і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Використання мобільних застосунків на уроках
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Мова музики

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Мова музики

Мета:

Навчальна: навчати учнів спостерігати  за інтонаційно-образним розвитком музики, висловлювати судження про специфіку інтонаційно-образної мови музики;

-         Навчати розпізнавати основні засоби виразності, основні музичні жанри та їх особливості у втіленні життєвого змісту;

-         Ознайомити учнів із поняттям «засоби музичної виразності», «мелодія», «гармонія», «темп», «лад», «динаміка»;

Розвиваюча: розвивати вокально-хорові навички;

-         Навчати дотримувати правил фразування і дихання під час виконання музики;

Виховна: виховувати почуття співпереживання та кращі якості особистості.

Музичний  матеріал: П.Чайковський «Італійська пісенька», «Старовинна французька пісенька» (із «Дитячого альбому»); О.Янушкевич «Веселкова»

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет П.Чайковського; схеми засобів музичної виразності; зображення музичних інструментів; ребус.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

         (учні входять до класу під музичний супровід О.Янушкевич «Веселкова»)

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

         2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

ЗАСОБИ МУЗИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ

Учитель. (під час пояснення вчителем нового матеріалу учні складають схему «Засоби музичної виразності»). Для музики є характерною особлива мова – мова звуків. Також у музики є власні  виражальні засоби.

мелодія

темп

динаміка

лад

ритм

 

         Якщо ви розв’яжете ребус, то дізнаєтеся, як називається один із головних засобів  музичної виразності – основа  будь-якого музичного твору, його сенс. Його душа, без якої музику взагалі неможливо уявити.

3

7

10

5

4

9

12

1-А         2-Р          3-М            4-Д             5-О                  6-В

7-Е            8-У          9-І               10-Л           11-Ж         12-Я

Відповідь: Мелодія

МЕЛОДІЯ – музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом. Мелодія може бути різною – плавною або переривчастою, веселою або сумною.

РИТМ –це послідовність звуків різної  або однакової тривалості. Ритм має  велику виражальну силу і настільки чітко характеризує  мелодію, що інколи  її вдається розпізнати  за тривалістю звуків і ритмічним рисунком.

РИТМ

рівномірний

Чіткий

Виразний

Упевнений

Стриманий

Маршовий

Нерівномірне

Легкий

Танцювальна

поривчастий

Ритмічний рисунок кожної пісні  можна простукати олівцем  або проплескати в долоні. Крім  звуків різної  тривалості у нотному тексті використовується також  пауза, що позначається 

Завдання. Проплескайте ритмічну вправу.

Робота з поняттями

         Швидкість виконання музичного твору називають темпом. Темп буває швидким, повільним і помірним. Для позначення темпу використовують італійські слова: швидкий темп – алегро, престо;помірний темп – анданте; повільний – адажіо.

Настрій, що ми відчуваємо у музиці, залежить від ладу.

         Лад – це об’єднання звуків, різних за висотою, що тяжіють один до одного. У музиці існують два контрастних лади – мажор і мінор. Мажорна музика сприймається як світла, яскрава, радісна; а мінорна – як сумна та мрійлива.

-                Проспівайте мелодії відомих пісень «Щедрівочка щедрувала», «Шпачок прощається». У яких ладах їх написано?

-                Послухайте та пригадайте знайому вам п’єсу Л.ван Бетховена «Весела. Сумна» Який лад у першій частині, а який – у другій?

Неможливо передати всю красу музику, не використовуючи  динаміки, яка  надає їй виразності та емоційності. У перекладі з грецької слово «динаміка» означає «сила». Отже, динаміка – це гучність звучання.

Згадані засоби  музичної виразності ми можемо почути у будь-якому творі.

Слухання музики

Робота в парах

    Послухайте «Італійську пісеньку» російського композитора П.Чайковського  та, користуючись схемою,  охарактеризуйте музику цього твору.

Слухання «Італійської пісеньки» П.Чайковського

         (Учитель розповідає історію створення П.Чайковського «Італійської пісеньки» з «Дитячого альбому».)

         Цікавими є сторінки збірки, присвячені музиці різних народів. «неаполітанська пісенька» - цей твір присвячений італійському місту Неаполю. В Неаполі дуже багато каналів. Люди плавають по них в човнах – гондолах. Італійці – дуже музикальний народ, вони часто співають прямо в човнах. «Італійська пісенька» оспівує красу південного міста.

   Послухайте «Старовинну французьку пісеньку» з «Дитячого альбому» П.Чайковського та складіть невеличку історію за змістом цієї п’єси

Слухання «Старовинної французької пісеньки» П.Чайковського

   Які засоби музичної виразності допомогли вам створити свої історії?

Вокально-хорова робота

Слухання пісні «Веселкова» О.Янушкевича

Розспівування та розучування пісні «Веселкова»

3. ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ  УРОКУ

Бесіда

 Що таке засоби музичної виразності?

   Про які засоби музичної виразності ми згадували сьогодні на уроці?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

         Прослухати будь-який твір із «Дитячого альбому» П.Чайковського та проаналізувати його за створеною сьогодні на уроці схемою.

         Учні виходять із класу під музичний супровід О.Янушкевич «Веселкова»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Навчати учнів спостерігати за інтонаційно-образним розвитком музики, висловлювати судження про специфіку інтонаційно-образної мови музики
  • Додано
    24.03.2018
  • Розділ
    Музика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    428
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    16
  • Номер матеріала
    LH892211
  • Вподобань
    0
Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти