• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Виховна робота
  • Матеріали для проведення семінару з класними керівниками, заняття з учнями щодо запобіганню булінгу в закладі освіти «Зупинимо булінг разом»

Матеріали для проведення семінару з класними керівниками, заняття з учнями щодо запобіганню булінгу в закладі освіти «Зупинимо булінг разом»

Опис документу:
Нині тема агресії та насильства в суспільстві відчутна особливо гостро. Та, на жаль, існує територія, де агресія може існувати повсякденно. І територія ця зветься школою. Діти є найчутливішою групою, яка дуже добре відображає зміни, що відбуваються в сучасному соціумі. Коли «раптом» виявляється, що нове покоління, менш людяне й більш жорстоке, то ми, дорослі, мусимо чесно відповісти собі на запитання — що ми повинні були б, могли б і досі не зробили, щоб діти не ставали такими? Оскільки школа ма

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код

БУЛІНГ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення

Вік

Хто несе відповідальність

Розмір штрафу

Громадські роботи

Булінг дітьми

До 14

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

14-16

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

Понад 16

Діти

850-1700 або

42 години

Булінг дорослими

Понад 16

особисто

850-1700 або

42 години

Повторний або груповий булінг

14-16

Батьки

1700-3400 або

40-60 годин

Понад 16

Особисто

1700-3400 або

40-60 годин

Приховування 

булінгу

Керівник закладу освіти

850-1700 або

Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

БУЛІНГ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення

Вік

Хто несе відповідальність

Розмір штрафу

Громадські роботи

Булінг дітьми

До 14

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

14-16

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

Понад 16

Діти

850-1700 або

42 години

Булінг дорослими

Понад 16

особисто

850-1700 або

42 години

Повторний або груповий булінг

14-16

Батьки

1700-3400 або

40-60 годин

Понад 16

Особисто

1700-3400 або

40-60 годин

Приховування 

булінгу

Керівник закладу освіти

850-1700 або

Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

БУЛІНГ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення

Вік

Хто несе відповідальність

Розмір штрафу

Громадські роботи

Булінг дітьми

До 14

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

14-16

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

Понад 16

Діти

850-1700 або

42 години

Булінг дорослими

Понад 16

особисто

850-1700 або

42 години

Повторний або груповий булінг

14-16

Батьки

1700-3400 або

40-60 годин

Понад 16

Особисто

1700-3400 або

40-60 годин

Приховування 

булінгу

Керівник закладу освіти

850-1700 або

Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Зупинимо булінг разом»

Нині тема агресії та насильства в суспільстві відчутна особливо гостро. Та, на жаль, існує територія, де агресія може існувати повсякденно. І територія ця зветься школою. Діти є найчутливішою групою, яка дуже добре відображає зміни, що відбуваються в сучасному соціумі. Коли «раптом» виявляється, що нове покоління, менш людяне й більш жорстоке, то ми, дорослі, мусимо чесно відповісти собі на запитання — що ми повинні були б, могли б і досі не зробили, щоб діти не ставали такими? Оскільки школа має вагомий вплив на дитину впродовж 11 років, а також те, що значна частина психічних дефіцитів виникає саме в стінах школи, спробуємо дослідити причини нездорової атмосфери в закладах освіти, що дають змогу «процвітати» виявам насильства, цькуванню та дискримінації.

Відео 1

Питання, яке ми сьогодні розглядаємо є дуже важливе й турбує усіх дітей, батьків, педагогів.

Сьогодні надзвичайно багато говорять про факти булінгу в школах. Показовою була історія «з харківським тортом». Однак, на жаль, такі випадки непоодинокі. У кожній школі, практично у кожному класі є певні «вигнанці», з яких періодично знущаються однолітки чи старшокласники.

Чому таке відбувається у нашому суспільстві й зокрема у нашій школі?

Думки різняться… Одні вважають що причиною булінгу є невиховані діти, інші – байдужі батьки, а дехто – емоційно неврівноважені вчителі.

У Конвенції про права дитини (КПД), яку Україна ратифікувала у 1991 році, зазначено, що діти повинні бути захищені від насильства, відсутності піклування, брутального поводження та експлуатації (ООН, 1989). Ці терміни розуміють як такі, що охоплюють захист від багатьох конкретних загроз, як-от дитяча праця, торгівля дітьми, катування, тілесні покарання, цькування, сексуальні домагання, сексуальні наруги та сексуальна експлуатація, вербування до збройних сил, збройні напади і стихійні лиха.

У свою чергу, питання запобігання та виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми регулюєтьсяЗаконом України «Про охорону дитинства», де статтею 10 визначено, що кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім’ї, навчальних та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості та виключають приниження честі і гідності дитини.

Закон України «Про освіту», зокрема стаття 53, визначає право здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти.

Останнім документом, який обговорює уся спільнота був ЗАКОН УКРАЇНИ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» який прийнятий Верховною Радою України в другому читанні та підписаний Президентом.

Давайте пригадаємо, що таке булінг та які є його прояви.

Вправа «Ментальна карта» (5 хв.)

Учасники об’єднуються в 4 групи за допомогою кольорових долоньок.

Які форми булінгу є найпоширенішими в нашому закладі? Обговоріть в групах та презентуйте результати вашої роботи, на обговорення у вас 2 хвилини.

Групи презентують роботи.

Чи можемо ми спостерігаючи один за одним визначити хто із нас є агресором а хто жертвою?

Пропоную вам створити психологічний портрет жертви та агресора.

Командна робота «Психологічний портрет жертви/ Психологічний портрет агресора» (5-7 хв)

Інструкція. Учасники об’єднуються у 4 команди та складають психологічні портрети: 1, 3 команди – потенційної жертви, 2, 4 команди – потенційного агресора.

Презентація напрацювань. Порівняння із матеріалами літератури.

Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булінгерами, норвезький психолог Дан Ольвеус:

вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють;

вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);

вони не виявляють співчуття до своїх жертв;

якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси:

вони полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі;

вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасній мають низьку самоповагу;

вони схильні до депресії й частіше за своїх ровесників думають про самогубство;

вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками;

якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників.

Ці риси є водночас і причиною, і наслідком булінгу. У той самий час, на думку окремих дослідників, відтворити типовий портрет агресора та жертви неможливо.

Визначивши типові психологічні риси жертви та булінгера, пропоную вам розглянути ситуації, обговорити їх та виробити стратегії реагування. Розглядаємо ситуації взяті із життя школи.

Групи отримують завдання 1 та 2 групи першу ситуацію, 3 та 4 – другу ситуацію, 1 і 3 групи опрацьовують ситуацію визначають психологічні риси агресора та розігрують ситуацію, 2 та 4 групи опрацьовують ситуацію та розробляють стратегії реагування на булінг.

Ситуація №1 Вчитель – учень

Йшла велика перерва. Учні 8 класу займалися своїми справами… Лише один Марк тихо сидів за останньою партою та спостерігав за бурхливим життям класу, про те на нього жоден однокласник не звертав уваги. Пролунав дзвінок. До класу зайшла вчитель та почала роздавати зошити з контрольних робіт, підхвалюючи учнів. Коли в її руках залишився єдиний зошит, вона його відкрила і демонстративно почала тикати пальцем то в зошит то на Марка демонструючи його одиницю на пів зошита. Реакція однокласників була передбачувана, вони почали насміхатися та говорити образливі слова на таку поведінку учнів класу вчитель не звертала уваги та продовжувала урок.

Ситуація №2 Учень – учень

Маргарита була гордістю школи, але, на жаль, не класного колективу… Кожна її інтелектуальна перемога дратувала деяких однокласників. Вони вважали її вискочкою, ботаном, яка є підлабузником вчителів.

Коли дівчата залишились на одинці, без вчителів, Марія та Богдана почали принижувати дівчину словесно, говорячи що вона слабачка, гримза та використовуючи ненормативну лексику виражали своє невдоволення. Все це супроводжувалося дикими криками, голосним лясканням в долоні перед обличчям Маргарити, агресорки шарпали дівчинку за одяг.

Стратегія реагування на прояви булінгу

Дитина

Свідок

Батьки

Педагоги

Розігрування ситуацій групами та презентація стратегій реагування. Демонстрація відео сюжетів.

Про булінг та шляхи його подолання можемо говорити багато й довго, попереду нас чекає низка різноманітних заходів, робота з учнями, батьками.

Про те що це питання стоїть гостро в нашому суспільстві свідчить інформація яку я вам пропоную для ознайомлення, щодо відповідальності за певний вид порушення.

БУЛІНГ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення

Вік

Хто несе відповідальність

Розмір штрафу

Громадські роботи

Булінг дітьми

До 14

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

14-16

Батьки

850-1700 або

20-40 годин

Понад 16

Діти

850-1700 або

42 години

Булінг дорослими

Понад 16

особисто

850-1700 або

42 години

Повторний або груповий булінг

14-16

Батьки

1700-3400 або

40-60 годин

Понад 16

Особисто

1700-3400 або

40-60 годин

Приховування 

булінгу

Керівне закладу

850-1700 або

Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

Що таке булінг за прийнятим законом, і хто та в якому розмірі несе відповідальність за йоговчинення.

Булінг (цькування) – згідно змінами внесеними до Закону України «Про освіту»,

1.                Булінгом може бути як активна дія так і бездіяльність (мовчазне, безучасне спостереження, відсутність активних дій до його припинення)

2.                Булінг може проявлятися у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві.

3.                Булінг може вчинятися не лише у формі вербальної комунікації, а й із застосуванням засобів електронних комунікацій,

4.                Булінг може вчинятися щодо:

А)  малолітньої особи

Б) неповнолітньої особи

В) інших учасників освітнього процесу

5.                Булінг може будь ким. Норма закону прописана таким чином, що вона не дає повного переліку осіб, які можуть чинити булінг, але при цьому наголошує, що можевчинятися малолітніми та неповнолітніми особами.

6.                В наслідок булінгу могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. 

Важливий момент, що законодавець виділив булінг як негативне явище незалежно від настання негативних наслідків.

Відповідальність за булінг згідно з ст. 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення:

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,  тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботина строк від сорока до шістдесяти годин.

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальність за яке передбачено цією статтею, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком відчотирнадцяти до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Не повідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку»

Протоколи за вчинення цього порушення уповноважені складати органи Національної поліції України, а притягувати до адміністративної відповідальності будуть місцеві суди. 

Щодо кримінальної відповідальності:

Оскільки нормами цього закону не передбачається внесення змін до Кримінального кодексу України стосовно запровадження кримінальної  відповідальності за скоєння правопорушень, пов’язаних з булінгом (цькуванням),   оскільки скоєння правопорушником при вчиненні булінгу (цькування) інших дій, кваліфікуються відповідними статтями Кримінального кодексу України, зокрема – заподіяння тілесних ушкоджень різних видів тяжкості тощо, тому, у цьому випадку правопорушник нестиме відповідне кримінальне покарання без додаткового зазначення про це у Кодекс України Про адміністративні правопорушення

Демонстрація відео сюжетів.

Вправа «Яблуко»

«Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна ображати інших. Ось що вона розповіла: "Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.
На початку класної години я запитала в дітей: "Чим відрізняються ці яблука?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було. Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!"— і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну. Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко напідлогу. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже поприте, що ми добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу. Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша. Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Слайд № 2

Слайд № 3

Слайд № 4

Слайд № 5

Слайд № 6

Слайд № 7

Командна робота «Психологічний портрет жертви / Психологічний портрет агресора»
Слайд № 8

Командна робота «Психологічний портрет жертви / Психологічний портрет агресора»

Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булінгерами, норвезький психолог Д. Ольвеус: вони відчувають сильну потребу панувати й підпоряд...
Слайд № 9

Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булінгерами, норвезький психолог Д. Ольвеус: вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють; вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів); вони не виявляють співчуття до своїх жертв; якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси: вони полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі; вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещ...
Слайд № 10

Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси: вони полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі; вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасній мають низьку самоповагу; вони схильні до депресії й частіше за своїх ровесників думають про самогубство; вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками; якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ситуація №1 Вчитель – учень

Йшла велика перерва. Учні 8 класу займалися своїми справами… Лише один Марк тихо сидів за останньою партою та спостерігав за бурхливим життям класу, про те на нього жоден однокласник не звертав уваги. Пролунав дзвінок. До класу зайшла вчитель та почала роздавати зошити з контрольних робіт, підхвалюючи учнів. Коли в її руках залишився єдиний зошит, вона його відкрила і демонстративно почала тикати пальцем то в зошит то на Марка демонструючи його одиницю на пів зошита. Реакція однокласників була передбачувана, вони почали насміхатися та говорити образливі слова на таку поведінку учнів класу вчитель не звертала уваги та продовжувала урок.

Стратегія реагування на прояви булінгу

Дитина

Свідок

Батьки

Педагоги

Ситуація №2 Учень – учень

Маргарита була гордістю школи, але, на жаль, не класного колективу… Кожна її інтелектуальна перемога дратувала деяких однокласників. Вони вважали її вискочкою, ботаном, яка є підлабузником вчителів.

Коли дівчата залишились на одинці, без вчителів, Марія та Богдана почали принижувати дівчину словесно, говорячи що вона слабачка, гримза та використовуючи ненормативну лексику виражали своє невдоволення. Все це супроводжувалося дикими криками, голосним лясканням в долоні перед обличчям Маргарити, агресорки шарпали дівчинку за одяг.

Стратегія реагування на прояви булінгу

Дитина

Свідок

Батьки

Педагоги

Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу
Перегляд
матеріалу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»