Бібліотека

Методична розробка "Програми Microsoft Office, що використовуються в гуртковій роботі"

Опис документу:
Методичні рекомендації для керівників гуртків з основ користування персональним комп’ютером для дітей молодшого шкільного віку. Інтерфейс Microsoft Office 2003. Основи роботи в середовищі Word. Форматування в текстовому редакторі Word. Графіка в Word. Основи роботи в табличному процесорі Excel.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Міністерство освіти і науки України

Управління освіти виконкому Полтавської міської ради

Полтавський міський центр позашкільної освіти Полтавської міської ради Полтавської області

Роман О.І.

Методичні рекомендації для керівників гуртків з основ користування персональним комп’ютером

Полтава 2019

Роман О.І. Програми Microsoft Office, що використовуються в гуртковій роботі . – Полтава: Полтавський міський центр позашкільної освіти Полтавської міської ради Полтавської області, 2014 . – 18 с.

Дана методична розробка рекомендована керівникам гуртків і студій позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів.

Рецензент:

Пестич Є.Л.., керівник гуртка інформатики ПМ ЦПО

Зміст

Вступ..................................................................................................... 4

Розділ І. Інтерфейс Microsoft Office 2003..........................................5

Довідкова система Microsoft Office 2003........................... 7

Розділ ІІ. Основи роботи в середовищі Word................................... 9

Форматування в текстовому редакторі Word.................. 10

Графіка в Word.....................................................................13

Розділ ІІІ. Основи роботи в табличному процесорі Excel................ 19

Формули в таблицях Excel.................................................20

Література............................................................................................. 21

Вступ

На даному етапі розвитку глобальної комп’пютеризації суспільства дисципліна “Інформатика” стала невід’ємною частиною повсякденного життя. З комп’пютерними технологіями люди зіштовхуються повсюди: на роботі, в державних установах різного рівня і, навіть, вдома. Тому вміння користуватися даною технікою зростає з кожним днем. Але в більшості середніх навчальних закладах предмет “Інформатика” починають вивчати лише у 10 – 12 класах, і лише в школах, де інформатика та математичні дисципліни є профільними предметами, вивчення розпочинається в 5-х класах.

Програми, які вважаються основою вивчення предмету Інформатика, вбудовані в пакет програм Microsoft Office. За їх допомогою учні набувають практичних вмінь і навичок роботи з ЕОМ.

В результаті вивчення даних тем учні повинні знати:

  • Зміст розділів інформатики в середній школі.

  • Основні поняття інформатики.

  • Структуру роботи з ЕОМ.

Також учні повинні вміти:

  • Запускати програми.

  • Працювати з інтерфейсом програми.

  • Використовувати довідкові системи під час роботи з ЕОМ.

  • Працювати з текстом (вводити, видозмінювати, використовуючи різні види форматування).

  • Створювати графічні зображення.

  • Працювати в середовищі табличного процесора.

Пакет програм Microsoft Office надає найбільш широкий спектр завдань для учнів, знання яких є базовими у вивченні дисципліни “Інформатика”.

Розділ І. Інтерфейс Microsoft Office 2003

До поняття інтерфейсу входять засоби, що забезпечують взаємодію між користувачем та програмою. Знайомство з інтерфейсом Microsoft Office – перший крок до знайомства з програмами даного пакету.

Після запуску програми Office на екрані відображається її вікно. На ньому знаходяться наступні елементи:

  • Заголовок – це полоса вгорі вікна. Тут вказуються імя програми та імя файлу, що виконується.

  • Кнопки управління вікном – це кнопки, що розташовуються в заголовку вікна.

  • Поле – знаходиться в рядку меню, призначене для швидкого доступу до довідкової системи.

  • Рядок меню – тут представлено декілька назв меню, при натисканні на які відкривається відповідне меню.

  • Панелі інструментів – подані кнопки найбільш популярних команд меню.

  • Полоси прокручування – призначені для полегшення роботи з обємним текстом.

  • Область задач – наведені різні управляючі елементи, що дозволяють конкретизувати виконання команди.

Для настройки функціонування програм Office використовують область задач та діалогові вікна. В діалоговому вікні установлюються всі відповідні настройки. Що ж стосується області задач то можна маніпулювати її управляючими елементами.

Діалогові вікна бувають прості і ті, що містять декілька вкладок, на кожній з яких є свій набір управляючих елементів.

Діалогове вікно можна переміщувати по екрану, але не можна змінювати його розміри.

Діалогові вікна та області задач містять управляючі елементи, що дозволяють налагоджувати різні аспекти функціонування програм Microsoft Office. Мова йде про наступні елементи: прапорець, перемикач, поле введення, лічильник, командна кнопка та посилання.

Прапорець дозволяє вмикати або відмикати певну функцію. Коли прапорець встановлений, він відмічений галочкою.

Всі прапорці незалежні, тобто кожен з них може бути встановлений або погашений незалежно від стану інших прапорців.

Перемикачі виконують ті ж самі функції, що й прапорці. Але якщо прапорець дозволяє обрати тільки одне з двох значень, то перемикач – одне з багатьох, в залежності від кількості положень.

Активне положення перемикача відмічено крупною точкою. Для того, щоб активувати перемикач необхідно навести на нього мишку і клацнути.

Іноді програмі Microsoft Office необхідні деякі дані. Вони вводяться в діалоговому вікні в полі введення.

Для того, щоб ввести дані необхідно по ньому клацнути.

Лічильник. Він містить деяке числове значення, яке можна змінити, ввівши нове значення в поле лічильника або натискаючи кнопки зі стрілками справа. У другому випадку значення змінюються на одиницю, причому якщо натискати на кнопку із стрілкою вгору, то значення збільшується і навпаки.

Командна кнопка та посилання є в наявності в кожному діалоговому вікні. Вони розташовані справа і містять дві кнопки Ок і Отмена.

Для того, щоб завершити роботу програми необхідно скористатися наступними порадами:

  • Натиснути на кнопку х в правому верхньому кутку вікна.

  • Вибрати команду Файл – Вихід.

  • Скористатися комбінацією клавіш <Alt+F4>.

Довідкова система Microsoft Office 2003

Під час роботи з програмами в Office довідкову інформацію можна отримати або ввівши ключові слова до поля Введите вопрос, або керуючись помічником, або викликавши на екран область задач Справка.

Довідкова інформація отримується шляхом використання поля Введите вопрос, що знаходиться в рядку меню програми Office. Для цього достатньо ввести запитання, натиснути Enter, в результаті чого зявиться область задач, де обираючи відповідні посилання, можна отримати доступ до необхідної інформації.

Програмний засіб Помічник представлений у вигляді анімованого персонажу. Для того, щоб його активувати необхідно обрати команду Справка – Показать помощника. Якщо вказана команда відсутня, то помічник уже ввімкнений. В цьому випадку натисніть клавішу F1. В результаті виконання даної команди помічник повинен зявиться на екрані. Для чого взагалі створений помічник? По-перше, в процесі роботи в одній з програм Office він час від часу пропонує корисні поради (з його точки зору). По-друге, помічник здатен надавати потрібну довідкову інформацію.

Як тільки помічник хоче щось повідомити, поряд з ним на екрані зявляється зображення електролампи. Якщо клацнути по ній, то відобразиться повідомлення, що містить пораду помічника. Помічнику можна ставити запитання. При цьому, якщо зноска помічника, в яку можна ввести ключові слова відсутня, по клацніть по самому помічнику. В результаті виконання даної дії він буде приведений в повну готовність.

В зноску помічника введіть ключові слова, потім клацніть на кнопці Найти. Після цього відобразиться область задач Поиск, де, обираючи відповідні посилання, можна отримати доступ до потрібної інформації.

Іншим способом отримання інформації є використання довідкової області задач. Якщо ви схильні, замість помічника, використовувати традиційну систему довідки, то помічника слід відключити (команда Справка – Скрыть помощника). Після цього, при натисканні клавіші F1 або вибору команди Справка – Справка: Microsoft Word, у вікні програми Office відобразиться область задач, що надає доступ до довідкової інформації.

Тут використовується web-подібний інтерфейс. Ви клацаєте по знаку посилання, щоб перейти до відповідних тем довідки.

Область задач Справка розділена на три частини:

  1. Допомога, щоб отримати доступ до якої, необхідно або ввести набір ключових слів, або клацнути на посилання Оглавление.

  2. Office Online, де можна отримати доступ до довідкової інформації в Internet.

  3. См. также, де представлено декілька посилань на довідкову інформацію, що повязана з темою, яка розглядається в даний момент.

Для того, щоб здійснити пошук за ключовими словами необхідно в полі Искать ввести ключові слова, а потім натиснути зелену кнопку зі стрілкою справа (або натиснути клавішу Enter). В результаті тут же відобразиться набір посиланьна розділи довідкової інформації, що мають відношення до заданих ключових слів. Серед запропонованих посилань треба обрати підходяще, назва якого найбільш відповідає довідковій інформації, яку ви шукаєте. Після цього система запропонує вам новий набір посилань і буде продовжувати даний процес, допоки на екрані не відобразяться необхідні відомості.

Крім звернення до внутрішньої довідкової системи, також можна шукати інформацію в довідкових ресурсах Internet (команда Справка – Office в Інтернеті). Після цього запустити браузер Internet Explorer, і ознайомитися з інформацією веб-сторінки довідкового центру Microsoft Office.

Щоб отримати первинну інформацію про деякі об’єкти в вікні програми Office, необхідно навести на нього вказівник миші і за декілька секунд відобразиться екранна підказка з загальною інформацією, що асоціюється з об’єктом.

Розділ ІІ. Основи роботи в середовищі Word

Після запуску програми Word зявляється її вікно на екрані. Воно складається з наступних компонентів:

  • Лінійка. Дозволяє встановити поля сторінки.

  • Робоча область. Тут вводиться (форматується та редагується) зміст документу.

  • Кнопки режимів перегляду. Ці кнопки дозволяють перемикати режими перегляду тексту (Обычный режим, Веб-документ, Разметка страницы, Структура и Режим чтения).

  • Рядок стану. Відображається інформація про поточний стан документу.

  • Текстовий курсор. Коротка вертикальна лінія, що позначає місце на робочій області, де вводяться символи при натисненні клавіш на клавіатурі.

  • Вказівник миші. Якщо перемістити цей вказівник в будь-яке місце документу і клацнути мишею, то текстовий курсор переміститься в дану точку.

  • Мітка закінчення тексту. Коротка горизонтальна лінія, що позначає завершення документу.

Будь-яка компютерна програма служить для виконання корисної роботи. Текстовий редактор Word предназначений для роботи з текстовими документами. Це включає створення, відкриття, форматування, збереження, виведення на друк та закриття документу.

Для того, щоб створити простий документ досить натиснути кнопку Создать панелі Стандартная.

Введення тексту в документ є простою операцією. Ви натискаєте необхідні клавіші, а на екрані зявляються відповідні символи (букви, цифри та спеціальні знаки).

Крім тексту документи Word можуть містити різні графічні зображення.

Форматування в текстовому редакторі Word

Після створення документу його текст необхідно відформатувати. Форматування документу може здійснюватися як вручну, так і за допомогою стилів, шаблонів та майстрів.

Ручне форматування може здійснюватися на рівні символів, абзаців, сторінок та всього документу.

Форматування – це зміна зовнішнього вигляду тексту. Перше, що можна змінити в тексті це шрифт. Перш ніж це зробити текст необхідно виділити. Шрифт для виділеного тексту вибирається в списку Шрифт на панелі Форматирование.

Для того, щоб змінити розмір шрифту для виділеного фрагменту тексту, необхідно скористатися списком Выбрать размер шрифта панелі Форматирование. До речі, розмір шрифту вимірюється в пунктах (1 пункт = 1/72 дюйми).

Текст може бути представлений напівжирним шрифтом або курсивом. Також Word дозволяє застосовувати комбінації підкреслень.

Щоб змінити колір тексту, необхідно виділити фрагмент, а потім натиснути на кнопку Цвет шрифта панелі Форматирование.

Наприклад,

Кто хочет работать

найдет средства,

кто не хочет –

найдет причину!

Деякі параметри форматування можна приміняти тільки до цілих абзаців, а не до окремих символів. Мова йде про такі параметри, як вирівнювання, відступ (справа і зліва) та інтервал (перед та після абзацу, міжрядковий інтервал). Всі ці параметри можна задати в діалоговому вікні Абзац, що відображається на екрані при виборі команди Формат – Абзац. Для того, щоб здійснити форматування одного абзацу необхідно помістити в нього текстовий курсор. Щоб відформатувати декілька абзаців їх потрібно виділити.

Вирівнювання можна здійснювати по лівому та правому краям, по центру та по ширині. Для того, щоб задати будь-яке вирівнювання необхідно помістити курсор в потрібний абзац (або виділити необхідну кількість абзаців), потім натиснути відповідну кнопку панелі Форматування, обравши одне із значень списку Выравнивание діалогового вікна Абзац.

Наприклад.

Вся робота з операційною системою проходить у вікнах. Як правило, всі вікна, які використовуються, типові і відповідають визначеному стандарту.

Цього стандарту строго дотримуються розробники програмних продуктів. Розглянемо детальніше структуру типового вікна. Для цього необхідно клацнути вказівкою миші по піктограмі на робочому столі.

Після цього відкриється вікно. Воно вміщує рядок заголовку, де виводиться назва папки, додатку, документу, які в нього завантажено.

Ліворуч від імені знаходиться кнопка-піктограма за допомогою якої відкривається меню.

Крім вирівнювання можна задавати відступ справа та зліва. Відступи визначають відстань між границями рядків абзацу та відповідними полями сторінки, а відступ першого рядка потрібен для визначення початку абзацу.

Відступи задаються в діалоговому вікні Абзац за допомогою лічильників слева та справа.

Наприклад.

Вся робота з операційною системою проходить у вікнах. Як правило, всі вікна, які використовуються, типові і відповідають визначеному стандарту. Цього стандарту строго дотримуються розробники програмних продуктів. Розглянемо детальніше структуру типового вікна. Для цього необхідно клацнути вказівкою миші по піктограмі на робочому столі.

Після цього відкриється вікно. Воно вміщує рядок заголовку, де виводиться назва папки, додатку, документу, які в нього завантажено. Ліворуч від імені знаходиться кнопка-піктограма за допомогою якої відкривається меню.

Також в Word можна встановити інтервали. Вони використовуються перед абзацем, після нього та між рядками абзацу. Значення всіх інтервалів можна задати в діалоговому вікні Абзац. В цьому вікні є вкладка Отступы и интервалы, на якій в групі Интервал є лічильники перед та после, призначенням яких є встановлення інтервалу перед абзацем та після нього. Крім того, в групі Интервал є список междусторчный, в якому можна обрати одне із наступних значень: Одинарный, Двойной, Минимум, Точно, Множитель.

Під форматуванням сторінок документу мають на увазі вибір розміру аркуша, орієнтації сторінки, встановлення полів, а також нумерація сторінок документа.

Як правило, аркуш, на якому друкується більшість документів має фармат А4, який програма обирає за замовченням. Якщо необхідно вказати інші розміри паперу, потрібно виконати наступні дії:

  1. Перемістити текстовий курсор на початок документу.

  2. Виберіть команду Файл – Параметры страницы.

  3. Перейдіть на вкладку Размер бумаги і оберіть підходяще значення.

  4. Потім натисніть кнопку Ок внизу вікна.

Щоб обрати орієнтацію аркуша для документа, потрібно відкрити діалогове вікно Параметры страницы, перейти на вкладку Поля і в групі Ориентация обрати один з поданих варіантів: книжну або альбомну.

Для того, щоб пронумерувати сторінку, досить обрати команду Вставка – Номера страниц. В списку Положение вказати місце на аркуші, де повинен відображатися його номер. В цьому списку подано два значення : вгорі сторінки та внизу сторінки. Після вибору значення, на сторінці зявляється мітка. Потім необхідно встановити прапорець Номер на первой странице і натиснути Ок.

Якщо ж нумерація сторінок повинна починатися не з одиниці, то в вікні Формат номера страниц в групі Нумерация страниц встановлюється перемикач в положення почати з, а потім встановити в лічильнику потрібний номер.

Графіка в Word.

В документах Word крім тексту можуть використовуватися графічні зображення. Для того, щоб в документ вставити будь-яке графічне зображення необхідно скористатися командою Вставка – Рисунок. В результаті відкриється підменю, що містить вісім команд, які розділяються на дві категорії. До першої відносяться команди, що дозволяють вставляти в документ готові зображення. До другої категорії входять команди, при виборі яких ініціюються відповідні засоби, що дозволяють створювати зображення з нуля.

Під використанням готових зображень ми маємо на увазі картинки з бібліотек Microsoft та зображення, що зберігаються в файлах.

Для того, щоб знайти картинку і вставити її в документ необхідно виконати наступні дії:

  • Вибрати команду Вставка – Рисунок – Картинки. В результаті на екрані відкриється область задач Коллекция клипов.

  • В полі Искать області задач Коллекция клипов вводиться ключове слово, що асоціюється з потрібним обєктом. Наприклад, якщо ввести слово Корова, то Word знайде всі зображення даної тварини. Однак, якщо ввести слово Животное, то система запропонує зображення різних тварин. Якщо пошук не приніс результатів, необхідно ввести більш загальне поняття.

  • Для того, щоб вставити одну з картинок в документ досить лише клацнути по ній. Також можна перемістити картинку із області задач в потрібне місце документу.

Наприклад:



Крім вставки в документ готових зображень, програма дозволяє створювати графіку в самому документі. Для цього в Word передбачені спеціальні засоби, що дозволяють створювати автофігури, об’єкти WordArt, тощо.

Автофігури – найпростіші графічні елементи (різні лінії, основні геометричні фігури, стрілки та зноски), що часто використовуються в документах. Для вставки автофігури обирають команду Вставка – Рисунок – Автофигуры. В результаті на екрані відображається панель інструментів Автофигуры. Для того, щоб вставити автофігуру певної категорії, натискаємо на відповідній кнопці панелі. Вже встановлену автофігуру можна переміщувати в різні місця документа. Крім того, використовуючи маркери, автофігури можна повертати, деформувати та змінювати їх розмір. Зелений маркер автофігури слугує для її повороту, а жовтий – для різного роду деформацій.

Приклади автофігур

Також в текстовому редакторі Word є спеціальний засіб WordArt, що дозволяє надати звичайному тексту художнього вигляду. Щоб скористатися цим засобом виконують ряд команд. Перш за все, поміщають вказівник в те місце документа, де необхідно вставити обєкт. Потім обирають команду Вставка – Рисунок – обєкт WordArt. Потім обирають потрібний стиль і натискають Ок.

Приклад художнього тексту

Також в даній програмі представлена панель Рисование, що відображається на екрані після вибору деяких команд (створити малюнок, автофігури, тощо).

Для редагування малюнків застосовується панель інструментів Рисование, яку можна вивести на екран командою Вид/ Панель инструментов/ Рисование. Як правило ця панель розташовується в нижній частині вікна Word, над рядком стану. Для зручності відображення панель Рисование показана з розміщенням кнопок у два рядки.

Якщо потрібно створити малюнок засобами Word, найбільш доцільним рішенням є вставка об’єкта, Рисунок Microsoft Word з діалогового вікна Вставка объекта , що викликається командою Вставка/ Объект. Однак можна також додавати графічні об’єкти безпосередньо в текст – у цьому випадку необхідно буде визначати взаємне розміщення об’єктів тексту (тобто обтікання текстом).

При вставці об’єкта Рисунок Microsoft Word відкривається окреме вікно з областю малювання, повністю ідентичне звичайному вікну документа Word.

В більшості випадків про функціональні можливості тієї чи іншої кнопки можна судити по її назві. З їх допомогою можна малювати лінії, стрілки та геометричні фігури такі, як прямокутники та овали. Помістивши їх на аркуші, можна змінити їх колір за допомогою інструменту Цвет заливки. Якщо потрібно намалювати квадрат чи коло, необхідно утримувати клавішу Shift.

До будь-якого обєкту можна примінити таку властивість як тінь та обєм.

Приклад

Розділ ІІІ. Основи роботи в табличному процесорі Excel

Основним елементом електронної таблиці Excel є аркуш, що являє собою двовимірну таблицю. Основним компонентом таблиці є її елементи. В кожен елемент можна вводити текст, числа, інформацію про дату та час, посилання на інші елементи. Крім того, вони можуть містити математичні формули.

Робочі аркуші знаходяться в книзі. Тут може зберігатися декілька аркушів. При запускові програма автоматично створює нову пусту книгу з імям Книга1. Кожен аркуш ідентифікується в книзі по імені, що вказується внизу аркуша зліва. При створенні новой книги, три аркуші отримують стандартні назви Лист1, Лист2 та Лист3. Щоб ввести дані в один з елементів робочого аркуша необхідно спершу його активувати. Потім для введення даних залишається тільки натискати потрібні клавіші на клавіатурі. При цьому символи, що вводяться відображаються в двох місцях: в активному елементі та в рядку формул.

Якщо при введенні символу була натиснута не та клавіша, то потрібно натиснути Backspace, щоб його видалити. Для видалення всієї інформації в активній комірці необхідно скористатися клавішею ESC.

Замість введення, редагування та форматування даних в кожному елементі таблиці окремо, можна виділити групу елементів, а потім примінити до них всі вище вказані дії. Виділення двох або більше елементів називається діапазоном.

В елементи робочої області часто потрібно вводити послідовність даних (наприклад, геометрична прогресія). В Excel є функція, відома як автозаповнення, яка призначена саме для цього.

Якщо в елемент ввести назви місяців або днів тижнів, а потім здійснити перетягування за маркер автозаповнення, елементи, по мірі їх виділення, будуть заповнюватися потрібними значеннями. При цьому дуже корисними будуть екранні підказки. Кожен робочий лист має 356 стовпців та 65536 рядків. Для позначення стовпців використовують букви латинського алфавіту.

Формули в таблицях Excel

В елементи робочого аркушу вводяться не тільки значення, але й формули.

Вони використовуються для виконання розрахунків різної складності. При введенні в елементи таблиці тексту або чисел, програма вважає їх певними значеннями. Але якщо перший введений символ представляє собою знак =, то Excel знає, що вводиться формула.

В формулы можна використовувати будь-які арифметичні операції, наприклад, додавання, віднімання, множення та ділення. Для порівняння двох значень і отримання результату можна використовувати логічні оператори такі як більше, менше.

Також в програмі існують коди помилок введення формул. До них відносяться #дел/0 тобто спроба ділення на нуль, #число! (значення занадто мале або велике), #пусто! (задано перетин двох областей, що не мають спільних елементів).

Література

  1. Авербух А.В. Вивчення основ інформатики та обчислювальної техніки / А.В. Авербух. – Київ: Форум, 1992. – 302с.

  2. Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7 – 11 класи / О.Ю. Гаєвський. – Київ: А.С.К., 2005. – 512с.

  3. Зарецкая И.Т. Методическое пособие по информатике / И.Т. Зарецкая. – Харьков: Факт, 2004. – 192с.

  4. Меженный О.А. Microsoft Office / О.А. Меженный. - Москва: Издательский дом “Вильямс”, 2005. – 368с.

Наша адреса:

Полтавський міський центр позашкільної освіти

Полтавської міської ради

36004, м. Полтави, вул. Головка, 20

Тел. 68-97-17

Електронна пошта: pozashkilna@ukr.net

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.