Мовний турнір «Складні речення» (до Дня української писемності та мови)

Опис документу:
Мета даного заходу поглибити знання учнів про складні, складносурядні речення, уживання розділових знаків у них, а також про смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядних, написання ненаголошених голосних; виховувати самостійність мислення, кмітливість; удосконалювати вміння учнів складати складносурядні та складнопідрядні речення та використовувати їх у мовленні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету

Бердянської міської ради

Методичний кабінет

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1

Мовний турнір

«СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ»

(до Дня української писемності та мови)

(9-А клас)

Розробила

вчитель української

мови та літератури

Гетало С.В.,

вища категорія.

Проведено:

листопад 2016 р.

Мета: поглибити знання учнів про складні, складносурядні речення, уживання розділових знаків у них, а також про смисло­ві зв'язки між простими реченнями в складносурядних, написання ненаголошених голосних; виховувати самостійність мислення, кмітливість; удосконалювати вміння учнів складати складносурядні та складнопідрядні речення та викорис­товувати їх у мовленні.

Обладнання: підручник, картки, алгоритм «Складне речення», тес­ти, таблиця «Синтаксичний розбір складносурядного ре­чення».

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Дорогі друзі! Сьогодні ми повторимо складносурядне речення. Урок ми проведемо у формі - мовного турніру. Для цього поділимо клас на ко­манди і виберемо капітанів. У кінці уроку ми підведемо підсумок і ви­явимо переможців турніру.

І етап. Повторення

До дошки виходить один представник від команди для написання словникового диктанту. Ми повторимо написання ненаголошених голосних. У кінці роботи проведемо взаємоперевірку. Ви маєте можливість заробити 12 балів. Клас записує в зошити.

Селянин, медицина, палець, пелена, стирати, кошеня, пенал, ско­шено, марево, паливо, поширений, переходимо, станете, споруджений, списати, незліченний, зелень, червоний, деталь, вишиванка, шелест.

II етап. Теоретичний

1. Конкурс капітанів команд.

Команди по черзі ставлять питання за темою капітанам противника.

Ваш капітан може заробити 12 балів. Учні класу можуть скористатися! підручниками й алгоритмом «Складне речення».

Питання: (по 2 питання кожному)

  1. Як називається розділ, який вивчає речення?

  2. Що таке речення?

  3. Які речення називаються складними?

  4. Які речення називаються складносурядними?

  5. На які групи за сполучниками вони поділяються?

  6. За якими ознаками можна розпізнати складносурядні речення?

  7. У яких випадках кома перед сполучниками не ставиться?

  8. Коли ставиться тире?

  9. Як інтонується складносурядне речення?

  10. Коли ставиться крапка з комою?

  11. Назвіть єднальні сполучники.

10. Назвіть протиставні сполучники.

11. Назвіть розділові сполучники.

12. Які речення називаються складнопідрядними?

13. Назвіть види складнопідрядних речень.

14. Які речення називаються безсполучниковими?

2. Конкурс ерудитів.

Член команди за З хвилини повинен дати відповіді на тести. Він може принести команді 12 балів.

А тим часом члени команд проявляють свою ерудицію, відгадуючи загадки-жарти. Кожна правильна відгадка — 1 бал.

1. Які алфавіти складаються з шести літер? (Азбука і абетка)

  1. Тож бувають у мові дива! Це слівце інтригує недаром. На шість літер
    апострофів два, означає місцину над яром. (Над'яр'я)

  2. Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пе-че)

  3. Як записати слово робота п'ятьма літерами? А чотирма? (Праця, труд)

  4. Що знаходиться всередині школи? (Літера о) '

  5. У якому слові сто однакових звуків? (Сто-гі)

  6. Чим закінчуються вечір і ніч? (Приголосним)

  7. Що стоїть між підлогою і стелею? (Сполучник і)

III етап. Практичний

1. Учні класу в зошитах виконують диктант із вибірковою відповіддю і самоперевіркою. Учитель перевіряє по одному зошиту від команди. Це завдання оцінюється 6 балами.

Учень позначає номер речення, записує сурядний сполучник і визначає, чи він єднальний, чи протиставний, чи розділовий.

  1. Уже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка.

  2. Наче вчора бігав я до школи і садив ці вишеньки малі, а тепер гудуть
    над ними бджоли і поважні пустуни-джемі.

  3. Цілісінький день залицялося сонце до хвилі морської, та не підда­
    ється красуня лукава.

  4. Шелестить тільки очерет, та іноді десь ізбоку зашарудить болотний
    щур.

  5. Чи вітер крізь щілину свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу.

  6. Зайців даремно цілий день я стежив, зате в душі — рожево-білий сніг
    на давні бурі і на муки ліг.

1. — і (єднальний)

  1. а (протиставний)

  2. — та (але) (протиставний)

  3. — та (і) (єднальний)

  4. — чи-чи (розділовий)

  5. — зате (протиставний)

2. Для виконання синтаксичного розбору речення запрошуються учні до дошки — по одному учню від команди. Завдання оцінюється 12 бала­ми.

Ви повинні виконати цю роботу за 10 хвилин. Для тих, хто забув, як це робиться, я приготувала таблицю «Синтаксичний розбір склад­носурядного речення». План розбору є (І команда) у ваших підручни­ках. Роботу перевіряє команда противника. Чим більше помилок ви знайдете, тим більше додаткових балів отримаєте.

І команда.

Привчив мене батько трудитися до поту, а мати - любити пісні.

- Розповідне, складне, сполучникове, складносурядне речення, 2 простих, з'єднаних протиставним сполучником а, на письмі - кома; зв'язок - зіставлення.

1-е речення - просте, двоскладне, повне, поширене.

2-е речення - просте, двоскладне, неповне (пропущений прису­док), поширене.

II команда

Дружба має різні прояви, але закон у неї один - вірність.

- Роз­повідне, складне, сполучникове, складносурядне речення, 2 простих, з'єднаних протиставним сполучником але, на письмі - кома; смисло­вий зв'язок - протиставлення.

1-е речення - просте, двоскладне, повне, поширене.

2-е речення - просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене прикметником.

III команда.

Люблю весну, та хто її не любить на цій чудесній, радіс­ній землі.

- Розповідне, складне, сполучникове, складносурядне речен­ня, 2 простих, з'єднаних сполучником та, на письмі - кома; смисловий зв'язок - зіставлення.

1-е речення - просте, односкладне, озн.-ос, повне, поширене.

2-е речення - просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене од­норідними членами.

Розбір речень:

  1. Хто знання має, той мур зламає.

  2. Книга вчить, як на світі жить.

  3. Де відвага, там і щастя.

IV етап. Творчий

Скласти по 1 складнопідрядному реченню - з підрядними означальними, з’ясувальними, місця та часу.

2. Тести

1. Синтаксис вивчає:

а) частини мови;

б) речення і словосполучення;

в) частини слова.

2. За характером граматичні основи речення бувають:

а) простими і складними;

б) сурядними і підрядними;

в) односкладними і двоскладними.

3. За будовою речення бувають:

а) окличні й неокличні;

б) прості й складні;

в) питальні й спонукальні.

4. До односкладних речень належать:

а) називні, неозначено-особові, безособові...;

б) складносурядні й складнопідрядні;

в) розповідні й питальні.

5. Однорідними виступають:

а) два однакові члени речення в одному й тому ж реченні;

б) два слова (чи більше), які відповідають на одне і те ж питання;

в) два і більше однакових члени речення, які відносяться до одно­го слова.

6. Відокремленими можуть бути:

а) будь-які члени речення;

б) лише головні члени речення;
в) лише другорядні члени речення.

Відповідь: 1 б), 2 в), 3 б), 4 а), 5 б), 6 в).

II. Підсумки уроку й оголошення домашнього завдання

Виписати із творів Т. Г. Шевченка 5 складносурядних речень.

В.р.- Скласти лінгвістичний переказ «Складносурядне речення» з прикладами речень.

Сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

Коли забув ти рідну мову,
Яка б та мова не була –
Ти втратив корінь і основу,
Ти обчухрав себе дотла.

Дмитро Білоус

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
1
6
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!