Методи та прийоми розвитку дрібної моторики рук у дошкільників

Опис документу:
Дослідженнями вчених різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Методи та прийоми розвитку дрібної моторики рук у дошкільників

Дослідженнями вчених різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку.

Велику допомогу педагогові надають “Вправи з Монтессорі - матеріалом”, “ Пісочна терапія”, запропонована психотерапевтом, засновником аналітичної терапії Карлом Густавом Юнгом, ігрова методика англійського педіатра Маргарет Ловенфельд, роботи ігротерапевта Грабенко Т.М., Зенкевич-Евстигнеевой Т.Д. і ін.

Роботу по розвитку дрібної моторики слід проводити постійно, лише так досягається максимальний ефект від вправ.

Гімнастика для пальців поділяється на:

пасивні вправи для пальців;

активні вправи для пальців.

Пасивні пальчикові вправи рекомендується проводити як підготовчий етап розвитку дрібної моторики рук з дітьми, які мають низький рівень розвитку дрібної моторики. Далі слід переходити до вправ активної пальчикової гімнастики. Всі вправи слід проводити в ігровій формі. Складність їх повинна визначатися дорослим в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

До пасивних пальчикових вправ відносяться:

Масаж кистей рук.

Вправи з пальчиками, які виконує дитині дорослий.

До активних пальчикових вправ відносяться:

Ігри з предметами оточення.

Ігри з дрібними іграшками.

Шнурівки.

Пальчикові вправи без мовного супроводу.

Пальчикові вправи з мовними текстами.

Пальчикові ігри інсценівки.

Пальчиковий театр.

Тіньовий пальчиковий театр.

Пальчикову гімнастику слід розпочинати з найпростіших вправ та зі знайомства дітей із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначенням. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи слід вводити до фізкультхвилинок та фізпауз, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням. Практикують пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми, які того потребують.

Масаж кистей рук.

Масаж кистей рук – це пасивна гімнастика для пальчиків. Щоденний масаж кистей рук: м’які масажні рухи та розминання кожного пальчика, долоні, зовнішньої сторони кисті, а також предпліччя. Це дуже корисне і приємне заняття, яке активізує мовні центри мозку. Особливо важливо приділяти багато уваги масажу, якщо у дитини є відставання в мовному розвитку. Він дає чудові результати. Масаж не повинен викликати у дитини неприємних відчуттів. Можна сказати дитині, що зараз ми пограємося ручками.

Доцільно використовувати такі прийоми масажу:

погладжування;

легке розтирання;

вібрація.

Масажні рухи слід виконувати від кінчиків пальців до зап’ястка.

Погладжування:

Кистю без напруження з випрямленими та зімкнутими пальцями, що знаходяться в одній площині, виконують рухи в різних напрямках (вздовж, поперечно, кругоподібно, спіралевидно).

З прогладжування розпочинають та прогладжуванням закінчують сеанс масажу.

Погладжування проводять повільно, плавно.

Розтирання:

Виконується кінцями флангів декількох пальців.

Сила натискання більша ніж під час прогладжування.

Рука не ковзає по шкірі, а зрушує її.

Розтирання має бути легким.

Вібрація:

Нанесення один за другим ударів кінчиками напівзігнутих пальців.

Методика проведення:

Проводити однією рукою, а іншою фіксувати кінцівку дитини.

Тривалість масажу 3-5 хвилин.

Проводити масаж слід щоденно або через день 10-12 сеансів.

Повторювати через 10-30 днів.

Під час проведення масажу можна включати приємну, спокійну класичну музику.

Під час масажу можливе використання і різноманітних масажерів :

олівці,

шишки,

жолуді,

масажні кульки,

круп’яні басейни.

Спеціальні тренажери для кисті

Вправи з пальчиками.

Методика проведення:

Пасивні рухи виконуються дорослими з великою амплітудою рухів.

Не допускаються неприємні відчуття у дитини.

Проводяться в повільному темпі.

Необхідно лагідно звертатися до дитини, не викликаючи негативних емоцій.

Вправа 1.

Рука дитини лежить на столі.

Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

Іншою рукою дорослий піднімає вгору до максимального положення по черзі кожен палець.

Вправа 2.

Рука дитини лежить на столі долонею вгору.

Дорослий притримує її однією рукою.

Іншою рукою дорослий по черзі згинає пальці дитини.

Вправа 3.

Рука дитини зігнута в ліктевому суглобі, лікоть спирається на стіл.

Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

Вільною рукою дорослий виконує почергові кругові рухи пальців руки дитини.

Жартівлива артикуляційна гімнастика

Казка «У бабусі й дідуся».

Товсті онуки приїхали в гості (надуваємо щоки),

З ними худі – лиш шкіра та кості (втягуємо щоки) .

Бабуся й дідусь усім усміхнулись (губи в широкій посмішці, видно верхні та нижні зуби),

Поцілувати всіх потягнулись (губи тягнуться вперед) .

Вранці прокинулись – в посмішку губи (знову широка посмішка) .

Чистили ми свої верхнії зуби (широкий язик за верхніми зубами) .

Справа наліво, ззовні й всередині (відповідні рухи широким язиком) .

Пам’ятаємо також про зубки нижні (повторення рухів в положенні за нижніми зубами).

Губи зімкнемо ми й рот прополощемо (почергове роздування щок – губи не пропускають повітря),

І самоваром пихтімо щомочі ми(одночасне роздування обох щок з наступним випусканням повітря через губи) .

Блюдця поставимо – положать млинці нам (широкий язик лежить на нижній губі) .

Дмухнемо на млинчик – не в щоки, не мимо (подмухати на широкий язик) .

Млин завернемо, прикусим, жуєм ми(жуємо широкий язик, потім кусаємо його, завернув за нижні зубки).

Млинчик с варенням – дуже смачне воно(облизуємо широким язиком верхню губку) .

Чашки поставимо, щоб чаю налили (широкий язик загинаємо нагору чашечкою) .

На ніс подмухали – чай остудили (подмухати с «чашечки» нагору) .

Чаю попили – ніхто не ображений («чашечка» рухається вперед - назад) .

Смачний був сніданок – ми «дякуєм» скажемо (кінчик язика облизує губи по кругу) .

Розвиваючі пальчикові ігри для дітей

Самий перший етап в житті кожної людини - дитинство - має дуже важливу роль в його житті. Адже саме в цьому "ніжному віці" мозок дитини особливо активний, він налаштований на навчання. Але не потрібно відразу вантажити дитини інформацією. Слід підходити до нього обережно, делікатно - адже малюк на ранніх життєвих термінах дуже ніжний і нестійкий до надто активному впливу з боку.

Але ви напевно помітили, яку радість, а часом і захват, викликає у малюка можливість навчитися чомусь новенькому, "дорослому", незвичайного. Він легко засвоює інформацію, яку ви йому даєте, набуває навиків (іноді досить складні). І йому не потрібні ніякі додаткові мотивації або "бонуси" за навчання - йому просто подобається процес.

Зараз дуже модні тенденція до розвитку дитини практично з пелюшок. Проте педагоги і дитячі психологи стверджують, що не варто навантажувати по максимуму свого малюка - краще допомогти їм освоїться в оточуючому просторі, щоб вони легко і комфортно "увійшли" в нове життя. Як це зробити? Елементарно! Ігри з дитиною - найважливіше розвиваюче заняття. До того ж, це дуже приємне проведення часу - як для вас, так і для малюка.

Мені ж хочеться особливий наголос зробити на те, яке значення мають розвиваючі пальчикові ігри для дітей. Це дуже захоплююче, корисно, веселе і, головне, розвиваюче заняття! Як сказав колись педагог В. Сухомлинський: "Розум дитини перебуває на кінчиках його пальців". Дійсно, ви не раз помічали, що ваш малюк пізнає навколишнє середовище на дотик, ручками. Саме так він знайомиться з поняттями "холодно" і "гаряче", "твердо" і "м'яко".

Практикуючи розвиваючі пальчикові ігри для дітей, ви тим самим стимулюєте і активізуєте розвиток мозку, мови свого малюка. Ви розвиваєте творчі здібності та фантазію крихти.

Що ж таке "пальчикові гра"? Техніка "пальчикових ігор" дуже проста, рухи нескладні. Однак вони прибирають напруга рук, сприяють розслабленню м'язів всього тіла. Неймовірно, але факт: завдяки розвиває пальчикових ігор у дитини поліпшується вимова "важких" звуків. Помічено закономірність: чим пластичної кисті, чим краще працюють дитячі пальчики - тим краще малюк каже.

Це походить від того, що руці відведено особливе значення в корі головного мозку. Тому, розвиваючи кисті дитини, ви вносите велику лепту в розвиток всього головного мозку. Внаслідок відбувається прискорене і (що головне) правильне становлення мови. Як тільки пальчики і кисті дитячої ручки стають гнучкими, пластичними і точним - відразу починається його словесна мова.

Ще однією важливою метою пальчикових ігор я назву наступне: ці нехитрі вправи дозволяють скоординувати роботу правого і лівого півкулі головного мозку - таким чином, вони будуть взаємодіяти синхронно й злагоджено. Ці ігри утворюють своєрідний "міст" між півкулями, тим самим розвиваючи і уяву дитини (за яке відповідає права півкуля), і його словесний опис (робота лівої півкулі). Якщо цей "міст" міцний, то і нервові імпульси виникають частіше, розумові процеси активізуються, розвивається увага малюка, його здібності. Тому, якщо ви хочете, щоб ваша дитина розвивався трохи швидше своїх однолітків, якщо ви бажаєте якомога швидше почути його словесну мова - не полінуйтеся приділити увагу його пензлям і пальчикам, бажано - з самого раннього віку.

речі сказати, пальчикові ігри для дітей - це не новація двадцятого століття. Вони існували в різні народи, їхня історія має багато сторінок. Наприклад, у Китаї особливого поширення набули вправи з кульками (кам'яними або металевими - не важливо). Якщо займатися з ними постійно - можна відзначити поліпшення пам'яті, діяльності серцево-судинної і травної систем. Кульки знімають напругу, розвивають координацію, спритність і силу рук.

А от у Японії для вправ з пальцями і долоньками використовують волоські горіхи. Також можна перекочувати в зімкнутих долонях шестигранний олівець. А в Росії дітей з пелюшок навчали відомим нам ігор "Ладоньки", "Сорока-ворона" або "Коза рогата".

Зараз цим розвивають методикам приділяється особлива увага фахівців, адже пальчикові ігри для дітей - універсальний дидактичний матеріал, який допомагає малюкам в розвитку, як фізичному, так і моральному!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.