Матеріал до уроку Зарубіжна література для 6 класу на тему «Давньокітайський міф «Про створення світу».

Опис документу:
Даний матеріал до уроку Зарубіжна література для 6 класу на тему «Давньокитайський міф» містить відомості про міф «Створення світу»,. Призначений для використання як учнями, так і вчителем при підготовці та проведенні уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Давньокитайський міф

«Про створення світу»

В міфах багатьох народів виникнення світу пов’язане з образом Світового Яйця. Воно могло плавати у водах Світового Океану або бути знесеним на Першопагорбі серед хвиль цього ж Океану. Так, саме в Яйці спав аж 18 тисяч років першопредок китайців Пань-гу. Потім він розплющив очі, але нічого не побачив, бо навколо нього в шкаралупі був суцільний морок. І сповнила туга його серце. Не знаходячи виходу з того Яйця, Пань-гу схопив невідомо ким приготовану сокиру і щосили вдарив. Прогриміло так, ніби тріснула гора, — і величезне Яйце розкололось. Усе легке та чисте миттю піднялося догори й утворило Небо, а все важке та брудне опустилося додолу й утворило Землю.

Але ще існувала небезпека, що вони можуть

з’єднатися знову. Тому Пань-гу, дбаючи про

майбутнє світу, ногами вперся в Землю, а

головою — в Небо. Він ріс щодня на 1 чжан

(близько 3 метрів) і на таку ж відстань

віддалялося Небо від Землі. Минуло ще 18

тисяч років.

Пань-гу стояв між Небом і Землею,

не даючи їм з’єднатися. Нарешті

Небо остаточно відділилося від

Землі й не з’єдналося б з нею навіть

без допомоги Пань-гу. Відтоді на

Землі можна було жити й людям.

1

Згодом люди стали розмірковувати над такими питаннями: за якими законами цей світ побудований і живе? з чим його будову можна порівняти? Наприклад, аби ми краще зрозуміли, якою є величезна планета Земля, вчені створили її маленьку модель — глобус. Деяким народам до вподоби припало не Світове Дерево, а Світова Гора, на якій зазвичай мешкали їхні боги.В китайців така гора називалася Кунь-Лунь — країна безсмертя. Вона зображена на багатьох китайських малюнках, циновках, вишивках, посуді тощо.

Циклічність «життя-смерть» людини здавна порівнювали з циклічністю «життя-смерть» природи: дитинство й юність (ранок або весна) — зрілість (день або літо) — старість (вечір або осінь) — смерть (ніч або зима). Коли кажуть «людина увійшла у свою осінь», це означає, що вона старіє. (Давньокитайський міф про створення світу)

«Уроборос» та «Ян і Інь»

Поступово люди звикали до коловороту часу. Різні народи стали задумуватися, як зобразити його у

вигляді нескінченного взаємопере-

тікання (ночі в день, а дня — в ніч;

молодика в повний місяць, а повного

місяця — знову в молодика і так до

безкінечності). Інакше кажучи, люди

захотіли зобразити нескінченність.

Одним із найвідоміших її зображень

є прадавній знак «змія, що поїдає свій хвіст» (вчені називають його «уроборосом»), який нагадує кільце. Уроборос є знаком як безкінечності, так і вічності та мудрості. Одна половина цього міфічного плазуна темна, а інша — біла. Це означає і чергування дня й ночі, і співіснування добра й зла.

2

Дуже популярний нині знак, який дівчатка залюбки носять як прикрасу, «дві риби» — символ одвічної природної двох парних протилежних начал: «ян» (чоловічого) та «інь» (жіночого). Недаремно «ян-інь», як і уроборос, зображено саме двома кольорами, білим і чорним. Китайці вважають, що після того, як Пань-гу розколов Світове Яйце, з верхньої частини шкаралупи («ян») виникло Небо, а з нижньої частини («інь») — Земля. А поєднання цих двох протилежних начал означає одночасно і світову рівновагу, і нескінчен- ність: день-ніч, чоловік-жінка, життя-смерть, творіння-руйнація, добро-зло і навіть парні-непарні числа тощо.

Оскільки людина була для цього заслабкою, то в неї виникала мрія про сильного захисника — героя, який би звільнив землю від лютих звірів та страшних природних явищ: землетрусів, посух, буревіїв, тайфунів, ураганів, потопів, цунамі, вивержень вулканів

тощо. Це були перші зернятка міфів

про богів чи героїв-захисників. Так

в китайців — стрілець І. На воді

стрілець І знищив велетенського

удава, який здіймав величезні хвилі,

перевертав човни й ковтав рибалок.

Китайський герой наводив лад

і в небі. Стрілець І вбив лютого птаха,

якого люди прозвали «Великим вітром». Коли він летів над землею, здіймався шалений вітер, тайфун, який знищував усе на своєму шляху. Крім того, китайський герой застрелив дев’ять із десяти смертоносних сонць, які зависли над землею й відмовилися йти спочивати на ніч (так давні китайці уявляли велику посуху). Десять сонць так розжарили землю, що від спеки почало плавитися каміння й метали, стали помирати люди, бо в їхніх жилах

3

закипала кров. Після влучних пострілів стрільця І смертоносна спека спала, адже замість десяти сонць відтепер світило лише одне, вціліле, та й те з переляку зблідло й сховалося на ніч (пояснення чергування дня і ночі). Коли вбиті сонця впали на землю, то виявилися золотими триногими воронами, дітьми того самого верховного китайського бога Хуан-ді, який і послав стрільця І зі Світової Гори Кунь-Лунь на землю допомогти людям. Він суворо наказав лише налякати, але в жодному разі не вбивати сонць. Але стрілець І так перейнявся горем людей, так глибоко співчував їм, що забув про наказ свого повелителя, за що й поплатився — його було позбавлено безсмертя, і він помер на землі як звичайна людина.

Роботу підготувала

вчитель Стезенко О.В.

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.