Мовна забавлянка для учнів 8 кл. до Дня української писемності та мови

Українська мова

Для кого: 8 Клас

20.01.2021

95

1

0

Опис документу:
Щороку ми традиційно відзначаємо 9 листопада Всеукраїнський день української писемності та мови. Ось і сьогодні проведемо і візьмемо найактивнішу участь у мовних забавлянках, присвячених цьому дню. Давайте прикрасимо життя українською мовою! Ви об'єдналися у групи, які позмагаються між собою у швидкості, кмітливості, знаннях з української мови та літератури. Оберіть керівника групи і придумайте назву.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ведуча. Шановні присутні! Запрошую вас до нашого класу на слово щире, на бесіду мудру, на торжество рідної мови. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші діди-прадіди, тут корінь роду українського, що сягає із сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося, зачувши рідне слово.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов'їну.

Щороку ми традиційно відзначаємо 9 листопада Всеукраїнський день української писемності та мови. Ось і сьогодні проведемо і візьмемо найактивнішу участь у мовних забавлянках, присвячених цьому дню. Давайте прикрасимо життя українською мовою!

Ви об'єдналися у групи, які позмагаються між собою у швидкості, кмітливості, знаннях з української мови та літератури. Оберіть керівника групи і придумайте назву.

Отже, розпочинаймо нашу інтелектуально-розважальну забавлянку. Група, яка перемагає у етапі забавлянки, отримує 2 бали, яка програє – 1 бал. Наприкінці підсумуємо результати.

  1. Конкурс «Яка вона, наша мова?».

За 1 хв. учні придумують якнайбільше епітетів до слова мова (ніжна, мила, світанкова, ясна, чиста, колискова, мелодійна, дзвінкотюча, дивна, радісна, співуча, лагідна, жива, казкова, красна, чарівна, шовкова, найдорожча, добра, власна, мудра, сонячна, прекрасна, солов’їна, барвінкова, українська милозвучна, різнобарвна, точна, влучна, лірична, повчальна, величальна).

  1. Конкурс «Показуха».

За 2 хв. представник кожної групи показує лише жестами фразеологізми. Учасники групи мають здогадатися і назвати фразеологізм.

Водити за носа грошей кури не клюють

Зуб на зуб не попадає прикусити язик

Надувати губи зарубати на носі

Ламати голову до сьомого поту

Води в рот набрати опустити руки

Дивитись крізь пальці рука руку миє

Втерти носа на руках носити

На лобі написано клювати носом

Гребти гроші лопатою тинятися з кутка в куток

Розкидатися грошима взяти ноги в руки

  1. Конкурс керівників груп «Поєдинок грамотіїв».

На дошці кожен керівник записує під диктовку слова. Потім вчитель перевіряє написання слів. Перемагає той, хто допустив найменше помилок або не допустив їх взагалі.

Нерозказаний вірш, попідвіконню, як-небудь, уп’ятьох, всього-на-всього, в основному, де-таки, зроду-віку. З діда-прадіда, мавпячий, тьмяний, роз’яснити, сузір’я Велика Ведмедиця, роздирати, перелаз, схитрувати.

  1. Конкурс «Аукціон».

За 2 хв. кожна група підбирає якомога більше синонімів до заданого слова. Перша група – до слова «іти», друга – до слова «говорити» (іти - ходити, крокувати, ступати, прямувати, рушати, простувати, чимчикувати, тупати, бродити, блукати, брести, плентатись, волоктись, чвалати, чалапати, клигати, чапати, дибати, чухрати, валандатись, талабанитись, віятись, шкандибати, телющитись, тюпати, повзти (у значенні йти повільно), човгати; говорити - балакати, розмовляти, точити ляси, ректи, висловлюватися, промовляти, голосити, перемовлятися, цвірінькати, шепотіти, вимовляти, розповідати, базікати, гелготіти, казати, бурчати, гомоніти, мовити, подейкувати, теревенити, чесати язика, балачки розводити).

  1. Конкурс «Ой».

За 2 хв. учні складають речення з вигуком «Ой», щоб відобразити певну емоцію. Потім представник групи виразно зачитує їх. Оцінюється і речення, і майстерність передачі відповідної емоції.

ЗДИВУВАННЯ

ЗАДОВОЛЕННЯ

БІЛЬ

НЕЗАДОВОЛЕННЯ

ОБУРЕННЯ

  1. Конкурс «Згадай письменника»

За 1 хв. учні називають українських письменників (ім’я та прізвище). Перемагає той, хто правильно і якомога більше назве письменників.

  1. Конкурс «Народна пісня».

Кожна група має виконати українську народну пісню на вибір. Дається кілька хвилин на обговорення і підготовку.

  1. Конкурс «Редактор».

За 4-5 хв. учні редагують запропоновані їм речення. Представник зачитує правильний варіант.

У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор ( У Франції розроблено найнадійніший у світі атомний реактор).

Я добре відношуся до людей з високим рівнем культури (Я добре ставлюся до людей з високим рівнем культури).

Згідно наказу наша комісія розпочне свою роботу в липні ( Згідно з наказом наша комісія розпочне свою роботу в липні)

Збори активу громадянських організацій було відкладено до слідуючого місяця (Збори активу громадських організацій було відкладено до наступного місяця).

Хочеться подякувати Івана Петровича за гарно підготовлену доповідь (Хочеться подякувати Івану Петровичу за сумлінно підготовлену доповідь).

Не всі учасники наукової конференції під час виступу додержувалися регламенту (Не всі учасники наукової конференції під час виступу дотримувалися регламенту).

З цього приводу я хочу добавити ще кілька слів ( Щодо цього я хочу додати ще кілька слів).

Підписка на газети і журнали закінчилася дві неділі тому назад (Підписка на газети і журнали закінчилася дві неділі тому).

Ця ідея була розповсюджена в семидесяті роки минулого століття (Ця ідея була поширена в семидесяті роки минулого століття).

Тут умісно сказати, що Верховна Рада одобрила цю пропозицію (Тут доречно сказати, що Верховна Рада схвалила цю пропозицію).

  1. Конкурс «Прислів’я».

За 2 хв. учні дописують другу половину прислів’їв.

Зробив діло - …. (гуляй сміло).

Хто рано посіє, … (той рано пожне).

Мудрим ніхто не вродився, а … (навчився).

Без труда…(нема плода).

Хто стане орати, …(той стане багатим).

Книга вчить…(як на світі жить).

Одна голова – добре, а…(дві – краще).

Не кажи «НЕ вмію», …(а кажи «Навчуся»).

Слово – не горобець, …(вилетить – не впіймаєш).

Злагода будує, …(а незгода руйнує).

Злий плаче від заздрості, …(а добрий від радості).

Дерево міцне корінням, …(а людина – родом і народом).

Скажи мені, хто твій друг,…(і я скажу, хто ти).

Під лежачий камінь…(вода не тече).

  1. Конкурс «Скоромовки».

Кожний учасник групи по черзі читає скоромовку. Перемагає та група, яка найкраще у командному заліку прочитає скоромовку.

Ніс Гриць пиріг через поріг. Став на горіх – упав на поріг.

Хитру сороку впіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок.

  1. Конкурс «Заморочка з бочки».

У невеличкій бочечці розміщені листочки з назвами номінацій. Керівники груп по черзі дістають листочок з номінацією. За 1 хв. група має дати якомога більше правильних відповідей на номінацію. Усього номінацій чотири, кожна група дає відповіді по черзі на 2 номінації: «Українська мова», «Українська література», «Народні звичаї», «Секрет»(«Народні казки»).

Українська мова

  1. Частина мови про ознаку предмета (прикметник).

  2. Частина мови слова «леді» (іменник).

  3. Державна мова України (українська).

  4. Частина мови про кількість (числівник).

  5. Які два займенники заважають їздити по дорозі(я-ми)?

  6. Яка частина мови має неозначену форму(дієслово)?

  7. Які частини мови не бувають членами речення(службові)?

  8. Частина мови, що відповідає на питання хто? що?(іменник)

  9. Особлива частина мови (вигук).

  10. Який займенник складається з однієї букви (я)?

  11. Яким числівником позначається День знань і Новий рік(перше)?

  12. Який власний іменник вживається в гімні нашої держави (Україна)?

  13. Початкова форма прикметника «найкращий» (гарний).

  14. Яким числівником позначається жіноче свято (восьме)?

  15. Якою самостійною частиною мови починається «Заповіт» Т.Шевченка (дієсловом «умру»)?

  16. Поясність діалектне слово «бусол» (лелека).

  17. Антонім до слова «лінь» (робота).

  18. Граматичну основу утворюють…(підмет і присудок).

  19. У реченні є головні члени і …(другорядні).

  20. Речення з пропущеними членами називається …(неповним).

  21. Пряма мова береться… (в лапки).

  22. За емоційним забарвленням речення поділяються на …(окличні і неокличні).

  23. Речення з одним головним членом називається… (односкладним).

  24. Яке звертання зустрічається в гімні України (браття молодії)?

  25. Речення з другорядними членами називається…(поширеним).

Українська література

  1. Що викривається в жартівливій пісні «Грицю, Грицю, до роботи»(ледарство)?

  2. В якому місті Т.Шевченка викупили з кріпацтва(Санкт-Петербург)?

  3. Як називали в Україні мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори (кобзарі)?

  4. Перший рядок гімну України(Ще не вмерла України ні слава, ні воля…)

  5. Яка письменниця вважала себе літературно донькою Тараса Шевченка (Леся Українка)?

  6. Чи належать колискові пісні до календарно-обрядових(ні)?

  7. Збірка творів Т.Шевченка («Кобзар»).

  8. Стиль художньої літератури (художній).

  9. Опис природи у творах (пейзаж).

  10. Найбільший прозовий твір (роман).

  11. Твір для театру (п’єса).

  12. Де могила Тараса Шевченка (Канів. Чернеча гора)?

  13. Народне оповідання про фантастичні події (легенда).

  14. За скільки карбованців викупили з кріпацтва Тараса Шевченка (2500)?

  15. З якого вірша рядки: «Сім’я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає…»(«Садок вишневий коло хати»)?

  16. Художній засіб у переносному значенні (метафора).

  17. Кого В.Винниченко називає халамидником(Федька)?

  18. Хто з героїв твору знищив гроші свого господаря (миша з казки «Мишка»)?

  19. Художній засіб «голівоньку склав» (пестливе слово).

  20. Народне оповідання про дійсні події (переказ).

  21. Перший вірш, написаний Лесею Українкою («Конвалія»).

  22. Скільки років Т.Шевченко був у солдатах(10)?

  23. Ім’я батька Т.Шевченка (Григорій).

  24. Письменник – товариш Лесі Українки (Іван Франко).

  25. Найменший прозовий твір(новела).

Народні звичаї

  1. Напій, який ставлять разом з кутею(узвар).

  2. Що ставлять біля ополонки на Водохрещу(хрест)?

  3. Якими піснями зустрічали прихід весни (веснянками)?

  4. Чим засівають на Василя (зерном)?

  5. Кого кличуть їсти голодну кутю(мороз)?

  6. Яку назву носить період, коли не можна їсти м'ясо, молоко, яйця (піст)?

  7. Що шукали в ніч на Івана Купала( квітку папороті)?

  8. Велика кругла хлібина з прикрасами (коровай).

  9. Народні пісні на Різдво (колядки).

  10. Густий суп із пшона (куліш).

  11. Істота в образі жінки з довгим розпущеним волоссям і риб’ячим хвостом (русалки).

  12. Яке свято пов’язане із зустріччю зими та весни (Стрітення)?

  13. Шматок тканини квадратної форми, який повязують на голову (хустка).

  14. Ритуальна поминальна страва українців (коливо).

  15. Страва з варених крупів (каша).

  16. Символ українців, що оберігає (оберіг).

  17. Коли приходить Новий рік за старим стилем (з 13 на 14 січня)?

  18. Що розписують на Великдень (писанки)?

  19. Чого чекає вся родина на Святвечір, не вечеряючи (першої зірки)?

  20. Пора збирання врожаю зернових культур (жнива).

  21. Довгастий шматок для витирання обличчя, тіла, посуду, для оздоблення (рушник).

  22. Різаний або рваний шматок пісного тіста, зварений у воді або молоці (галушка).

  23. Яке свято приходить рівно через 50 днів після Великодня (Трійця)?

  24. На яке свято зібрана вода вважається цілющою (Водохреща)7

  25. Свято народження Ісуса Христа (Різдво).

Секрет (Народні казки)

  1. Хто першим знайшов рукавичку (Мишка)?

  2. А останнім (Ведмідь)?

  3. Де лежав Колобок на початку твору(на підвіконні)?

  4. Кого першого привів солом’яний бичок до діда (Ведмедя)?

  5. А останнього (Зайчика)?

  6. Хто «за три копи куплений, півбока луплений, тупу-тупу ногами» (Коза-Дереза)?

  7. Чим пригощала Лисичка Журавля (кашею)?

  8. Хто з казкових героїв з’явився з горошини (Котигорошко)?

  9. Назвіть дружину Івана-Царевича (Царівна-Жаба).

  10. Кого з’їла Лисичка, слухаючи пісеньку (Колобка)?

  11. Скільки звірів помістилося в рукавичці (сім)?

  12. Хто є автором найдавніших казок (народ)?

  13. Кого гнав рак з печі (Козу-Дерезу)?

  14. Чия дочка привезла додому цілий віз добра (дідова)?

  15. Як звали мишенят, що жили з півником (Круть, Верть)?

  16. Ім’я фарбованого Лиса з казки (Микита).

  17. Хто автор казки «Цар Плаксій і Лоскотон» (Василь Симоненко)?

  18. Хто жителям царства приносив сміх (Лоскотон)?

  19. Скільки часу процарював Лис Микита (один рік)?

  20. За слова лиса, він був зроблений з …(небесної глини).

  21. У кого з героїв казки було три дочки: Нудота, Вай-Вай, Плакота (Плаксія)?

  22. Чому цар звався Плаксієм (постійно плакав)?

  23. Як називається казка, яка має автора (літературна)?

  24. Від кого втікав Микита (собак)?

  25. Куди він сховався (в діжку з фарбою)?

  1. Конкурс «Мовна плутанина».

За 1 хв. учні з даного слова утворюють нові слова.

Інтермедія (дія, мед, дім, інтер, мідія, яд, терем, мер, яр, ряд, рід …)

  1. Конкурс «Український повар».

За 8-9 хвилин учні складають зв’язну розповідь процесу приготування народної української страви – вареників. Представники груп зачитують рецепти.

  1. Конкурс «Ланцюжок».

За 1 хв. учні зі останнього складу слова складають нове і т.д. перемагає той, хто правильно складе якнайбільше слів.

Слово «мама». – перша група. Слово «родина» - друга група.

  1. Конкурс «Вгадай, хто я».

Наперед виходить представник групи. Вчитель показує групі на аркуші ім’я або героя, або письменника української літератури. Представник задає питання (типу «Я- письменниця?» чи «Я- головний герой?», «Я - чоловік?» чи «Я - жінка?» і т.д.) Група може відповідати тільки «так» або «ні». Таким чином представник має вгадати, хто це. Час – 2 хв.

МАРУСЯ БОГУСЛАВКА МАРУСЯ ЧУРАЙ

ЛЕСЯ УКРАЇНКА ТАРАС ШЕВЧЕНКО

  1. Конкурс «Римування».

За 1 хв. учні підбирають до слова якомога більше слів у риму.

ВЕСНА СМІХ

Ведуча. Закінчуються наші мовні забавлянки. Підіб’ємо підсумки конкурсів, визначимо переможців.

Тож побажаємо всім українцям, що свято бережуть українське слово, щастя, добра, натхнення, миру та світлого майбутнього.

Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( БАРВІНКОВА ).

12

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.