Музичне мистецтво : «У королівстві співучих мелодій»

Опис документу:
Поглибити уявлення учнів про музику пісенного типу, її використання в інструментальних творах; ознайомити дітей з терміном музичний образ, характером та емоційним змістом музичних творів; розвивати навички вокально-хорового співу; виховувати любов до природи та музичну культуру.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво

1 клас

«У королівстві співучих мелодій»

Мета. Поглибити уявлення учнів про музику пісенного типу, її використання в інструментальних творах; ознайомити дітей з терміном музичний образ, характером та емоційним змістом музичних творів; розвивати навички вокально-хорового співу; виховувати любов до природи та музичну культуру.

Обладнання: музичний центр, запис уривку сюїти з балету «Лускунчик» П.І. Чайковського, ілюстрації зимових пейзажів та казкових героїв, м’які іграшки, паперові сніжинки.

Хід уроку

Вчитель. Добрий день вам, діти.

Учні. Добрий день!

Сьогодні в нас буде незвичайний урок. Нас оточують іграшки, репродукції картин із зображенням зимового пейзажу. Це все нам допоможе уявно побувати в зимовому лісі та зустрітися з казковими тваринами.

Але до цієї подорожі потрібно гарно підготуватися. Ми зараз із вами на уроці музики, тому для нас головне – навчитися співати і відчувати красу музичних мелодій

Діти, а що ви очікуєте від нашої казкової подорожі?

(Учні висловлюють свої сподівання від уроку.)

Вчитель. Подорож буде довгою і тому потрібно з собою взяти щось смачненького… Поділіться на групи і «напечемо хлібчика» з допомогою поспівки «Печу, печу хлібчик». Вона допоможе «розбудити» наш голос.

Але для того щоб почати співати – розучимо мелодію.

Де ми напишемо ноти ?

Учні.

На нотоносці, який складається з п’яти лінієчок.

Лінії потрібно рахувати знизу догори.

Обов’язково потрібно написати скрипковий ключ.

( Учні читають нотний текст поспівки.)

Вчитель.

Ми прочитали правильно ноти, але без ритмічного малюнка ми не зможемо заспівати правильно мелодію.

(Діти плескають ритм, вчитель його записує на дошці. Потім «луною» повторюють за вчителем музичні фрази з поспівки : причому «лінива» – лише кінець фрази, «старанна» – повторює кожну фразу, «розумна» – співає нотами.)

Голос ми «розбудили», долоньки зігріли. Тепер можна сміливо подорожувати. А їхатимемо ми на автомобілі. Приготувалися – поїхали!

(Діти сидять групами в уявних автомобілях і виконують перший куплет пісні «Машина» А. Філіпенка. Діти рухаються відповідно словам пісні.)

Ми зібралися гуртом,

Сіли у машину,

Голубе наше авто

Мов на крилах лине.

Приспів.

Бі-бі-бі! Бі-бі-бі!

Мовна крилах лине.

Бі-бі-бі! Бі-бі-бі!

Мов на крилах лине!

Гарно сонце зустрічать,

Ранком над полями.

Ведмежатко погулять,

Їде разом з нами.

Приспів.

( На приспів діти плескають у долоні і відбивають ритм пісні)

Вчитель. П-р-и-ї-х-а-л-и !

Згори летять сріблясті сніжинки і звучить чарівна музика зимового лісу. Ми чуємо цю музику і кожен з нас спробує проаналізувати її.

Яка вона : весела чи сумна, швидко звучить чи повільно і про що може розповісти кожному з нас ?

( Звучить «Танець Феї Драже» П.І. Чайковського)

Діти.

Музику, яку ми слухали, можна порівняти з чарівною казкою. Вона радісна, таємнича і може розповісти тільки про хороше.

Вчитель.

Правильно. Ця музика може розповісти про чарівний, казковий, зимовий ліс. Подивіться на ілюстрації: дерева стоять, мов зачаровані. Вони покриті сріблястим снігом. І десь в гущавині ходить Дід Мороз.

Порадуємо Дідуся пісенькою.

(Діти виконують пісню А. Філіпенка «Морозець».)

Морозець, морозець,

Пощипав нам щічки.

Теплі валянки у нас,

Шубки й рукавички.

Морозець, морозець,

Плещимо в долоні.

У дівчаток і хлоп’яток

Носики червоні.

Вчитель.

А хто це до нас наближається?

Учні.

Та це ж Лисичка–Сестричка!

Вчитель.

Своєю пісенькою вона розповість про себе.

(Дівчинка в костюмі лисички виконує «Пісню Лисички» з дитячої опери «Коза Дереза» М.В. Лисенка.)

Я – лисичка, я – сестричка,

Не сиджу без діла:

Я гусятка пасла,

Полювать ходила.

А тепер мені в неділю

Треба відпочити,

Свою хатку гарнесенько

Треба прикрасити.

А щоб краща, а щоб краща

Була моя хатка,

Піти треба у гайочок

Квіточок нарвати.

Вчитель.

Спасибі, Лисичко–Сестричко! Нам дуже сподобалося як ти співаєш!

Діти, а чи змогла пісенька розповісти нам про Лисичку?

Який у неї настрій?

Учні.

У Лисички гарний настрій. Ми думаємо, що вона працелюбна, весела і нікого в лісі не кривдить.

Про це ми дізналися не тільки зі слів пісні. Про це нам розповіла і музика: добра і весела.

Вчитель.

А хто з лісових жителів всю зиму спить?

Учні.

Ведмідь!

Вчитель.

Правильно діти! А ви знаєте чому ж він не хоче гуляти зимовим лісом?

Хто знає – нехай співає разом з нами.

(Діти виконують пісню Л. Кніппера та О. Коваленкова «Чому ведмідь взимку спить»)

По галявці лісовій,

Як мороз був міцний,

Йшов ведмідь в затишок свій

В теплій шубі хутряній.

До свого ішов барлога,

Не збиваючись з дороги,

Як проходив через міст,

Став лисиці він на хвіст.

Здійняла лисиця крик,

Зашумів темний ліс,

І ведмідь злякався, втік,

На сосну стару поліз.

На сосні веселий дятел

Білці хатку конопатив,

Він сказав: – Ходить навчись!

І куди стаєш дивись!

Тоді вирішив ведмідь:

Як зима – треба спать,

По стежинах не гулять,

На хвости не наступать.

У барлозі він без страху

Взимку спить під сніжним дахом

І радіє неспроста

Що родився без хвоста.

Вчитель.

Музика цієї пісні гарно характеризує ведмедя.

Діти, ведмідь був добрий чи злий? Який у нього був настрій?

Учні.

З пісні ми дізналися про те, що ведмідь був добрим. І настрій у нього був гарний, поки не наступив лисиці на хвіст.

Вчитель.

Ви, мабуть, помітили, що музика передає навіть ходу ведмедя. Ось послухайте.

(Вчитель грає мелодію пісні.)

В якому регістрі виконана мелодія?

Учні.

Мелодія звучала в низькому регістрі.

Вчитель.

В якому темпі звучала пісня?

Учитель.

Пісня звучала в помірному темпі.

Вчитель.

Ведмідь повільно ходив у лісі, а ми, щоб не змерзнути, теж порухаємося.

(Діти стають у коло)

Давайте згадаємо веселу пісеньку А. Філіпенка «Дударики». Вона допоможе нам зігрітися і підтримає гарний настрій.

(Діти виконують пісню і рухами рук показують пульс пісні, а плескаючи в долоні – ритм.)

Ми гарно попрацювали, а тепер можна повертатися додому.

(Діти знову сідають в уявну машину і доспівують пісню А. Філіпенка «Машина».)

До ріки збігає вниз,

Голуба стежинка.

Гей, машино, зупинись,

Відпочинь часинку.

Вчитель.

Наша подорож закінчилася. Ми говорили про звірів, які живуть в лісі. А в кого з вас є домашні тваринки?

(Діти розповідають про своїх домашніх улюбленців)

До нас в гості завітала дівчинка. В неї не так давно теж з’явилося цуценятко. Про нього вона хоче розповісти через п’єсу Артоболевської «Вальс собачок».

(Діти слухають музику, виконану на фортепіано. Коротко характеризують почуте.)

Учні.

Музика цієї п’єси весела. Звучить вона в помірному темпі, у високому регістрі.

Підсумок уроку

Вчитель.

Урок наш підходить до завершення. Чи виправдалися ваші сподівання від уроку?

(Учні висловлюють свої враження від уроку.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
8
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!