Н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження. Тренувальні вправи

Опис документу:
Шановні колеги! цей матеріал допоможе Вам при підготовці до уроку узагальнення знань правопису дієслів. У ньому розміщені різні завдання: словниковий диктант, пояснювальний диктант, самостійна робота, яка допоможе виявити рівень знань учнів. Бажаю успіхів!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження. Тренувальні вправи

Мета: повторити й поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження та визначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметники з вивченою орфограмою; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню світогляду та знань рідної мови.

Тип уроку: закріплення знань

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Граматична хвилинка.

Найбільш ближчими українському народу є духові та струнні музичні інструменти. Самими важливими серед них э кобза і бандура.

3. Лексична хвилинка. Поєднати слова у пари.

Музикальний слух, інструмент,

Музичний

4. Словниковий диктант.

Визначити, якою частиною мови є кожне слово.

Неоціненний, несказанний, непримиренний, печений, зрізаний, пересичений, з’ясований, незрівнянний, незрівняний.

ІІ. Повідомлення теми, мети

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

1. Робота з підручником Інтерактивна вправа «Навчаючись – учусь»

Виконання вправи

2. Пояснювальний диктант.

У прикметниках дієприкметникового походження поставити наголос.

І. Дивлюся кругом, оглядаюсь, але невблаганна зима! (Є.Гуцало.) На зажурені віти лягали сніжини, навіть зір од морозу холов. (В.Сосюра.) І вовік бесмертен рух нескінченної спіралі. (Б.Олійник.) Ми тихо стояли, дивились, як ясно на темному морі незлічені світла сіяли. (Леся Українка.) Душа моя відчайно незагоєна. (І.Драч.) Болять мені рани нездійсненого польоту. (Д.Павличко.) Шум величезного вітрила, мах нездоланного крила – це музики земної сила. (М.Бажан.) Згадав я отчий край, де ріс, і матір, сумом оповиту, і добрі очі, повні сліз і незбагненного блакиту. (Д.Луценко.)

3. Лінгвістична діагностика

Прочитати. Вставити орфограму н чи нн. Визначити, якими частинами мови чи формами дієслова є залежні слова у поданих словосполученнях.

Натхне..і ідеями — натхне..і у праці, здійсне..і мрії — здійсне…ий захід, проще..ий випад — проще.ий вчинок, порівня..і величини — порівня..і предмети.

4. Творче завдання за варіантами

Варіант 1

А) Утворити від поданих дієслів активні дієприкметники теперішнього часу. Виділити в дієприкметниках суфікси.

Читати, колоти, лікувати, здійснювати, бити, виростити, запрягти, створити, виконати, сіяти.

Б) Списати, ставлячи на місці крапок -н- або -нн-.

1. Для виснаже...ої і спраглої землі стала дорогою кожна краплина (3 газ.). 2. Літа юнацькі. Праця і навчання, і прагнення до знань неподола..е (І. Гончаренко). 3. Були вони всі молоді, загорілі, густо запороте..і сірою кам'янистою пилюкою подола..их скель (О.Гончар).

Варіант 2

А) Утворити від поданих дієслів пасивні дієприкметники, виділити їх суфікси. Визначити, від яких дієслів творяться паралельні дієприкметникові форми (з суфіксами -єн- і -т-).

Принести, затримати, замкнути, виконати, розбити, розгромити, кинути, розвинути, скосити, пекти.

Б) Списати, ставлячи на місці крапок -н- або -нн-.

1. По обидва береги Раставиці і через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, неодгородже..і тинами. 2. Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкида..і темно-зелені кущі верболозу. 3. Усі вулиці у Вербівці ніби зумисне обсадже.і високими вербами

(За І. Нечуем-Левицьким).

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Додаток до уроку «Н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження. Тренувальні вправи»

2. Граматична хвилинка.

Найбільш ближчими українському народу є духові та струнні музичні інструменти. Самими важливими серед них э кобза і бандура.

3. Лексична хвилинка. Поєднати слова у пари.

Музикальний слух, інструмент,

Музичний

3. Лінгвістична діагностика

Прочитати. Вставити орфограму н чи нн. Визначити, якими частинами мови чи формами дієслова є залежні слова у поданих словосполученнях.

Натхне..і ідеями — натхне..і у праці, здійсне..і мрії — здійсне…ий захід, проще..ий випад — проще.ий вчинок, порівня..і величини — порівня..і предмети.

4. Творче завдання за варіантами

Варіант 1

А) Утворити від поданих дієслів активні дієприкметники теперішнього часу. Виділити в дієприкметниках суфікси.

Читати, колоти, лікувати, здійснювати, бити, виростити, запрягти, створити, виконати, сіяти.

Б) Списати, ставлячи на місці крапок -н- або -нн-.

1. Для виснаже...ої і спраглої землі стала дорогою кожна краплина (3 газ.). 2. Літа юнацькі. Праця і навчання, і прагнення до знань неподола..е (І. Гончаренко). 3. Були вони всі молоді, загорілі, густо запороте..і сірою кам'янистою пилюкою подола..их скель (О.Гончар).

Варіант 2

А) Утворити від поданих дієслів пасивні дієприкметники, виділити їх суфікси. Визначити, від яких дієслів творяться паралельні дієприкметникові форми (з суфіксами -єн- і -т-).

Принести, затримати, замкнути, виконати, розбити, розгромити, кинути, розвинути, скосити, пекти.

Б) Списати, ставлячи на місці крапок -н- або -нн-.

1. По обидва береги Раставиці і через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, неодгородже..і тинами. 2. Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкида..і темно-зелені кущі верболозу. 3. Усі вулиці у Вербівці ніби зумисне обсадже.і високими вербами

(За І. Нечуем-Левицьким).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.