Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»

Опис документу:
Конспект ознайомлює учнів з життєвим і творчим шляхом М. Старицького та його внеском у справу національного театру; проаналізували історико-романтичну повість «Оборона Буші»; розвивати вміння характеризувати образи й символи твору; виховувати любов до театрального мистецтва, почуття патріотизму, власної відповідальності за долю Батьківщини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності. Історико-романтична повість «Оборона Буші»

Мета:ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом М. Старицького та його внеском у справу національного театру; проаналізували історико-романтичну повість «Оборона Буші»; розвивати вміння характеризувати образи й символи твору; виховувати любов до театрального мистецтва, почуття патріотизму, власної відповідальності за долю Батьківщини.

Тип уроку: урок формування нових умінь і навичок.

Методи проведення: розповідь з елементами бесіди, рольова гра „ Інтерв’ю письменника ”, робота в малих групах.

КМЗ: портрет М. Старицького, таблиця «Багатогранність творчості М.Старицького», ноутбук, мультимедійний проектор, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів, перевірка домашнього завдання.

Бесіда

1.Чи є актуальним твір «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого у наш час?

2. Доведіть, що драма Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» - трагікомедія. 3. Яке враження залишилось у вас від цього твору?

Додаткове запитання. Як ви вважаєте, в якому жанрі Іван Карпенко - Карий мав більші творчі здобутки – в жанрі комедії чи трагедії?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з життєвим і творчим шляхом М. Старицького, щоб краще знати літературу рідного краю та перейнятись почуттям гордості за талановитого митця.

Слайд 1

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Вступне слово викладача.

В українській літературі другої половини ХІХ – початку ХХ століття значне місце посідає творчість Михайла Петровича Старицького – талановитого поета, драматурга, прозаїка. Всеосяжність інтересів, дійовий громадський темперамент спонукали Старицького до роботи в різних галузях культури. Він був організатором театральної справи на Україні, режисером і антрепренером, видавцем, перекладачем – одним із тих невтомних трудівників, чиєю подвижницькою працею живиться кожна національна культура.

2.Рольова гра „Інтерв’ю письменника”. (Випереджаюче завдання)

Сьогодні до нас на урок ми запросили самого Михайла Петровича Старицького, тож у журналістів є можливість взяти в нього інтерв’ю.

Орієнтовні запитання:

  • Розкажіть, будь ласка, про ваше походження.

(Я народився 14 (2) грудня 1840 року в селі Кліщинцях на Полтавщині в дворянській сім’ї. Мій батько – Петро Іванович Старицький – був ротмістром в уланах і перші по одруженні роки служив.

Мати – Настасія Захарівна – походила зі славного роду козацької старшини, яка героїчно проявила себе в часи Хмельниччини,- Лисенків. Дід, Захарій Йосипович Лисенко, - в своєму маєтку зібрав прекрасну бібліотеку.

Мої дитячі роки м проходили в діда, про якого я зберіг теплі спогади на все життя.

Коли мені йшов п’ятий рік, помер батько, а на дванадцятому – й мати. Рік перед своєю смертю вона віддала мене до «благородного пансіону». Полтавської гімназії в другий клас. Цей заклад вважався одним з найкращих в Україні.

  • Хто вами опікувався після смерті ваших батьків?

(Мною опікувався В. Лисенко – батько відомого композитора Миколи Лисенка. З Миколою ми були троюрідними братами і «зразу ж зійшлися з ним душа в душу». )

  • Де ви здобували освіту?

(Здобувши середню освіту, в 1858 році я з Миколою вступив до Харківського університету на фізико-математичний факультет. У 1860 році ми перевелися з Харківського університету до столичного, Київського. Тут я вчився на юридичному факультеті. Досягнувши повноліття, в 1861 році я поїхав на Полтавщину оформляти спадщину і влаштовувати власні сімейні справи, оскільки в той час уже одружився з сестрою Миколи Лисенка Софією.

Сталося так, що навчання я перервав і повертатися в університет уже не мав палкого бажання. Почав перекладати твори Пушкіна й Лермонтова.)

  • Як розпочиналася ваша літературна діяльність?

( Починаючи з 1864 року, у Львові з’являються мої вірші у багатьох журналах. У 1881 році я видав збірку написаного, в яку ввійшов, крім поезій, водевіль «Як ковбаса та чарка, то минеться й сварка».

У 1868 році, придбавши маєток в селі Карпівці, почав ще й перекладати казки Г.-Х. Андерсена та байки Крилова, створив поезію «Виклик», яку Микола Лисенко використав як арію Левка у своїй опері «Утоплена», написаній за мотивами повісті М. Гоголя. )

  • Які твори ви написали в 1871-1873 роках?

( Оселившись у Києві, у 1871 році я став організатором Товариства українських сценічних акторів, яке взялося за постановку драм рідною мовою. Для репертуару потрібні були нові твори, і я написав п’єсу «Чорноморці», «Ніч під Івана Купала», «Циганка Аза», в 1873 році написав патріотичні твори «До молоді» і «До України».)

  • Як розпочалася ваша театральна діяльність?

( У 1883 році М. Старицький я очолив театральну трупу, залучив до неї П. Саксаганського та І. Карпенка-Карого. Успіх акторів був величезний, а я проявив себе ще і як прекрасний режисер.

Я мріяв про гастролі з своєю трупою за кордон, хотів «вивести український театр із рамок спеціально українських на широке поле». А тим часом у театральному житті було немало труднощів: з 1883 до 1893 років акторам не дозволяли в’їжджати в Київ, забороняли ставити вистави в столичній губернії, на Поділлі, Волині, Чернігівщині.

Незважаючи на все це, я мужньо боровся з перешкодами, їздив з колективом по всій Російській імперії, витратив на театр всі гроші за проданий маєток. Трупа гастролювала у Варшаві, Мінську. Вільнюсі, Астрахані, Тбілісі…

Театрові я віддав 10 років і аж у 1893, уже хворий, залишив подорожі, брав участь лише в недалеких гастролях, бо без сцени все-таки жити не міг. Як один із засновників нового театру, я разом з М. Заньковецькою, П. Саксаганським, І. Карпенком-Карим був запрошений на Перший Всеросійський з’їзд сценічних діячів . На цьому з’їзді прочитав доповідь, в якій зазначалось, що «сцена для простого, сірого люду є зрозуміла, жива, ілюстративна книга, є вища освітня школа».)

Слайд 2

2. Повідомлення учнів про поетичну творчість М.Старицького. (Випереджаюче завдання)

Основні мотиви лірики М. Старицького: 1) роль і призначення поета («Поетові»); 2) краса людських почуттів («Виклик»); 3) співчуття до важкої долі простого люду («Швачка»); 4) тема України («До України»).

Поетичну творчість М. Старицький розпочав перекладами та переспівами російських і зарубіжних поетів. Він перекладав твори Крилова, Пушкіна, Байрона, Гете та інших поетів. Його переклади були значним кроком уперед у порівнянні з перекладами його попередників. Поет прагнув дотримуватися оригіналу, зберегти його своєрідність, точно відтворити не тільки зміст, але й форму.

Перекладам М. Старицький надавав великого значення. Вони мали розширити можливості української мови, піднести її культуру, збагатити лексично й вивести українську поезію на широкий шлях розвитку.

Поет іноді відходить від оригіналу й не перекладає, а переспівує. Прикладом цього може бути переклад вірша О. Пушкіна «Зимовий вечір».

Поет — це не тільки сіяч добра й справедливості, але й борець проти всілякого гніту та насильства над людиною. Ця думка проходить червоною ниткою через такі його поезії, як «Поету» («Як ніч, насовується туча»), «На спомин Т. Г. Шевченка», «Ой знущались з мого слова».

У поетичному доробку письменника знаходимо також перлини пейзажної та інтимної лірики.

Поет був закоханий у чарівну природу України і талановито оспівав її у ліричних віршах : «На морі», «Вечір», «Весна», «Зорі, зорі, ясні очі» та інших. Серед інтимної лірики М. Старицького є вірші про кохання ( «Виклик», «Не сумуй, моя зірко кохана», «Монолог про кохання» тощо).

3. Драматургія. Повідомлення учня. (Випереджаюче завдання)

Як драматург М. Старицький зростав на прогресивних традиціях української, російської та зарубіжної драматургії. Особливо велике значення в цьому для нього мала драматична спадщина І. Котляревського, Т. Шевченка,

М. Гоголя, 0. Островського, В. Шекспіра і Ф. Шіллера.

Саме завдяки Старицькому в 1883 р. з'являється перша професійна об'єднана українська трупа, де працювали М. Кропивницький,

І. Карпенко-Карий, П. Саксаганський, М. Садовський, М. Заньковецька,

М. Садовська-Барілотті. І хоча урядові й цензурні заборони спрямували розвиток української літератури виключно у вузьке річище селянської тематики, завдяки М. Старицькому, І. Карпенку-Карому,

М. Кропивницькому український театр зумів вирватись із «горілчано- гопачної» театральщини, розширив і коло тем: історія України — «Оборона Буші», життя інтелігенції «Не судилось», філософська тематика — п'єса «Талан».

4. Проза . Повідомлення учня. (Випереджаюче завдання)

Значне місце у спадщині М. Старицького належить художній прозі. З-під пера письменника вийшло чимало оповідань, повістей та романів. Майже всі вони написані російською мовою і опубліковані на сторінках російської періодичної преси. Але теми для них автор брав із життя українського народу. В одному з листів до М. Комарова, говорячи про це, він писав: «Отже, я, працюючи на чужій ниві, все живописую тільки своє рідне з минулого і сучасного життя і прихиляю симпатії сотень людей до нашого поля».

Як прозаїк М. Старицький писав переважно на історичні теми, він у ряді творів художньо відтворив найважливіші періоди героїчного минулого своєї батьківщини. Так, наприклад, повісті «Червоний диявол» і «Первые коршуны» присвячені боротьбі українського народу проти польсько-шляхетської експансії наприкінці XVI та на початку XVII ст. У повісті «Облога Буші» і романі-хроніці «Богдан Хмельницький» відтворено події визвольної війни 1648-1654 pp. Романи «Руина» і «Последние орлы» («Гайдамаки») зображують складні соціальні протиріччя, які мали місце на Україні після визвольної війни та в час поширення гайдамацького руху. У романі «Розбійник Кармелюк» дається широка панорама антикріпосницької боротьби на Україні в першій половині минулого століття.

2. Робота з таблицею .

Слайд 3

3.Складання учнями психологічного портрету Михайла Старицького.

Слайд 4

4. Аналіз повісті «Оборона Буші».

Слайд 5

Слово викладача.

Драма « Оборона Буші» (1899) представляє нам один із трагічних моментів боротьби українського народу проти польсько-шляхетських загарбників уже після Переяславської ради. П’єса наснажена могутнім пафосом справжнього народного патріотизму, любові до своєї Вітчизни: усі знають, що йдуть на загибель, але ніхто не вагається, бо треба допомогти з’єднатися силами Хмельницького й Богуна. Звертаючись до складних і драматичних періодів історії українського народу, змальовуючи героїв своїх історичних творів сповненими сили й душевної краси, Старицький виявив віру в краще майбутнє України.

Розповідь учня про історико-культурний заповідник «Буша». (Випереджаюче завдання)

Слайд 6

Слайд 7

Слайд 8

Слайд 9

V .Первинне застосування нових знань

Робота в малих групах. Кожна з груп отримала завдання охарактеризувати одного з персонажів твору.

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Слайд 13

Слайд 14

Слайд 15

Бесіда .

  • Назвіть прийоми характеротворення.

  • Яка їхня роль утворі?

Слайд 16

VІ. Підсумок уроку.

Влучно про творчість М.Старицького сказали: І.Франко, М.Рудницький, М.Рильський.

Слайд 17

Слайд 18

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити біографію М. Старицького. Вміти аналізувати повість «Оборона Буші». Прочитати драму «Талан» Михайла Старицького.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!