Методичні матеріали "Ігри для розвитку комунікативної компетентності"

Опис документу:
Гра виконує безліч функцій, серед яких – комунікативна, активізація пізнавальної діяльності,спонукання до інтенсивної розумової праці. Гра робить працю привабливішою і цікавішою, допомагає переборювати труднощі у засвоєнні навчального матеріалу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зміст

Вступ …………………………………………. 4

Фразеологізми …………………………………………. 5-7

Синтаксичні синоніми .………………………………………… 8-10

Синоніми, антоніми ..………………………………………... 11-12

Творчі завдання …. ……………………………………... 12-15

Комунікативні ігри-вправи ………………………………………….16-23

Література …………………………………………24

Комунікативні ігри-вправи

1. Улюблена буква

Скласти невеличке оповідання так, щоб у кожному слові була «улюблена» буква.

2. Опиши (намалюй) навпаки

Учитель демонструє сюжетний малюнок, діти описують (словесно малюють) його, замінюючи основні предмети, явища, дії, якості на протилежні.

  1. Чого на світі не буває?

Робота в парах чи групах. Придумати те, чого на світі не буває, і розказати про це всім. Наприклад, про неіснуючу тварину.

4. Продовж, та не помились

Група учнів складає колективне оповідання. Кожний учасник групи по черзі додає одне-два речення до попереднього.

5. Нісенітниці

Учнів поділити на дві команди. Кожна команда складає оповідання, у якому є кілька нісенітниць. Завдання іншої команди: прослухати оповідання та знайти ці «помилки».

6. Я почну, а ти продовжуй

Гра в парах. Перший учасник починає речення, а другий продовжує, потім - навпаки.

7. Зіпсований телефон

Діти розподіляються на дві команди і за сигналом передають висловлювання. Переможе команда, яка швидше й без помилок передасть повідомлення.

8. Логічний ланцюжок

Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий додає слово і пояснює, як воно пов'язане з першим, і так далі. Наприклад: виделка — тарілка (щоб снідати) — ваза (теж зроблена з фарфору) — вода (наливають у вазу) — ріка (тече вода) — літо (добре влітку на річці) тощо.

9. Добре — погано

У доступній формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя у предметах, явищах. Клас розподіляється на дві команди: «Добре» і «Погано». Наприклад: дощ.

Добре, що пішов дощ, — це означає прихід весни. Погано, що він холодний. Добре, що дощ змиває весь пил з вулиць. Погано, що розмокне земля. Добре, що почне рости травичка. Погано, що не йдеш на прогулянку.

10. Вгадай

Один з учасників гри описує задуманий предмет чи рослину, тварину, не називаючи її, а інші вгадують.

11.Точка зору

Учитель пропонує учням спробувати подивитися на світ очима когось іншого. Наприклад: річка очима маленької рибки; ліс очима зайченяти тощо.

1 2.Зазирни у дзеркало

Кожен з учнів, дивлячись у маленьке дзеркальце, каже собі лагідні, привітні, добрі слова.

13.Доповнити речення

Мені весело, коли ... .

Я люблю ... . Я хочу... .

Мені сумно, коли ... .

Мені соромно, коли ... .

Мені цікаво, коли ... .

14.Ми — фантазери

Про що мріє бурулька?

Про що сперечаються вітер із сонечком? А зима з весною?

Що можна побачити в калюжі?

Ти опинився у країні Ліліпутії. Що ти робитимеш?

Ти зустрів іноземця. Поспілкуйся з ним.

15.Домашнє завдання

Ця гра сприяє розвитку у дітей спостережливості. Усі учні вдома пишуть невеличкий твір про когось із товаришів (у формі казки). На наступному уроці кожен зачитує свій твір, а всі пробують здогадатися, про кого йдеться.

16. Заверши речення

Учитель пропонує двом учням пограти з ним у гру «Заверши речення». Він перший починає речення, а діти по черзі продовжують його. Таким чином відбувається своєрідний діалог.

17. Гра «Рiчечка»

Учнi класу поділяються на два варіанти. Перший варіант готує запитання до тексту. А учнi, що належать до другого варiанта, вiдповiдають, пересiдаючи з парти на парту. Гра триває доти, поки всiдiти сядуть на свої мiсця.

18. «Чарівник»

Учитель говорить: «Зараз ви всі - чарівники. Вам треба «оживити» предмети - утворити від іменника, який відповідає на питання «що?», спільнокореневе слово - іменник, який відповідає на питання «хто?».

Наприклад:

Банк - банкір,

бібліотека - бібліотекар,

Київ - киянин,

комбайн - комбайнер,

космос - космонавт,

навчання – учитель.

19. «Така цікава буква»

Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.

Зразок.

Загадка, парасолька,

Україна, українська.

Годинник, корисний.

Лелека, посередині тощо.

20. Гра “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?

Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

21. Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?

Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.

Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.

22. Гра “Що робити?”

Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, учні записують його, а потім самостійно добирають і записують слова, які відповідають на питання що робити? тощо.

Скільки слів запише учень, стільки дістає очок. Знімається два очка за кожну помилку.

23. Гра “Напиши п’ять прикладів з двома дієсловами”

Учитель пропонує написати п’ять прикладів в яких має бути два дієслова.

1. Краще не обіцяти, як слова не здержиш.

2. Книжка вчить як на світі жити.

3. Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає.

4. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.

24. Гра “Який? Яка? Яке?”

Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто? або що? Гравці записують і добирають до нього та записують слова, які є назвами ознак, відповідають на питання який? яка? яке?

Наприклад: дуб старий, високий, гіллястий, товстий, зелений… скільки слів запише гравець - стільки дістає очок. Знімається по два очка за не правильну відповідь.

25. Гра “Хто більше?”

Дається завдання дібрати якнайбільше прикметників, які відповідають на питання який? і в корені слова мають ненаголошений голосний (е) чи (и), який перевіряється наголосом. Перший варіант добирається слова з ненаголошеними (е), а другий з ненаголошеними (и). (Медовий, веселий, весняний, зелений, високий, широкий, глибокий).

26. Гра “Хто це? Що це?”

На дошці записані слова: вовк, лисиця, ясень, лев, горобина, дуб.

Назвати хто це? що це?

Які з цих слів є назвами рослин, а які - назвами тварин?

Як називаються слова, що означають назви предметів і відповідають на питання хто? що? Записати подані іменники у дві колонки: у першу - назви рослин, у другу - тварин.

27. Гра « Весняні іменники»

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.

28. Гра « Іменники на одну букву»

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад, на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу (3-5 хв.)правильно запише найбільшу кількість таких слів.

29. Гра « Ідемо в ліс»

Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі.

Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 - пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.

30. Гра « Продовж ланцюжок»

Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Донецьк - … - … - …. - …. .

2 варіант: Київ - … - … - … - …. .

31. Гра «Добери слова»

Завдання: до слів – узагальнюючих назв – дібрати іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.

Хід гри: клас ділиться на групи. Ведучий називає узагальнюючі назви, а учні добирають до неї 3 іменники: чоловічого, жіночого і середнього роду. (Птах: орел, ластівка, чаєня).

Перемагає та група або учень, яка швидко і правильно називає слова.

32. Гра «Утвори слово»

Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і відмінюють утворені іменники.

Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.

Матеріал для гри: ланцюжки слів:

1 група

1.Заєць + даремно + чари = …

2. Приказка + клас + диня = …

3. Вишенька + разок = …

2 група

1. Пара+ перо + він + мама + канал = …

2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…

3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …

33. «Кола на воді»

Завдання: учні вибирають картку зі словом, записують на аркуші стовпчиком. На кожну букву добирається інші слова, до слів речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, історію, вірш.

Хід гри: кожна група вибирає слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку, оповідання і т.п.

С –сніжок – настав ранок – прокинулась сніжинка.

Т– танок – закружляла у веселому танку.

І – іней – іней укрив усе навкруги.

Н – небо – небо посилало сонячне проміння.

А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.

34. Гра «Конструктор»

Завдання: збери слова з перших складів слів

Вологий, робота, народ – ворона;

Око,нумерація,капітан – онука;

Капелюх, лиса, народ – калина;

Парус, пудинг, газон – папуга.

35. Гра «Вільні асоціації»

Завдання:назвати асоціації до поданих прикметників

Сухі – листя, клімат, білизна;

Живі – риба, легенда, вода;

Важкі – доля, вантаж, завдання;

Глибокі – яма, річка, рана;

Гіркі – досвід, сльози, перець;

Рожеві – щоки, троянди, мрії;

Золоті – ключик, рибка, годинник;

Гучні – музика, слава, ігри.

36. Гра «Відшукай цікаві слова»

Круглі – сонце, яблуко, місяць, медуза

Гострі – ялина, чагарник, бурулька

Колючі – каштан, троянда, їжак.

36.Гра «На що схоже?»

Сніжинка – квіточка, зірочка,балерина.

Іній на гілці – замерзлі слізки, срібні голки.

37. Гра «Сніговий клубок»

Завдання: доповнювати речення кожен раз одним словом.

Білочка.

Білочка стрибала.

Руда білочка стрибала.

Руда білочка стрибала по гілках.

Спритна руда білочка стрибала по гілках.

Спритна руда білочка стрибала по гілках дерев.

Література

  1. Державний стандарт початкової освіти (2018 рік)

  2. Одинцова Т., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: Пос. для вчителя. – Тернопіль.: Підручники і посібники. : - 2003. – С.127.

  3. Савчук Л. М. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках української мови. 2-4 класи / Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 143с.

  4. Федоренко В. Л. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови / В. Л. Федоренко. – Х. : Основа, 2008. – 424

  5. Цепова І.В. Розвиток навичок мовленнєвої діяльності молодших школярів: аудіювання, говоріння. - Харків: Ранок, 2008. – с. 122 – 124

11

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
1
6
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!