МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Екологічна гра «Вода – це джерело життя»

Опис документу:
Мета: проаналізувати сучасний стан водних ресурсів України та природних вод міста, розкрити негативний вплив антропогенного фактору на якість води, пояснити сутність наслідків забруднення питної води та їх вплив на здоров’я людини, розробити заходи спрямовані на покращення екологічного стану природних ресурсів, закріпити певні загальнонавчальні уміння й навички з географії та хімії, закріпити навички самостійної діяльності учнів на уроці, навички самоконтролю .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Екологічна гра «Вода – це джерело життя»

Мета:

  • Освітня: проаналізувати сучасний стан водних ресурсів України та природних вод міста, розкрити негативний вплив антропогенного фактору на якість води, пояснити сутність наслідків забруднення питної води та їх вплив на здоров’я людини, розробити заходи спрямовані на покращення екологічного стану природних ресурсів, закріпити певні загальнонавчальні уміння й навички з географії та хімії, закріпити навички самостійної діяльності учнів на уроці, навички самоконтролю .

  • розвиваюча: розвивати екологічне мислення, вміння аналізувати, систематизувати й узагальнювати матеріал, робити висновки і виділяти головне, оформлювати плакати і таблиці; розвивати пізнавальний інтерес, використовуючи новини науки й ігрові ситуації та навчальні дискусії;
    розвивати уміння виділяти головне, суттєве в матеріалі, що вивчається,
    порівнювати, аналізувати, співставляти, узагальнювати та робити відповідні логічні висновки;

  • виховна: виховувати почуття відповідальності за долю рідної землі, за майбутнє планети, прагнення до гармонії з природою, особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища.

Методи: науково-пошукові, проблемні, репродуктивні, дослідницькі, пояснювально-спонукальні.

Оформлення: малюнки, мультимедійна дошка, географічна карта.

Попереднє завдання:

Клас було поділено на три групи, які отримали попередні завдання: дати загальну географічну характеристику одному з об’єктів природних водойм свого міста та фізико-хімічні дослідження води в них (дві річки та вихід підземних вод – колонка). Між кожними членами командами були розподілені завдання, а саме:

один учень – створення емблеми та девіза команди,

два учні – визначення характеристики об’єкта;

два учні – фотографії сучасного стану і забруднення об’єкта;

один учень – створення презентації групи;

два учні – дослідження об’єктів води;

три учні – підібрати пісні, що включають в собі зміст про воду, річки, джерела.

Вступне слово учителя.

З кожним днем світ змінюється,  а ми поспішаємо за ним, швидко звикаючи до новітніх технологій і забуваючи про головне – цінність нашого життя, єдність людини та природи. Виникає питання: “А яке ж майбутнє чекає на нас?” Кожна людина хоча б раз у житті замислювалася над тим, що буде Завтра, що на неї чекає. Кажуть, що заглядати у майбутнє означає спокушати долю, але чи так це? Наше майбутнє постає в нашій уяві у вигляді мрій. Наскільки ці мрії реалізуються у нашому Завтра, залежить від сили бажання та наполегливості.  

Представлення усіх гостей

Шановні наші восьмикласники! Не відомо, хто, коли, але хтось сказав слова, які ми передаємо нашим нащадкам: «Намагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, а можливо й невдачі». Тож побажаємо один одному гарного настрою, доброго здоров’я, посміхнемося, плідної роботи і творчості. Нехай наше спілкування подарує вам гарний настрій та насолоду пізнання.

На столах у вас є уявний акваріум. Наприкінці нашої зустрічі поселіть туди рибок з тим настроєм, який буде у вас.

Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього.

Ведучий:

Знання – це скарб з усіх найбільший,

Бо в світі все здолати може.

Розумному завжди видніше.

Знання ж і силу переможе.

Хто має пильне око, гострий слух, терпіння,

той досягне нових висот і матиме уміння:

думки доводити, логічно міркувати,

бо у житті складному треба розум мати.

Мотивація

Що ж таке вода? Таке питання може здатися дивним, але ми спробуємо відповісти на нього. З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п'є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах. Вода - це найважливіша речовина на Землі, без якої не може існувати жоден живий організм.

Без їжі людина може прожити понад місяць, без води вона гине через кілька днів. Варто пригадати відомий факт, описаний французьким письменником Антуаном де Сент-Екзюпері у повісті «Планета людей», герой якої, зазнавши катастрофи при перельоті над пустелею, переживши передсмертну агонію від зневоднення організму і відчувши радість спасіння, вигукнув: «Вода! В тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не знаючи, що це таке, не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися. Ти найбільше багатство на світі!»

В Україні водні джерела використовуються в усіх можливих напрямках: водний транспорт, рибне господарство, лісосплав, побутове, промислове і сільськогосподарське водопостачання, гідро- і теплоенергетика, водна меліорація і, нарешті, масова рекреація.

В останні роки у всьому світі йде актуальна розмова про екологічний стан та економічне використання прісної води. Вона стає однією з головних цінностей на Землі. Відомо, що вода буде найбільш дефіцитним ресурсом XXI століття. Аналогічна ситуація з водними ресурсами склалася і в Україні.

Сьогодні ми спробуємо відповісти на питання забезпечення прісною водою свого міста, її використанням та відповідним станом.

У нашому місті серед природних вод ми використовуємо воду річок Рось з притокою Протока та підземні води, що міститься в колонках та колодязях

Дорогі друзі! Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб поговорити про забезпеченість та вплив людини на природні водойми свого краю, про ту небезпеку, яка загрожує місту, а значить і нам. Тож розпочинаймо.

Напередодні ми разом з вами провели жеребкування, яке лежить у вас на столах.

  1. конкурс «Візитна картка команд». Кожна команда озвучує свою назву, девіз, емблему. Цей конкурс оцінюється в 5 балів. Це лаконічність виступу, відповідність до природничої тематики.

  • До вашої уваги привітання першої команди Протока

  • До вашої уваги привітання другої команди Підземні води

  • До вашої уваги привітання третьої команди Рось

  • Просимо наше журі виставити бали командам. Нагадуємо, що максимальна оцінка – 5 балів.

  • Просимо лічильну комісію оголосити результат.

  1. конкурс «Розминка» Командам по черзі задаються запитання, за кожну правильну відповідь – 1 бал. Інші команди не мають права відповіді на запитання суперників.

Питання для команди Підземні води

  1. Що таке витік? ( місце, де починається річка)

  2. Як визначити напрям течії річки? ( підійти до річки і кинути щось легке (пір’я, тріску), куди попливе, туди й тече річка)

  3. Назвіть найдовшу річку в світі? ( Ніл, довжина 6670 км)

  4. Цю речовину Леонардо да Вінчі назва «соком життя». (Вода)

  5. Назвіть воду латиною (Аква)

  6. Назвіть 5 найбільших притоків Дніпра? ( Прип’ять, Десна, Сула, Рось, Ворскла, Псел, Сейм, Самара)

  7. Без крил летять, без ніг біжать, без вітру пливуть. (Хмари)

  8. На яке дерево сідає ворона під час сильного дощу? ( На мокре).

  9. Іде, іде, а прийти не може. (Дощ)

  10. У воді не тоне й у вогні не горить. (Лід)

Питання для команди Протока

  1. Що таке гирло? ( місце, де річка впадає в іншу річку, озеро чи море)

  2. Як визначити, де який берег у річки чи де яка притока? (стати обличчям за течією, по праву руку – правий берег (притока), а по ліву – лівий берег)

  3. Назвіть найповноводнішу річку в світі. ( Амазонка)

  4. Чому лід плаває на воді? (Тому що густина льоду менша за густину води).

  5. Назвіть найбільші річки України? ( Дніпро, Південний Буг, Сіверський Донець, Дністер, Дунай)

  6. Яких каменів у річці немає? ( Сухих )

  7. Прийшов - по даху постукав, пішов – ніхто не помітив. (Дощ)

  8. Текло, текло і лягло, як скло. (Крига)

  9. Кругом – вода, а з питтям – біда. (Море)

  10. Формула води2О)

Питання для команди Рось

  1. Що таке русло? (заглибина по якій тече річка)

  2. Назвіть воду грецькою. (Гідро)

  3. Назвіть типи живлення річок ( снігове, дощове, підземне, льодовикове, мішане)

  4. Коли тепліше на березі річки: тоді, коли утворюється лід, чи коли він тане? ( Тоді коли утворюється, оскільки при цьому виділяється тепло. При таненні льоду тепло вбирається )

  5. Назвіть 5 річок нашої області. (Дніпро, Прип’ять, Рось, Десна, Тетерів, Ірпінь, Трубіж, Красна, Роставиця, кам’янка, Удава, Протока)

  6. Що видно, коли нічого не видно? (Туман)

  7. Сама вода і по воді плаває. (Крижина)

  8. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

  9. Не море, не земля, кораблі не плавають, ходити не можна. (Болото)

  10. Що росте догори ногами? (Бурулька)

  • Слово надається журі. Просимо лічильну комісію оголосити результат.

3 конкурс «Розумники» .

Що ж таке річка? Хто може сказати про неї все? Більшість річок нині страждає від необдуманого втручання, але є ще й такі, що не втратили здатності відновлюватися. Час пізнати й навчитися розуміти річку, яку ми жорстоко експлуатуємо, осушуючи болота, забруднюючи воду відходами виробництва, руйнуючи природне середовище. Які води відносяться до підземних вод, на які групи вони поділяються? Тільки знання процесів, які відбуваються в природних водах міста може стати надійною основою для збереження та врятування вод нашого краю, країни, екосистем всієї планети.

Кожній команді необхідно дати коротку характеристику водних об’єктів міста, визначити використання та стан цього об’єкта, завдання оцінюється в 10 балів та 5 балів за презентацію до завдання.

  • До вашої уваги команда Протока

  • До вашої уваги команда Підземні води

  • До вашої уваги команда Рось

  • Слово надається журі. Просимо лічильну комісію оголосити результат.

4 конкурс «Дослідники»

Кожна команда провела певні хімічні дослідження в шкільній лабораторії та вдома з визначення якості води.

Дослід 1Найпростіший експеримент для визначення якості води - оцінка по зовнішньому вигляду і смаку.

Дослід 2 Для визначення ступеня прозорості води, воду шаром товщиною 20 см  наливають в прозору склянку. Треба спробувати прочитати текст на папері дивлячись скрізь склянку з водою. Якщо це зробити легко, то вода прозора.
Дослід 3 Колірність води визначають аналогічним способом: налийте 100 мл води в прозору склянку й розгляньте його на фоні білого паперу. Органічні речовини, які розкладаються в воді надають йому темного кольору.

Дослід 4 У домашніх умовах намиленням можна визначити жорсткість води, якщо в воді погано піниться мило - вода жорстка. Те саме можна сказати й про воду, що утворює осад при кипятінні. М'яка вода корисніша для організму.
Дослід 5 Запах води також може багато розказати про її чистоту. Спочатку підігрійте воду до 20°С потім до 60°С Гнилий запах води свідчить про наявність сірководню.
Ці методи мають приховані недоліки. Більш повну інформацію можна отримати, замовивши аналіз у спеціалістів.

Завдання оцінюється в 10 балів та 5 балів за презентацію до завдання.

  • Підземні води

  • Протока

  • Рось

  • Слово надається журі. Просимо лічильну комісію оголосити результат.

Звучить пісня Наталії Бучинської «Тече річка»

Тече річка-невеличка,
Через гори, через гай.
Рано вранці небо кличе,
Вставай сонце - вставай.
Розбуди усе навколо,
Хай почує рідний край.
Пісню гарну, серцю милу,
Добрим людям співай.

Як у нас на Україні -
Всі лани квітучи,
Так у нас на Україні -
Люди всі співучи.
Хай же щастя буде довгим
І пісень багато,
Бо без пісні в Україні
Не буває свята.

  • Всі вже мабуть здогадалися, що наступний 5 конкурсПісенний.

  • Завдання конкурсу: заспівати пісню про водойму, річку, озеро, море, океан.

  • Але не забуваймо, за кожну гарно заспівану пісню (4 рядки) команда отримує по 5 балів, а якщо пісню не заспівали, а лише розповіли – це 2 бали.

  • Лічильну комісію просимо бути уважними.

  • Що ж, почали.

  • Підземні води

  • Протока

  • Рось

  • Просимо лічильну комісію оголосити результат. Завершальним етапом нашої зустрічі - це певний підсумок. Наш останній конкурс.

  • Зараз кожна команда протягом 7 хвилин підготує міні – проект за допомогою ватмана, олівців, фломастерів, маркерів.

  • Завдання цього конкурсу: сформулювати які на вашу думку необхідні заходи щодо охорони досліджуваної вами водойми.

  • Оцінюється конкурс за такими параметрами: оформлення проекту – макс. 10 балів, усний захист – 10 балів.

  • Підземні води

  • Рось

  • Протока

  • Просимо наше журі виставити бали командам. Нагадуємо, що оформлення проекту – макс. 10 балів, усний захист – 10 балів.

  • А тепер давайте поселимо наші рибки в акваріум

  • Просимо лічильну комісію оголосити результат.

  • Джерела, струмки, річки, великі та маленькі – окраса землі, справжнє диво. Чиста вода потрібна людині, як повітря і хліб; вона колиска всього живого на Землі. Ми хочемо, щоб кожен з нас після сьогоднішньої розмови відчув у грудях вогнище бажання зберегти кожну краплинку справжнього скарбу Землі. Тож

  • Цінуй, Людино, доброту Природи

  • Все, що вона дарує щедро нам,

  • Її ліси, поля, повітря, води –

  • То вічний і святий , величний храм

  • «Земля – жива, - вона все чує і знає. Усі гріхи людські бачить і вгинається… Як люди гарні до неї, вона радіє й пособляє їм, а як ні, то плаче й гнівається. Гнівається того, що її не шанують. Вона наша мати, вона свята! Її цілувати треба кланяючись…» Б. Грінченко

  • Заключне слово надається гостям гри

  • Хтось може сказати: а для чого цей конкурс, невже їм немає чим зайнятися? З першого погляду може здатися так. Але якщо вдатися в роздуми, то виходить вигідніше все ж таки взяти участь у проекті. Внаслідок реалізації проекту, на нашу думку, будуть задоволені інтереси усіх його сторін-учасників, і нам головніше принесе користь суспільству у вигляді впливу на моральну свідомість громадян

  • І яким би не було наше майбутнє, ми повинні творити його разом, всією нацією відповідати за свої вчинки, бо головним є не те, чого ми досягнемо в житті, а те, як ми це зробимо і що принесемо нашій країні

  • Із надією на це ми робимо крок у своє Майбутнє до майбутніх перемог і звершень.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн