Методи розвитку критичного мислення

Опис документу:
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. Які методи і прийоми використати сучасному вчителю для розвитку критичного мислення у школярів, читайте у цій статті.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Обтівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Кролевецької районної ради

Сумської області

Практичні прийоми

Методи розвитку критичного мислення

2018 рік

Прийом критичного мислення «Плакат думок»

Вправа, яка допоможе згуртувати клас. Стимулює навчальний процес та взаємодію у класі.

Цей прийом критичного мислення неодмінно сподобається кожному вчителю. Адже вправу потрібно виконувати в абсолютній тиші. Така робота буде актуальна на будь-якому уроці. І тиша та письмо є спеціальними інструментами, які здатні допомогти учням більш детально дослідити тему. У процесі великого паперового «обговорення» школярі мають записувати цікаві думки та питання на великому плакаті.

Цей процес сповільнює мислення та дає можливість зосередитись на ідеях інших. Такий прийом допомагає створити візуальний звіт про думки та питання учнів, які можна обговорити потім на наступних уроках. Подібна стратегія діє для активізації діяльності учнів, які не схильні брати участь в усній дискусії. Більш того, це навчить говірливих школярів прислухатися до ідей інших. Після кількаразової участі в такому дійстві, учні почувають себе більш комфортно, впевнено та сміливо.

Хід роботи

1. Оберіть стимул для «обговорення» та поставте завдання

Стимул – це матеріал, який мають проаналізувати діти. Він може бути у форматі питань, цитат, історичних документів, фрагментів творів, поетичних творів чи зображень. Різні типові перевірочні чи практичні роботи з різних предметів можна адаптувати саме під такий формат роботи, наприклад:

  • Дайте фрагмент тексту та запропонуйте вказати художні особливості, чи зробити аналіз поетичного твору.

  • Формула у якості стимулу передбачає завдання – знайти способи її розв’язання чи скласти задачі.

  • Зображення клітини – діти можуть описати структуру, чи вказати процеси, які з нею відбуваються.

Як бачите, варіантів безліч, варто виходити з предмету та теми, яку вивчаєте саме зараз.

2. Об’єднайте клас у групи та роздайте плакати

Знову ж таки, це має бути групова робота. Кожній групі можете дати свою тему, а можете одну для всіх. Все залежить від кількості дітей у класі та складності матеріалу. Оптимально, якщо вдасться зробити роботу у парах чи групками по три учня. Кожній з груп потрібен лист формату А4 чи А3 в залежності від очікуваних результатів. Посередині листа прикріпіть, запишіть стимул (зображення, текст, цитата тощо). Вільне поле має використовуватись для записів.

3. Підготуйте учнів

Заздалегідь повідомте, що вправа виконується у повній тиші. Уся комунікація відбувається у письмовій формі. Попередьте, що у учнів буде можливість влаштувати обговорення в парах та класом пізніше. Надайте  максимально чіткі інструкції, аби у дітей не виникало питань у процесі виконання роботи. Запитайте, чи немає в учнів питань.

4. Запис коментарів

У кожної групи має бути аркуш паперу та кольорові фломастери, ручки. Можете порекомендувати записувати питання, скажімо, чорною ручкою, а відповіді – червоною. Так можна буде одразу візуально оцінити хід думок групи.

Групи читають текст мовчки (чи розглядають зображення). Далі у письмовій формі безпосередньо на аркуші діти пишуть питання, коментарі, зауваження до матеріалу. У групі учні можуть запитувати один одного і відповідати лише письмово. Питання можуть стосуватися теми, а можуть мати відсторонений характер, якщо з’явилися асоціації після ознайомлення з матеріалом.

Окрім тексту можна використовувати лінії, підкреслення та різноманітні символи. Одразу нагадайте, що записувати має не хтось один, а всі, бо це командна робота. Виділіть на це 15 хвилин.

5. Знайомство з аркушами інших груп

У цьому випадку організація може бути двох видів: або плакати передаються від столу до столу, або групи переходять, а аркуші лишаються на столі. Знову ж таки, дійство відбувається у повній тиші. Школярі знайомляться з плакатами інших, роблять свої замітки, у письмовій формі коментують те, що вже записане. Плакат має наповнитися сторонніми думками. Розраховуйте час на виконання вправи в залежності від кількості груп.

6. Повернення до своїх аркушів

Наприкінці виконання вправи, групи мають повернутися до своїх плакатів. Вони вивчають нові коментарі, питання, написані однокласниками. Тепер можна у групі словесно обговорити нові зауваження. З’ясувати, чи змінили команди уявлення про матеріал. Вони погодилися з коментарями, чи заперечили їх? Попросіть виділити найцікавіший коментар чи зауваження.

7. Обговорення з класом

Проаналізуйте роботу. Запитайте, що нового діти дізналися після виконання вправи. Запитайте, чи сподобалось працювати в парі, чи сподобались коментарі інших груп. Попросіть виголосити суть матеріалу, закріпленого на плакаті, що групи зрозуміли з нього. Зробіть власні висновки після спостереження за роботою учнів.

Варіант виконання роботи:

Один плакат на всіх. Оберіть проблемну цитату, зачитайте її (вона має бути прикріплена у центрі аркушу), дайте хвилину подумати над її суттю. Попросіть тиші та передайте листок до класу, хай усі по черзі напишуть свій довільний коментар, що стосується проблемного моменту. Це можуть бути питання, хтось із наступних може дати відповідь, якщо захоче. Плакат повертається до вас і ви аналізуєте його, коментуєте, залучаючи клас до обговорення.

Як варіант, спробуйте поєднати інтелект-карти з цим прийомом критичного мислення. Такий вид роботи можна адаптувати для використання на будь-якому уроці, адже практично у всіх предметах знайдуться стимули для обговорення, дискусій чи пошуків істини.

Метод для критичного аналізу інформації Fishbone

Розбираємо дієву стратегію розвитку критичного мислення.

Що спільного у звичайної риби та школи? Нічого. А от у технології Fishbone та навчання є дещо схоже! Але давайте детальніше.

Стратегія Fishbone не з’явилася сама по собі, її ще у середині минулого сторіччя розробив японський професор Каору Ісікава, який є одним з найвідоміших у світі теоретиків менеджменту. Спочатку ця методика стала допоміжним інструментом для аналізу якості та покращення різноманітних промислових процесів, а згодом перетворилася на чудовий педагогічний інструмент.

До речі, саме за допомогою методики Fishbone професору Ісікава вдалося повністю змінити стратегію роботи знаного концерну Toyota, зробивши виробництво більш успішним. Викликає зацікавленість, чи не так?

Переваги

Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки.

Використання схеми Fishbone дає можливість:

  • розвивати критичне мислення;

  • організувати роботу учнів в парах та групах;

  • візуалізувати причинно-наслідковий зв’язок;

  • розподіляти етапи роботи по рівню значущості.

Величезна перевага Fishbone полягає в універсальності: з його допомогою можна вирішити будь-яку проблему, і не лише шкільну! Цей метод дозволяє розкласти ціле на окремі складові та детально їх розглянути.

Процес виконання

Метод Fishbone можна використовувати як окремо для проведення аналізу певної ситуації, так і зробити його стратегією цілого уроку. При цьому найбільшого ефекту можна досягти під час узагальнюючих уроків та систематизації знань, коли тема вже вивчена.

1. Ознайомте з правилами.

Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси:

  • голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;

  • верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;

  • нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;

  • хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.

Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови

2. Об'єднайте учнів у групи.

Fishbone буде доречним як під час індивідуальної, так і групової роботи. В останньому випадку навіть цікавіше, адже учасники групи зможуть обговорити проблемне питання та поглянути на нього з різних точок зору.  Як правило, стратегія виконується в декілька етапів:

  • Формування групи для аналізу проблемного питання. Оптимальна кількість учнів – 5.

  • Кожна група отримує зображення риб’ячого скелету (або малює його самостійно), а потім заповнює основні кістки, вказуючи проблему, причини та факти. Заповнювати схему можна лише після ретельного обговорення всією групою, яке має займати приблизно 10 хвилин.

  • Якщо проблем та фактів, які заслуговують на увагу, багато, то до основної схеми можна домалювати відгалуження.

  • Коли схема повністю заповнена, настає час детального аналізу причин та наявних фактів.

3. Опитування

Після обговорення в групах, учні презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників. Потім попросіть учнів подумати про те, що нового вони дізналися, яких висновків дійшли та наскільки успішною була дискусія.

Стратегія Fishbone чудово підходить для використання на уроках історії, літератури, права тощо. З її допомогою можна обговорювати будь-які проблемні питання та розвивати критичне мислення.

НА УРОК ІЗ КУБИКОМ ТА КВІТКОЮ

(МЕТОДИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ)

 Сьогодні серед вчителів набуває поширення такий інструмент визначення й оцінювання результатів навчання як таксономія (ієрархія, порядок) Бенджаміна Блума. Вчений вважав, що одним з основних завдань школи є навчання учнів на практиці розв’язанню широкого кола проблем, з якими їм доведеться зіткнутися в житті, і пропонував саме цьому побудувати підходи до оцінки результатів навчання.

Нагадаємо, якщо слідувати розробленій Блумом таксономії, то знання учнів — це лише перший, найпростіший рівень результатів навчання. Далі йдуть ще п’ять рівнів цілей (або результатів) навчання, причому перші три — знання, розуміння, застосування — цілі нижчого порядку (продукують в учнів мислення низького рівня), а наступні три — аналіз, синтез, оцінювання — вищого порядку (мисленнєві операції високого рівня). Оскільки розвиток критичного мислення учнів з процесуальної точки зору передбачає саме перехід учня від мисленнєвих операцій низького рівня до високого, цей інструмент допомагає нам у кожний момент уроку бути свідомими того, чи розвиваємо ми дійсно критичне мислення наших учнів.

Пояснимо, що в умовах компетентнісного підходу результатами навчання визнаються знання, уміння і ставлення (цінності, мотивація) учнів, що школярі застосовуватимуть у відповідь на потреби ситуації - навчальної чи життєвої. Саме тому «класична» таксономія, що дозволяє навчати учнів не креативності як такій, а синтезу і оцінюваннюяк сукупності конкретних мисленнєвих умінь і навичок, навчання яких можливе через сукупність спеціальних методів.

Серед таких методів, що засновані на таксономії Б. Блума, — «кубик Блума» та «ромашка Блума».

КУБИК ЗАПИТАНЬ (або кубик Блума)

Коли використовувати

Прийом розвитку критичного мислення учнів «кубик Блума» універсальний. Його можна використовувати на початку уроку у вступній частині, під час переходу до основної частини або наприкінці її для остаточного осмислення матеріалу учнями.

У вступній частині вчитель формулює і записує тему уроку. Тема «визначає» коло питань, на які учням треба відповідати, досліджуючи її. Це можуть бути запитання на актуалізацію знань і досвіду учнів (щоб підготуватись до сприйняття) або на дослідження нового. Вони і будуть поставлені перед учнями за допомогою кубика.

Кубик вчитель виготовляє попередньо таким чином, щоб він був достатнього розміру, щоб всім учням було видно, що написано на його гранях. Саме на них вчитель пише запитальні слова, спираючись на які учні формулюють запитання до теми.

Як використовувати

Коли учитель кидає кубик, грань, що випала, вказує якого типу запитання слід поставити. Учні орієнтуються на основі питального слова на грані кубика й ставлять запитання, яке з нього і повинно починатися. Наприклад, перелік запитань буде таким:
● Що таке.
●Що означає.?
● Для чого потрібно.
● З чого складається.
● Чому? Що якщо.
● Що це для тебе. Як ти ставишся.

Неважко помітити, що запитання відтворюють таксономію Б. Блума і забезпечують перехід учнів від рівня до рівня у дослідженні теми (її аспекта).

В основній частині уроку кубик використовується після першого знайомства з темою за підручником.

Які є варіанти використання?

Можливі два варіанти використання «Кубика»:

1. Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком. Очевидно, що вчитель має вислухати як мінімум 5−6 варіантів запитання одного рівня.

2. Питання формулюють самі учні. Цей варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.

Пам’ятайте: запитання важливіше за відповідь! У сучасному світі набагато легше знайти інформацію, ніж поставити запитання, що допоможуть розв’язати проблему!

Питання на гранях кубика можна варіювати за своїм бажанням. Важливо тільки, щоб вони торкались різних аспектів заданої теми.

Окрім того, замість стандартних запитань можна використовувати пізнавальні завдання, що починаються з дієслів:
1 — Назви (форму, розмір, колір, героїв і т.д.)
2 — Поясни (розкажи своїми словами, дай власне визначення, уточни, про що йдеться і як це пов’язано з тим, що ти вже знаєш)
3 — Застосуй (наведи приклади використання або покажи застосування)
4 — Проаналізуй (тобто, розкажи, з чого це складається, як зроблено та ін., порівняй предмет або явище з подібними, вкажи спільне та відмінне)
5 — Запропонуй (як можна поєднати це з іншим, як можна поміняти щось і отримати нове: назву, якість, предмет та ін., що буде якщо)
6 — Оціни (тобто, вкажи всі «плюси» й «мінуси», розкажи, як ти до цього ставишся).

Шестиграниий кубик своїми руками

РОМАШКА ЗАПИТАНЬ

(або ромашка Блума)

Коли використовувати?

Мета цього методу, як і попереднього, — навчити учнів усвідомленого та цілеспрямованого формулюванню запитань різного типу.

Його доречно використати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.

В основній частині уроку ромашка використовується після першого знайомства з темою за підручником для осмислення нової інформації, її систематизації.

Як використовувати?

Ромашку вчитель виготовляє (малює на дошці) попередньо таким чином, щоб вона була достатнього розміру, щоб всім учням було видно, що написано на її пелюстках. Саме на них вчитель пише запитальні слова, спираючись на які учні формулюють запитання до теми. Під час використання учні можуть «відривати» пелюстки, дарувати одне одному.

Ромашка Блума

«Ромашка» складається з шести пелюсток, кожна з яких містить певний тип запитання. Таким чином, шість пелюсток — шість запитань:

1. Знаннєві (прості) запитання — запитання, відповідаючи на які, потрібно назвати якісь факти, згадати і відтворити певну інформацію: «Що?», «Коли?», «Де?», «Як?».

2. Уточнюючі запитання (на розуміння). Такі запитання зазвичай починаються зі слів: «Тобто ти кажеш, що ???», «Якщо я правильно зрозумів, то ???», «Я можу помилятися, але, по-моєму, ви сказали про ???». Мета цих запитань — дати учневі можливості для зворотного зв’язку щодо того, що тільки що сказано вчителем (або написано у тексті). Іноді їх ставлять з метою перевірки сприйняття учнями інформації, яка є у повідомленні.

3. Практичні запитання. Цей тип запитання спрямований на встановлення взаємозв'язку між теорією і практикою: «Як можна застосувати ???», Що можна зробити з ??? «,» Де ви в звичайному житті можете спостерігати ??? «,» Як би ви були на місці героя оповідання? «.

4. Інтерпретаційні (синтезуючі) запитання. Зазвичай починаються зі слова «чому?» і спрямовані на встановлення причинно-наслідкових зв’язків. «Чому листя на деревах восени жовтіють?». Якщо відповідь на це запитання відома, воно з інтерпретаційного «перетворюється» на знаннєве. Отже, цей тип питання спрацьовує «тоді, коли у відповіді присутній елемент самостійності».

5. Оціночні запитання. Ці запитання спрямовані на з’ясування критеріїв оцінки тих чи інших подій, явищ, фактів. «Чому щось добре, а що погано?», «Чим один урок відрізняється від іншого?», «Як ви ставитеся до вчинку головного героя?» і т.д.

6. Творчі запитання. Цей тип запитання найчастіше містить частку «б», елементи умовності, припущення, прогнозу: «Що змінилося б …», «Що буде, якщо ???», «Як ви думаєте, як буде розвиватися сюжет в оповіданні після ??? «.

Які є варіанти використання?

Організація роботи за цим методом передбачає, наприклад, наступне:
Крок 1. Вчитель готує «ромашку» з кількістю пелюсток згідно з кількістю учнів/пар/груп, які будуть формулювати запитання.

Крок 2. Учням пропонується обрати одну з пелюсток і сформулювати запитання саме того типу, який вказано на пелюстці, до тексту/теми, з яким працюємо на уроці.

Крок 3. Складається список запитань, на які учні мають знайти відповіді, працюючи на уроці.

Наприклад, метод можна використати під час роботи з оповіданням В. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли». (Я у світі. О.В. Тагліна, Г. Ж. Іванова, 4 клас. Харків, «Ранок» 2015. — С.38)

На «пелюстках ромашки» варто підготувати запитальні слова/вирази:
 «Хто???» «Що???»
● «Якщо я правильно зрозумів/ла, ???»
● «Як би ви були на місці героя оповідання, ???»
● «Чому???»
● «Що б змінилося, якби???»
● «Чи правильно ???»

Прийом критичного мислення «Дискусійне кафе»

Ефективна вправа для більш точного розуміння мотивації вчинків інших людей.

Розуміння різних точок зору є чудовим способом дійти до глибини будь-якої теми. Учням потрібно знати різні погляди, аби проаналізувати події, які минули, чиїсь вчинки чи навіть мотиви дій головного героя. Вправа «Дискусійне кафе» відбувається у форматі дружніх посиденьок у кафе, коли старі знайомі обговорюють ту чи іншу ситуацію. Передбачається, що кожен досконало знає проблему від першої особи, та готовий захищати свою думку.

Для чого? Залучаючи до розмови дітей, які мають різні точки зору, вдається досягти чудового результату – більше знань про постать, ситуацію, конфлікт. Також у результаті відбувається усвідомлення першопричин, які вплинули на перебіг подій. Така робота може стати інструментом оцінювання або підготовки учнів до написання твору, контрольної роботи. Ефективною є вправа і під час підготовки до ЗНО.

Процес виконання:

1. Оберіть об’єкт та тему обговорення

Оберіть 5-10 історичних, політичних, культурних постатей чи персонажів художніх творів. Вони мають представляти різні погляди та умови життя у певному розрізі часу, який вивчається на уроці. Також замість людей можна обрати угрупування, гуртки, політичні сили. Для кожного об’єкту підготуйте коротку біографію, яка може включати такі основні дані, якщо мова йде про людину: стать, вік, сімейний стан, рід занять, рівень освіти та життєві події.

Потім оберіть проблему чи подію, яка зачепила усі обрані постаті. Саме це стане контекстом и темою обговорення. Наприклад, обрані персонажі можуть обговоритирізні теми, які вплинули на їх життя: за кого голосуватимуть на прийдешніх виборах, розкажуть, як війна змінить їх життя, мотивують ті чи інші свої вчинки.  Дискусійне питання назначає вчитель.

2. Підготовка до розмови

Роздайте «ролі» учням. Ви можете обрати їх самостійно або ж за бажанням. Роздайте підготовану біографію, довідкову інформацію для вивчення чи пригадування. Можете попросили обговорити варіанти з учнями, які не увійшли у компанію тих, у кого є ролі. Кожен «персонаж» сам обирає собі команду однодумців. Разом вони обговорюють та готують таблицю ідентичності (короткі відомості про персонажа, варіанти його поведінки та ставлення до тої чи іншої проблеми).

Ви зекономите час на уроці, якщо підготовка до «Зустрічі» відбудеться зарані. Наприклад, ви можете роздати ролі, оголосити проблемне питання, а діти організуються та підготуються до вправи, яка буде проведена наступного уроку.

3. Зустріч у кафе

Під час розмови у кафе учні презентують свого героя в дискусії. Початок – учні у довільній формі вітаються, один з учасників виголошує заяву чи проблемне питання. Наприклад: «Я чув, що трапилась певна ситуація. Що ти про це думаєш?». Ця розмова може тривати до 20 хвилин, дієві особи можуть не погоджуватись один з одним, тому нагадайте норми спілкування.

Варіанти та методи організації роботи:

1. Мозаїка. Розділіть клас на три групи. Якщо у вас 30 учнів, то отримаєте 3 групи по 10 дітей, де у 3 будуть ролі, а решта – стануть командою, або ж кожен говоритиме від свого імені. Таким чином ви організуєте та залучите до роботи увесь клас. Попросіть дотримуватися правил поведінки. Якщо якась група закінчила дискутувати, вона може послухати сусідів.

2. Круглий акваріум. Оформіть коло стільців посередині класної кімнати, кількість стільців має дорівнювати кількості ролей. Дискутують ті, хто сидять на стільцях – решта спостерігає за колом. В один з моментів ви можете зупинити дискусію, та замінити учасників на тих, хто поза колом.

4. Письмові роздуми

Як варіант додаткової роботи – по завершенню дискусій попросіть учнів написати роздуми над отриманим досвідом. Це може бути домашнім завданням. Орієнтовні питання:

  • Почуті твердження опонентів могли змінити точку зору твого героя?

  • Як ти почувався під час розмови? Коли тобі було комфортно, на якому етапі? Під час захисту своєї думки чи переконування інших?

  • Що ти дізнався про себе, поведінку людей під час проведення дискусії?

5. Проведіть опитування

У якості підсумків проведіть усне опитування про урок. Почніть з простого: «Що нового ви дізналися з цієї роботи?». Це займе всього декілька хвилин.

Варіанти виконання роботи

Додайте дослідницької роботи. Замість підготовки короткої біографії, можете дати завдання провести дослідження самостійно. Корисним буде дати дітям список орієнтовних питань та ваші очікування від їх роботи. Це може бути групова або самостійна робота.

Літературне кафе. Замість обговорення історичних персонажів, можете взяти літературних героїв вивченого твору. Центр розмови – подія, описана у книзі, яка зачепила декількох дійових осіб.

Важливо також правильно планувати час. Ми розуміємо, що за 45 хвилин складно встигнути все. Вправа чудово себе покаже на заходах, які проводяться між класами у паралелі. Якщо плануєте зробити все на уроці, організуйте робочий процес таким чином: підготовчий етап проводиться вдома за попереднім завданням та відповідно до розподілених ролей, у класі проводиться безпосередньо дискусія та виголошуються висновки. У якості домашнього завдання, якщо таке передбачено, зробіть письмові роздуми.

Рекомедуємо звертатися до цієї вправи, коли обговорюєте найбільш проблемні питання. Наприклад, на уроці історії доцільно використати методику під час вивчення теми «Переяславська рада». Можна створити інтегрований урок історія + українська література під час вивчення, скажімо, передумов та впливу Валуєвського циркуляру, у такому разі персонажами будуть реальні історичні постаті та мистецькі діячі. Цікавою буде вправа для вивчення суперечливих моментів біографії письменника. Простір тем необмежений!

  • 14.07.2019
  • Українська література
  • 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас
  • Стаття
  • 319
  • 0
  • 9
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
1
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!