М.Гоголь «Ніч перед Різдвом». Реальне й фантастичне в повісті. Подорож

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок №____

Тема. М.Гоголь «Ніч перед Різдвом». Реальне й фантастичне в повісті. Подорож Вакули до Петербурга.

Мета. Продовжити знайомство з повістю; зясувати роль фантастики у творі; розвивати творчі та читацькі здібності учнів; виховувати любов до творчості Гоголя

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово.

У повісті «Ніч перед Різдвом» Гоголь розповідає про події, що трапилися в Диканьці в святкову ніч перед Різдвом Христовим. Воно відзначається в ніч з 6 на 7 січня (за юліанським календарем з 24 на 25 грудня), коли загоряється перша вечірня зірка, яка засяяла над печерою, де народився Ісус Христос. Напередодні Різдва називають святвечором. У ці дні йде піст. Дні свята тривають 12 днів (до Водохреща) і називаються Святками. На святках з'єднувалися християнські та язичницькі обряди. Ворожіння, ігри і колядування проводилося на честь язичницького бога - ідола Коляди. З прийняттям християнства колядками стали славити Христа.

- А що таке колядування?  (Спів пісень напередодні Різдва. Ряджені прославляли Христа, бажали щастя, добра дому і його господарям. Ті в свою чергу підносили колядникам різні дари і частування)

2. Мішок з дарами.

-Подивимося, Що ви наколядували?

1) У мішку предмет, який найбільше любила головна героїня повісті (дзеркало)

2) У мішку предмет, який любили курити запорожці (люлька - трубка).

3) У мішку предмет, яким українські дівчата любили прикрашати голову (різнокольорові стрічки)

4) У мішку подарунок, який Вакула готував своєї коханої (скриню із залізною кайдани і розписом)

5) У мішку те, за чим Вакула їздив до Петербурга (черевички).

3. Вікторина на найуважнішого читача.

1) Що відьма збирала в рукав в ніч перед Різдвом? (зірки)

2) Хто і навіщо вкрав місяць? (чорт, який задумав помститися Вакулі і порушити його побачення з Оксаною)

3) За що чорт хотів помститися ковалеві? (коваль зобразив на воротах, як Святий Петро виганяв з пекла злого духа, грішники били чорта батогами, полін)

4) Чому дії чорта були Солохи на руку? (вона не хотіла, щоб її син Вакула одружився з Оксаною, бо сама хотіла вийти заміж за її батька - Чуба)

5) Хто і чому влучив у мішки в хаті Солохи? (чорт, голова, дяк і Чуб; всі вони були шанувальниками Солохи, але не підозрювали про своє суперництві)

6) Яку умову поставила Оксана Вакулі в обмін на свою згоду про заміжжя? (черевики як у цариці)

7) Чому Вакула вирішив втопитися? (він любив Оксану і не міг стерпіти її насмішок)

8) Яким чином Вакула потрапив в Петербург? (на чорті)

9) Як можна приборкати чорта? (перехрестити його)

10) Яких історичних осіб зустрів у палаці Вакула? (Катерину II, Потьомкіна)

3. Зберіть картинку-пазл.

-Які Герої повісті зображені на них. Розкажіть про цих героїв.      

1) Солоха - відьма, мати Вакули. Їй близько сорока років. Вона ні хороша, ні погана собою, але звертала на себе увагу чоловіків на селі. Серед всіх шанувальників виділяла Чуба через його вдова положення і багатства. Бажаючи дістати його собі за чоловіка, вона будувала підступи, щоб її син не одружився на дочці Чуба - Оксані.

2) Оксана - дочка Чуба. Красуня, якій не виповнилося ще 17 років. Як всі красуні, примхлива і пихата. Вважає, що всі парубки її недостойні, тому дуже довго не могла вибрати собі гідного жениха.

3) Вакула - коваль, закоханий в Оксану. Талановитий, красивий собою. Страждає від того, що красуня не звертає на нього уваги. Готовий на все заради своєї коханої. Він глибоко віруюча людина, тому не йде на угоду з чортом, карає нечисть, скориставшись його силою.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІУ. Цілепокладання.

Мішок для дарунків колядників (діти на цукерках пишуть очікування, якщо справдяться – в кінці уроку помістити в «мішок»).

У. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Вступне слово

На землі завжди змагаються дві сили – темрява та світло. Ці сили є втілення чого?(добра та зла) І від їх протиборства залежить життя людей. Часто в ролі злих сил виступають персонажі нереальні, фантастичні.

2. Евристична бесіда

**В який час доби відбуваються події у творах?(вночі) А саме о цій порі трапляються, як відомо, різні дива. І, звісно, без фантастики не обійтись.

**Що таке фантастика? (Відповіді учнів).

**Звернемося до словника літературознавчих термінів. Ваші думки майже співпадають з науковими визначеннями.

** Що таке реальність?

Фантастика - зображення неправдивого, неможливого в реальному житті.  Реальність - дійсно існуюче, що не уявне.

3. Робота з текстом

Фантастика і реальність у повісті

1) Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць;

чорт і відьма літають у небі; вареники летять до рота Пацюка; Вакула дістався до Петербурга верхи на чорті).

2) Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.

Фантастичні

Реальні

- Якою зазвичай зображують відьму в казках?

( Старою, немічною, злою.)

- Яка Солоха? ( Нічим не відрізняється від сільських жінок, поводить себе як звичайна жінка, але літає на мітлі та збирає зірки).

- А чорт? В казках – це створіння з рогами і хвостом.

- Як його зображує Гоголь?

(Він смішний, незграбний, розмовляє і схожий на німця, але в той же час краде місяць.)

- Чи можна Пацюка віднести до ще одного представника «нечистої» сили?

- Як Гоголь зображує фантастичних героїв?

- Які герої повісті відносяться до реального світу?

(Вакула, Оксана, Чуб, Голова, дяк, куме, ткач, кумова дружина, дівчини і парубки).

- Правильно, це звичайні віруючі люди, які не люблять нечисть.

Висновки. Поряд із реальними героями в повісті присутні й фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися у відьму.

І це переплетення фантастики і реальності, комічного і страшного тільки посилює враження багатства життя в творах Гоголя.

4. Читання наступних розділів повісті.

УІ. Рефлексія. Підводимо підсумки уроку.

Аналіз ціле покладань

УІІ.Домашнє завдання. Скласти план до повісті.

ЗАВДАННЯ «ПИСАНОЇ ТАЙСТРИ»

1.Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

2.Як вигадаєте, чи піддався коваль злій силі?

3.Які риси характеру притаманні Оксані? Що змінило Оксану?

4.Як ви думаєте, чому Оксана змінилась? Герой якого твору зарубіжної літератури змінився саме в Різдвяну ніч?

5.Які казкові персонажі діють у творі?

6.Які елементи фантастики використовує автор?

7.Яку роль у долі Вакули відіграли запорожці?

8.Якими у творі зображені запорожці?

9.Як закінчилося оповідання? Зачитати з тексту.

Вступне слово вчителя:

«А відьма тим часом знялася так високо, що тільки чорною цяткою

миготіла вгорі»

● «Оксана довго чепурилася, та вихилялася перед дзеркалом, не могла намилуватися собою…»

● «Тут дяк підійшов до Солохи ближче, доторкнувся своїми довгими пальцями до її руки і промовив: «А що це у вас, велиліпная, Солохо?»

● «Здоров був, Вакуло!» Багато наколядував? А черевички, які носить цариця, дістав?»

● «Вареники, вислизнувши з миски, шубовснули у сметану, підскочили

угору і потрапили прямо в рот Пацюку»

● «Кумова дружина, остовпіла, коли побачила, як з мішка вилазить дяк.»

● «Спочатку страшно здавалося Вакулі, коли піднявся над землею, але згодом опанував себе і став кепкувати з чорта»

● «Ой! – скрикнула Оксана, переступивши поріг і побачивши коваля»

О

«Вечори на хуторі біля Диканьки»

порна схема.
ІІ. Робота із схемою.

Безперечна романтичність

Трагічно-чарівлива

Чарівливо- гумористична

«Вечір проти Івана Купала»

«Травнева ніч…»

«Сорочинський ярмарок»

«Ніч перед Різдвом»

Прямая со стрелкой 11 Прямая со стрелкой 12 Прямая со стрелкой 15

Як не пригадати слів О.Пушкіна, які ми взяли епіграфом уроку «Ніч перед Різдвом» справді дуже цікава, її герої веселі і навіть кумедні» . Твори збірки, безперечно , романтичні , чарівливі ,й не без гумору , сміху , веселощів.
.
ІІІ. Виразне читання уривку із повісті.
Учень: (в українському костюмі) Що то за диковина: вечори на хуторі біля Диканьки?... Це у нас вечорниці! Бо ж ніде, мабуть, не розповідали стільки диковинок, як на вечорах у пасічника Рудого Панька…про дива, які відбувались у давнину у православній нашій стороні. Останній день перед Різдвом минув. Зимова ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям і всьому світові, щоб усім було весело колядувати і славити Христа. Морозило дужче ніж зранку, але зате так було тихо… (група дівчат і хлопців. Одягнута в зимові українські костюми співає колядки, 1-2 на вибір)
ІV. Інсценізація уривку із повісті Оксана Чуб перед дзеркалом та розмова з ковалем Вакулою щодо одруження ( або інший за вибором вчителя ).
V. Колективна робота . Складання характеристики головних героїв твору (письмово)

Оксана

Вакула

Герой, що сподобався

За планом:
Характеристика персонажа.

1.Зовнішній образ

2.Внутрішній образ

3.Психоло-

гічна характерис-тика

4.Відгуки про інших героїв

5.Пряма авторська оцінка

6.Соціальне середовище

VI. Паралельно 2 учнів складають простий план повісті на дошці.


Орієнтовний план.
1. Різдво на українському хуторі.
2. Забави Солохи.
3. Вимоги Оксани до Вакули.
4. Вакула та ін. герої.
5. Неймовірна подорож до Петербурга.
6. Запорожці допомагають Вакулі.
7. Вакула просить цариці черевички.
8. Повернення коваля.
9. Оксана і Вакула разом. «Добре, посилай сватів»
VІІ. Робота по змісту твору за планом учнів (запис плану у зошит) .
VІІІ. Вправа «Словесне малювання» або «Ілюстрування».
Одним із героїв творів Гоголя майже завжди є український пейзаж. (Демонстрація репродукцій художників С. Харламова «Ніч перед Різдвом», «Місячна ніч над Дніпром», С. Васильківський «святки на Полтавщині», І. Репін «Запорожці», М.Беркос «Диканька» та ін.)
Робота із словником:
Ілюстрація – малюнок, який пояснює і доповнює текст твору.
План роботи із створення ілюстрації (записаний на дошці)
1. Визначити тему ілюстрації. Що я хочу нею сказати?
2. Знайти цитати, уривки тексту, які стануть основою ілюстрації. Які епізоди з тексту я хочу намалювати в першу чергу?
3. Які епізоди з тексту допомагають точніше розкрити тему ілюстрації?
4. Плоди моєї фантазії. Цього в тексті не має, але могло б бути.
Учні демонструють виготовлені ними заздалегідь ілюстрації в послідовному порядку за текстом.
Учні мають змогу побачити і почути твір ще раз.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.