Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Методична розробка уроку "Уживання великої букви"

Українська мова

Для кого: 10 Клас

22.03.2019

407

4

0

Опис документу:
Мета: навчальна: повторити найважливіші відомості про вивчені орфограми «Велика буква у назвах»; розвиваюча: формувати в учнів уміння писати з великої літери назви міст, сіл, річок; розвивати комунікативні, мовні та соціокультурні компетентності; виховна: формувати ціннісне ставлення до природи. Тип уроку: комбінований
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема Уживання великої букви

Мета: навчальна: повторити найважливіші відомості про вивчені орфограми «Велика буква у назвах»;

розвиваюча: формувати в учнів уміння писати з великої літери назви міст, сіл, річок; розвивати комунікативні, мовні та соціокультурні компетентності;

виховна: формувати ціннісне ставлення до природи.

Обладнання: мультимедійна презентація, надрукована тема уроку, роздаткові картки з вправами, диференційовані картки з домашнім завданням.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: шість капелюхів, мультимедійний супровід уроку, підручники, картки-завдання, скринька.

Хід уроку

׀. Організаційний момент

-Що Ви очікуєте від уроку?

II    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Слово вчителя.

Є цікавого багато,тож потрібно поспішати .

Що ж давайте уявно одягнемо перший капелюх білого кольору, який закодований під назвою –

«інформація». Одягнувши білі капелюхи, ми маємо з вами згадати орфограми написання слів з великої букви.

2.Гра „Спіймай слово”.

Інструктаж.

– Якщо ви почуєте слово, яке є власною назвою -плесніть в долоні,

а якщо загальною назвою – зробіть ліхтарик.

Вчитель говорить слова:

– Ворота, дівчинка, Марина, хлопчик, Михайлик,

дідусь, Олесь, мама, Оксана, тато, Олексій.

(Діти плескають в долоні коли чують, Марина, Михайлик,

Олесь, Оксана, Олексій .(відповіді дітей)

3.Робота в парах 

«Утвори словосполучення і поясни вживання орфограм»

Слова для карток:ріка, Дніпро, село, Яблунівка, корова, Зірка, котик,

Мурчик, дівчинка Марійка, учителька, Марія Василівна.

— Як пишуться імена людей?

— Як пишуться клички тварин?

— Які ще слова в українській мові пишуться з великої букви?

Висновок:молодці, білі капелюшки відмінно надихають вас на роботу!

׀׀׀ Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Гра «Доповни речення» 

Наше селище називається ...

Центральна вулиця в селищі....

Наша школа розташована на вулиці ...

Найближче до нас місто — ....

2. Вправа «Асоціативний кущ» Батьківщина 

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

Вам відома орфограма «Велика буква в словах»,яка вказує на власні назви.

До власних назв відносимо географічні назви,тобто назви міст,сіл,річок,країн.

1.Метод «Інтерв’ю». 

Запитання учням:

-Для чого ми будемо вивчати вживання великої букви?

Продовжить моє речення:

- « Я вважаю, що цю тему слід вивчати для того, щоб…….

( … знати назви держав;назви річок, міст, сіл України

(….. знати правопис даних слів.)

(……бути грамотними.)

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. 1. Робота за таблицею 

Загальна назва

Власна назва

держави

Україна,Франція,Польща

міста

Київ,Харків,Запоріжжя

села

Кушугум,Балабине,М-Катеринівка,Веселянка

моря

Чорне, Азовське,Середземне

річки

Дніпро, Кушугум, Конка, Молочна, Десна

— Розгляньте таблицю. Прочитайте її.

Який висновок ви можете зробити?

—  Чому слова лівого стовпчика написані з малої букви, а правого — з великої?

(Тому що в лівому стовпчику — загальні назви, а в правому — власні, тобто їх імена.)

—  Який висновок можна зробити?

(Назви міст, сіл, морів, річок, держав пишуться з великої букви.)

2. Жовтий капелюх.( «Логічний позитив» ).

І це дозволяє нам уявно одягти другий капелюшок жовтого кольору,

(який закодований під назвою «логічний позитив». )

Одягнувши жовтий капелюшок, ми маємо зрозуміти,

скільки користі нам дають знання про написання географічних назв.

Для чого нам потрібні ці знання?

Хочу поцікавитися у вас, а яка ж нам користь від того,

що ми вміємо правильно писати ці слова?

  1. 3. Робота за підручником

— Прочитайте вірш.

—  Зверніть увагу на слова, підкреслені однією рискою.

Це назви міст України. З якої букви пишуться ці слова?

Спишіть їх за зразком. Підкресліть велику букву.

4.Чорний капелюх

( застереження)

Люди часто не помічають того, наскільки щедра наша земля і яка могутня сила закладена

у малесенькому шматочку ґрунту.

Шановні учні, з яким кольором у вас асоціюється земля (ґрунт)?

Правильно, з чорним кольором. Тож уявно одягнемо чорні капелюхи і спізнаємо,

що закодував у собі цей капелюх під назвою «застереження».

Одягнувши чорні капелюхи, ми маємо визначити для себе, що є негативного у тому,якщо ми не володітимемо знаннями української мови?

5.Червоний капелюх ( Почуття )

Червоний капелюх, який ми зараз уявно одягаємо,

говорить, що любов – найглибша річ, яку людина може здобути у своєму житті.

Т.Г.Шевченко дуже любив своюУкраїну та українську мову.

Але до палкої любові потрібно ще й додати знання.

Адже знати правопис власних назв було завжди важливо колись,в часи Т.Г.Шевченка ізараз.

VІ.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. 1.Робота за підручником

Зелений капелюх Слайд (Творчість)

Тож наступний капелюх – зелений – кольору весни, одягнувши уявно,

ми разом із вами полинемо у світ творчості.

2.Робота в групах

Дніпро — довга, могутня річка.

На берегах Дніпра розташовані такі міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя,

Херсон, Черкаси, Дніпродзержинськ, Кременчук, Канів.

Завдання 1-ша група. Виписати назви річок.

2-ша група Виписати назви міст

  1. Вибірковий диктант

Вправа 4.

— Випишіть власні назви. З якої букви вони пишуться?

VІІ.    ПІДСУМОК УРОКУ

Синій капелюх «Узагальнення досягнутого»

Одягаємо останній капелюшок – синього кольору, який закодований під назвою

Інтерактивна гра «Мікрофон» 

  • Сьогодні в нас був незвичайний урок, який подарував нам багато нової інформації, нових знань. Хотілося б вислухати ваші думки, і в цьому допоможе нам мікрофон.

Закінчи речення

Я дізнався, що

Я запам`ятав, що …

Мені було цікаво …

– Діти, що за слова потрапили до нашої скарбнички?

– З якої букви пишуться власні назви річок, сіл, міст, вулиць?

Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

VIІІ.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

. Запишіть свою адресу, адресу вашого друга (подруги).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.