"Могутній дуб — окраса лісу" Інтегрований урок з розвитку мовлення та трудового навчання

Опис документу:
Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору з елементами опису «Могутній дуб». Трудове навчання. Людина і художнє довкілля. Виготовлення композицій з використанням оригінальних технік. Композиція «Дуб-велетень» способом «рвання паперу».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інтегрований урок з розвитку мовлення та трудового навчання

Тема. Могутній дуб — окраса лісу

Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору з елементами опису «Могутній дуб».

Трудове навчання. Людина і художнє довкілля. Виготовлення композицій з використанням оригінальних технік. Композиція «Дуб-велетень» способом «рвання паперу».

Мета: формувати вміння складати твір з елементами опису на основі власних спостережень, добирати найбільш влучні прикметники для опису предмета; розвивати зв’язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати й зіставляти; розширити знання дітей про дуб як рослину-символ; виховувати любов до рідного слова, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу; удосконалити навички виконання аплікації з паперу способом «рвання паперу», формувати естетичні смаки дітей.

Обладнання: ілюстрації та малюнки із зображенням

дуба, зразки композицій із кольорового паперу, грамзапис пісень «Ой під дубом зелененьким», «Ой на горі два дубки», картки з прислів’ями, народними прикметами.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

Дзвінко пролунав дзвінок —

Всім пора нам на урок.

Сядьте, діти, всі гарненько.

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підніміть.

Свої плечі розведіть.

Мені, діти, посміхніться,

Веселіше подивіться.

-> Слово вчителя.

  • Дорогі діти! Сьогодні у нас буде незвичний урок. Ми будемо вчитись творити і

розумними голівками, і вправними руками, поєднаємо вміння фантазувати словесно і практично. Будемо займатись цікавими завданнями: складанням твору-опису рослини- символа, виготовленням аплікації однією з цікавих технік.

Прочитаймо разом слова, які стануть девізом уроку.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Міркувати, фантазувати,

Плідно й дружно працювати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Е:\vpok\ЛEC.vі

-> Прогулянка в лісове царство.

  • Діти! Уявіть, що ви потрапили в ліс. Наприкінці зими, напередодні весни він не дуже привітний, йому бракує барв. Дерева стоять в очікуванні свіжого подиху тепла, приходу юної весни. Ось-ось дерева почнуть наливатись соком, розкриються бруньки на них. І завирує життя у лісовому царстві. Хоч безлисті, дерева не схожі одне на одного. Ми розрізняємо їх за формою гілок, за корою, нахилом стовбура. Слайд 1

- А в гості ми сьогодні прийшли не до клена і в’яза, не до білокорої берізки. А до кого ж? Ви дізнаєтесь про це за трьома підказками.

Підказка 1. Загадка.

Живе собі батько й тисячі синів має,

Усім шапки справляє, а своєї не має.

Підказка 2. Це характер і зовнішність цього «батька». За характером він сильний, могутній, богатирський, а зовні — високий, гіллястий, крислатий і широкий.

Підказка 3.І, нарешті; скажу, що де рослина-символ. Дівчат порівнюють у народі з калиною, а хлопцям бажають, щоб були, як ... (дуби). Слайд 2

  • Так, ви маєте рацію. Сьогодні ми присвятимо наш урок дубу — окрасі, силі наших лісів. Напишемо твір про дуба, використовуючи власні спостереження.

ІІІ. Добір мовного матеріалу.

-> Розповідь з елементами бесіди.

  • Діти, пригадайте нашу екскурсію в ліс. Розгляньте уважно ілюстрацію дуба. У народі кажуть: «Дуб мов богатир. Стоїть, не ворухнеться». Подивіться, яке це могутнє, величне дерево, хоч виростає з маленького жолудя. Спочатку, перших 10 років, він росте дуже повільно, а потім — дуже швидко. Якщо дубу виповниться 500 років, він стає заввишки, як 15-поверховий будинок. Дуби виростають у висоту до 40 м. Інші дерева не можуть існувати стільки, як дуб: він може прожити навіть 1000 років.

  • Чи знаєте ви, як називається ліс, у якому ростуть дуби? (Діброва).

  • Давайте уважно розглянемо малюнки цього велетня лісу, пригадаємо, яким бачили його під час екскурсії. Скажіть, яка кора в дуба? (Стара, тверда, чорна). Глибокі зморшки поорали його кору.

  • А хіба ще якесь дерево зберегло скільки листя до весни, як дуб? Навіть грізні пориви осінніх та зимових вітрів не змогли зірвати його і кинути додолу. Ось і стоїть він на галявині, наш міцнолистий красень, широко розкинувши своє міцне гілля з брунатно-коричневими листочками, які не хочуть покидати свого «батька». Його верхів’я високо в небі розчісує хмарам коси. Скільки йому літ? Ніхто не знає.

-> Хвилина фантазії.

Вчитель. Як ви гадаєте, про що міг би нам розповісти цей велетень? Про що мріє?

Варіанти відповідей:

І. Я дуже високий, міцний дуб. І дуже старий. Хоч можна назвати мене довгожителем, я хотів би жити ще багато років. Я мрію, щоб настала весна, і тоді на мені знову зазеленіють молоденькі листочки.

2. Я — старий лісовий дуб. Не скидаю на зиму свого листя, щоб тепліше було. Це для мене ніби ковдра. І сниться мені часто літо: як гримів грім, як сяяла веселка, а на гілках сидів соловейко і співав. Як мені хочеться, щоб швидше настало літо.

-> Прикмети, прислів ’я, приказки про дуб.

  • Які ви знаєте прислів’я про дуб? Які народні прикмети пов’язані з цим деревом?

Аби дубки, а берізки будуть.

Великий дуб, та дуплистий, маленький, та натоптаний.

Кожний дубок хвалить свій чубок.

Гни тоді, коли ще дубок, а не тоді, коли стане кілок.

Де дуби, там і гриби.

Якщо збираєш гриби, дивись на дуби, щоб не заблукати.

> Музична хвилинка.

  • Часто в народних піснях оспівано дуб, як символ сили, могутності.

Можливо, ви знаєте такі пісні? («Ой під дубом зелененьким», «Ой на горі два дубки»).

  • Давайте прослухаємо одну з народних пісень, в якій оспівано дуб.

Р:\Ой на горі два дубки .mрЗ

-> Поетична хвилинка.

  • Подібний наш дуб до того, що описаний у вірші?

Підготовлений учень читає вірш.

Могутній дуб, прадавній дуб

Стоїть побіля яру.

Розкинув свій листатий чуб,

Чубом торкає хмару.

Старече, згорблене гілля,

Кора, немов сталева.

Із лісу дідові щодня

Вклоняються дерева.

  • Які прикметники вжито у вірші?

-> Систематизація мовного матеріалу.

  • Діти, давайте поміркуємо, які слова ми можемо використати, щоб описати це дерево.

Дуб — міцний, крислатий, широкоплечий;

Красується, пишається, стоїть, як вартовий, охороняє ліс.

  • Я буду називати одну частину дуба, а ви — називаєте ознаки, допомагаєте мені.

Стовбур — червонувато-бурий, товстий.

Кора — потріскана, жорстка, із зморшками.

Гілля — міцне, розлоге, крислате.

Листя — брунатне, довгасте, розсічене.

IV.Усна робота над твором.

-> Зачитування вчителем зразка твору.

Дуб

Стоїть на узліссі міцний, крислатий дуб. Як велетень, височіє між дерев. Своїм міцним, широким гіллям сягає аж до неба Простягає у різні боки свої широкі, розлогі віти. Брунатне дубове листя не може обірвати навіть вітер.

Цей велетень росте тут не один десяток років. Це видно по глибоких зморшках на його корі. Немов вартовий, охороняє він тишу лісу.

-> Запис на дошці плану твору «Могутній дуб».

Слайд 4

План

1.

Де красується міцний, крислатий дуб?

2.

Чим він сягає до неба?

3.

Куди простягає розлогі віти?

4.

Яке в дуба листя?

5.

Скільки років велетню?

6.

Що охороняє дуб?

-> Складання усної розповіді з елементами опису (2-3 учні).

> Фізкультхвилинка.

Ми лісочком ішли,

Там і жолудів знайшли,

Нагнулись, підняли,

В кошик поклали,

Та всіх не забрали.

По небу хмарки пливли,

Рясні дощі з них лили,

Діброву поливали.

Жолудів напували.

Ми лісочком ішли,

Там дубочки знайшли,

Що з жолудів виростали,

Котрих хмари поливали.

V. Написання твору в зошитах.

-> Орфографічна підготовка.

Для сильніших учнівплан і робочі матеріали. Для слабшихкартки з деформованими реченнями.

1. Узліссі, дуб, на, крислатий, стоїть, міцний.

2. Сягає, своїм, гіллям, він, неба.

3. Вітру, брунатне, важко, його, обірвати, листя.

4. Росте, десяток, довгожитель, років, один, не.

5. Корі, зморшки, на, глибокі, його.

6. Ніби, вартовий, тишу, охороняє, лісу, стоїть.

Самостійна робота учнів.

> Перевірка та аналіз написаного.

VII. Виготовлення композиції «Дуб-велетень» способом «рвання паперу». Слайд 5-6

> Підготовча робота.

  • Сьогодні на уроці ми спробуємо творити і своїми пальчиками, виконаємо зображення дуба з кольорового паперу на картоні. Зробимо це за допомогою техніки, знайомої вам — рванням паперу. Погляньте, які композиції можна виготовити на дану тему.

> Демонстрація зразків виробів.

Ми будемо працювати групами. Завдання такі:

1. група — зобразити дуба-велетня восени;

2. група — зобразити, яким дуб мріє стати навесні. Які кольори використаємо?

1. група — відтінки зеленого;

2. група — теплі кольори: жовтий, брунатний, червоно-коричневий.

Послідовність і правила виконання роботи

1. Спершу продумати розмір зображення.

2. Обрати відповідні кольори для фону.

3. На зворотному боці паперу нанести силуети зображень (шаблони стовбура і крони у вас на партах).

4. Рвати папір обома руками, рухаючись уздовж намальованою лінією.

5. Не рвати папір різкими рухами та великими шматками.

6. Акуратно склеїти деталі на фон клеєм ПВА.

> Робота в групах.

-> Виставка та аналіз робіт.

VII. Підбиття підсумків уроку.

Ось такий красень-дуб росте у наших лісах, він є символічним деревом, що уособлює силу й могутність.

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.