До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
4
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Методичні рекомендації до уроку української літератури на основі ТРКМ з теми: «Леся Українка. Огляд життя і творчості». (10 клас)

Опис документу:
Методичні рекомендації до уроку української літератури з теми: «Леся Українка. Огляд життя і творчості» побудовані на основі теорії розвитку критичного мислення. Це дає можливість не просто сприймати окремі факти життя поетеси, а робити їх осмислений аналіз.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Методичні рекомендації до уроку української літератури на основі ТРКМ з теми: «Леся Українка. Огляд життя і творчості».

(10 клас)

На початку уроку під час фази актуалізації застосовую один із різновидів аналітично-узагальнювальних таблиць ТРКМ – метод «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися», запропонувавши десятикласникам заповнити першу колонку таблиці, попередньо обговоривши в парах, що вони вже знають про життя і творчість Лесі Українки. Після запису пропозицій учнів у першу колонку потрібно порівняти те, що знають школярі з тим, про що вони хотіли б дізнатися, щоб у ході заняття обов'язково розкрити учням невідомі питання, а також скорегувати неправильні уявлення учнів, якщо такі є. Обміркувавши та обговоривши в парах, учні виголошують, а вчитель записує їхні пропозиції в колонку таблиці «Хочемо дізнатися». Безперечно, у ході заняття всі питання чи більшість із тих, що цікавлять старшокласників, повинні бути розкритими.

Для зацікавлення школярів темою, що пропонується для вивчення, зосередження їхньої уваги на навчальному матеріалі, застосовується ще один прийом ТРКМ – «Структурований огляд». З цією метою повідомляємо учням таке: «У звичайному житті вона – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Іван Франко писав у статті про Лесю Українку: «Від часу

Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини». Хворобливу і тендітну Лесю Франко назвав «єдиним мужчиною в нашому письменстві».

Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її особистість,а творчість є актуальною і в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя? Саме про це ми і говоритимемо на сьогоднішньому уроці» .

Епіграфом уроку можна взяти слова:

Так, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

А далі – проблемне питання: «Колись давно Леся Українка написала ці рядки. Спробуйте тільки за ними охарактеризувати людину, яка є їх автором. Яка вона?»

Після цього знайомимо учнів з текстом про життєвий і творчий шлях письменниці, проструктурувавши відповідний матеріал за короткими уривкам (фаза побудови знань, метод навчання "Читаємо в парах – узагальнюємо в парах"). Працюючи в парах учні почергово читають короткі абзаци тексту, роблячи коротке узагальнення матеріалу, слідкуючи, щоб були розкриті всі сприятиме корекції знань (за потреби), перевірці рівня розуміння та усвідомлення учнями нової інформації, а також розвитку низки компетенцій школярів – здатностей аналізувати, узагальнювати, робити умовиводи, пояснювати, обґрунтовувати, приставати до іншої думки тощо.

Подальше засвоєння теми відбувається на основі застосування завдань випереджувального характеру - повідомлень літературознавців з таких тем: «Світ захоплень і обдарувань Лесі Українки», «Кохання в житті Лесі Українки», «Віртуальна подорож музеями Лесі Українки», «Леся Українка і світова література».

Перед тим, як підсумувати урок, варто обговорити з учнями засвоєне самостійно та почуте з повідомлень, використавши вже озвучені на початку уроку запитання («Метод спільного опитування»), що забезпечить більш ґрунтовне усвідомлення засвоєного, можливо – переоцінку нової інформації тощо: якою була Леся Українка як особистість? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким є внесок Лесі Українки у розвиток світової культури? Чому всіх і досі хвилює її творчість, є актуальною в наші дні?

Підведенню підсумків уроку (етап консолідації) допоможе заповнення учнями після обговорення в парах останньої колонки "Дізнався" у таблиці «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися». При цьому оптимальним є узагальнений запис пропозицій на дошці для того, щоб всі учні класу визначилися, які нові знання вони здобули і не залишили поза увагою важливої інформації.

Узагальненню і систематизації знань старшокласників, розвитку критичного мислення, логічності, аналітичності та інших компетенцій прийом навчання «Кластер»).

Отже, ключовим поняттям для його побудови обираємо слова "Леся Українка" і встановлюємо логічні смислові зв'язки за засвоєним матеріалом; водночас спрямовуємо увагу учнів на те, щоб таких зв'язків було якомога більше, щоб детально і ґрунтовно схематично відтворити життєпис, творчий танауковий доробок поетеси.

Для узагальнення засвоєного може послугувати також і невеликий твір-роздум «Леся Українка – незламна «дочка Прометея» (метод навчання ТРКМ «Твір-п'ятихвилинка» або фанфік); при цьому окремі твори можуть бути зачитані відразу та обговорені за потреби; аналіз та оцінювання інших можна зробити після закінчення уроку.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.