Міні - підручник з української літератури "Григорій Сковорода"

Опис документу:
Міні - підручник з української літератури для учнів 9 класів "Григорій Сковорода" підготовлений для вивчення біографії та творчості видатного українця. Містить в собі різноманітні форми роботи, цікаві матеріали.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Генічеська загальноосвітня школа I – III ступенів №4

Генічеської районної ради Херсонської області

Міні – підручник з української літератури

для учнів 9 – х класів

учитель Чумакова Наталя Вікторівна

ПРО ГРИГОРІЯ СКОВОРОДУ

«Тепер є не менше, ніж 250 великих та малих праць, присвячених Сковороді, який, як це загально визнано, — є найцікавіша постать історії українського духу. В цих працях висловлено, напевне, не менше, ніж 250 різних поглядів на Сковороду…»

 (український учений і мислитель Дмитро Чижевський, початок 1930-х років)

«Сковорода вчив, що святість життя — тільки в справах»

(письменник Лев Толстой)

«Тільки людина, глибоко просякнута християнським духом, могла мати таке натхнення»

 (Іван Павло II, 264-ий Папа Римський (1978–2005).

«Сковороду можна вважати зачинателем жанру байки, який набув широкого розвитку в українській літературі у 19 столітті, досягши високого художнього рівня у Є. Гребінки і особливо у Глібова».

(український мовознавець Сергій Пінчук)

«Сковороді не треба було шукати читачів, — вони його шукали: в нього знаходились такі гарячі прихильники і пропаґатори, що навіть через газети сповіщали, закликаючи до себе охочих читати твори українського філософа…»

(український літературознавець Сергій Єфремов)

АНКЕТА ПИСЬМЕННИКА

Ім’я при народженні_______________________

Дата народження__________________________

Місце народження_________________________

Дата смерті________________________________

Місце смерті_______________________________

Національність _____________________________

Мова творів_______________________________

Рід діяльності______________________________

Напрямок _________________________________

Жанр _____________________________________

Т В О Р И П И С Ь М Е Н Н И К А:

Збірка поезії_______________________________

Байки ____________________________________

Філософські твори_________________________

Переклади ________________________________

ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ СЛОВНИК:

АФОРИЗМ – короткий влучний оригінальний вислів, узагальнена , глибока думка , виражена в лаконічній формі, подеколи несподівано парадоксальній.

БАЙКА- невеликий, здебільшого віршований твір повчального змісту, персонажами якого виступають люди, тварини, рослини, предмети.

ДІАЛОГ – літературно- публіцистичний жанр, відомий з античності.

ПРИТЧА – оповідь алегорично – повчального змісту (має сюжет, діалог, мораль).

ТРАКТАТ – наукова праця, присвячена глибокому теоретичному висвіт ленню, розгляду якогось окремого важливого питання або проблеми.

Я знаю, як кохають до загину,

Я знаю чорне, біле і рябе,

Я знаю, як Господь створив людину,

Я знаю все й не знаю лиш себе.

Франсуа Війон

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ:

1.Григорій Сковорода народився . . . року в селі . . . на . . . в сім*ї Сави та

Паланки Сковородів - малоземельних . . . з . . . .

2.Навчався хлопець з цікавістю і . . . підготував до вступу в академію.

3.У . . . році Григорій закінчив академію.

4. Разом з комерційною комісією протягом . . . років подорожував європейськими країнами.

5.Викладав піїтику в . . . колегіумі.

6. Далі . . . років працював домашнім учителем сина поміщика Томари.

7.Був викладачем синтаксису, грецької мови та етики у . . . колегіумі.

8.З . . . року Сковорода вів мандрівне життя.

9. 9 листопада . . . року Григорій Сковорода помер у селі . . . .

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПИТАННЯМИ:

1.Який факт життя Сковороди розкриває вислів: «Мені моя сопілка і вівця дорожчі царського вінця!»

2.Як ви розумієте вислів: «Сковорода – мандрівна академія»

3.Як ви розумієте слова: «Світ мене не впіймає»

4.Чому Сковорода відмовився стати ченцем, адже він жив майже чернечим життям?

І , виламавши палицю із тину,

Він темними байраками пішов

Кріпацьким діткам викладать латину,

Бентежити думками рабську кров.

Дмитро Павличко

ЗБІРКА «САД БОЖЕСТВЕННИХ ПІСЕНЬ»

Написана в переяславський період 1753 – 1785 рр. , характерна особливість - органічне поєднання особистих та громадських мотивів.

ВІРШ «DE LIBERTATE»

1.У чому ви вбачаєте національно – патріотичні мотиви поезії Сковороди?

2.Якій образ піднімається у вірші «Про свободу»?

3.Як у вірші утверджено волю людини як найвищу людську цінність?

ВІРШ «ВСЯКОМУ МІСТУ ЗВИЧАЙ І ПРАВА»

1.Доведіть, що у вірші зображення імперської системи управління є сатиричним?

2.Кого, за що і як викрив автор в названій поезії?

3.Що автор протиставляє порокам суспільства?

4.Поясніть схему:

Совість, мудрість Багатство, жадібність

Вічне Буденне, минуще

АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ ПОЕТИЧНОГО ТВОРУ:

  1. Коментар назви твору.

  2. Рід лірики, до якої належить твір.

  3. Образи поезії , їхня сутність.

  4. Настрої і почуття, передані автором.

  5. Тропи в поетичній мові.

  6. Філософське спрямування твору, афористичні висловлювання.

Не за обличчя судіть , а за серце .

Григорій Сковорода

О С Н О В Н І Ф І Л О С О Ф С Ь К І І Д Е Ї С К О В О Р О Д И:

1.ІДЕЯ ПРО ДВІ НАТУРИ

«Кожен є тим, чиє серце в ньому: серце вовче – істинний вовк, хоч обличчя людське; серце боброве – є бобер, хоч вигляд вовчий; серце вепровеє вепр, хоч вигляд бобровий… Лице ж бо і серце - речі різні..»

«Не зовнішня наша плоть, але наша думка - головна наша людина. В ній ми перебуваємо. А вона є нами.»

І Д Е Я П Р О Д В І Н А Т У Р И

В И Д И М А Н А Т У Р А

Н Е В И Д И М А Н А Т У Р А

  • Наведіть приклади антитези відповідно до поглядів філософа

ВИДИМА НАТУРА

НЕВИДИМА НАТУРА

тінь

?

?

тіло

порожнє

?

?

істинне

2. ІДЕЯ ПРО ТРИ СВІТИ

МАКРОКОСМОС

МІКРОКОСМОС

СВІТ СИМВОЛІВ

ВСЕСВІТ

ЛЮДИНА

ТІНЬ ВСЕСВІТНЬОГО РОЗУМУ

Бог (макрокосм) є початком і кінцем усього сущого. У ньому перебувають усі люди (мікрокосми). «У Бозі «Я» і «МИ» тотожні». Філософ писав про завдання людини: «… пізнати і зрозуміти Бога, пізнати і зрозуміти дійсну Людину». Пізнання відбувається завдяки мудрості , яку ми отримуємо через слова - символи.

  • Віднайди джерела символів Сковороди:

1._________________________

2._________________________

3._________________________

4._________________________

3 ІДЕЯ. «СВІТ ЛОВИВ МЕНЕ, АЛЕ НЕ ВПІЙМАВ»

4 ІДЕЯ. «ГЛИБОКЕ СЕРЦЕ, АБО ДУМКА – ВОНО ТО Є САМОЮ ДІЙСНОЮ ЛЮДИНОЮ ТА ГОЛОВОЮ»

5 ІДЕЯ . САМОПІЗНАННЯ.

«Коли ми хочемо виміряти небо, землю, моря, маємо наперед виміряти самих себе – власною нашою міркою»

  • Як ви ставитесь до цієї ідеї?

  • Чи варто людині займатися самопізнанням?

  • Коли припиняється процес самопізнання?

ВПРАВА «ЕРУДИТ»

ПОНЯТТЯ

СИМВОЛ

Сила, розум

олень

гострозорість

черепаха

божественність

рись

Розквіт життя, пробудження

змій

Вірність у коханні

голуб

Мир і спокій

слон

Першопочаток

орел

Мудрість, вічність

соловей

Зло, гріх

ворона

тупість

горлиця

мудрість

змій

флегматизм

джерело

«Б А Й К И Х А Р К І В С Ь К І» Г Р И Г О Р І Я С К О В О Р О Д И

До збірки увійшли 30 байок

  • 15 написані в 1769 – 1774 рр.

  • 15 написані в 1774 р. в селі Бабаї коло Харкова.

  • Збірка подарована П. Панкову, приятелю.

СПЕЦИФІКА: розповідна частина (фабула) + мораль («сила»). «Сила» витікає з фабули, іноді мораль навіть більша за основну частину, хоч основна її частина виражена у вигляді прислів’я, приказки, афоризму.

АФОРИЗМИ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

  • Світ ловив мене, та не спіймав 

  • Що вподобав, на те й перетворився.

  • Не шукай щастя за морем.

  • Хто швидко приліплюється до нової думки, той швидко від неї і відпадає.

  • Визначай смак не за шкаралупою, а за ядром.

  • В собі самому шукай справжніх благ.

  • Як нерозумно випрохувати те, чого можеш сам досягти.

  • Коли риба спіймана, вона вже не потребує принади.

  • Коли зерно добре, добрими насолоджуєшся плодами.

  • Не тіло, а душа є людиною.

  • Серце тоді насичується, коли освічується.

  • Кожен є той, чиє серце в нім: вовче серце – справдешній вовк, хоч обличчя людське; серце боброве – бобер, хоч вигляд вовчий; серце вепрове – вепр, хоч подоба бобра.

  • Хіба може говорити про біле той, котрому невідоме, що таке чорне?

  • Не може не блудити нога твоя, коли блудить серце.

  • Годі побудувати словом, коли те саме руйнувати ділом.

  • Життя наше – це подорож, а дружня бесіда – це візок, що полегшує мандрівникові дорогу.

  • Насіння лихих справ – лихі думки.

  • Як хто посіє в юності, так пожне в старості.

  • Найкраща помилка та, якої допускаються у навчанні.

  • Що швидко запалюється, те раптово гасне.

  • Бери вершину і матимеш середину.

  • Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів.

  • Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватись..

  • Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.

  • Наступний, весело освітлений день — плід учорашнього, так само як добра старість — нагорода гарної юності.

  • Не за обличчя судіть, а за серце.

  • Не розум від книг, а книги від розуму створили

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
0
дн.
0
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!