Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Мовна забавлянка для учнів 6 кл. до Дня української писемності та мови

Українська мова

Для кого: 6 Клас

20.01.2021

132

1

0

Опис документу:
Шановні присутні! Запрошую вас до нашого класу на слово щире, на бесіду мудру, на торжество рідної мови. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші діди-прадіди, тут корінь роду українського, що сягає із сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося, зачувши рідне слово.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ведуча. Шановні присутні! Запрошую вас до нашого класу на слово щире, на бесіду мудру, на торжество рідної мови. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші діди-прадіди, тут корінь роду українського, що сягає із сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося, зачувши рідне слово.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов'їну.

Щороку ми традиційно відзначаємо 9 листопада Всеукраїнський день української писемності та мови. Ось і сьогодні проведемо і візьмемо найактивнішу участь у мовних забавлянках, присвячених цьому дню. Давайте дізнаємось, які кольори веселки є у нашій мові!

Ви об'єдналися у групи, які позмагаються між собою у швидкості, кмітливості, знаннях з української мови та літератури. Оберіть керівника групи і придумайте назву.

Отже, розпочинаймо нашу інтелектуально-розважальну забавлянку. Група, яка перемагає у етапі забавлянки, отримує 2 бали, яка програє – 1 бал. Наприкінці підсумуємо результати.

  1. Конкурс «Яка вона, наша мова?».

За 2 хв. учні придумують якнайбільше епітетів до слова мова (ніжна, мила, світанкова, ясна, чиста, колискова, мелодійна, дзвінкотюча, дивна, радісна, співуча, лагідна, жива, казкова, красна, чарівна, шовкова, найдорожча, добра, власна, мудра, сонячна, прекрасна, солов’їна, барвінкова, українська милозвучна, різнобарвна, точна, влучна, лірична, повчальна, величальна).

  1. Конкурс «Одним словом».

За 3 хв. кожна група до кожного слова підбирає одним словом відповідник.

Водити за носа грошей кури не клюють

Зуб на зуб не попадає прикусити язик

Надувати губи зарубати на носі

Ламати голову до сьомого поту

Води в рот набрати опустити руки

Дивитись крізь пальці рука руку миє

Втерти носа на руках носити

На лобі написано клювати носом

Гребти гроші лопатою тинятися з кутка в куток

Розкидатися грошима взяти ноги в руки

  1. Конкурс керівників груп «Поєдинок грамотіїв».

На дошці (або на листочку) кожен керівник записує під диктовку слова. Потім вчитель перевіряє написання слів. Перемагає той, хто допустив найменше помилок або не допустив їх взагалі.

Євшан-зілля, під вікном, сивобородий, козацтво, перекотиполе, надворі, українська, священник, мініспідниця, товариство, тьмяний, розказати, сузір’я, безперебійний, лізьмо, пошиття.

  1. Конкурс «Аукціон».

За 4 хв. кожна група підбирає якомога більше синонімів до заданого слова. Перша група – до слова «бігти», друга – до слова «сміятися» (бігтимчати, гнати, летіти, чухрати, нестися і т.д.; сміятися - лупити зуби, смішки справляти, шкіритися, вишкірятися, хихотіти, реготати, захлинатися сміхом, лускати зо сміху, хапатися за боки, посміхатися і т.д.).

  1. Конкурс «ОХ».

За 3 хв. учні складають речення з вигуком «Ох», щоб відобразити певну емоцію. Потім представник групи виразно зачитує їх. Оцінюється і речення, і майстерність передачі відповідної емоції.

ЗДИВУВАННЯ

ЗАДОВОЛЕННЯ

БІЛЬ

НЕЗАДОВОЛЕННЯ

ОБУРЕННЯ

  1. Конкурс «Згадай письменника»

За 2 хв. учні називають українських письменників (ім’я та прізвище). Перемагає той, хто правильно і якомога більше назве письменників.

  1. Конкурс «Прислів’я».

За 3 хв. учні дописують другу половину прислів’їв.

Зробив діло - …. (гуляй сміло).

Хто рано посіє, … (той рано пожне).

Мудрим ніхто не вродився, а … (навчився).

Без труда…(нема плода).

Хто стане орати, …(той стане багатим).

Книга вчить…(як на світі жить).

Одна голова – добре, а…(дві – краще).

Не кажи «НЕ вмію», …(а кажи «Навчуся»).

Слово – не горобець, …(вилетить – не впіймаєш).

Злагода будує, …(а незгода руйнує).

Злий плаче від заздрості, …(а добрий від радості).

  1. Конкурс «Скоромовки».

Кожний учасник групи по черзі читає скоромовку. Перемагає та група, яка найкраще у командному заліку прочитає скоромовку.

Ніс Гриць пиріг через поріг. Став на горіх – упав на поріг.

Хитру сороку впіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок.

Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив’яже.

  1. Конкурс «Заморочка з бочки».

У невеличкій бочечці розміщені листочки з назвами номінацій. Керівники груп по черзі дістають листочок з номінацією. За 1 хв. група має дати якомога більше правильних відповідей на номінацію. Усього номінацій чотири, кожна група дає відповіді по черзі на 2 номінації: «Українська мова», «Українська література», «Народні звичаї», «Секрет»(«Народні казки»).

Українська мова

  1. Державна мова України (українська).

  2. Наука, що вивчає звуки мови (фонетика).

  3. З якого знаку починається діалог (тире)?

  4. Як називаються літери, записані в певному порядку (алфавіт)?

  5. Скільки букв «о» в слові «молоко» (три)?

  6. Остання буква у слові «сім» (ем).

  7. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення (фразеологізми).

  8. Який розділовий знак найпоширеніший (крапка)?

  9. Яка буква не має звука (ь)?

  10. Частина слова перед коренем (префікс)?

  11. Яка частина слова є змінною (закінчення)?

  12. Розмова двох осіб (діалог)?

  13. Слова, що мають спільний корінь (спільнокореневі).

  14. Скільки звуків у слові «джміль» (чотири)?

  15. Розділ, який вивчає словниковий склад мови 9лексика)?

Українська література

  1. Якого циклу відповідно до пір року немає у календарно-обрядових піснях (осіннього)?

  2. Пісня «Ой кувала зозуленька» належить до циклу… (весняного).

  3. Перший рядок гімну України (Ще не вмерла України ні слава, ні воля…)

  4. Чи належать колискові пісні до календарно-обрядових(ні)?

  5. Збірка творів Т.Шевченка («Кобзар»).

  6. Спіавтором С.Чарнецького «Ой у лузі червона калина похилилася…» є (Григорій Трух).

  7. Опис природи у творах (пейзаж).

  8. Народне оповідання про фантастичні події (легенда).

  9. За скільки карбованців викупили з кріпацтва Тараса Шевченка (2500)?

  10. Художній засіб «садок вишневий» (епітет)?

  11. Художній засіб у переносному значенні (метафора).

  12. Що дав понюхати посланець сину хана для відновлення пам’яті (євшан-зілля)?

  13. Художній засіб «червона калинонька» (пестливе слово).

  14. Народне оповідання про дійсні події (переказ).

  15. Ім’я батька Т.Шевченка (Григорій).

Народні звичаї

  1. Напій, який ставлять разом з кутею(узвар).

  2. Що ставлять біля ополонки на Водохрещу(хрест)?

  3. Якими піснями зустрічали прихід весни (веснянками)?

  4. Чим засівають на Василя (зерном)?

  5. Кого кличуть їсти голодну кутю(мороз)?

  6. Яку назву носить період, коли не можна їсти м'ясо, молоко, яйця (піст)?

  7. Що шукали в ніч на Івана Купала( квітку папороті)?

  8. Велика кругла хлібина з прикрасами (коровай).

  9. Народні пісні на Різдво (колядки).

  10. Густий суп із пшона (куліш).

  11. Істота в образі жінки з довгим розпущеним волоссям і риб’ячим хвостом (русалки).

  12. Яке свято пов’язане із зустріччю зими та весни (Стрітення)?

  13. Шматок тканини квадратної форми, який повязують на голову (хустка).

  14. Ритуальна поминальна страва українців (коливо).

  15. Страва з варених крупів (каша).

Секрет (Народні казки)

  1. Хто першим знайшов рукавичку (Мишка)?

  2. А останнім (Ведмідь)?

  3. Де лежав Колобок на початку твору(на підвіконні)?

  4. Кого першого привів солом’яний бичок до діда (Ведмедя)?

  5. А останнього (Зайчика)?

  6. Хто «за три копи куплений, півбока луплений, тупу-тупу ногами» (Коза-Дереза)?

  7. Чим пригощала Лисичка Журавля (кашею)?

  8. Хто з казкових героїв з’явився з горошини (Котигорошко)?

  9. Назвіть дружину Івана-Царевича (Царівна-Жаба).

  10. Кого з’їла Лисичка, слухаючи пісеньку (Колобка)?

  11. Ім’я фарбованого Лиса з казки (Микита).

  12. Хто автор казки «Цар Плаксій і Лоскотон» (Василь Симоненко)?

  13. Хто жителям царства приносив сміх (Лоскотон)?

  14. Скільки часу процарював Лис Микита (один рік)?

  15. За слова лиса, він був зроблений з …(небесної глини).

  1. Конкурс «Мовна плутанина».

За 1 хв. учні з даного слова утворюють нові слова.

Електрика (лак, етика, кит, катер, кат, карлик, кар …)

  1. Конкурс «Український повар».

За 10-11 хвилин учні складають зв’язну розповідь процесу приготування народної української страви – борщу. Представники груп зачитують рецепти.

  1. Конкурс «Ланцюжок».

За 1 хв. учні з останнього складу слова складають нове і т.д. перемагає той, хто правильно складе якнайбільше слів.

Слово «Україна» – перша група. Слово «школа» - друга група.

Ведуча. Закінчуються наші мовні забавлянки. Підіб’ємо підсумки конкурсів, визначимо переможців.

Тож побажаємо всім українцям, що свято бережуть українське слово, щастя, добра, натхнення, миру та світлого майбутнього.

Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( БАРВІНКОВА ).

8

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.