Методичний матеріал по темі "Прикметник як частина мови"

Українська мова

Для кого: 6 Клас

20.08.2021

87

2

1

Опис документу:
Запропоновані завдання допоможуть учителю швидко перевірити вивчений матеріал на попередньому уроці, своєчасно ліквідувати частково незасвоєний матеріал чи використати при підготовці випускників до ДПА та ЗНО з української мови, зокрема, при повторенні тем з морфології.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Прикметник

як самостійна частина мови

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) зелений, зайвий, перший, середній;

б) наший, добрий, хороший, хитрий;

в) батьків, мамин, сестрин, його.

  1. Вибрати рядок, в якому всі прикметники присвійні:

а) тітчин, таточків, Ольжин, Ігорів;

б) гарний, милий, красивий, братів;

в) морський, сильний, ясен, жінчин;

г) милий, делікатний, шовковий, довгий.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише прикметники:

Підземний, безслідний, далекоглядний, синенький, високо, білуватий, крокуючий, надмірний, вишитий, працелюбний, нездійснений, люблячий, молочний, опалий, згорілий, видний, весело, гарний, народний, називний, місцевий.

Групи прикметників за значенням.

Якісні прикметники

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) вишневий, кролячий, ведмежий, голубий;

б) кислий, високий, морквяний, близький;

в) трояндовий, мамин, Оленчин, дідусів.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники якісні:

а) блискучий, симпатичний, залізний, срібний;

б) цікавий, білий, солодкий, дерев’яний;

в) лисячий, дівчачий, блискучий, веселий;

г) вузький, тонкий, сильний, далекий.

3. З-поміж поданих словосполучень підкреслити лише ті словосполучення, в яких прикметники перейшли із якісних у відносні або із присвійних у відносні:

Лисяча натура, лисяча шкура, батьківська шапка, батьківські збори, лисяча нора, заяча душа, заячий хвіст, чорна ніч, чорна металургія, важка промисловість, срібний ланцюжок, срібний птах, золота прикраса, золоті руки.

Групи прикметників за значенням:

відносні та присвійні прикметники

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) дубовий, студентський, відважний, міський;

б) неньчин, вітряний, зимовий, південний;

в) картопляний, нинішній, повільний, весняний.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники відносні:

а) подвійний, лікувальний, чуйний, хоробрий;

б) зимовий, український, кислий, спілий;

в) сьогоднішній, вітряний, сталевий, український;

г) хитрий, великий, сезонний, золотий.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише присвійні прикметники:

Братів, морський, сумний, Олегів, здоровий, фізичний, материн, шкільний, фермерський, ведмежий, сором’язливий, безстрашний, овечий, Миколин, сестрин, привітний, дідусів, холодний, Андріїв, вишневий.

Ступені порівняння якісних прикметників,

їх творення

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) високий, хитрий, скляний, теплий;

б) солодший, яскравіший, гірший, якнайлегший;

в) найгірший, сильніший, крутіший, довший.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники вищого ступеня порівняння складена форма:

а) менш помітний, більш зелений, краще;

б) найщасливіший, найдобріший, найсмачніший;

в) менш повільний, більш швидкий, значно кращий;

г) більш зелений, менш глибокий, найповажніший.

3.1. З-поміж поданих прикметників підкреслити лише ті якісні прикметники, від яких не можна утворити ступені порівняння:

Сліпий, веселий, морозний, літній, порожній, здоровенний, чорнесенький, дрібний, глухий, білуватий, просторий, величезний, зелений, гарнесенький, силенний, далекий, чорнесенький, вузькуватий.

3.1. Від поданих прикметників утворити просту і складену форми вищого ступеня порівняння прикметників:

Високий ___________________________________________________

Довгий ____________________________________________________

Поганий ___________________________________________________

Дрібний ___________________________________________________

Малий _____________________________________________________

Гарний ____________________________________________________

Синій _____________________________________________________

Відмінювання прикметників.

Прикметники м’якої, твердої та мішаної групи

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) прекрасний, милий, добрий, короткошиїй;

б) братній, батьків, мамин, тітчин;

в) любий, сусідній, впертий, молодий.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники м’якої групи:

а) дружній, хитрий, швидкий, дерев’яний;

б) житній, осінній, колишній, безкраїй;

в) справжній, домашній, мужній, байдужий;

г) середній, схожий, скупий, обачливий.

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише прикметники мішаної групи:

Світлолиций, щасливий, білолиций, бадьорий, сонячний, здатний, безтурботний, червонолиций, ніжний, весняний, густий, темнолиций, тремтливий, відсутній, розумний, блідолиций.

3.2. Подані прикметники поставити у родовому відмінку однини:

Середній ___________________________________________________

Справжній _________________________________________________

Давній ____________________________________________________

Світлий ___________________________________________________

Фіолетовий ________________________________________________

Знайомий __________________________________________________

Білолиций _________________________________________________

Повні та короткі прикметники

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) голубий, лимонний, гостинний, раннії;

б) потрібний, світлеє, легкая, дорогії;

в) ясен, срібний, місячний, широкий.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники нестягненої форми:

а) пекучая, мілкії, зеленеє, хорошії;

б) родючії, кролячі, хлоп’ячі, плакучі;

в) багата, широка, хатня, білая;

г) тваринний, шалений, дерев’яний, великий;

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише прикметники короткої форми:

Гостинний, ладен, нездоланний, рад, срібен, дорогий, годен, благословенний, зелен, потрібний, світлий, схожий, дрібен, хмарний, зелений, добрий, духмяний, повен, сором’язливий, байдужий, кролячий.

3.2. Від поданих прикметників утворити всі можливі прикметники нестягненої форми:

Широкий ___________________________________________________

Зелений ____________________________________________________

Яскравий ___________________________________________________

Срібний ___________________________________________________

Дрібний ___________________________________________________

Добрий ____________________________________________________



Написання прикметників із суфіксами     -еньк-, -есеньк-,

-ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-,  -цьк-, -зьк-

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) дрібненький, біленький, білесенький;

б) синенький, жовтісінький, синісінький;

в) дрібнюсінький, зеленкуватий, червонюсінький.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники можна утворити за допомогою суфікса –есеньк-:

а) гарний, старий, гладкий, дерев’яний;

б) сміливий, прудкий, розумний, талановитий;

в) кришталевий, зимовий, міський, довгий;

г) радий, теплий, жовтий, солодкий.

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, які утворені за допомогою суфіксів, що надають значення згрубілості:

Грубезний, величезний, далеченний, холоднючий, злючий, ….

3.1. Від поданих прикметників утворити прикметники за допомогою суфіксів пестливості чи зменшеності:

Малий _____________________________________________________

Білий _____________________________________________________

Глибокий __________________________________________________

Смачний ___________________________________________________

Довгий ____________________________________________________

Розумний __________________________________________________

Млявий ____________________________________________________


Зміни приголосних при творенні

відносних прикметників за допомогою

суфіксів -ськ-, -ств(о), -цьк-, -цтв(о), -зьк-, -зтв(о)

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) український, черкаський, парубоцький;

б) козацький, ткацький, ризький;

в) празький, волоський, одеський.



Написання не з прикметниками

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) не/дбалий, не/великий, не/наситний;

б) не/гайний, не/похитний, не/багатий;

в) не/важкий, не/гарний, не/вблаганний.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники пишуться окремо:

а) не/радісний, не/дозрілий, не/відомий;

б) не/близький, а далекий, не/радісний, а сумний, не/високий, а низький;

в) не/приємний, не/здатний, не/старий;

г) не/повторний, не/цікавий, не/спроможний.

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що пишуться із НЕ завжди разом:

Невеселий, незграбний, непотрібний, неважкий, недооцінений, неглибокий, невдалий, недбалий, небагатий, нелегкий,

3.2. Від поданих прикметників утворити словосполучення, щоб НЕ писалось разом і окремо:

Невеселий ___________________________________________________

Невисокий ___________________________________________________

Неширокий ___________________________________________________

Недорогий ____________________________________________________

Неглибокий ___________________________________________________

Небагатий ____________________________________________________

Н-, -нн- у прикметниках

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) телефон..ий, дерев’я…ий, бджоли..ий;

б) здорове…ий, нескінче..ий, шале..ий;

в) греча..ий, нездола..ий, гли..яний.

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники пишуться з Н:

а) невпи…ий, безтала…ий, свяче…ий, олов’я…ий;

б) здорове…ий, греча…ий, росли…ий, старови…ий;

в) конопля…ий, глиня…ий, мураши…ий, схід…ий;

г) дослід…ий, щоде…ий, жада…ий, лебеди…ий.

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті прикметники, в яких пишеться –НН-:

Невпізна…ий, здорове…ий, мід…ий, дерев’я…ий, страше…ий, сріб…ий, безви…ий, гороби…ий, нездійсне…ий, змії…ий, тума…ий, брат…ій, безсо…ий, силь…ий, чаву…ий, умис…ий, нездола…ий, безупи…ий, скля…ий.

3.2. Від поданих слів утворити прикметники:

Скло ______________________________________________________

Глина _____________________________________________________

Стіна _____________________________________________________

Ціна ______________________________________________________

Сон ______________________________________________________

Земля ____________________________________________________

Бюджет ___________________________________________________


Написання складних прикметників

разом і через дефіс

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) лісостеповий, м'ясозаготівельний, радіофізичний, кисло-солодкий;

б) темно/синій, само/хідний, тепло/обмінний, чорно/земний;

в) блакитно/синій, світло/червоний, жовто/гарячий, молочно/білий;

2. Вибрати рядок, в якому всі прикметники пишуться через дефіс:

а) південно/східний, північно/західний, норд/острівський;

б) м’ясо/молочний, військово/морський, військово/зобов’язаний;

в) історико/культурний, літературно/художній, біло/сніжний;

г) навчально/виховний, сліпо/глухо/німий, двадцяти/поверховий.

3.1. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, прикметники, що пишуться через дефіс:

Монголо/подібний, робітничо/селянський, елетронно/обчислювальний,

все/український, семи/річний, фізико/математичний, право/захисний, історико/культурний, тепло/провідний, коричнево/сірий, фруктово/ягідний, біло/лиций, бюджетно/фінансовий, дво/поверховий, судно/будівний, клавішно/струнний, плато/спроможний.

3.2. Від поданих пар слів утворити і записати правильно складні прикметники:

П’ять років _______________________________________________

Сім метрів ________________________________________________




Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.