Множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число. Задача на знаходження суми двох добутків.

Опис документу:
Мета: навчити учнів використовувати зручні прийоми множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове, ознайомити дітей із задачами на знаходження суми двох добутків; розвивати вміння складати і розв’язувати задачі, порівнювати числа, розвивати обчислювальні навички, спостережливість, уважність, мислення; виховувати уміння сконцентруватися, слухати інших, позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число. Задача на знаходження суми двох добутків.

Мета: навчити учнів використовувати зручні прийоми множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове, ознайомити дітей із задачами на знаходження суми двох добутків; розвивати вміння складати і розв’язувати задачі, порівнювати числа, розвивати обчислювальні навички, спостережливість, уважність, мислення; виховувати уміння сконцентруватися, слухати інших, позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності.

Обладнання:презентація, наочність

Хід уроку

1.Організація класу

1.1 Привітання

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Мене звати Валерія Василівна. І урок математики проведу сьогодні я.

1.2 Емоційне налаштування

1.2.1 Оголошення девізу уроку

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. І девіз нашого уроку такий:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2. Актуалізація опорних знань

2.1 Математичний диктант

Дітки, відкрийте ваші зошити. Запишіть число, класна робота. Зараз ми проведемо математичний диктант. Ваше завдання - уважно слухати, добре поміркувати та каліграфічно записати тільки відповідь.

  1. Знайдіть частку чисел 400 і 100 (400 : 100= 4)

  2. Знайдіть частку чисел 600 і 100 (600 : 100 = 6)

  3. 200 зменшіть у 10 разів(200 : 10 =20)

  4. Знайдіть добуток чисел 3 і 10 (3 · 10 = 30)

  5. 420 зменшіть у 10 разів (420 : 10 = 42)

  6. 2 збільшіть у 100 разів (2 · 100 = 200)

  7. Знайдіть добуток чисел 24 і 10 (24 · 10 =240)

  8. Знайдіть добуток чисел 10 і 32 (10 · 32 = 320)

  9. 5 збільшіть у 100 разів (100 · 5 = 500)

Перевіримо  диктант оплесками. Один учень називає відповіді і якщо відповідь правильна,плескайте в долоні.

За яким принципом записані числа у математичному диктанті? ( у порядку зростання)

Отже, що нам треба зробити, щоб число помножити на 100?(Щоб помножити число на 100, треба до нього справа приписати два нулі)

А що нам треба зробити, щоб число поділити на 100?( Щоб поділити на 100 число, яке закінчується нулями, треба в ньому справа закрити два нулі)

=

40

100

=

2

=

80

2.2 Гра «Склади пазл»

Ваше завдання вирішити приклад, та знайти відповідь, іншу частину пазлу.

4

10

200

:

800

: :

10

10

32

55

60

: :

10

=

320

10

=

550

=

6

7

10

100

48

: ●

10

=

70

9

=

900

=

480

3. Повідомленння теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

3.1 Введення казкового героя

Сьогодні до нас завітав Професор з математики. Він відвідав багато класів різних шкіл і якщо дітки добре працювали, то він залишав почесну грамоту. Йому стало цікаво чи 3-В заслуговує на таку. Він дав нам завдання: краще розібратися з множенням і діленням розрядних чисел на одноцифрове число і ознайомитися з задачами на знаходження суми двох добутків. Отже, в нас багато роботи, тому будемо активно працювати.

4. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

4.1. Робота за підручником (с 121)

4.1.1 Заміна числа добутком (766)

Кожне із чисел замініть добутком за зразком.

30 = 3·10 300 = 3·100

60 = 6 ·10

90= 9 ·10

700 = 7 ·100

500 = 5 ·100

4.1.2. Коментоване розв'язування прикладів (с 121,завдання767)

Використовуючи закони множення, знайдіть добутки зручними способами. Професор хоче перевірити чи ви їх знаєте.

4 • 10 • 3 = 4 • 3 • 10 = 120 6 • 5 • 10 = 300

2 •100 • 3 = 2•3 • 10 = 600 100 • 4 • 2 = 100 • (2 • 4) = 800

Тож які закони множення ви використали? (Переставний і сполучний закони множення)

4.1.3. Колективне опрацювання матеріалу (с 121, завдання 768)

Поясніть, як знаходили добутки і частки.

Розгляньте записи ліворуч. Порівняйте добутки. Чим вони схожі? (В усіх добутках перший множник є круглим числом, а другий множник — одноцифрове число.) Як ми міркуємо для обчислення значень добутків?

Учні пропонують замінити кругле число 30 більшими лічильними одиницями — десятками:

30 = 3 дес; помножити число десятків на 3: 30 ·3 = 3 дес. ·3 = 9 дес. = 90

—  Чи можна так само міркувати при діленні розрядного числа на одноцифрове число?
60 : 3 = 6 дес. : 3 = 2 дес. = 20 600 : 3 = 6 сот. : 3 = 2 сот. = 200
—  Порівняйте приклади на множення і ділення. (В обох випадках ми множимо або ділимо розрядне число на одноцифрове.)
—  Що є спільного в міркуваннях при множенні і при діленні розрядних чисел на одноцифрове число? (В обох випадках розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число, в результаті отримуємо число, виражене в розрядних одиницях: десятках або com нях; відповідь записуємо в одиницях.)

4.2 Первинне закріплення (с. 121, завдання 769)

Двоє учнів по-різному знайшли добуток. Поясніть, як міркував кожний із них.

1-й учень: 3 • 20 - 20 • 3 = 60.

2-й учень: 3 • 20 = 3 • 2 • 10 = 6 • 10 = 60.

Фізхвилинка

5. Узагальнення і систематизація знань

5.1 Усні обчислення

2 · 4 = 8

20 · 4 = 80

200 · 4 = 800

9 : 3 = 3

90 : 3 = 30

900 : 3 = 300

10 : 2 = 5

100 : 2 = 50

1000 : 2 = 500

5 · 2 = 10

50 · 2 = 100

500 · 2 = 1000

5.2 Робота над задачею (с 121,завдання771)

Професор дав нам завдання виконати цю задачу. Тож спробуємо поміркувати.

Розгляньте таблицю. За коротким записом складіть задачу. В магазині було 4 ящика моркви по 10 кг і 2 ящика буряки по 30 кг. Яка загальна маса овочів?

Овочі

В одному ящику

Кількість ящиків

Загальна маса

Морква

Буряки

10 кг

30 кг

4

2

?

Дітки, що відомо в задачі?Про що запитується?

Чи можемо одразу дати відповідь? Про що нам потрібно дізнатися спочатку?Як дізнатись масу моркви? Як дізнатись масу буряка?

За допомогою скількох дій ми зможемо розвязaти задачу?

Про що дізнаємось в першій дії, в другій, третій?Запишіть розв’язання задачі самостійно по діях та виразом. Перші 4 роботи на перевірку.

1) 10 • 4 = 40 (кг) — загальна маса моркви;

2) 30 • 2 = 60 (кг) — загальна маса буряків;

3) 40 + 60 = 100 (кг)

Отже, який складемо вираз?

10 • 4 + 30 • 2 = 100(кг)

Яку ми запишимо відповідь?

Відповідь: загальна маса овочів 100 кг

5.3. Творча робота над задачею (с. 122,завдання 772)

Прочитайте задачу. Розгляньте схему.

Через річку збудовано міст завдовжки 70 м. Він має 3 прогони. Довжина середнього прогону 30 м. Знайди довжину крайніх прогонів, якщо вони рівні між собою.

 

Що відомо в задачі? Про що запитується?

Дітки, яка довжина мосту? Яка довжина середнього прогону?Що відомо про довжину крайніх прогонів? Як знайти довжину двох крайніх прогонів?

Розв'язання:

  1. 70 – 30  = 40 (м) - довжина двох крайніх прогонів моста.

  2. 40 : 2 = 20 (м)

Відповідь:  довжина крайнього прогону моста 20 метрів.

—Змініть запитання, щоб у розв'язанні додалася ще одна дія.

(На скільки метрів середній прогін більший від крайнього, якщо довжини крайніх прогонів рівні між собою?)

5.4. Розв'язування рівняння (с. 122, завдання 773) Троє учнів працюють біля дошки.

Потрібно розв’язати рівняння. Не забуваємо про перевірку.

х • 4 = 800 600 : х = 100 х : 3 = 200

х = 800 : 4 х = 600 : 100 х = 200 * З

х=200 х = 6 х = 600

200 · 4 = 800

800 = 800

600 : 6 = 100

100 = 100

600 : 3= 200

200=200

5.5. Розв'язування логічного завдання

Наш Професор підготував нам цікаве завдання, щоб впевнетись, що у цьому класі не тільки розумні, а й кмітливі школярі, які зможуть вирішати будь-які завдання.

774 (с. 122).

Прочитайте завдання.

Знайдіть суму всіх трицифрових чисел, сума цифр у записах яких дорівнює 3.

Назвіть трицифрові числа, сума цифр у записах яких дорівнює 3.

Знайдіть суму цих чисел.

111 + 102 + 120 + 210 + 300 = 843

6.Підсумок уроку

6.1 Підсумкова бесіда

Щоб добре перевірити ваші знання, Професор підготував нам запитання, на які ми відповімо з легкістю.

Як помножити (поділити) розрядне число на одноцифрове число. (розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число, в результаті отримуємо число, виражене в розрядних одиницях: десятках або com нях; відповідь записуємо в одиницях)

Як називаються числа при множенні?

Як знайти невідомий множник?

6.2.Оцінювання учнів

Ну що ж. Професор дуже здивований. Він не очікував,що у 3 В класі на стільки розумні і кмітливі дітки. Тому він з великим задоволенням вручає вам грамоту.

6.3.Повідомлення домашнього завдання.

С. 122, завдання 775; 776.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»