М.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті. Елементи

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок №__________

Тема. М.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору(традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки)

Мета. Продовжити знайомство з повістю М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», з’ясувати роль фантастичних елементів у повісті, знаходити елементи фольклору; розвивати зв’язне мовлення, навички виразного читання;виховувати читацьку культуру школярів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. "Парад героїв повісті-казки"

1. "...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголоси­ли, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючи­ми чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу..." (Оксана)

2. "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт)

3. "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула)

4. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха)

2. Переказ епізодів казки за малюнками

  • Хто і чому потрапив у мішки в хаті Солохи ?

3. Проблемне питання

- Що ви знаєте про святкування Різдва?

(Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом - яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІУ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником:

  • читання наступних розділів повісті.

2. Робота в групах: І група – реальні персонажі; ІІ група – фантастичні персонажі

3. Бесіда.

- Як починається повість? Зачитайте.

- Як описане небо на початку повісті?

- Як змінюється стан природи протягом різдвяної ночі?

  • Яке символічне значення зміни погоди потягом різдвяної ночі?

  • Що таке фантастика і містика? Яка їх роль у художньому творі?

  • Знайдіть елементи фантастики і містики у художньому творі.

  • Визначте, яка їхня роль.

  • Подумайте, до якого типу образів належать образи відьом, чортів у повісті? (До традиційних)

  • Назвіть різдвяні символи, присутні у творі. (Колядки, зірка, пісні…)

  • Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки?

У. Закріплення вивченого матеріалу.

На дошці на картках наведені різні якості. Їх потрібно розподілити на три стовпчики: якості, властиві Вакулу, Оксані, Чорту

Вакула Оксана Чорт

Працьовитість Розпещеність Мстивість

Доброта Гордість Хитрість

Вірність Заздрість Дурість

Вміння любити Самолюбство

Вміння цінувати прекрасне Насмішкуватість

Готовність до самопожертви Здатність усвідомити свої помилки

Краса

УІ. Підсумок уроку.

УІІ. Домашнє завдання: продовжити читати повість, ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.