Матеріал до уроку Зарубіжна література для 8 класу на тему «Структура п»єси Мольєра «Міщанин-шляхтич».

Опис документу:
Даний матеріал до уроку Зарубіжна література для 8 класу на тему «Структура п»єси Мольєра «Міщанин-шляхтич» яскраво демонструє особливості структури твору. Призначений для використання як учнями, так і вчителем при підготовці та проведенні уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

МОЛЬЄР (ЖАН БАТІСТ ПОКЛЕН)

(1622-1673)

Великий французький драматург,

театральний діяч.

Мольєр своїм завданням у творчості бачив безжалісне викриття пороків — егоїзму, честолюбства, святенництва й користолюбства, що породжувалися суспільством, заснованим на дворянських привілеях і власницьких інстинк-тах. На 1664-1670 роки припадає найвищий розквіт творчості великого дра-матурга. Саме в цей час він створює свої кращі комедії: "Тартюф", "Дон Жуан", "Мізантроп", "Скупий", "Міщанин-шляхтич".

Остання визначна комедія Мольєра

"Міщанин-шляхтич" (1670) написана в

жанрі "комедії балету": за вказівкою

короля до неї були включені турецькі

танці. Мольєр зміг, вводячи танцю-

вальні сцени в сюжет комедії, зберег-

ти єдність її структури. Основний

закон структури полягає в тому, що

комедія характеру постає на фоні комедії звичаїв. Носії звичаїв — це всі герої комедії, за винятком головної дійової особи Журдена. Сфера звичаїв — традиції, звички суспільства. Персонажі здатні виразити цю сферу лише разом (такими є дружина й дочка Журдена, його слуги, вчителі, аристократи Дорант і Доримена, які мають

1

ц

іль нажитися за рахунок багатого буржуа Журдена). Вони наділені харак-терними рисами, але не характером; ці риси комічно загострені, але не по-рушують правдоподібності. Журден, на відміну від персонажів комедії зви-чаїв, постає як комедійний характер.

Особливості мольєрівських харак-

терів полягають у тому, що тенденція,

що існувала насправді, доводиться до

такого ступеня концентрації, що герой

виходить з рамок природного, розум

ного порядку. Такими є Дон Жуан,

Альцест, Гарпагон, Тартюф, Аргон —

герої найвищою мірою чесні й безчесні,

мученики шляхетних пристрастей і дурні. Таким є Журден, буржуа, який вирішив стати дворянином.

Постановці самої комедії передувала увертюра, після чого на сцені з'являлися вчителі музики й танців, вони надзвичайно задоволені, що відшу-кали собі багатого покровителя

— пана Журдена, прихильного

до дворянства й світського

обходження. Так одразу ж, з

перших реплік п'єси, визначається

її основна тема. Журден марить

вирватися з нікчемності й стати

знатною особою. Це визначає всі

його помисли, бажання й дії, повністю підкоряє його натуру, робиться сенсом його життя. Знаменним є перший вихід пана Журдена: вбравшись так, як вбирається знать,— йому вже здається, що його мрія — мрія буржуа — стає дійсністю. Пан Журден дуже охоче входить у нову роль і справді

2

в

важає себе гідним цього високого звання. Він підтримує дружбу з тими людьми, які близькі до королівського двору. Але що впевненіше

поводиться Журден, то більш пихатими

стає, чим далі комічніше виглядає його

бажання бути аристократом. Що ж спри-

чинило "божевілля" пана Журдена? А те,

що його уявлення про виключність дво-

рянства були облудними. І тому сатира

народжувалась з кричущої невідповідності

суджень про велич і шляхетність знаті і

справжньої ціни панівного стану.

Сміючись над Журденом, який так хоче стати аристократом, Мольєр одночасно сміявся і над тим ідеалом, що його вигадав для себе Журден. Але

хоч як намагався шляхтич Журден

не бути схожим на самого себе, все

ж таки він залишався таким, яким

він був. Позичаючи графові гроші,

він рахує їх до останнього су;

сварячись з кравцем, служницею або

дружиною, він вдається до лайки і

навіть до бійки, забуваючи про всі

"великосвітські" уроки; вивчаючи науки, він вибирав ту з них, в якій бачив практичну необхідність, а перед тужливим співом віддавав перевагу простій веселенькій пісеньці. Його жага до дворянства менш за все була хитрим розрахунком буржуа, суб'єктивно вона ставала щирою мрією, яка захопила всю натуру Журдена. Це призводить до того, що шановний пан Журден

легко вступає в останній, буффонний акт комедії і вільно діє у примхливому

3

маскараді посвячення в сан "ма-мамуші". Дарма що його лупцюють палками, зате він досяг бажаної мети. І дуже знаменно, що в цій атмосфері загальних веселощів лунають серйозні слова, що відверто виражають позицію автора.

Роботу підготувала

вчитель Стезенко О.В.

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.