Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик і Лукас-Машиніст»

Опис документу:
Міхаель Андреас Гельмут Енде - німецький письменник, автор ряду творів для дітей, з яких найбільш відома повість «Нескінченна історія». Сьогодні твори Енде переведені на більш ніж 40 мов і вийшли загальним тиражем понад 20 мільйонів примірників. По «Нескінченній історії» знято однойменний фільм. За мотивами казки «Чарівний напій» (1989), («Дияволськонгеніальний коктейль») знято мультиплікаційний серіал «Вуншпунш» (2000).
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Матеріали до вивчення твору Міхаеля Енде «Джим Гудзик і Лукас-Машиніст»

І. Біографічні відомості про письменника

Міхаель Андреас Гельмут Енде - німецький письменник, автор ряду творів для дітей, з яких найбільш відома повість «Нескінченна історія». Сьогодні твори Енде переведені на більш ніж

40 мов і вийшли загальним тиражем понад 20 мільйонів примірників. По «Нескінченній історії» знято однойменний фільм. За мотивами казки «Чарівний напій» (1989), («Дияволськонгеніальний коктейль») знято мультиплікаційний серіал «Вуншпунш» (2000). У числі творів Енді також кілька п'єс, романів і повістей. Проте великим успіхом користувалися саме казки. Міхаель Енде народився в сім'ї художника-сюрреаліста Едгара Енді. В молодості працював театральним актором. Публікуватися почав в 1947 році, але популярність до нього прийшла значно пізніше, після публікації таких творів, як «Джим Гудзик і Лукас Машиніст» (1960), «Момо» (1973), «Нескінченна історія» (1979).

Помер письменник у віці 65 років від раку шлунку.

Екранізації

Вуншпунш (2000) - мультсеріал

The Real Neverending Story (1999) - комп'ютерна гра

Нескінченна історія 3 (1994)

Нескінченна історія (2001) - серіал (1 сезон)

Нескінченна історія 2 (1989)

Момо (1986)

Нескінченна історія (фільм) (1984)

The NeverEnding Story (1995) - серіал (2 сезону)

Момо (2001 ) - мультфільм

Джим Баттон (2000 - 2001) - мультсеріал (1 сезон)

Нагороди та премії

1989 - Нагорода «Bundesverdienstkreuz»

на честь 60-річчя

1961 - Німецька премія книг для дітей

1980 - Премія «Золотий диск» за інсценування

роману «Нескінченна історія»

1960 - Літературна премія міста Берліна для

юного покоління

1981 - Приз Януша Корчака (Janusz-Korczak -Preis)

за роман «Нескінченна історія»

1974 - Німецька премія літератури для дітей за роман «Момо»

ІІ. Жанр, жанровий різновид твору М. Енде

Учням середніх класів більше подобаються казки, міфи, веселі оповідання й повісті. Пригодницькі й фантастичні твори. У розділі «Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом» пропонується твір М. Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Літературознавча лінія передбачає поглиблення понять про повість (психологічна повість, повість - казка), роман (фантастичний роман).

Визначаючи жанр твору, звернемося до літературознавчого словника.

Повістьжанр літератури, прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об’єднаних довкола одного – двох персонажів. За широтою охоплення життєвих явищ, повість посідає проміжне місце між оповіданням і романом. Залежно від того, про що йдеться у творі (тема), повість може бути пригодницькою, історичною, фантастичною, автобіографічною тощо.

Роман – один із жанрів художньої літератури, прозовий твір, місткий за обсягом, складний за будовою, у якому широко охоплено важливі проблеми, життєві події, розкрито історії багатьох персонажів протягом значного проміжку часу. Залежно від того, про що йдеться у творі, роман може бути пригодницьким, історичним, фантастичним, автобіографічним тощо. Як правило, у романі поєднується багато різних тем, проблем, сюжетів. У такому випадку різновид роману визначають за провідними (домінуючими) темами й проблемами.

Порівняльна таблиця ознак роману й повісті

Повість

Роман

Невеликий обсяг

Значний обсяг

Невелика кількість персонажів

Велика кількість персонажів

Небагато сюжетних ліній

Складність і розгалуженість сюжету

Зображення окремих епізодів, проміжку часу з життя героїв

Зображення тривалого періоду життя героїв

Поглиблена характеристика одного – двох персонажів, явищ

Глибоке розкриття життєвих історій, різноманітних людських доль

Вузьке коло тем і проблем, концентрація уваги на основному в них

Широке коло тем і проблем суспільства, особистості

Відкритий фінал

Ознаки повісті у творі « Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Повість

Роман

Обсяг – середній між оповіданням і романом

Середній обсяг

(326 сторінок)

У повісті можуть змальовуватися кілька подій, об’єднаних навколо одного або кількох персонажів (розгалужений сюжет)

Машиніст Лукас та Джим Ґудзик подорожують казковими країнами Мигдалією та Грусландією

Більша кількість персонажів, повніша та глибша їхня характеристика

Усландський король Альфонс Без – п’ятнадцяти – Дванадцять, пані Ваас, пан Ермель, Цар Мигдальський Пунь Гінь, Лі Сі, Пін Понг, жителі Мигдалії

Велика роль різноманітних описів, у тому числі портретів, пейзажів, а також відтворення душевних станів

Опис устою Усландії, Мигдалії, портрет Лукаса, описи: Лісу Тисячі Див, Корони Світу, Долини Сутінок, Кінця світу тощо

Сюжет часто незавершений (відкритий фінал), оскільки письменник зображує лише певну частину життя персонажів

Нова велика подорож у невідоме – знайти й перемогти Тринадцять Лютих

Нині казки народжуються в сучасному світі телебачення, Інтернету, реактивних літаків і швидкісних автомобілів. Події в новітніх казкових творах відбуваються не в царських палатах і дрімучих лісах, а в нашому часі й близькому для нас просторі. У них діють не принци й принцеси, а звичайні герої з притаманними їм рисами нашого покоління. Твір М. Енде заперечує твердження, взяте з підручника світової літератури для 5 класу (розділ «Роальд Дал. Сторінки життя і творчості»). Звернемося до літературознавчого словника:

Казка (народна) – один з основних жанрів усної народної творчості. У якому розповідається про вигадані події, які сприймаються й розповідаються як реальні.

Літературна казка – авторський твір, який наслідує події, образи, будову, засоби виразності народної казки, але разом з тим утілює авторські думки, уявлення про світ, ідеали».

Порівняльна таблиця ознак

фольклорної та літературної казок

Казка фольклорна

Казка літературна

Колективний автор

Індивідуальний автор (письменник)

Проста система подій

Ускладнена система подій

Відсутність розлогих описів

Розлогі описи природи

Події розгортаються неначе самі по собі, без утручання автора

Автор скеровує події, присутність автора виявляється постійно (в оцінках, зверненнях до читача, висновках тощо)

Персонажі зображені в загальних рисах

Персонажі ускладнені, вони зображені в індивідуальних рисах, автор звертає увагу на їхній внутрішній світ, почуття, зміни характеру

Прозова форма

Може існувати в прозі, у віршах, в драматичній формі (призначеній для театру, кіно тощо)

Традиції народної казки у творі

« Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Ознаки народної казки

Приклади з твору

Чарівне походження героя

Невідома історія народження героя

Образи - помічники

Локомотив Емма (прообраз залізного коня)

Використання магічних чисел

Подорож до Лісу Тисячі Див тривала 7 днів, 99 сходів

Імена персонажів

Персонажі твору мають конкретні сучасні імена

Випробування героя

Мотив подорожі, боротьба з панею Мальцан

Мотив змієборства

Вигадана країна Грусландія та Дракон – місто зі своїм державним устроєм. Відображена здатність змія змінюватися(пані Мальцан прертвориться на Золотого Дракона Мудрості)

Перевтілення

Локомотив Емма перетворюється на драконшу

Щаслива кінцівка

Визволення принцеси Лі Сі та заручени її з Джімом Гудзиком

Ознаки літературної казки у творі«Джим Ґудзик і машиніст Лукас»

Ознаки літературної казки

М. Енде

Приклади з твору

Зв'язок із сучасністю (згадка про уряд, культуру, освіту тощо)

Суспільний устрій Усландії, Мигдалії, Дракон – міста, закони школи пані Мальцан

Розлогі описи

Портретна характеристика Лукаса, опис Корони Світу(гори), Долини Сутінок тощо

Персонажі, яких не могло бути в народній казці

Локомотив Емма, маленький локомотивчик Моллі

Заглиблення у внутрішній світ героя

Зображення переживань Джима Гудзика під час розлуки з панею Ваас, Усландією тощо

Відкритий фінал

Велика подорож у невідоме та перемога над 13 Лютими

Висновок: жанр твору М.Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» - повість - казка, а різновид – пригодницька.

ІІІ. Композиція

Художній твір – результат великої і наполегливої праці митця. Починаючи твір, письменник завжди обдумує його побудову.

Композиція – побудова, розташування і взаємозв’язок усіх частин, образів, епізодів, сцен твору.

3.1. Зовнішня композиція

Повість – казка складається з 27 розділів, у назві яких стисло розповідається зміст.

3.2. Внутрішня композиція

Розповідь у творі побудована у хронологічній послідовності

Сюжет – подія чи система подій, через які розкриваються конфлікти і характер персонажів у певних умовах соціального середовища.

Конфлікт – боротьба добра і зла з обов’язковою перемогою добра (особливість народної казки).

Складники (частини ) сюжету

Експозиція

Глава перша, в якій істoрія починається

Розвиток дії

(міні-завязка)

Глава друга, в якій прибуває загадкова посилка

Глава третя, в якій майже приймається одне невеселе рішення, із яким Джим не згоден.

Глава четверта, в якій у море виходить незвичайний корабель і Лукас дізнається, що на Джима можна покластися.

Глава пята, в якій подорож океаном завершується і Джим бачить прозорі дерева.

Глава шоста, в якій велика жовта голова стає друзям на заваді.

Глава сьома, в якій Емма вдає карусель, а друзі знайомляться з одним онуком.

Зав’язка

Глава восьма, в якій Джим з Лукасом знаходять загадкові надписи.

Розвиток дії

Глава девята, в якій виступають циркові артисти і дехто замислює недобре проти Джима і Лукаса

Глава десята, в якій друзі попадають в біду.

Глава одинадцята, в якій Джим несподіваним чином дізнається про свою таємницю.

Глава дванадцята, в якій починається подорож у невідоме, і друзі бачать «Корону Світу».

Глава тринадцята, в якій починають говорити голоси в «Долині Сутінків».

Глава чотирнадцята, в якій Лукас має визнати, що без свого маленького друга Джима він би пропав.

Глава пятнадцята, в якій мандрівники потрапляють до чудернацької місцевості та знаходять згубні сліди.

Глава шістнадцята, в якій Джим Кнопка придбав важливий досвід.

Глава сімнадцята, в якій уявновелетень пояснює свою незвичність та виявляє вдячність.

Глава вісімнадцата, в якій друзі розстаються із уявновелетнем і застрягають у «Вустах Смерті».

Глава девятнадцята, в якій друзі ремонтують невеликого вулканчика, а Емма отримує іншу зовнішність.

Глава двадцята, в якій один чистопородний дракон запрошує Емму на вечірню прогулянку.

Кульмінація

Глава двадцять перша, в якій друзі дізнаються,що таке сумландська школа.

Глава двадцять друга , в якій мандрівники потрапляють під землю і бачать дива.

Розв’язка

Глава двадцять третя, в якій мигдальська принцеса розповідає свою історію, а Джим роптом сердиться на неї.

Глава двадцять четверта, в якій Емма отримує незвичайну винагороду, а мандрівники – великий сніданок на будь-який смак.

Глава двадцять пята, в якій пані Мальцан прощається, а з Усландії приходить лист.

Глава двадцять шоста, в якій дітлахи розлучаються, а плавучий острів потрапляє до сітей.

Епілог (постпозиція)

Глава двадцять сьома, в якій святкують заручини, і книга ця закінчується приємним сюрпризом.

Відкритий фінал

… І вони обидва були єдині в тому, що скоро використають удвох нову велику подорож в невідоме. Вони повинні розгадати ще багато загадок…Вони хотіли вияснити,звідки морські розбійники викрали Джима , коли він був ще зовсім маленьким. Але для цього його друзям спочатку потрібно було знайти і перемогти Тринадцятьох Лютих, які все ще загрожували морям. А це вже точно не дрібниці.

3.3. Позасюжетні компоненти та їхня художня роль

  • Назва твору

У назву твору автор виносить імена героїв твору, що нагадує традиції письменників – романтиків (В.Скотт «Айвенго», О.Дюма «Графиня де Монсоро» тощо).

  • Описи

Опис країни Усландії виконує функцію прологу, вказуючи на місце, де буде розгортатися подальша дія твору. Опис «Лісу Тисячі Див» має художнє та пізнавальне значення. Ключовим словосполученням опису є «дикі джунглі». Автор створює образ джунглів зовсім неворожий до людини, поєднуючи реальність з фантастикою.

Описи значною мірою допомагають розкрити ідейний зміст твору.

Опис країни Усландії

«Страна, в кoтoрoй жил Лукас-машинист, называлась Усландия и была oчень маленькая.Даже исключительно маленькая по сравнению с другими странами, с Германией, например, или с Африкoй, или с Китаем. Будучи этак раза в два больше нашей квартиры, она, в oснoвнoм, сoстoяла из гoры с двумя верxушками, oдна пoниже другой. Гoру oбвивали всевoзмoжные дoрoги с маленькими мoстами и переездами. Крoме того, имелoсь железнoдoрoжнoе сooбщение, весьма извилистoе. Рельсы вели через пять туннелей, вдоль и пoперек пролoженныx сквoзь гoру и две ее верxушки. Были в Усландии, кoнечнo, и дoма: oдин oбычный, а другой - с лавкoй. Еще к дoмам oтнoсилoсь маленькoе здание железнoдoрoжной станции, стoявшее прямo у пoднoжия гoры. В нем жил Лукас-машинист. А наверху, на гoре между двумя верxушками стoял замoк. Так чтo страна была застрoена oснoвательнo. Больше в нее ничего не пoмещалoсь».

Опис «Лісу Тисячі Див»

«Уже через несколько минут путешественники очутились прямо в «Лесу Тысячи Чудес». Совсем нешуточным делом оказалось найти в нем более или менее проезжий путь для локомотива, и любой другой машинист, знающий свое дело не так хорошо как Лукас, точно бы безнадежно застрял. «Лес Тысячи Чудес» был огромными дикими джунглями из пестрых стеклянных деревьев, лиан и необычных цветов. А из-за того, что все они были прозрачными, в поле зрения друзей попало множество редких зверей, населявших джунгли. Тут летали бабочки величиной с зонтик. На ветках, как акробаты, кувыркались пестрые попугаи. Между цветов копошились большие черепахи с длинными усами на мудрых лицах, а по листьям ползали красные и синие улитки с многоэтажными домиками на спинках, которые выглядели как уменьшенные копии Пиньских домов с их золотыми крышами. Время от времени показывались изящные полосатые белочки с такими большими ушами, что днем они могли парить на них в воздухе, а ночью закутывались в них, как в теплые одеяла. Огромные змеи, отливающие медью, обвивали стволы деревьев. Они были абсолютно безопасными, потому что на каждом конце туловища имели по голове, и головы эти всякий раз выражали противоположные мнения по поводу того, куда им хочется ползти. Тут, конечно, и думать нечего было, чтобы разжиться какой-то добычей. Вот и приходилось им питаться плодами, которые не могли удрать. Один раз Джим и Лукас увидели даже групку пугливых нежно-розовых косуль, танцевавших друг с дружкой на лесной полянке».

  • Епілог

Епілог як складова частина композиції твору має за мету додати нову інформацію, авторську оцінку змальованої моделі життя або характерів персонажів тощо. В епілозі твору М. Енде показує подальшу долю героїв твору, коротко інформує про їхні майбутні плани.

«…И оба они были едины в том, что вскоре предпримут вдвоем новое большое путешествие в неведомое. Им следовало разгадать еще много загадок... Они хотели выяснить, откуда морские разбойники похитили Джима Кнопку, когда он был еще совсем маленьким. Но для этого друзьям сначала надо было отыскать и победить Тринадцать Лютых, которые все еще угрожали морям. А это уж точно не мелочь».

3.4. Персонажі

Персонаж – будь – яка дійова особа літературного твору.

Головний – Джим Ґудзик

Другорядні: машиніст Лукас, пані Ваас, Пін Понг, король Усландії, цар Мигдалії, пан Тур – Тур, напівдракон Непомук.

Епізодичні: пан Ермель, жителі Мигдалії тощо.

ІV. Характеристика дійових осіб

Прийоми творення образу – персонажа Машиніст Лукас

  • Портрет

«Лукас-машинист был невысоким и немного полнoватым, и его ни капельки не забoтило, считается локомотив нужной вещью или нет. Oн нoсил рабoчий кoмбинезoн и фуражку с кoзырькoм. Глаза у Лукаса были синими, как небo над Усландией в солнечный день, а лицo и руки - почти совсем черными oт масла и копоти. И xoтя oн ежедневнo мылся особым мылoм для локомотивних машинистoв, копоть так и не сходила. Она очень глубoкo въелась в его кoжу, потому что на работе Лукас много лет заново пачкался каждый день. Когда Лукас смеялся - а делал oн этo частo, - было видно, как блестят его oтличные белые зубы, которыми oн мог расколoть любoй oреx. Кроме того, Лукас нoсил в левoм уxе маленькую золoтую серьгу в фoрме кольца и курил кoрoткую толстую трубку носогрейку».

Риси характеру:

  • притаманна життєва мудрість;

  • чемний;

  • толерантний;

  • патріот;

  • цілеспрямований;

  • врівноважений.

життєві

цінності

VІ. Ідейний зміст твору, емоційні оцінки автора

Ідея – пізнання світу хлопчиком Джимом Гудзиком, утвердження важливих моральних цінностей: дружби, поваги до інших, любові до батьківщини, матері, кохання, взаєморозуміння, толерантності, гуманізму.

Пафос твору – життєстверджуючий, сповнений романтики пригод, душевного піднесення.

V. Проблематика

Проблема самотності, подолання страху перед невідомим

Чи потрібно дитині вчитися?

«Мужність та хоробрість важливіші, ніж навчання»

Джим Гудзик

Подорож Джима Гудзика та машиніста Лукаса

МОРЕ

МОРЕ

МОРЕМОР

ПУСТЕЛЯ МОРОК

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця