Мешканці шахового королівства. Початкове розміщення фігур. Заняття гуртка

Опис документу:
вивчити назви фігур, навчити правильно розставляти їх на шаховій дошці

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гурток «Шахова азбука» (початковий рівень, перший рік навчання)

Заняття №2

Тема заняття: Мешканці шахового королівства. Початкове розміщення фігур.

Мета: вивчити назви фігур, навчити правильно розставляти їх на шаховій дошці, розвинути пам’ять, уяву, виховати зосередженість, спостережливість.

Тип заняття: комбіноване.

Обладнання: набір шахів, демонстраційна дошка, малюнки з шаховими фігурами, папір, олівці, пластилін.

Хід заняття

І. Активізація уваги гуртківців

Привітання. Перевірка присутніх на занятті. Перевірка готовності дітей та робочих місць до заняття. Оголошення теми та завдань заняття.

ІІ. Повторення матеріалу попереднього заняття (10 хв.)

Пригадайте, діти, що ми вивчали на минулому занятті. (Відповіді учнів). Так, ми побували в країні Шахових чудес, познайомилися з Чарівною дошкою, її проспектами, вулицями і провулками, тобто вертикалями, горизонталями і діагоналями), дізналися про шахову азбуку, тобто шахову нотацію, послухали легенду про походження шахів, а також три історії, які переконали вас в досконалій необхідності суворого дотримання правил гри.

1) Як правильно сісти за шахову дошку? (Праве поле в кутку повинно бути білим.)

2) Покажи біле поле; чорне поле. Які поля більші: білі чи чорні? (Вони рівні.)

3) Яка форма в шахового поля? В шахової дошки? (Квадратна)

4) Покажи яку-небудь горизонталь. Скільки полів у горизонталі? (Вісім.)

5) Покажи всі горизонтальні лінії. Скільки на дошці горизонталей? (Вісім.)

6) Покажи яку-небудь вертикаль. Скільки на дошці вертикалей? (Вісім.)

7) Покажи яку-небудь діагональ; велику білу діагональ. Скільки на ній полів? (Вісім.)

8) Покажи велику чорну діагональ.. Скільки на ній полів? (Вісім.)

9) Яка діагональ більша: велика біла чи велика чорна? (Вони мають однакову довжину.)

10) Покажи найкоротшу діагональ. Скільки на ній полів? (Два.)

  1. Покажи діагональ із трьох; чотирьох; п’яти; шести; семи полів? Чи однакового кольору крайні поля кожної діагоналі? (Так.)

12) Покажи центр шахової дошки. Скільки в ньому полів? (Чотири.)

13) Яку форму має центр? (Квадратну)

ІІІ Виклад нового матеріалу (15 хв.)

Сьогодні ми дізнаємося, про мешканців шахового королівства та початкове розміщення фігур.

На демонстраційній дошці ви бачите готові до «бою», розставлені в

Що таке початкова позиція

В початковій позиції, до початку гри, всі білі фігури розташовуються на 1-й і 2-й горизонталях, а чорні - на 7-й і 8-й горизонталях. Горизонталі - це прямі лінії зліва направо, що позначаються цифрами від 1 до 8. Говорять: 1-а горизонталь, 2-а горизонталь, 3-а горизонталь і так до 8-й горизонталі. Вертикалі - прямі лінії, що йдуть від або зверху вниз, або знизу доверху, що позначаються латинськими буквами а, b, с, d, e, f, g, h. Позначення полів показано на діаграмі.

Діаграмою називається зображення шахівниці. Розставимо фігури на дошці. Всі шахові фігури в початковій позиції розміщені в своїх будиночках – полях - в певному порядку.

Почнемо з лівого нижнього поля. На це поле поставимо білу фігуру схожу на башту. Вона називається турою (Давньоруське слово «ладья» - лодка, човен. У західних народів ця фігура, оскільки вона знаходиться на крайніх вертикалях і ніби завершує стрій шахового війська, отримала назву фортеця, башня). Таких фігур дві і розташовані вони по кутах дошки. Тура позначається скорочено Т, і в початковій позиції вони стоять на полях а1 (а один) і hl (аш один).

Поряд з турою стоять білі коні (російський термін), які позначаються К, їх поля b1 (бе один) і g1 (же один).

Біля коней стоять білі слони (арабське слово), що позначаються .С, їх поля c1 (це один) і f1 (еф один). Давайте порахуємо, скільки їх на початку гри в білих? Правильно – два! Добре. А скільки чорних слонів?

Тепер настала черга королівської знаті – Його Величності Короля (цар) і Ферзя (в перекладі з індійської радник, у французькій, англійській, італійській, іспанській мовах - королева). Розпочнемо із шахової королеви. Щоб не помилитися,куди її поставити, запам’ятайте просте правило: Ферзь любить свій колір!!!

Позначається ферзь Ф, його поле d1 (де один).

Тепер поставимо поруч монарха. Шаховий король стоїть біля ферзя.

Нарешті добавимо пішаків.

Кінь і слон вважаються легкими фігурами, а тура і ферзь - важкими.

Праворуч від ферзя знаходиться король. Позначається король Кр і стоїть на полі el (e один).

Залишилося заповнити другу горизонталь пішаками, яких вісім штук. Пішаки - найменші фігурки. При записі ходів їх звичайно не позначають, але іноді пишуть маленьку букву п. Білі пішаки стоять на полях а2, b2, с2, d2, е2, f2, g2, h2.

Та половина шахівниці, де спочатку знаходяться королі, називається «королівським флангом», інша ж - «ферзевим флангом».

Кожного разу, коли ти розставляєш фігури, уявляй себе воїном, який неодмінно отримає перемогу. І тому - сміло в бій!

Спробуй сам. Намалюй діаграму з початковим розташуванням білих і чорних фігур, зроби буквені і цифрові позначення полів.

Тепер розстав фігури, як на діаграмі.

Кожна чорна фігура повинна знаходитися напроти такої ж білої. Початкова позиція записується так:

Білі: Крe1, Фd1, Тa1, Тh1, Сс1, Сf1 Кb1, Кg1, п: a2, b2, с2, d2, e2, f2, g2, h2. Чорні: Кре8, Фd8, Тa8, Тh8, Сс8, Сf8, Кb8, Кg8, п: a7, b7, c7, d7, e7, f7, g7, h7.

Можна запропонувати дітям такі правила запису позиції:

1) спочатку називають фігури білих, потім — чорних;

2) розміщення фігур записують у такій послідовності: король, ферзь, тура, слон, кінь, пішак;

3) якщо в одному таборі є однойменні фігури, то раніше вказують ту, яка стоїть на вертикалі «а» або ближче до неї (наприклад, Та1, Th1, Cc1, Cf1);

4) якщо однойменні фігури одного кольору розміщені на і вертикалі, спочатку називають ту, що на 1-й горизонталі або ближче до неї (наприклад, Kd4, Kd5);

5) записавши розміщення фігур одного кольору, у дужках зазначають їх кількість.

Надалі керівник гуртка повинен вимагати від дітей додержання правил запису позицій. Слід уже з перших занять привчати учнів до шахової культури.

ІV. Закріплення нового матеріалу (25 хвилин)

Для того, щоб гуртківці краще запам’ятали назви фігур, можна використати такі загадки та завдання:

1. Не люди, не звірі, не годинник, а ходять? (Шахові фігури)

2. Покажи білого і чорного пішака, коня, слона, туру, ферзя, короля. Яка з фігур має рот та вуха?

3. Яка фігура схожа на лошатко? На башту? (Кінь, тура)

4. У якої фігури кругла голівка? На верхівці маленька кулька? (У пішака, у ферзя)

5. Яка фігура вища: пішак чи тура? (Тура)

6. Яка фігура нижча: слон чи ферзь? (Слон)

7. Назви найвищу фігуру. Найнижчу фігуру. (Король, пішак)

8. В назвах яких шахових фігур чотири, п’ять, шість букв?

9. В якого слона немає хобота? (У шахового)

10. Який король не вміє говорити? (Шаховий)

11. Що це за диво-клітка, де тісно миші, але вільно слону? (Шахове поле)

12. Розстав фігури в початкове положення. Скільки на дошці білих пішаків, турів, слонів, коней, ферзів, королів? Чорних пішаків, турів, слонів, коней, ферзів, королів?

13. Яких фігур на дошці найбільше? Найменше?

14. Які фігури розміщені в кутках дошки?

15. На полі якого кольору стоїть білий ферзь? Білий король? Чорний ферзь? Чорний король?

16. На яких горизонталях розташовані білі фігури?

17. Скільки фігур розмістилося на першій горизонталі? На другій?

Після загадок можна запропонувати дітям самостійно виготовити шахові фігури з паперу, пластиліну, або просто намалювати їх.

Для кращого запам’ятовування розташування фігур, з дітьми можна пограти такі ігри:

  1. «Так чи Ні» Візьміть в руки дві будь - яких фігури та запитайте дітей чи стоять вони одна біля одної, потім можна помінятись ролями.

  2. «Мішечок» В не прозорий кульок складіть всі фігури, учень навмання виймає фігуру і ставить її на дошці, якщо він помилився далі продовжує ставити інший учень .

V. Підсумок заняття.

Методичні вказівки і поради керівнику гуртка

З первинним розміщенням фігур ми знайомимо гуртківців тільки для того, щоб дати їм загальне уявлення про склад «шахового війська». Задача запам’ятовування назв фігур і їх розташування не ставиться. Проте правило «ферзь любить свій колір» бажано повторити декілька разів.

Методичні вказівки і поради батькам

Дитина повинна твердо запам'ятати, як називаються шахові фігури, уміти відрізняти одні фігури від інших. Перевірити це не завжди легко. Краще всього закріпити пройдений матеріал в грі. На вибір пограйте з дитиною в наступні ігри:

Для кращого засвоєння нового матеріалу пограйте з дитиною в наступні ігри:

1. «Чарівний мішечок». В непрозорому мішечку ховаються всі фігури. Дитина по одній виймає їх із мішечка і розставляє на шахівниці початкове положення. Якщо дитина помилиться візьміть у неї мішечок і продовжуйте розставляти фігури самі. Потім «помиліться» ви. Це повинна помітити дитина. Так по черзі заповнюйте дошку шаховими фігурами.

2. «Так і ні». Візьміть дві будь-які фігури і запитайте дитину, чи стоять вони поряд в початковому положенні. Потім поміняйтеся ролями.

3. «Шахові класики». Грають в них як і звичайні класики, але кліток більше (8X2). В куточках кліток замість цифр намалюйте білі фігури в тому порядку, з якого починається шахова гра.

4. «Кубик». Візьміть один із старих кубиків, на малюйте на папері кожну з шести фігур і приклейте малюнки до граней кубика або склейте кубик з паперу. Кидайте його по черзі. Той, що кинув повинен назвати фігуру, яка випаде на верхній грані кубика.

5. «Відгадай». Словесно опишіть дитині яку-небудь фігуру і запропонуйте здогадатися, що це за фігура. Потім поміняйтеся ролями.

6. «Пограємо - вгадаємо». Загадайте яку-небудь фігуру. Дитина перераховує фігури, поки не назве задуману. Потім міняєтеся ролями.

7. «Буква». Запитайте малюка, назви яких фігур починаються з букв К, Т, П, Ф.

8. «Що спільного?». Візьміть дві будь-які фігури і запитайте малюка: чим вони схожі? Чим відрізняються (колір, форма).

9. «Велика і маленька». Поставте перед дитиною шість різних фігур і попросіть вибрати найвищу, назвати її, відставити убік. Потім малюк визначить найвищу з фігур, що залишилися, і т.д. В кінці гри всі фігури повертаються на місце, і починається нова гра, в якій вибирається найнижча фігура.

10. «Шаховий теремок». Побудуйте з кубиків будиночок-теремок, в який будуть по одній (від найменшої до найбільшої) забігати шахові фігури. Дитина повинна назвати кожну з них.

11. «Шахова ріпка». Посадіть «ріпку». Біля неї малюк по зростанню вибудовує фігури, пояснюючи: «Дід - це король, бабця - ферзь, внучка - слон, Жучка - кінь, кішка - тура, мишка - пішак».

Дитина дізнається про кількість бойових одиниць, що беруть участь в шаховій битві. Навчиться розставляти фігури в початкове положення (початкову позицію). Запам'ятає правило: ферзь любить свій колір. Отримає уявлення про першу і другу горизонталі. «Загадки із зошита» допоможуть дитині зрозуміти зв'язок між доріжками шахівниці і розташуванням фігур.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
2
7
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!