Самоосвіта є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Суспільство завжди ставить до вчителя високі вимоги. Щоб навчати інших, потрібно знати більше за всіх. Тому самоосвіта є головним завданням кожного вчителя.
Опублікував/ла:
Самоосвіта є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Суспільство завжди ставить до вчителя високі вимоги. Щоб навчати інших, потрібно знати більше за всіх. Тому самоосвіта є головним завданням кожного вчителя.
МЕТА І ЗАВДАННЯ
ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Самоосвіта є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Суспільство завжди ставить до вчителя високі вимоги. Щоб навчати інших, потрібно знати більше за всіх. Тому самоосвіта є головним завданням кожного вчителя.
Мета самоосвіти педагога:
засвоєння, оновлення, поглиблення знань;
узагальнення досвіду шляхом цілеспрямованої, системної самоосвітньої роботи, що передбачає саморозвиток і самовдосконалення особистості;
задоволення особистих інтересів та об'єктивних потреб освітнього закладу.
Етапи самовдосконалення:
самоусвідомлення та прийняття рішення щодо самовдосконалення;
планування та вироблення програми самовдосконалення;
безпосередня практична діяльність щодо реалізації поставлених завдань, пов'язаних із роботою над собою;
самоконтроль та самокорекція цієї діяльності.
Професійно педагог самовдосконалюється через самоосвіту, активну участь у різноманітних методичних заходах, самовиховання.
Як педагог розумію: бути фахівцем — означає перебувати в постійному пошуку, зростанні, розвитку. Праця вчителя вирізняється високою мобільністю, надзвичайною складністю, потребує глибоких і різнобічних наукових професійних знань, умінь, навичок, що становлять основу професійної компетентності. Підвищення професійної компетентності педагога — запорука успішного реформування системи освіти загалом.
Основні завдання:
удосконалення теоретичних знань, професійної компетентності вчителя, вихователя;
опанування нових форм, методів, прийомів навчання й виховання дітей;
вивчення та впровадження в практику перспективного педагогічного досвіду, новітніх досягнень педагогічної, психологічної наук, нових педагогічних технологій;
розвиток у школі інноваційних процесів.
Алгоритм самоосвіти вчителя:
підготовчий етап;
творчий етап;
аналітико-підсумковий етап.
На результати самоосвіти позитивно впливає науково обґрунтоване планування. Варто кожному вчителю скласти індивідуальний план самоосвіти.
Джерела знань:
література (наукова, науково-методична, методична, публіцистична, художня та ін.);
фахова періодика (газети, журнали);
Інтернет;
телебачення;
відео-, аудіоінформація;
семінари, круглі столи, конференції;
майстер-класи;
курси підвищення кваліфікації;
екскурсії, театри, виставки, музеї, концерти;
заходи з обміну досвідом;
різноманітні курси;
подорожі тощо.
Форми узагальнення результату самоосвіти:
доповідь, виступ на семінарі, педагогічній раді, методичному об'єднанні;
реферат;
програма;
методичний посібник;
стаття у фахове видання;
дидактичний матеріал;
науково-методична розробка;
проект;
методичний чи діагностичний кейс тощо.
Новітні засоби самоосвіти:
розробка електронних уроків, посібників тощо;
розробка пакета тестового матеріалу в електронному вигляді;
розробка пакета стандартного поурочного планування з теми чи групи тем;
комплект дидактичного матеріалу з предмета: самоосвітні, практичні, контрольні роботи;
розробка комплекту роздавального матеріалу з предмета;
створення термінологічного словника з предметної теми, розділу;
кабінет інформаційних технологій;
розробка тематичних класних годин, батьківських зборів чи позакласних заходів;
розробка навчальних проектів;
проект особистої методичної веб-сторінки;
база даних запитань і задач із предмета;
зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога (результатом самоосвіти має стати підвищення якості навчально-виховного процесу).
Основні принципи самоосвіти
Систематичність і послідовність, постійна робота, ускладнення змісту й форми самоосвіти.
Комплексний підхід у доборі змісту й організації обраної теми (крім методичних знань, вивчати інші галузі науки: педагогіку, психологію, фізіологію, культурологію, соціологію, дидактику). Добір форм і методів самоосвіти, орієнтація на самостійність і активність педагога.
Індивідуальність самоосвіти як гнучка форма здобуття знань. Можливі й колективні форми роботи.
Гласність і наочність результатів самоосвітньої роботи в педагогічному колективі, школі, районі, області. Об'єктивний аналіз досягнень і недоліків у навчально-виховній роботі школи.
Створення в школі певних умов-стимулів для вивчення нових наукових досягнень і перспективного педагогічного досвіду. Цьому сприяє відвідування й аналіз відкритих уроків, демонстрація позакласної роботи з учнями, етичні бесіди.
Завершеність самоосвітньої роботи на кожному її етапі (участь у семінарах, інформація на засіданні МО, кафедри, складання доповіді чи реферату, участь у педагогічних читаннях, науково-практичних конференціях).
План самоосвіти:
1. Поглиблення загальнопедагогічних і психологічних знань для вдосконалення методів навчання й виховання;
2. Вивчення різноманітних методик;
3. Опанування досягнень педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду;
4. Підвищення загальнокультурного рівня педагога.
Трудове навчання дітей глухих та зі зниженим слухом — один з важливих напрямків корекційно-педагогічної роботи — знаходиться в тісному зв'язку з усіма іншими сторонами виховання і навчання. Правильно організоване навчання створює основу для зміцнення здоров'я дітей, розвиває активність, підвищує працездатність, стає базою для успішного проведення корекційно-виховної роботи.
Трудове навчання дітей пов'язане з розвитком мови і мовного спілкування. Виконання завдань супроводжується використанням мовних інструкцій учителем. У залежності від віку дітей і етапу навчання вони пред'являються усно і письмово (на табличках). Відповідно до ступеню оволодіння дітьми значеннями слів і інструкцій, мовний матеріал пред'являється усно.
Використання мовного матеріалу повинне бути обґрунтовано і регламентовано учителем для того, щоб не знижувати моторної щільності занять.
У процесі навчання в дітей розвивається довільна увага, уміння діяти по наслідуванню дорослому і по наочному зразку, а потім і самостійно виконувати вправи, орієнтуючись на словесні інструкції. Діти вчаться діяти в колективі, погоджуючи свої дії з діями інших дітей, допомагати їм, виявляти ініціативу, самостійність, витримку в іграх і вправах. Досягнення успіху у виконанні завдань і вправ сприяє формуванню оцінки власних можливостей.
Відповідно до засвоєння дітьми рухів, що демонструвалися спочатку педагогом, діти починають відтворювати їх за словесною інструкцією. У залежності від віку дітей, їхнього досвіду, стану слуху і мови використовуються різні форми мови. У випадках нерозуміння дітьми значення слів вчитель використовує показ у сполученні зі словесною інструкцією, а потім знову надає інструкцію.
Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.
5 грн
10 грн
5 грн
20 грн