

Прислів’я .

Більше вір своїм очам,ніж чужим речам. – Треба мати свою думку, свій погляд.

На язиці медок, а на думці льодок. – Можна говорити добрі слова, а замислити

погану справу.

Казки маленькі,арозумувнихбагато.

Словаласкаві,тадумкилукаві.. - Можна говорити добрі

слова, а замислити погану справу.

Всякправдузнає,таневсякпронеїдбає. Ми знаємо, у чому правда, але не

завжди її дотримуємося.

Лисиця –належить до сімейства псових, тобто є далеким родичем, як вовка, так і домашньої собаки.

Розмір лисиці від 18 см до 90 см. Також різниться і вага лисиці – від 700г до 10 кг.

А ще у всякої порядної лисиці в наявності пухнастий хвіст. Цей самий пухнастий хвіст лисиці не для краси лише створений природою, але і служить практичним цілям, він виступає стабілізатором під час бігу, а в зимові холоди може додатково зігріти свою господиню.

Слух у лисиці, а також нюх розвинені відмінно, саме на них ці звірі в першу чергу покладаються під час полювання..

Всі, хоча б раз в житті, зустрічали цього милого звірка. Гостренька мордочка, чотири пазуристі лапки і дивно гучні звуки, що лунають в основному ночами - це все їжак - нічний житель лісів і полів.

  • Їжаки, як вид, існують 15 млн. років.

  • Їжаки є відмінними плавцями.

• Народжуються їжаки голими. Тільки на другий-третій день після народження їх тільце починає покриватися голками.

• У їжака 36 зубів. До старості зуби випадають.

• Спілкування їжаків відбувається за допомогою свисту. Бурчать вони, коли розлючені.

• У сплячку, на зиму, впадають на 128 днів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00