Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

М.Вороний. Євшан-зілля. Поема про необхідність повернення людині історичної пам'яті, усвідомлення своєї національної свідомості

Українська література

Для кого: 6 Клас

03.02.2021

186

1

0

Опис документу:
Дана розробка уроку містить добірку навчального матеріалу до вивчення творчості М.Вороного у курсі української літератури 6 клас. Має на меті забезпечити освітній процес інформаційним та дидактичним матеріалом. Конспект уроку містить елементи нестандартних підходів, інтерактивні методи і форми роботи, що дає можливість швидко і якісно підготуватися до уроку, спонукати учнів до активності та творчості на уроці.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська література 6 клас

Тема. М.Вороний. «Євшан-зілля». Поема про необхідність повернення людині історичної пам’яті, усвідомлення своєї національної приналежності

Мета:Допомогти осягнути глибину авторських думок та їх досконале художнє втілення; розвивати навички коментування, аналізу ліро-епічних творів, висловлення своїх думок і почуттів; виховувати почуття й толерантне ставлення до інших народів

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя.

Поети-патріоти, такі, як Микола Вороний, люди здебільшого із вразливою, емоційною натурою, боляче сприймали негаразди в житті рідного краю, розлуку з батьківщиною. Розраду шукали у творчості. Часто зверталися до історичних документів, шукали там відповіді на злободенні питання, намагаючись підживити свою віру в щасливе майбутнє свого народу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Літературний диктант.

  1. Де відбувається подія, описана в поемі? (Київ)

  2. До кого в полон потрапив син половецького хана? (До князя Володимира Мономаха)

  3. Чим оточив його князь? (Пошаною і розкошами)

  4. Як жив хан без сина? («Не їсть, не п’є, плаче… зітхає»)

  5. Кого посилає хан «у землю Руську»? (Гудця)

  6. Яке завдання він дає судцеві? (Відшукати сина і повернути його на батьківщину)

  7. Що використовує гудець, щоб повернути юнака? (Улещує, умовляє, співає пісні вільного народу, дає чарівне зілля)

  8. Що згадав юнак,коли понюхав чарівне зілля? (Рідний степ, батька, волю, шатра, рідний народ)

  9. Як поверталися гудець і син хана на батьківщину? (Байраками, ярами)

  10. Чим можна повернути синів-українців, які відцуралися Батьківщини, додому?

  1. Перевірка домашнього завдання:

  1. Переказ поеми «Євшан-зілля»;

  2. Читання та коментування улюблених уривків.

3. Складання плану характеристики образу юнака-половця.

Орієнтовний план

  1. У неволі

  2. Безпечне й вигідне життя

  3. Чужі звичаї вважав за рідні

  4. Чарівне євшан-зілля

  5. Любов до рідного степу.

4.Розповідь за планом (учні використовують у розповіді афоризми, прислів’я,приказки, епітети, метафори, дібрані з тексту)

ІІІ. Формування умінь і навичок

  1. Слово вчителя. Твір Миколи Вороного «Євшан-зілля» визначають як ліро-епічну поему. Ліро-епічний твір поєднує в собі ознаки лірики, прози та поезії. Одним із видів ліро-епічних творів є поема.

  2. Робота зі словником літературних термінів. Поема – це ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображено значні події та яскраві характери. Ліричний герой – герой від імені якого ведеться розповідь, який часто виражає авторські думки і почуття.

  3. Робота над композицією твору. Бесіда. - Зі скількох частин складається поема? Назвіть їх. (Три частини: вступ, основна частина, післямова) - Яке співвідношення цих частин, яка їх тематика? Коментар учителя. - Умовно можна позначити частини поеми так: давно минуле (історична основа); минуле (сама розповідь); сучасне становище й погляд у майбутнє.

  4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Визначте головну думку твору. Очікувані відповіді: Треба бути патріотом, вірним своїй батьківщині. Необхідно толерантно ставитися до інших народів. Слово пісня, реалії вітчизни мають у житті кожної людини велике значення. Рідний батьківський край – найкращий, це треба розуміти й цінувати.

  5. Завдання аналітичного характеру з елементами бесіди. Порівняти образи хана та ханського сина.

Ханський син

Хан

Одного роду, народу, одна батьківщина

Малий, у неволі забув мову, звичаї, рід, батька

Дорослий, на волі страждав без сина, прагнув повернути його

Згадав усе, зажадав повернутися, зважився покинути розкіш і славу, утік у рідний край, наражаючись на небезпеку

Зробив усе для повернення сина, передбачив, що той може забути, хто він, припас як найсильніший аргумент – чарівне євшан-зілля

  • Чи схвалюєте ви вчинок ханського сина? Адже він покинув, фактично, свій другий дім, де в нього було все – не лише достаток, а й розкіш, не просто добре ставлення, а слава; наражав себе на небезпеку під час утечі. Та й що на нього чекало в дикому половецькому степу серед кочових племен?

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру. 1. Визначте особливості поеми. (Уживання застарілих слів: гудець – співець; ясир – узяті в полон люди як товар; Перуна громи – сильний гуркіт, грім та блискавка, які, за повір’ям, посилав на землю язичницький бог Перун, коли сердився; сірома – бідолашний; сповиточок – згорток, клуночок; твар – обличчя; небога – бідолаха; блукати манівцями – йти не вибираючи дороги, неправильним шляхом.) 2. Автор майстерно майстерно змальовує психологічні стани своїх героїв. Знайдіть ці описи й доведіть або спростуйте це твердження. (Хан: зажурився, засмутився… Вдень не їсть, а серед ночі Плаче, бідний, та зітхає, Сну не знають його очі. Ні утіхи, ні поради, Світ увесь йому здається Без краси і без принади. Ханський син: Твар поблідла у небоги, Затремтів, очима блиснув І зірвавсь на рівні ноги.)

ІV. Закріплення знань умінь і навичок

  1. Установіть логічну відповідність між лівим і правим стовпчиками. Володимир Мономах співець гудець язичницький бог Перун князь

  2. Знайдіть синоніми до слова євшан-зілля. (Чарівне зілля, бадилля, зілля-приворіт, трава)

  3. Усне словесне малювання. Виконайте «усний словесний малюнок» половецького степу очима ліричного героя.

V.Підсумок уроку

1. Заключне слово учителя

Закінчити урок хочеться акровіршем М.Рильського:

Вітаю тебе я нині!

Одважно линучи з-за хмар,

Рабів будив ти у долині,

Огонь,злюбивши, як Ікар!

Не відаючи супокою,

Осталих кликав громадян,

Минуло! Це ж перед тобою

У тебе вкрадений євшан.

2.Інтерактивна вправа «Займи позицію»

- Почуття автора, висловлені в поемі М.Вороного «Євшан-зілля», особисто мені…(Близькі, не зовсім близькі, байдужі)

VІ. Домашнє завдання

Скласти усний твір-роздум на тему: «Як я ставлюся до тих, хто цурається свого роду, мови, народу»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.