До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
5
міс.
0
7
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

« Ми знаємо, ми вміємо, ми вчимося». (Виховна година для учнів 9 – 11 класів. Проводиться спільно з психологом).

Опис документу:
Учні зможуть познайомитися з ефективними прийомами запам’ятовування інформації, відпрацювання отриманих навичок, корекція режиму дня одинадцятикласника (десятикласника чи дев’ятикласника) згідно отриманих рекомендацій.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Школа « Вчись вчитись»

Тема: « Ми знаємо, ми вміємо, ми вчимося». (Виховна година для учнів 9 – 11 класів. Проводиться спільно з психологом).

Мета: познайомити учнів з ефективними прийомами запам’ятовування інформації, відпрацювання отриманих навичок, корекція режиму дня одинадцятикласника (десятикласника чи дев’ятикласника) згідно отриманих рекомендацій.

Хід заняття

Слово вчителя. Сьогодні наша чергова зустріч у школі «Вчись вчитися». Звичайно, що ми вже щось вміємо, щось знаємо, але разом з тим продовжуємо навчатись. Зовсім недавно лунав перший дзвоник, ми ділили підручники, всі розсідались хто з ким хоче, а я пересаджувала кого з ким треба … і побігли шкільні будні, сповнені навчанням, клопотами, тривогами, іноді приємними, а іноді і не дуже… Ми одинадцятикласники…Радісно, тривожно, відповідально. А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?(На дошці записується слово одинадцятикласник і асоціації до нього, які називають учні)

Загруженість Багато справ Дорослі

Брак часу Одинадцятикласник Бажання відпочити

Репетиторство Навчання Підготовка до зно

Отже, можна зробити висновок з вищесказаного: одинадцятикласник – маса інформації, яку треба запам’ятати, брак часу та ще й бажання відпочити. Як з чим усім ви справляєтесь ми подивимось дослідивши типовий режим дня для учня 11-го класу. На переносній таблиці, чи мультимедійній дошці записано:

Типовий режим дня одинадцятикласника:

  1. 7.30 - підйом;

  2. 7.30- 8.00-ранковий туалет, сніданок;

  3. 8.00-.8.30-дорога до школи;

  4. 8.30-15.30-заняття в школі;

  5. 15.30-16.30-дорога додому, обід;

  6. 16.30-17.30-факультатив;

  7. 17.30-18.30-репетиторство;

  8. 18.30-19.30-дорога додому, вечеря;

  9. 19.30-20.30-перегляд телепередач,прослуховування музики;

  10. 20.30-22.30-підготовка до уроків;

  11. 22.30-23.30-відпочинок, перегляд телепередач;

  12. 23.30- підготовка до сну, сон.

Проаналізувавши даний режим дня, видно,що ви отримуєте масу інформації, яку потрібно запам’ятати, утримати в пам’яті, а в потрібний момент відтворити. А чи можливо це? (Відповіді учнів). Можна навести приклади: Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в обличчя і на ім’я всіх своїх вояків, а це 30 тис. людей.

На ім’я і в обличчя знав кожного з 20 000 жителів столиці Греції знаменитий Фемістокл. А Сенека був здатен повторити 2000 не зв’язаних між собою слів, почутих лише раз. Та на жаль ми не можемо похвалитись такою феноменальною пам’яттю, Тому сьогодні я запросили до нас на заняття практичного психолога нашої школи, яка порекомендує вам кілька прийомів ефективного запам’ятовування, які надіюсь стануть вам у пригоді.

Слово психолога. Давайте проведемо експеримент. На дошці 15 слів.(Слова можуть бути написані як на переносній, так і на мультимедійній дошці. Приклад слів: ШАФА. ВЕДМІДЬ, СТІЛ,БІЛКА, ГРУША,ДИВАН, ПЕРСИК, СОБАКА, ЛІЖКО, ЗАЄЦЬ, ЯБЛУКО, ГУСАК,ЖИРАФА, ЛИСИЦЯ, КРІСЛО).На протязі певного часу (30 сек.) ви маєте можливість розглянути ці слова і постаратись запам’ятати.(Слова закриваються, а діти пригадують і записують їх. Озвучується кілька результатів за бажанням учнів. Норма хорошої пам’яті -7 (+,- 2) слів. А тепер спробуємо інакше. Об’єднайте слова в групи - меблі, тварини, овочі. Пригадайте слова користуючись знанням груп. В якому випадку було легше відтворити інформацію і чому?(Відповіді учнів).От ми з вами і вивели основне правило ефективного запам’ятовування – інформацію треба не заучувати, а осмислювати.

Повідомлення учня. В перші 6-7 років дитина запам’ятовує 60-70% інформації, яку активно використовує у своєму житті. Це – рідна мова або декілька мов, орієнтація у просторі, призначення і способи використання навколишніх предметів тощо. І це величезний, надзвичайно важливий обсяг інформації, що значно перевищує шкільний, інститутський, професійний. Що це за технологія?Відповідь на це питання дає «Школа Ейдетики» Ігоря Матюгіна. Експерименти і багаторічний досвід (з 1988р.)»Школи ейдетики»свідчать. що проблема не в запам’ятовуванні, а в пригадуванні інформації, що безпосередньо пов’язане з нашою уявою, вигадкою, фантазією. Давайте спробуємо. Запам’ятайте 15 слів так, як ви це робили дотепер. Слова можна прочитати лише один раз, потім їх закрити і пригадати.

  • 1.ШАФА

  • 2.ХМАРИНКА

  • 3.ГНІЗДО

  • 4.КІНЬ

  • 5.КАПЕЛЮХ

  • 6.ЛЮК

  • 7.ФУТБОЛІСТ

  • 8.ЧАЙНИК

  • 9.КРИЛА

  • 10.ОЛІВЦІ

  • 11.ЗГРАЯ

  • 12.ПЛЯЖ

  • 13.СНІГОВИК

  • 14.ШОКОЛАД

  • 15.ШКОЛА

Порівняйте те, що у вас вийшло, зі списком. Якщо результат вас не задовільнив, не хвилюйтесь. Попробуйте прочитати виділені слова, а написане дрібним шрифтом уявити як мультфільм. Не намагайтесь нічого запам’ятовувати! Тільки уявіть!

  • 1.ШАФА – уявіть шафу, краще власну.

  • 2.ХМАРИНКА – шафа розчинилась, і звідти випливла біла хмаринка.

  • 3.ГНІЗДО – на хмаринці знаходиться велике лелече гніздо.

  • 4.КІНЬ- у гнізді зручно влаштувався кінь, але чомусь червоний.

  • 5.КАПЕЛЮХ – кінь приміряє капелюх, капелюх йому сподобався і він залишив його на голові.

  • 6.ЛЮК – ви роздивилися капелюх і побачили, як у ньому відчиняється люк.

  • 7.ФУТБОЛІСТ – із люка вистрибнув футболіст.

  • 8.ЧАЙНИК – футболіст чомусь грає у футбол чайником.

  • 9.КРИЛА – у чайника виросли крила, як у літака.

  • 10.ОЛІВЦІ – чайник із крилами став поливати водою олівці.

  • 11.ЗГРАЯ – олівці намокли;їм це не сподобалось, і вони зібралися в зграю. 12.ПЛЯЖ – зграя олівців прилетіла на пляж.

  • 13.СНІГОВИК – на пляжі лежить сніговик.

  • 14.ШОКОЛАД – сніговик ласує шоколадом.

  • 15.ШКОЛА – із шоколадних плиток збудовано школу.

А зараз спробуйте відтворити 15 слів, уявляючи ту незвичайну історію. що їх супроводжувала. Навіть, якщо ви відтворили лише половину слів, але зберегли визначений порядок, то норма запам’ятовування перевищена вами у двічі. І зробили ви ще завдяки вашій уяві і моїй фантазії. Отже, уява+фантазія=відтворення інформації.

Слово психолога. Вивчаючи шкільні предмети ви здебільшого користуєтесь зоровою пам’яттю. Тому вам важливо буде познайомитись з прийомами зорової пам’яті.

  • 1.Подумки уявімо предмет який ми хочемо запам’ятати. Розфарбуймо його в своїй уяві незвичайним кольором,або уявімо його величезного розміру, повернімо й розглянемо з різних боків. Важко забути його після таких дій?

  • 2.Візуалізація в чисельному вигляді. Для запам’ятовування коротких чисел цілком достатньо створити їх зоровий образ. Уявіть – те що потрібно запам’ятати написано великим червоним шрифтом на білій стіні, горить неоновими цифрами на схилі чорного неба. Змусьте цей напис блимати не менше 15 секунд. А дехто з нас погано запам’ятовує числову інформацію. Тут можуть допомогти коди.

Повідомлення учня. Коди можуть бути:

  • Вербальний код Люди з переважно вербальною пам’яттю сприйнятливіші до звукової сторони слова. Їм може виявитися корисним запам’ятовування переліку приблизно такого типу:нуль – моль, один – блондин,три – осетри,чотири – чорти в тирі, шість – вість, сім – сім’я, вісім – осінь, дев’ять – діва, десять – деспот.

  • 2.Візуальний (зоровий) код Він може бути таким:нуль – коло або овал, один – стовп(свічка, кіл), два – близнюки(пара черевиків), три – трикутники (триколісний велосипед), чотири – квадрати(4 лапи тварини), п ‘ ять - пальці рук, шість – шестигранна гральна кістка, сім - свічник на сім свічок, вісім – піщаний годинник, дев’ять - равлик, (вушна раковина),одинадцять – футбольна команда і т.д.

  • 3.Кодування інформації за зоровою подібністю У цій системі цифра асоціюється з якою – не будь буквою за зовнішньою подібністю з нею:0 =О, 1 = Т або Г (головний елемент – вертикальна паличка), 2 = П (буква на двох ніжках),3 = З, 4 = Ч, 5 – Б, 6 – С, 7 –У, 8 – В, 9 – Р. Щоб запам’ятати число, потрібно перетворити цифри в букви, а з них будуть починатися слова, з яких ми складемо легко фразу, що запам’ятовується.

Слово вчителя.А як бути з великими текстами?

Повідомлення учня. Золоте правило гарного запамятовування – інтелектуальна робота з матеріалом. Методи активного запам’ятовування містять у собі інтелектуальну роботу з текстом: вичленення головних (ключових) слів,складання плану чи схеми до прочитаного. (Можна обєднати учнів у три групи і запропонувати - одній групі 2 рази прочитати запропонований уривок тексту, другій групі прочитати, виділити ключові слова, встановити звязок між ними та запамятати, а третій групі прочитати поділити на частини та скласти план). Після цього один учасник з кожної групи пробує переказати прочитане. Учням пропонується зробити висновки). Слово психолога. Ще мені хочеться познайомити вас з памяткою «Як запамятовувати матеріал».Учням роздаються памятки.

Як запамятовувати матеріал

Памятка

1.Навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі. Осмислюйте інформацію, а не механічно заучуйте (50% механічно визубреного забувається протягом години. Через день залишається 30%).

2.Працюйте з потрібною інформацією в період своєї найкращої працездатності. Найкращий час це між 8 та 12 годиною. Потім іде спад продуктивності і запам’ятовування, а з 17 години повільно росте і досягає високого рівня у вечірній час.

3.Якщо отримана інформація не використовується протягом трьох днів, то 70% її забувається. Потрібну вам інформацію повторюйте.

4.Знайдіть час для відпочинку. (Але не для перегляду телепрограм).Чергуйте розумову діяльність з фізичною. Повноцінний сон – запорука доброї пам’яті, як і повноцінне харчування.

5.Деякі вважають, що музика, шум, розмови не заважають їм під час заняття. Але це не так. Стомлення в цьому випадку наступає значно швидше. Продуктивна розумова діяльність можлива тільки в умовах тиші. В період великого розумового напруження бажано уникати перегляду відеофільмів і телепередач.

6.Після фізики вчіть історію, після літератури – математику. Пам’ять любить різноманітність.

7.У ході запамятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки.

Прочитайте памятку і давайте повернемося до режиму дня. Спираючись на отримані сьогодні знання внесіть корективи в наш типовий режим дня.(Учні пропонують зміни, які записуються в існуючий режим). Я думаю, що кожен з вас проаналізує свій власний режим дня і внесе в нього поправки.

Отже людина може запамятати досить велику кількість інформації, тільки треба знати як це зробити, чого ми і навчились сьогодні на уроці.

Література

1.Уроки психології. Психолог. Бібліотека.-Київ «Шкільний світ»- 2002

2.Шкільному психологу усе для роботи. ВГ «Основа» №9 2010р.

3/Шкільному психологу усе для роботи. ВГ «Основа»№3 2009р

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн