Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Стратегії подолання наслідків психологічної травми у педагогів засобами арттерапії
»
Взяти участь Всі події

Матеріали для дистанційного навчання

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.

Українська мова

Для кого: 7 Клас

17.01.2022

132

2

0

Опис документу:

У папці вміщено матеріали, що допоможуть у підготовці уроків під час дистанційного навчання. Пропоную вашій увазі короткий виклад теоретичного матеріалу, посилання на інтерактивні вправи, підсумнову контрольну роботу.

Оберіть документ з архіву для перегляду:
39,313 Кб
21,979 Кб
23,586 Кб
251,893 Кб
446,624 Кб
502,882 Кб
106,675 Кб
71,87 Кб
18,253 Кб
18,598 Кб
98,482 Кб
16,665 Кб
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми перевіримо ваші знання з теми: «Дієслово як частина мови».


І рівень. Тестові завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бала)


1. Дієслово - це частина мови, яка:

А виражає ознаку дії, предмета чи іншої ознаки;

Б означає дію або стан предмета;

В означає назву предмета;

Г означає назву ознаки предмета або його приналежності.

2. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова записані в неозначеній формі:

А робити, сидить, читала;

Б світає, співають, світить;

В писати, читати, малювати;

Г дивитися, розмовляти, слухає.

3. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:

А читав, малюю, вчився;

Б проводити, прочитав, глянула;

В вивчати, привітав, говорити;

Г казати, принести, ворушиться.

4. Позначити рядок, у якому не всі слова належать до форм дієслова.

А Відпускаючи, турбувати, перехідний.

Б Спілкуючись, посміхнувся, принісши.

В Гордувати, посивілий, серйозний.

Г Бігатимете, господарюючи, освітлений.

5. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:

А читав, малюю, буду вчити;

Б проводити, прочитав, глянула;

В вивчати, привітав, говорити;

Г казати, принести, ворушиться.

6. Укажіть ряд дієслів, які не мають складеної форми майбутнього часу:

А Рахувати, здійснювати, відновлювати.

Б Поздоровити, обладнати, утворити.

В Пробувати, перечитувати, зігрівати.

Г Закладати, підбирати, гукнути.

7. Укажіть ряд дієслів, які змінюються за родами:

А Покричить, сповістив, блукав.

Б Виглянув, задумав, переліз.

В Викине, протримається, розрісся.

Г Братиме, прочитають, кричить.

8. Укажіть речення з дієсловом теперішнього часу другої особи множини:

А Ще почуєте про нього не раз.

Б Відчуваєте пахощі лугових трав?

В Прополете моркву, потім поллєте квіти.

Г Будете читати вголос.

ІІ рівень. Завдання на встановлення відповідності (1 бал)


9. Установити відповідність між дієсловами та їх формами

1 інфінітив                      А намальований

2 особова форма             Б малювати

3 Дієприкметник             В намальовано

4 дієприслівник               Г малюватимемо

                                  Д малюючи

А

Б

В

Г

Д







10. Установити відповідність між дієсловами та їх часовою формою.

1 Минулий.                                                    А. Сподіватимусь, малюватимете.

2 Теперішній.                                 Б. Відпочинеш, полечу.

3 Майбутній, складна форма.                 В. Працюють, ігнорує.

4. Майбутній час, складена форма           Г Сконала, допомогли.

                                            Д Буду грати, будеш лякати

А

Б

В

Г

Д







11. Установіть відповідність між інфінітивом та його синтаксичною роллю.

1. Кайдаш наказав синам гребти сіно .                               А Підмет

2. Творити –призначення кожного.                                     Б Присудок

3. Учитель почав розповідати.                                             В Додаток

4. Бажання малювати охопило Шевченка                           Г Означення

                                                                                                      Д Обставина

А

Б

В

Г

Д







ІІІ рівень (2 бали)

12. Запишіть дієслова в три колонки залежно від того, у якій особі їх вжито. Дієслівні форми, у яких особа не визначається,

не виписуйте.

Спостерігаю, під’їжджаєте, спізниться, проколють, ойкнеш, думав,

полишимо, бачать, знайдете, встигнемо, даси, оцінить, стверджую, дякують.


Перша особа

Друга особа

Третя особа






















ІV рівень (3 бали)

13. Відредагуйте речення. Від дієслів, що в дужках, утворіть форми майбутнього часу. Визначте вид і особу дієслів.


1. Робота (не йде), якщо (сидіти) й (чекати).

2. Коли я (не горіти), ти (не горіти), коли ми (не горіти), то хто ж тоді буде світити?

3. Мені до скону отчий край (здаватися) раєм.




Ключ


1

2

3

4

5

6

7

8

Б

В

Г

В

А

Б

Б

Б


9.

А

Б

В

Г

Д

3

1


2

4


10.

А

Б

В

Г

Д

3


2

2

4


11.

А

Б

В

Г

Д

2

3

1

4



12.


Перша особа

Друга особа

Третя особа

Спостерігаю

під’їжджаєте

спізниться

полишимо

ойкнеш

проколють

встигнемо

знайдете

бачать


даси

стверджую


оцінить

дякують




13.

1. Робота не йтиме (нед., 3 ос.), якщо сидітимеш (нед., 2 ос.) й чекатимеш (нед., 2 ос.).

2. Коли я не горітиму (нед., 1ос.), ти не горітимеш (нед., 2 ос.), коли ми не горітимемо (нед., 2 ос.), то хто ж тоді буде світити?

3. Мені до скону отчий край здаватиметься (нед., 3 ос.) раєм.


Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми будемо вчитися робити опис зовнішності людини.

Кожна людина - єдина і неповторна особистість. Люди різняться не лише зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їм.

Ми повинні не лише навчитися описувати зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.

Описати зовнішність людини - це відтворити її зовнішній вигляд, передати її одномоментні або постійні риси.

Опис зовнішності складається , як і опис предмета.

  • «Відоме» - сам предмет або його частини;

  • «нове» - ознаки.

Наприклад:

Вона ростом невеличка, ще й літами молода.

В тебе очі чорненькії, як терен на галузі, личко твоє рум'янеє, як калина в лузі. (народна пісня)


Опис зовнішності людини — це словесний портрет, зображення людини мовними засобами. В описі зовнішності людини перераховуємо суттєві ознаки й властивості, які дають змогу одержати чітке уявлення про людину й відрізнити її від інших. Зокрема, звертаємо увагу на її вік, риси обличчя, колір очей та волосся, поставу, одяг, манеру говорити, ходу, жести тощо.


ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Ч ерез елементи зовнішньої характеристики письменник показує внутрішній світ героя, його характер, життя. У портреті виявляється і ставлення автора до героя.













Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=OaiHk2plabg


Добір матеріалу для опису зовнішності людини

  • Постава: міцна, кремезна, тендітна, мініатюрна.

  • Обличчя: кругле, видовжене, бліде, худорляве, ніжне, повне, рум'яне, смагляве.

  • Волосся: русяве, біляве, золотаве, каштанове, чорне, руде, пишне, рідке, хвилясте, пряме, шовковисте, блискуче, коротке.

  • Очі: Блакитні, сірі, зелені, карі, темні, світлі, виразні, добрі, привітні, гострі, проникливі, злі, розумні, пусті.

  • Погляд: зосереджений, уважний, байдужий, задумливий, привітний.

  • Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, широкий, з горбинкою, гострий.

  • Рот: маленький, великий, стиснутий.

  • Губи: тонкі, повні, яскраві.

  • Брови: широкі, тонкі, як шнурочки, темні, чорні.


Завдання: За поданим планом складіть опис зовнішності добре знайомої вам людини


План

1) Хто ця людина?

2) Що найперше впадає у вічі в її зовнішності?

3) Зріст, постава.

4) Риси обличчя.

5) Волосся, зачіска.

6) Одяг.

7) Загальне враження.


Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми повторимо раніше вивчений матеріал про текст, навчимося робити усний докладний переказ тексту публіцистичного стилю.


Текст — це група речень, об’єднаних темою й головною думкою.

Тема тексту — це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Здебільшого текст має заголовок, який виражає його тему або головну думку.

Головна думка тексту — те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

Зверни увагу!

Текстом може бути й одне речення: скоромовки, загадки, прислів'я й приказки, афоризми.

Ознаки тексту:

  • Два і більше речення, об'єднані темою й основною думкою.

  • Речення пов'язані за змістом та граматично.

  • Логічність, послідовність викладу думок.


Залежно від змісту текст та його частини поділяються на три типи: розповідь, опис і роздум (міркування).

Засоби зв'язку між реченнями в тексті

Усі складові частини тексту пов’язані між собою, і цим забезпечується його цілісність. Речення повязуються не лише за змістом, але й за допомогою лексичних та граматичних засобів.

Лексичний зв'язок досягається завдяки:

уживанню спільнокореневих слів; 

повторам слова;  

використанню займенників замість іменників, прикметників чи числівників;  

  • використанню числівників замість іменників; 

  • уживання прислівників (потім, згодом, а далі тощо);  

  • синонімам; 

  • уживанню загальної назви замість власної.

Зверни увагу!

Але не слід зловживати повторами одного слова чи спільнокореневих слів! Це може свідчити про низький рівень мовленнєвої культури чи бідний словниковий запас. 

Для уникнення невиправданого повторення одного й того ж слова використовуємо синоніми, уживання загальної назви замість власної, використання займенників замість іменників, прикметників чи числівників.


Граматичний звязок досягається завдяки:

  • уживанню вставних слів;  

  • сполучникам;  

  • використанню дієслів одного виду й часу.


Стилі мовлення

Стиль мовлення — це різновид мови, що характеризується таким добором засобів мовлення, які найбільше відповідають ситуації спілкування або передачі інформації в певних умовах. Стилі  різняться способом висловлювання, змістом та метою мовлення.

Сучасна українська літературна мова має сім найуживаніших стилів: розмовний, художній, офіційно-діловий, науковий, публіцистичний, конфесійний (мова богослужінь), епістолярний (листування). Інколи в одному творі поєднуються усі стилі, але частіше відбувається переплетення двох - трьох.


Публіцистичний стиль або Стиль засобів масової інформації  — газет, журналів, телебачення, радіо. Без нього не обійтися, коли відбувається формування громадської думки, обговорення суспільно-політичних ідей, сприяння розвитку суспільства. Тобто публіцистичний стиль розрахований відразу на великі маси, а також на кожного громадянина окремо.

Cтиль ЗМІ має і письмовий вигляд — в статтях, нарисах та фейлетонах, і усний — в формі публічних виступів, дискусій, репортажу.

Ознаки стилю ЗМІ:

  • широке вживання суспільно-політичних термінів;

  • чіткий на суспільно популярний спосіб вираження думок;

  • логічне викладення інформації з метою переконання слухачів;

  • використання емоційно забарвлених слів;

  • риторичні запитання.

Приклад:

Однією з найбільш серйозних екологічних проблем України сьогодні можна вважати проблему утилізації і переробки різних відходів. У країні діє близько 800 офіційних звалищ, загальна кількість сміття на яких перевищила 35 млрд. т. Щорічно ця цифра зростає ще на сімсот-вісімсот тисяч тонн. За інформацією Міністерства екології та природних ресурсів, загальна площа всіх полігонів з відходами вже займає 4% площі України. Речовини, які виділяються в результаті хімічних реакцій на полігонах твердих побутових відходів, здатні перетворити територію України на одну суцільну зону екологічного лиха. Адже небезпечні хімічні речовини і бактерії просочуються в ґрунт, потрапляють в повітря та ґрунтові води, отруюючи життя на відстані десятків кілометрів від звалища (news.finance.ua).


Запамятаймо!

Усний переказ відрізняється від письмового довільною формою викладу матеріалу. Йому властиві короткі речення, можливі повтори слів, уточнювальні вислови. В усному переказі виявляються особливості мовця.

Докладний переказ передбачає детальну, поширену, послідовну, близьку до тексту передачу змісту почутого, прочитаного або побаченого.


Як підготуватися до переказу тексту:

  1. Уважно прослухайте або прочитайте текст.

  2. Визначте тему й основну думку тексту.

  3. Поясніть, чому текст має таку назву.

  4. Визначте мікротеми тексту.

  5. Складіть план.

  6. Виберіть мікротему, яку ви переказуватимете.


Прочитайте текст публіцистичного стилю

ТАЛАНОВИТИЙ СПОРТСМЕН

У нашому класі багато учнів займається спортом. Дехто вже досяг значних успіхів, має почесні нагороди. Серед них і талановитий боксер Василь Яременко.

А все почалося в десятирічному віці, коли тренер дозволив Василеві вперше ступити на ринг. І ось уже п’ятий рік хлопець чотири рази на тиждень приходить у спортзал і тренується по півтори години. За цей час він здобув перемогу в дев’яти вирішальних поєдинках, став призером чемпіонату України. У колекції його нагород - сім грамот і дві медалі. Звичайно, були й поразки, але їх значно менше.

Зараз у Василя Яременка перший дорослий розряд. Хлопець має мету - перемогти на чемпіонаті України серед юнаків. Тож побажаємо, щоб його мрія здійснилася. І, можливо, в майбутньому мій однокласник стане всесвітньо відомим спортсменом, таким, як його улюблені боксери брати Клички (3 газети).




Завдання: Складіть план (письмово) і докладно перекажіть текст за планом (усно), запишіть аудіо чи відео формат переказу.



Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми будемо розвивати здатність мовчки читати незнайомий текст з належною швидкістю, розуміти його, запам’ятовувати фактичний зміст, вчитися визначати тему й основну думку тексту.


Прочитайте текст мовчки.

НАЙДАВНІШІ ПЛЕМЕНА УКРАЇНИ

За часів енеоліту (ІV-ІІІ тис. до н. е.) на території України сформувалися дві основні групи племен - землероби та скотарі. Цьому сприяли родючі ґрунти, помірний клімат, наявність степів.

У цей час виникла трипільська культура. Поселення трипільців розташовувалися на Правобережній Україні і в Причорномор’ї. Назва культури походить від села Трипілля Київської області, де в 1893 році археолог Вікентій Хвойка відкрив перше поселення. Нині в Україні відомо близько тисячі пам’яток цієї культури. Трипільці будували величезні поселення - протоміста. Найбільшими з них є Доброводи, Майданецьке, Тальянки. У таких поселеннях було близько двох тисяч жителі проживало від десяти до двадцяти тисяч осіб. Житла трипільців розташовувалися колами. Будинки були наземні. Інколи житла були двоповерховими. Стіни й печі зазвичай білили та розмальовували, як і в традиційній українській хаті.

Основним заняттям трипільців було землеробство. Вони вирощували більше десяти сортів пшениці, займалися виноградарством, садівництвом і скотарством. Справжнім дивом були витвори трипільських гончарів. Посуд фарбували білою, червоною і чорною фарбами та розмальовували. Тому трипільську культуру інколи називають культурою мальованої кераміки. Окрім посуду, на території поселень знайдено керамічні фігурки людей і тварин, макети жител, ритуальне начиння.

Трипільці жили великими родинами, які об’єднувалися в роди, роди - у племена, племена - у союзи племен. Плем’я очолював старійшина, який керував суспільним і господарським життям. Малюнки на трипільській кераміці донесли до нас сцени поклоніння сонцю, заклинання дощу та інші. Трипільці нагромадили знання про космос і зоряне небо, що простежується на символічних зображеннях.

Поряд із землеробами жили племена скотарів. До археологічних культур скотарів належить середньостогівська культура. Її представники жили на Придніпров’ї, Сіверському Дінці, Донбасі. Основним заняттям цих племен було розведення коней. Звідси в Європі поширився орнамент на посуді, зроблений відбитком шнура. До культур кочових скотарів учені відносять ямну та катакомбну. Ямна була поширена на території від Нижнього Поволжя до Нижнього Придніпров’я. Назва ямної культури походить від звичаю ховати небіжчиків у прямокутних ямах під курганами. У могилу клали посуд з їжею, знаряддя праці, зброю та бронзові прикраси. У похованнях знайдено частини возів, що свідчить про виникнення колісного транспорту. Ці племена вели кочовий спосіб життя, проте в них існували місця зимівель, що мали укріплення. Так, біля села Михайлівка на Херсонщині знайдено залишки мурів довжиною сорок п’ять метрів і висотою два метри. Скотарі ямної культури обожнювали сили природи - сонце й вогонь.

На початку епохи бронзи в степах України з’явилися племена катакомбної культури. Її назва походить від гробниць-катакомб. Ці племена розселилися від Волги й Кавказу до пониззя Дунаю. Провідна роль у кочівників належала чоловікові.

Племена-носії трипільської та багатьох інших культур стали основою для формування нових народів і зробили значний внесок у розвиток світової цивілізації та збагатили історію України (3 підручника)


Текст створено для того, щоб ознайомити читачів з найдавнішими племенами України, умовами їхнього проживання, культурою.

Тема: найдавніші племена України. Основна думка: виникнення двох основних груп племен — землеробів та скотарів, розвиток трипільської культури.

Тип мовлення: розповідь.

Стиль: науковий.

Справжнім дивом були витвори трипільських гончарів. Посуд фарбували білою, червоною і чорною фарбами та розмальовували. Тому трипільську культуру інколи називають культурою мальованої кераміки. Окрім посуду, на території поселень знайдено керамічні фігурки людей і тварин, макети житла, ритуальне начиння.


План:

I. Формування двох основних груп племен — землеробів та скотарів.

II. Виникнення трипільської культури.

1. Місце поселення трипільців.

2. Землеробство — основне заняття трипільців.

3. Культура мальованої кераміки.

4. Місце проживання представників племен скотарів та їхня культура.

5. Виникнення колісного транспорту.

6. Місця катакомбної культури.

III. Основа для формування нових народів.


Тест

  1. Формуванню племен землеробів і скотарів на території України сприяли

А родючі ґрунти

Б помірний клімат

В розквіт мистецтва

Г наявність степів

  1. Трипільці проживали в

А землянках

Б печерах

В наземних будинках

Г на деревах

  1. Основним заняттям трипільців було

А скотарство

Б землеробство

В виноградарство

Г полювання

  1. Житла трипільців розташовувались

А прямокутником

Б у вигляді кола

В не мали чіткої формиБ

  1. Стіни і печі зазвичай

А білили

Б фарбували у блакитний колір

В розмальовували

Г залишали неприкрашеними

  1. Керамічний посуд фарбували

А чорним кольором

Б блакитним кольором

В білим кольором

Г червоним кольором

Д зеленим кольором

Е залишали без фарби

  1. Трипільська культура відома

А колісними транспортними засобами

Б розмаїттям кам'яних знарядь праці

В мальованою керамікою

  1. Про виникнення колісного транспорту в кочових скотарів свідчать

А Частини возів, знайдені в похованнях

Б малюнки возів на керамічних виробах

В згадки про вози в літописах

  1. Скотарі ямної культури обожнювали

А сонце й вогонь

Б коней

В рослин і тварин

  1. Розведенням коней займалися

А трипільці

Б племена скотарів

В обидві відповіді вірні

  1. Орнамент на посуді, зроблений відбитком шнура був поширений серед

А трипільців

Б племен скотарів

В обидві відповіді вірні


Ключ

  1. А Б Г

  2. В

  3. Б

  4. Б

  5. В

  6. А В Г

  7. В

  8. А

  9. А

  10. Б

  11. Б

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні мова йтиме про те, як змінюються дієслова у формі минулого часу, а також про особливості їхнього творення.


Дієслова у формі минулого часу означають дію або стан, які відбулися до моменту розмови: сказав, прочитали.

Дієслова минулого часу змінюються за родами (в однині) та числами: сказав, сказала, сказало, сказали.















Дієслова минулого часу утворюються додаванням до основи неозначеної форми суфікса –в- у чоловічому роді.
















Та за допомогою додавання суфікса –л- у формі жіночого та середнього роду й у множині:  малювала, малювало, малювали.


Минулий час дієслів чоловічого роду утворюється без суфікса, якщо основа неозначеної форми закінчується на приголосний: бігти — біг, нести — ніс.

Чергування о — і, е — і відбувається тільки в чоловічому роді: могти — міг, але могла; зберегти — зберіг, але зберегла; замести — замів, але замела; втекти — втік, але втекла. 

У двох дієсловах відбувається чергування я з ілягти — ліг, але лягла; запрягти — запріг, але запрягла.

Особливості творення форми чоловічого роду минулого часу дієслів із суфіксом -ну-

Дієслова із суфіксом -ну-, що означають тривалу недоконану дію, у минулому часі мають паралельні форми.

Приклад:

  • Мерзнути — мерз, мерзнув; мокнути — мокли, мокнули.


Дієслова із суфіксом -ну-, що мають одноразову чи раптову дію, у минулому часі мають одну форму.

Приклад:

  • Стрибнути — стрибнув, крикнути — крикнув.


ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Основу інфінітива виділяємо в неозначеній формі дієслова після відкидання суфікса - ти.

НАПРИКЛАД: принес-ти.


Змінювання















ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

На особу у формах минулого часу може вказувати особовий займенник.


НАПРИКЛАД:

1. Я розповів цікаву історію. 2. Він розповів цікаву історію. 3. Ти розповів цікаву історію.


Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=2f3soKr3GdQ

Завдання https://learningapps.org/4613878

https://learningapps.org/4614063

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про три форми дієслів майбутнього часу, про особливості їх творення та змінювання.


Дієслова майбутнього часу мають три форми:

  • просту доконаного виду, яку утворюємо від дієслів доконаного виду за допомогою особових закінчень: наберу, наберемо, стану, накличеш, занесете;

  • складну: інфінітив + суфікс -м- + особові закінчення: учитимеш, знатимеш, знатимуть;

  • с кладену: інфінітив + бути в особових формах: буду знати, будеш знати.


Зверни увагу!

Інколи між допоміжним дієсловом бути та неозначеною формою дієслова, які утворюють складену форму майбутнього часу, в реченні можуть стояти інші слова:

Буду я навчатись мови золотої (А. Малишко).

Буде в пісні жить моя душа ( П. Воронько).


Дієслова у формі майбутнього часу змінюються за особами й числами.












Перегляньте відео

Завдання https://learningapps.org/4624424

https://learningapps.org/10361048


Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! У сьомому класі ти продовжиш вивчати частини мови. Але щоб рухатися далі, повтори вже вивчене.



Вивчаючи морфологію, дуже важливо знати й застосовувати правила, пов'язані з правописом частин мови.


Правопис префіксів















Н і НН у прикметниках













Суфікси іменників






























Написання чоловічих і жіночих імен по батькові

















Ступені порівняння прикметників

















Зв'язок числівника з іменником













Написання неозначених та заперечних займенників



















Завдання:

https://learningapps.org/6729911













Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про дієслово як частину мови, дізнаємось про значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієслова та його форми

Загальне значення.


Звернімо увагу на слова у двох стовпчиках:


 боротьба  

 боротися  

 спів

 заспівати

 синій

 синіти

 зелений

 зазеленіти  


Якщо порівняти ці слова як частини мови, зробимо висновок:

  • слова «боротьба», «спів» означають назву дії і відповідають на питання що?, отже,  це іменники;

  • слова «синій», «зелений» вказують на ознаку і відповідають на питання який?, отже, це прикметники;

  • слова «боротися», «синіти», «заспівати», «зазеленіти» означають дію предмета, відповідають на питання що робити? що зробити?, отже, це дієслова.


Дієслово – це самостійна змінна частина мови, слова якої називають дію або стан предмета як процес і відповідають на питання що робити? що зробити? (у початковій формі).






















Д ієслова мають такі граматичні категорії: час, число, особа, рід, вид, спосіб.




Синтаксична роль.

Дієслово в реченні найчастіше виконує функцію присудка.

Приклад:

Про все ти співаєш: про сльози і сміх, Про молодість, битвами грізну…(В. Сосюра).

Неозначена форма дієслова може виконувати роль будь-якого члена речення.


Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=ppPl73TYQqQ&t=2s


Завдання

https://learningapps.org/1173584

https://learningapps.org/4638130

https://learningapps.org/3453925

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про неозначену форму дієслова, що є початковою незмінною формою дієслова, розглянемо її будову та синтаксичну роль. Також ми опрацюємо особові форми дієслова, дізнаємося про дієслова першої, другої і третьої особи, їхні морфологічні ознаки та роль у мовленні


Початкова форма дієслова має назви: інфінітив, неозначена форма дієслова. У системі дієслова вона посідає особливе місце.

Неозначена форма дієслова (інфінітив) — це початкова незмінна форма дієслова, яка означає дію або стан предмета узагальнено, без вказівки на час, особу, рід, число. Відповідає на питання що робити? що зробити?

НАПРИКЛАД: Буду мріяти й жити на крилах надій... (Д. Луценко).

Неозначена форма дієслова має наприкінці суфікс -ти (-ть).

НАПРИКЛАД: малювати, малювать.

Наприкінці деяких дієслів у неозначеній формі після суфікса -ти) може бути суфікс -ся (-сь).

НАПРИКЛАД: плакатися, гратись.

















Неозначена форма дієслова може виконувати роль будь-якого члена речення.

Приклад:

(Що?) Вчитися — ось наше завдання (підмет).

Ми (що робимо?) прагнемо сумлінно вчитися(дієслівний присудок).

Батьки веліли (що?) добре  вчитися(додаток).

Моє бажання (яке?) вчитися порадувало батьків (означення).

Ми приїхали (з якою метою?) сюди вчитися(обставина).


Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=F_sUeZVwyUU&t=2s


Завдання https://learningapps.org/4134014

https://learningapps.org/9579276

https://learningapps.org/18880378

Особові дієслова

Особова форма дієслова – це форма, до якої відносяться ті дієслова, у яких можна визначити особу та закінчення.

Усі особові дієслова змінюються за особами (у теперішньому й майбутньому часі), родами (в минулому часі), числами, часами.


Розрізняють три особи дієслова:

1-ша: (я) радію, (ми) радіємо;

2-га: (ти) радієш, (ви) радієте;

3-тя: (він, вона, воно) радіє, (вони) радіють.


Зверни увагу!

Особові форми дієслів розрізняють за особовими закінченнями.

Категорія особи дієслова тісно пов’язана із категорією особи займенника.

У розмовному та художньому стилях мовлення можуть уживатися дієслівні форми третьої особи однини без особових закінчень і суфіксів: біга, зна, доганя.


Завдання https://learningapps.org/5027839

https://learningapps.org/10692383

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про те, коли не з дієсловами пишемо разом, а коли – окремо.


НЕ з дієсловами пишеться здебільшого окремо: не читати, не думати, не йти, не хотіти (НЕ — заперечна частка).


Розглянемо випадки, коли НЕ з дієсловами пишеться разом.

  • Якщо без НЕ дієслово не вживається (НЕ є частиною кореня): нехтувати, незчутися, ненавидіти, неволити.

  • Разом НЕ пишеться в префіксі НЕДО-, який вказує на неповноту,

половинчатість дії.

  • Недобачати (погано бачити),

  • недочувати (погано чути),

  • недочути (погано почути),

  • недолюблювати (відчувати неприязнь),

  • недосипати (мало спати),

  • недоїдати (голодувати),

  • недооцінювати (знижувати оцінку),

  • недовиконувати (виконувати неповністю).


Зверни увагу!

Необхідно розрізняти дієслова із префіксом НЕДО- і дієслова з префіксом ДО-, які означають доведення дії до кінця, перед якими вжито заперечну частку НЕ.


Порівняймо

Разом (неповна дія)                           Окремо (заперечення)

Недобачати (погано бачити)                  Не добачити (не помітити)

Недоїдати (голодувати)                       Не доїдати (залишати їжу)


Існує чотири дієслова, які пишуться з НЕ разом чи окремо залежно від їх значення:

  • неславити (ганьбити) — не славити (не прославляти);

  • нестямитися (втратити самовладання) — не стямитися (не прийти до свідомості, не встигнути збагнути);

  • нездужати (хворіти) —не здужати (не могти, не подолати);

  • непокоїтися (хвилюватися) —не покоїтися (не бути похованим, не лежати, не спочивати).


Зверни увагу!

Слід розрізняти заперечне слово НЕМАЄ (його можна замінити формою нема), у якому НЕ пишеться разом, і дієслово третьої особи однини теперішнього часу (він, вона або воно) НЕ МАЄ (він не має), з яким частка не пишеться окремо.



Приклад:

Справжній дружбі ціни немає (нема). Справжня дружба не має ціни.


Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=RTE8pmsV9Fc


Завдання

https://learningapps.org/11486993

https://learningapps.org/8269722

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми поговоримо про дієслова доконаного й недоконаного виду та про засоби творення видових пар.


Дієслова бувають доконаного й недоконаного виду.

Дієслова доконаного виду називають завершену, обмежену в часі дію та відповідають на питання що зробити? що зроблю? що зробив?

Приклад:

Позмагатися, позмагаюся, позмагався.


Дієслова недоконаного виду називають незавершену, не обмежену в часі дію, без вказівки на її закінчення й відповідають на питання що робити? що робимо? що робив? що робитиму?

Приклад:

Змагатися, змагаємося, змагався, змагатимусь.


Видові пари.

Дієслова доконаного та недоконаного видів, зазвичай, утворюють видові пари: писати — написати, передавати — передати.


Дієслова доконаного виду утворюються із дієслів недоконаного виду за допомогою:

  • префіксів (писати- написати, грати- зіграти);

  • суфіксів (зітхати- зітхнути, кричати- крикнути);

  • наголосу (розкидaти- розкuдати);

  • чергування звуків: сидіти- сісти (и- і), скакати- скочити (к- ч);

  • різних основ (ловити- піймати, брати- взяти).


Деякі видові пари дієслів мають різні основи.

Приклад:

  • Бігти — вбігти;

  • стукати — стукнути;

  • допомагати — допомогти;

  • витирати — витерти;

  • вслухАтися — вслУхатися;

  • брати — взяти.


Зверни увагу!

Категорія виду притаманна для всіх форм дієслів.


Одновидові дієслова - це дієслова, які можуть бути або лише доконаного, або лише недоконаного виду.

Так, напр., дієслова надивитися, розгніватися, розговоритися, натерпітися, напрацюватися мають лише доконаний вид; дієслова прагнути, гордувати, імпонувати - мають лише недоконаний вид.

Двовидові дієслова - це окремі дієслова, переважно іншомовного походження, що поєднують у собі значення як доконаного, так і недоконаного виду (телеграфувати, гарантувати, воєнізувати, веліти, женити).


Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=hSqxAgaXllc

Завдання https://learningapps.org/3665751

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні мова йтиме про дієслова минулого, теперішнього та майбутнього часу, а також про вживання одного часу замість іншого.


В українській мові існує три форми часу: минулий, теперішній, майбутній.

Час дієслова визначають за моментом повідомлення про дію.


Зі стилістичною метою може вживатися один час замість іншого.

Щоб наблизити до слухача події, надати розповіді більшої виразності, вживають теперішній час замість минулого.

НАПРИКЛАД:

Приходжу я вчора додому й бачу диво.


Близьке майбутнє передають формами теперішнього або минулого часу, підкреслюючи впевненість у тому, що дія обов’язково відбудеться.

НАПРИКЛАД:

Від’їжджаю через годину.


Майбутній час у значенні минулого виражає раптову, несподівану дію або передає дії, що повторюються.

НАПРИКЛАД:

Піднявся лев могучий, як на лапи стане, та як зареве, аж волосся в’яне! (С. Руданський).

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=IasLSTog7HU

Завдання https://learningapps.org/3397696

https://learningapps.org/2555792

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вітаю! Сьогодні ми дізнаємося про особливості вживання та змінювання дієслів теперішнього часу, а також про правопис -ться, -шся в кінці дієслів.


ТЕПЕРІШНІЙ ЧАС


Дієслова у формі теперішнього часу означають дію, яка збігається з моментом мовлення: роблю, каже, розповідають, говорю.

Змінюються за числами (однина, множина) та особами (І, ІІ, ІІІ). Бувають лише недоконаного виду.


Особа

Однина

Множина

І

-у (-ю)

Несу,

читаю,

сушу,

стою

-емо (-ємо), -имо (-їмо)

Несемо,

читаємо,

сушимо,

стоїмо.

Форми без кінцевого о (ходим, говорим, пишем) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.

ІІ

-еш (-єш), -иш (-їш)

Несеш,

читаєш,

сушиш,

стоїш

-ете (-єте), - ите (-їте)

Несете,

читаєте,

сушите,

стоїте

ІІІ

-е (-є), -ить (-їть)

Несе,

читає,

сушить,

стоїть

- уть (-ють), -ать (-ять)

Несуть,

читають,

сушать

стоять


Ознайомлення з орфограмою «Правопис -ться, -шся в кінці дієслів».

Дієслова на -ть, -ться пишуть із м'яким знаком: навчають, пишаються.

Дієслова на -ться вимовляють так: сміються [с'м'ійуц':а], граються [грайуц':а].


Дієслова на -ш, -шся пишемо без м'якого знака: навчаєш, пишаєшся.

Вимовлюють їх так: [навчайеиш], [пиешайеис':а].

Завдання https://learningapps.org/11557271

https://learningapps.org/19624839

https://learningapps.org/18872906

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.

Нещодавно завантажили