До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
6
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Методична розробка на тему "«Розвиток здоров'язберігаючої компетентності студентів на уроках зарубіжної літератури»

Опис документу:
Важливе місце серед життєво-ключових компетентностей учня має здоров’язберігаюча компетентність, яка спрямована на забезпечення, збереження і зміцнення здоров’я. Одним із продуктивних видів діяльності з розвитку життєво-ключових і мовленнєвої компетентностей учнів на уроках зарубіжної літератури є виконання комунікативно-ситуативних вправ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВЯ УКРАЇНИ

ПОЛТАВСЬКИЙ БАЗОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА НА ТЕМУ

«РОЗВИТОК ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ»

Підготувала:

Дворнік С.І.,

вчитель вищої категорії,

викладач зарубіжної

літератури Полтавського

базового медичного коледжу

ПОЛТАВА

РОЗВИТОК ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Дворнік С.І.,

викладач зарубіжної

літератури

Важливе місце серед життєво-ключових компетентностей учня має здоров’язберігаюча компетентність, яка спрямована на забезпечення, збереження і зміцнення здоров’я, фізичного стану і досконалість зовнішнього вигляду, підвищення фізичної, трудової активності, творчої енергії, сприяє соціальному, духовному і психічному здоров’ю учнів.

Одним із продуктивних видів діяльності з розвитку життєво-ключових і мовленнєвої компетентностей учнів на уроках зарубіжної літератури є виконання комунікативно-ситуативних вправ. Модель комунікативно-ситуативної вправи така:

  • життєва ситуація;

  • мотивація комунікативних дій;

  • мовне завдання;

  • форма, вид, модель предявлення інформації.

Така модель дає чітку установку на вид висловлювання, вимагає від учнів самостійного відбору мовних засобів відповідно до завдання мовного спілкування, дозволяє включати засвоєні знання в діяльність спілкування.

Наприклад, вправа №1: Уявіть себе Жаком Опіком, вітчимом Шарля Бодлера. Доведіть у діалозі з поетом, наскільки небезпечне захоплення молоді наркотиками.

Жак Опік

Бодлер

Жан Опік

Бодлер

Жан Опік

Бодлер

Жан Опік

Жак Опік

Бодлер

Жак Опік

  • Шарлю, я помітив, що сучасна молодь вживає наркотики. Чим ти можеш пояснити таке захоплення?

  • Наркотики – це модно.

  • Це міф, який поширюють наркоділки. Сучасні актори, музиканти, законодавці молодіжної моди рішуче виступають проти наркотиків. Вони пропонують іншу моду – займатися спортом, вести здоровий і продуктивний спосіб життя.

  • Але у компанії не можна відмовитися від того, що роблять друзі.

  • Якщо тобі не подобається те, що роблять друзі, ти повинен знайти спосіб відмовитися, особливо, якщо це стосується наркотиків. Адже це небезпечно для здоровя, можна стати наркоманом.

  • Наркоманія – це хвороба дурнів і слабаків. А сильна людина може відмовитися від вживання наркотиків будь-коли.

  • Це велика помилка, Шарлю. Доказом цього є численні жертви серед відомих усьому світу людей, яких аж ніяк не можна назвати дурнями і слабаками. У стані наркотичного спяніння людина втрачає контроль над собою. Вона може погодитись на те, на що ніколи б не погодилась у тверезому стані: вступити у випадкові сексуальні контакти, скоїти злочин, самогубство. Наркоман втрачає всі моральні цінності, деградує і помирає.

Шарлю, ти талановитий, обдарований поет. Розкажи своїм друзям притчу, можливо, це допоможе зрозуміти помилку. Послухай-но:

Одного разу до купців, які продавали наркотик і занадто розхвалювали свій товар, підійшов мудрець. Він сказав: Крім усіх тих «чудових» якостей, які ви розхвалюєте, у ньому є ще три: до хати наркомана не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє

Купці із задоволенням вислухали старого, але попросили пояснити ці якості. І мудрець пояснив.

-Що, на твою думку, мав на увазі мудрець?

-Можливо, наркотик зробить людину не такою вразливою?

-Ні, Шарлю! Злодій не прийде до наркомана, бо той багато грошей віддасть за наркотик і стане бідним, а в бідного нічого красти. Через кілька років вживання наркотиків у нього почнуть боліти ноги, він ходитиме з палицею. А який собака вкусить людину, у якої в руці палиця? І нарешті, наркоман ніколи не постаріє, бо помре молодим.

Комунікативно-ситуативна вправа №2.

Уявіть собі, що ви – друг Семена Мармеладова, військовий лікар, намагаєтесь врятувати його від спиртних напоїв. Розкажіть про згубність алкоголю.

  • Часто в пошуках емоційного підйому чи бажання розв’язати певні проблеми людина вживає алкогольні напої. ЇЇ організм поступово стає залежним від них і постійно їх потребує, щоб відчувати себе в нормальному стані.

Алкоголь – це наркотик, який змінює свідомість і негативно впливає на здатність приймати виважені рішення, шкодить здоровю людини.

У людини, яка вживає алкоголь, знижується увага, з’являються проблеми із слуховою пам’яттю, зменшується мотивація і зацікавленість, змінюється настрій, зовнішній вигляд, лексика, підвищується підозрілість, з’являються провали в пам’яті, наступає тяжка депресія.

У стані сп’яніння людина схильна до імпульсивних вчинків, підвищується вірогідність до виявлення насилля, інфікування небезпечними хворобами, скоєння злочину чи самогубства.

Часте вживання алкоголю згубно діє на репродуктивне здоровя, призводить до таких захворювань, як: цироз печінки, панкреатит, порушення функцій мозку (алкогольна енцефалопатія, полінейропатія, психоз, депресія). Людина стає соціально неадаптованою, гине духовно і фізично.

Вчитель після цієї вправи може навести сумну статистику щодо проблеми алкоголізму на Україні: «Україна займає І місце у світі серед дитячого алкоголізму. Кожний третій українець є залежним від пивного алкоголізму. Ця проблема вирішується на державному рівні не випадково. Пропаганда здорового способу життя – запорука щасливого майбутнього українців» (Вчитель ще раз може наголосити на документах, спрямованих попередити негативні явища, зберегти здоровя людей).

Комунікативна вправа №3.

Ви – консультант зі здорового способу життя. Переконайте героя роману «Гравець» Ф.М. Достоєвського в тому, що захоплення азартними іграми небезпечне для здоров’я людини.

  • Необхідно зазначити, що азартна гра може тривати від 5-6 годин до декількох діб, іноді тижнів. Людина, одержима грою, не прощається з нею до тих пір, поки не знайде всі секретні рівні, не збере всі бонуси. Шляхом створення секретних підрівнів, виробники як би підштовхують гравця до відчуття змагання “хто кого”, що є в безлічі причин виникнення залежності від ігор.

Ігри, події в яких залежать безпосередньо від гравця, тобто розвиваються самостійно разом з гравцем, орієнтуючись на його слабкі і сильні місця, примушують гравця проходити їх знову і знову. Кожного разу в кожній ситуації гравець перевіряє, що трапиться, якщо розвиток подій він поведе по-іншому.

Подібні ігри “поглинають ще сильніше”, оскільки вони надають ще більшу свободу дій тому, хто грає, дають йому відчути самому розробником того або іншого рівня або сценарію гри.

Залежність від гри усвідомлюють друзі, рідні, знайомі, але не він сам. Основними критеріями захворювання є:

  • небажання відвернутися від гри;

  • роздратування при вимушеному перериванні гри;

  • нездатність спланувати закінчення гри;

  • витрата грошей;

  • невиконання службових чи будь-яких обовязків;

  • зневага власним здоровям, гігієною і сном на користь проведення більшості часу за грою;

  • зловживання психостимуляторами;

  • готовність задовольнятися будь-якою випадковою їжею;

  • відчуття емоційного підйому під час гри, стреси, депресії.

Ця залежність веде до деградації особистості, втрати власного Я, погіршення психологічного стану, виникнення агресії, замкнутості, депресії.

За сплеск відчуття повноти існування під час гри гравець розплачується найдорожчим : сім’єю, стосунками з близькими, роботою; оплачує соромом, провиною, пригніченістю, відчуттям огиди до себе і безнадійністю. Вчитель може навести приклади комп’ютерної залежності учнів. (Виникнення ігрової аддипції).

Ви – консультант зі здорового способу життя. Переконайте Доріана Грея, що у реальному житті можна довго залишатися молодим і красивим всупереч природі, дотримуючись здорового способу життя.

Лікар

Доріан

Лікар

Доріан

Лікар

  • Доріане, навіщо ви погодилися на пропозицію лорда Генрі і заключили парі з портретом?

  • Я хотів залишитися молодим і красивим, щоб насолоджуватися життям.

  • Хіба в реальному житті не можна довго залишатися молодим і красивим всупереч природі?

  • Молодість минає з роками, краса вяне, тіло старіє і хворіє. Час невблаганний.

  • Я спробую переконати Вас, що не все залежить від часу, природи, багато в чому залежить і від нас.

Здоров’я людини залежить від спадковості (8 – 10%), медицини (8 – 10%), екології (17 – 20%), способу життя(45 – 55 %). Як бачимо, здоровий спосіб життя має найбільше значення для людини. Відмовтесь від шкідливих звичок. Не вживайте алкоголю, наркотиків, не вступайте у випадкові статеві стосунки, віддайте перевагу спорту, загартовуйте тіло і волю. Гарне раціональне харчування, правильний режим дня, загартування і спорт зміцнять ваше фізичне здоровя, а спілкування з природою, красою – духовне здоровя.

Памятайте, що найцінніший дар, який ми маємо, – життя. Найдорожче в житті – здоровя. Але, як не дивно, часто ми не вміємо його цінувати. Послухай-но цю притчу: «Один бізнесменів нагромадив великий капітал, який складав 3 млн. доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг він прийняти рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався та вирішив будь-що вмовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.

«Продай мені 3 тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу – 1 млн. доларів», – запропонував бізнесмен.

Але Янгол Смерті відмовив йому.

«Гаразд, – сказав бізнесмен. – Залиши мені два тижні життя... Я віддам тобі дві третини своїх грошей, а це аж 2 млн. доларів.»

Янгол знову відмовив.

«Продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких я давно не бачив... Я віддам тобі все, що маю – 3 млн. доларів», – знову сказав бізнесмен. Янгол Смерті відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено на життя. Я не зміг купити навіть години за 3 млн. доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність? Бережіть здоров'я, бережіть життя! Живіть правильно!»

Комунікативно-ситуативна вправа №4.

Пауль Целан покінчив із собою. Уявіть, поет зібрався кинутися з мосту в Сену. Перешкодьте йому вчинити самогубство.”

Психолог – Дослідження свідчать, що самогубство – складне явище, але розуміння і реагування на таку поведінку у конкретної людини не вимагає глибоких знань у галузі психології чи медицини. Вимагається лише прояв уваги до того, що говорить людина, прийняття цього всерйоз, надання підтримки і звернення за відповідною допомогою. Адже багато людей гинуть внаслідок самогубства лише тому, що їм не була запропонована або стала недоступною невідкладна перша допомога. Ось декілька порад, якими ви можете скористатися, щоб перешкодити самогубству:

  1. Встановлюйте довірливе спілкування.

  2. Подолайте страх перед бесідою, щоб обовязково відбулося спілкування й обговорення проблеми.

  3. Корисною є невербальне спілкування – жести, доторкання.

  4. У діалозі проявляйте мякість і наполегливість, терпіння й максимальні прояви співчуття й любові.

  5. Прийміть людину як особистість, налагодьте турботливі стосунки, запитуючи, не пропонуйте невиправданих утіх, а конструктивні підходи, вселяйте надію, оцініть міру ризику, зверніться за допомогою до спеціаліста, зберігайте турботу і підтримку, використовуйте засоби піднесення цінності особистості, її життя.

Торкаючись руки, спокійно запитайте:

  • Що з Вами трапилося? Що відбулося?

Довіртесь мені: Ваша проблема не варта такого розвязання. Це тимчасова втрата контролю над собою. Це, як хмарка на небі, вона зникне і знову засяє Сонце. Хочете, я познайомлю Вас зі своїми друзями, які теж захоплюються мистецтвом Ви такий талановитий, відвертий, щирий. Я б хотів мати такого друга. Сьогодні відбудеться виставка картин імпресіоністів. Мене дуже цікавить Ваша думка щодо картини Клода Моне Імпресія. Схід Сонця. Мене так вразила гра світла в цій картині. Мій давній приятель – неординарна людина. Він психолог. Я читав йому ваші відгуки про художників-імпресіоністів. Він від Вас у захваті. Запрошує нас до себе в гості. Впевнений, що спілкування з ним принесе Вам велике задоволення.

Вчитель: «Не будьмо байдужими до себе і до людей! Пам’ятаймо, що найбільша цінність - це людське життя і здоров’я.7-го квітня кожного року все прогресивне людство відзначає Всесвітній День Здоров’я. Видатний німецький поет Гейне писав: «Єдина краса людини-здоров’я.» Проблема здоров’я людини - одвічна. Для вирішення цієї проблеми у 1948 р. була створена Всесвітня організація охорони здоров’я, мета якої забезпечувати умови для здорового способу життя, пропагувати наукові досягнення в галузі медицини, розповсюджувати передові методи лікування хворих. Конституція України визнає життя і здоров’я людини одними з найвищих соціальних цінностей. Держава вирішує завдання виховання здорового покоління. Власне здоров’я кожної людини в її руках. Наскільки людина обізнана і дотримується культури здоров’я, настільки вона здорова. Основні чинники здоров’я- спорт, відмова від шкідливих звичок, трудова активність, життя в гармонії з природою.»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн