і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Музикотерапія

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Музикотерапія - це метод, що передбачає використання рiзноманiтних музичних засобів для розвитку особистості дитини, корекції та профілактики.

Музична терапія сприяє розширенню світогляду, активізації соцiально-адаптивних здібностей

Використання цього методу стимулює до розвитку творчих здібностей (прослуховування музики сполучене з емоцiйно-образною сферою).

Музику здавна застосовували у медицині, і музикотерапія має доволі глибокі коріння. Ще у Біблії згадується цілюща сила музики: царю Саулу, який страждав на розлади психіки, дуже допоміг Давид своєю грою на арфі. Вплив музики на людину з давніх часів використовувався для боротьби з різними хворобами у багатьох народів. Вони інтуїтивно відчували в музиці велику оздоровчу силу, ще не вміючи пояснити цього.

Не зважаючи на давнє існування музикотерапії як науки про позитивно-лікувальний вплив музики на людину, вона залишається не до кінця дослідженою. Теоретичні аспекти цієї науки ще не отримали певної системи та не до кінця апробовані.

Впливаючи на психоемоційний стан людини, музика призводить до певних гормональних і біохімічних змін в організмі, позитивно впливає на інтенсивність обмінних процесів. Позитивні емоції, що виникають під час звучання музики, стимулюють інтелектуальну діяльність людини.

Музика широко застосовується у педагогіці, зокрема в логопедії. Вона розвиває здатність дитини слухати і аналізувати, активно впливає на її настрій, сприяє формуванню мови і психіки. З цієї точки зору уроки співів – у сім’ї, дитячому садку, школі – слід віднести не до другорядних, а до основних предметів.

Музикотерапія застосовується в індивідуальній та груповій формі. Кожна із цих форм може бути представлена у трьох видах:

Вони поєднуються на музикотерапевтичних заняттях, адже завдяки систематичному застосуванню музикотерапії досягаються успіхи у комплексній корекційній роботі по подоланню таких вад вимови, як заїканняПорушення темпо-ритмічної організації мовлення, обумовлене судомним станом м’язів мовленнєвого апарату. .

При заїканні спостерігаються симптоми біологічного та психологічного характеру: біологічні (фізіологічні): порушення центральної нервової системи та фізичного здоров'я, загальної та мовленнєвої моторики; соціальні (психологічні): мовленнєві запинки та інші порушення експресивного мовлення, феномен фіксованості на порушенні, логофобії та інші психологічні особливості (поведінкові розлади, „комплекс неповноцінності", зниження пізнавальної активності, апатії, афекти).

Основною формою організації дітей під час музикотерапії є музикотерапевтичне заняття, головними завданнями якого є:

СТРУКТУРА

МУЗИКОТЕРАПЕВТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ:

І. Вступна частина.

1. Пасивна музикотерапія (слухання музичних творів відповідно до емоційного стану дітей).

II. Основна частина.

2. Активна музикотерапія (голосові вправи (вокалотерапія, логоритміка), музикування, вільна імпровізація, гра на дитячих музичних інструментах).

З. Музично корекційна гра.

4. Інтегративна музикотерапія (малювання під музику, драматизація та слухання казки під відповідну музику, рефлексотерапія, ароматерапія, музико-піскотерапія, ліплення під музику).

III. Заключна частина.

5. Музична релаксація.

Під час проведення музикотерапевтичних занять необхідно дотримуватись спеціальних вимог. Ні в якому разі не можна під час заняття відволікати дитину зауваженнями, що вона робить щось неправильно, адже,

по-перше, у музикотерапії значення має вияв емоцій та почуттів дитини, а не досконалість і правильність виконання малюнка або гри на музичних інструментах;

по-друге, різні запитання та зауваження до дитини у процесі зображувальної діяльності відволікають її від музикообразотерапевтичного процесу, заважають зосередитися на своїх переживаннях та емоціях аби виразити їх.

Корекційний педагог може задавати запитання і пропонувати дитині пояснити свій малюнок чи виліплену фігурку лише після того, як дитина завершить процес малювання чи ліплення.

Нетрадиційні музикотерапевтичні прийоми, які ми проводимо під час корекційних занять з дітьми логопедичної групи:

Прослуховування класичних творів у виконанні симфонічного оркестру При правильному підборі музика впливає на психіку та активність організму дитини. Музика змінює частоту дихання, пульс, ритми електричної активності мозку. В своїй корекційній роботі я використовую на заняттях- мажорну динамічну мелодію, яка тонізує ц.н.с., піднімає настрій та артеріальний тиск, прискорюючи роботу серця, а мінорну мелодичну спокійну музику - для зняття напруження, доречна для релаксації.

Проспівування голосних звуків на діафрагмальному диханні.

Цей прийом ми використовуємо для розвитку дихання, звукоутворювання, профілактики бронхо-легеневих захворювань. Вплив голосних звуків на організм різне. Проспівування одних – активізує дитину, інших – заспокоює, знімає напругу. Кожний звук позитивним чином впливає на певний орган дитини.

Методика проспівування: у положенні «балерини», зробити глибокий вдих (животом), затримати дихання та, співаючи звук, використовувати енергію повного видоху, уявивши, як звук піднімається вверх «золотою ниточкою». Висота звучання голосу повина бути зручною для дитини, тривалість – до повного видоху, час проспівування одного голосного звуку – декілька хвилин.

Звукові ігри з приголосними звуками.

Цей прийом ми використовуємо з метою автоматизації звуків, удосконалення дихальної функції. Також це оздоровчий засіб при захворюванні дихальних шляхів, знімає втому та напругу. Наприклад: Гра «Літак». Корисно використовувати, коли у дитини починається нежить. Треба закрити очі, розвести руки, зробити вдих і промовляти, як літак , який знаходиться далеко, потім він наближається (звук стає голоснішим), потім – дуже голосно, потім – «літак віддаляється»

Такаж звукова гра «Вітер», коли звучить «В», імітуючи завивання вітру.

Гра із звуком «Ж» («Жуки»), знімає кашель, із звуком «З» — лікують горло. Зняти втому допоможуть ігри із звуками «Тр-тр-тр» («Заводимо мотор»), «Ш», який знімає напругу («Здуваємо кульку»).

Рухові ритмічні вправи, танці.

Танець, міміка та жести, як і музика, є одним із давніх засобів вираження почуттів та вражень. Рухи та танці знімають нервово-психічну напругу, впливають на дитину, як психотерапевтичний засіб.

Психогімнастичні вправи та етюди під музику.

Вправи із почерговим м’язовим напруженням та расслабленням, релаксаційні вправи та етюди з музичним супроводом, розвивають у дитини міміку та виразність рухів, знімають напругу, створюючи спокійний настрій та розслаблений стан м’язів. Наприклад: етюд на розслаблення м’язів «Штанга». Діти піднімають уявну штангу, напружуючи м’язи рук, потім кидають її, розслаблюючи м’язи.

Масаж, самомасаж під музику.

Під впливом масажу (погладжування, розтирання, розминання) у рецепторах шкіри та м’язах виникають імпульси, які досягають кору головного мозку. Массаж тонізує центральну нервову систему, покращуючи її регулятивну діяльність, стимулює діяльність нервових центрів

Наприклад: Вправа «Павучок»

Павучок ходив по гілкі (рухи руками «крабик» по спині партнера)
А за ним ходили дітки.
Дощик з неба тут полив, (постукування по спині долонями)
Павучка на землю змив. (погладжування спини долонями зверху-вниз)
Сонце стало припікати, (погладжування спини долонями внизу-вверх)
Паучок знов повзе (рухи руками «крабик» по спині партнера)
А за ним повзуть і дітки,
Щоб гуляти з ним на гілкі ( повторний масаж із зміною партнера).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Використання музики для стабілізації психоемоційного стану дитини з особливими освітніми потребами.
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Логопед
  • Клас
    Дошкільнята, 1 Клас
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    203
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    5
  • Номер матеріала
    NR722795
  • Вподобань
    1
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь