і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Математика в школах Мурованокуриловеччини Випуск 10

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Методичний кабінет відділу освіти

Мурованокуриловецької райдержадміністрації

Освіта Мурованокуриловеччини

Математика

в школах

Мурованокуриловеччини

10, листопад 2007 року

Матеріали до друку підготував

Серветник Василь Григорович - керівник районного методичного об'єднання вчителів математики, вчитель математики середньої загальноосвітньої школи І-Ш ступенів № 1 смт. Мурованих Курилівців, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

Рецензент: Чемериський Роман Васильович - завідуючий методичним кабінетом відділу освіти Мурованокуриловецької райдержадміністрації.

Передмова

Шановні колеги! Ви отримали черговий ювілейний номер методичного збірника, присвяченого І та ІІ етапам Всеукраїнських учнівських олімпіад в 2007-2008 навчальному році.

В цьому номері бюлетеня опубліковано матеріали семінару-практикуму, проведеному в СЗШ І-ІІІ ступенів с. Наддністрянського.

В скарбничці досвіду ви познайомитеся з творчими портретами майстрів педагогічної ниви Петра Степановича Тарасюка та Євгенії Іванівни Козачук.

Надіємось, що педагогами району будуть враховані в подальшій роботі наведені підсумки ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики, які дають змогу не тільки виявити найтиповіші помилки учнів, а й суттєві недоліки в роботі вчителів математики.

Відповіді на ці та інші запитання Ви знайдете в бюлетені «Математика в школах Мурованокуриловеччини». Редакція допомагатиме вчителям спілкуватися, обмінюватися думками й досягненнями в навчанні математики, популяризувати досвід роботи колег.

Редакція просить допомагати вчителям спілкуватися, обмінюватися думками й досягненнями в навчанні математики, популяризувати досвід роботи колег.

Нехай супроводжує Вас натхнення і успіх у Вашій нелегкій праці, піклування Держави, повага колег, вдячність учнів та їх батьків, любов рідних і близьких Вам людей.

Хай Вам щастить!

З надією на подальшу співпрацю.

В.Г.Серветник,

керівник районного методичного об’єднання

вчителів математики

В. Серветник,

керівник райметодоб’єднання вчителів математики

Математика і духовність

Нещодавно в Наддністрянській СЗШ І-ІІІ ступенів відбувся науково-практичний семінар вчителів математики району, організатором якого був методичний кабінет відділу освіти райдержадміністрації. Обговорювалося одне з важливих і болючих питань сучасної освіти – виховання особистості, зокрема засобами математики.

На засіданні були проголошені змістовні доповіді з проблем формування духовної культури.

Цікавими і змістовними були уроки педагогів Наддністрянської СЗШ Петра Степановича Тарасюка і Євгенії Іванівни Козачук. Вони знайомили з досвідом своєї роботи. Директор школи Галина Василівна Паршенко звернула увагу на роботу педагогічного колективу в питанні єдності виховання та навчання на уроках та позакласній роботі.

Про можливості математики у вихованні духовності учнів цікаво розповіла Надія Василівна Нечипорук, вчителька математики СЗШ с. Вербовця. Досвідом виховання особистості на уроках математики поділилася педагог з СЗШ с. Галайківців Антоніна Василівна Солінська.

Цікаву екскурсію в зал бойової слави провели учні школи. Педагоги району переконалися в невичерпних можливостях сільської школи по використанню місцевого матеріалу на уроках математики.

Розповімо про колегу

Учитель з країни Математика

«Математику вже навіть задля того треба вивчати, що вона розум до ладу приводить». Ці мудрі слова Михайла Ломоносова ще ученицею стали для майбутньої вчительки математики Наддністрянської школи Євгенії Іванівни Козачук життєвим кредо. А ще у виборі професії їй допоміг щоденний учительський подвиг вчителя математики Василя Григоровича Серветника. Його уроки були для неї уроками мислення, уроками розуму.

Євгенія Іванівна небагатослівна, але кожне її слово зважене, продумане, точне. За плечима в неї 25 років праці на учительській ниві. І всі ці роки вона у вічному пошуку шляхів до формування творчої особистості учня. Для учнів школи Євгенія Іванівна мірило найкращих людських якостей. І це тому, що любов до дітей у неї свята.

У колективі цю тендітну жінку всі поважають, бо вона кожному допоможе, кожному дасть мудру пораду.

Багато уваги приділяє Євгенія Іванівна позакласній роботі з предмета. У неї один з найкращих кабінет математики в школі. Та й не тільки стільки праці приклала вона до оформлення кабінету математики. Майже в кожному кабінеті відчувається частка праці Євгенії Іванівни, бо школа для неї – це другий дім, в якому повинні панувати тепло, затишок, краса.

Готуючись до уроків, вона продумує кожну найменшу деталь, щоб дітям було цікаво, доступно, щоб діти відчули, що цей предмет потрібен їм на все життя.

Гордиться Євгенія Іванівна своїми учнями Анастасією Салюк, Тетяною Пономаренко, Маряною Хміль та багатьма іншими, яким вона зуміла передати любов до математики.

З повагою ставляться до вчительки всі наддністрянці. Бо вона – Людина з великої літери.

Марія Семенівна Пастушина

Козачук Євгенія Іванівна,

учитель І категорії

Тема: Множення і ділення звичайних дробів (6 клас)

Мета: узагальнити і систематизувати знання, вміння та навички учнів; ознайомити з історичним матеріалом; сприяти розвитку уваги, кмітливості, логічного мислення; виховувати почуття гордості за видатних людей нашого села та почуття відповідальності за колектив.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: картки з дидактичним матеріалом, спеціальні таблиці, плакати, картки для конкурсу, зірка, магніти.

ХІД УРОКУ

І. Історична довідка.

Дорогі діти! Зараз ми перебуваємо у казковій країні Знань. У цій країні є міста з дивними назвами: Українська мова, Німецька мова, Історія, Етика, Музика та інші великі та малі міста. Серед них і місто Математика. Тут ви буваєте часто. У цьому місті є широкі просторі вулиці з незвичними назвами, казкові будинки, храми, загадкові замки. У місті Математика є дуже довга вулиця – вулиця Натуральних чисел. Недавно ви потрапили на нову вулицю – вулицю Дробові числа. Ви подружилися з ними і тепер разом сміливо заходите у кожний будинок вулиці Дробові числа. Зараз ви завітаєте до будинку під вивіскою «Множення і ділення звичайних дробів».

Результати вимірювання довжин, площ, об'ємів, мас, часу та інших величин не завжди можна виразити натуральними числами, адже слід враховувати і частини міри. Так історично виникли дроби. Перший дріб, який люди почали використовувати, - половина. Потім виникли дроби 1/4, 1/8, 1/16 , …, 1/3,1/6 тощо, які називали одиничними або основними. У цих дробах чисельник — завжди одиниця. У Стародавньому Єгипті архітектура досягла високого рівня, і щоб будувати грандіозні піраміди і храми, щоб обчислювати довжини, площі та об'єми фігур, необхідно було знати не лише натуральні, але й дробові числа, вміти виконувати дії над ними.

Давні єгиптяни виражали дріб у вигляді суми основних дробів. Значно пізніше в Греції, потім в Індії та інших країнах почали використовувати дроби загального виду, у яких чисельник і знаменник - довільні натуральні числа, їх назвали звичайними. Без дробів не може існувати жодна сфера людської діяльності, тому важко переоцінити необхідність та важливість розуміння дробів і вміння виконувати дії над ними.

ІІ. «Усна Лічба»

Ось ми бачимо на дверях однієї з кімнат вивіску «Усна лічба».

Заглянемо в кімнату і виконаємо усно такі вправи:

; ; 1:; 4:;

7:7; ; ; 2.

ІІІ. «Відчуй себе командою»

Переходимо в іншу кімнату. Нас запрошують взяти участь у конкурсі «Відчуй себе командою». Кожному учню роздамо картки. Учні розв’язують приклади варіанту в робочих зошитах, а в перший рядок карток на відповідні місця записують результат. На прохання вчителя діти обмінюються картками і за таблицею готових відповідей перевіряють один одного, виставляючи біля відповідних результатів «+» або «-». Після цього проставляються бали: 2 бали за «+», 0 балів за «-».

Картка із сумарним балом повертається до її хазяїна. Учитель просить підняти руки тих учнів, які одержали не більше шести балів, потім - тих, хто одержав вісім балів.

Прізвище _____________

1

2

3

4

бал

«Відчуй себе командою»

«Відчуй свій ряд командою»

«Наддністрянське моє..»

«Зніми свою зірку»

Загальна кількість балів

Завдання

1

2

3

4

Варіант 1

52

0,8

Варіант 2

:

42

0,4

Відповіді

1

2

3

4

Варіант 1

1

10

Варіант 2

1

10

ІV.« Відчуй свій ряд командою»

По рядах «запускаються» два кольорові тетраедри, на гранях яких наклеєні написані на клейкому папері індивідуальні картки. Кожний учень знімає картку, розв'язує своє завдання, піднімає руку, до нього повертається тетраедр. Тоді учень підписану картку з розв'язком наклеює на його грань. Коли всі завдання розв'язано, фігури повертаються до вчителя, і він визначає команду-переможницю за швидкістю та якістю розв'язання.

І ряд: х : = 1; ІІ ряд: х : 8 =;

х : = 5; х : = 1;

х = 46; х = 18;

3 х = ; 7 х = .

Учитель проводить короткий аналіз результатів конкурсу ті біля дошки демонструє основні помилки в розв'язаннях (учні проставляють бали: 2 бали або 0 балів залежно від правильності результатів).

V.«Наддністрянське моє…»

Учні працюють біля дошки з картками.

1. Учні посадили біля школи 368 кущів, із них – кущі троянди. Скільки кущів троянд посадили учні?

Учитель. Дорогі діти! Щодня вас гостинно запрошує до Храму Науки шкільне подвір’я. На центральній будівлі розміщена меморіальна дошка – гордість всіх наддністрянців. Про що вона розповідає нам?

(У цій школі навчалась комісар 46 Гвардійського Таманського авіаційного полку нічних бомбардувальників гвардії підполковник Євдокія Яківна Рачкевич)

Учитель. Євдокія Яківна Рачкевич - перша жінка в СРСР, яка закінчила військово-політичну академію.

2. Запишіть звичайним дробом число 22,12.

Учитель. В цьому році в нашій школі,

Особливий ювілей.

Ми готуємось до нього

З хвилюванням відтепер.

Яке число дарує нам цей ювілей? Що це за ювілей?

22.12. – день народження Є.Я.Рачкевич

3. Запишіть десятковим дробом число .

Учитель. Наддністрянське моє,

Милий серцю куточок Поділля…

Яке число запрошує нас на свято села і яке відношення воно має до школи? (21).

- Так, бо саме 21 листопада в нашому селі було відкрито школу.

VI. « Зніми свою зірку»

Учні об’єднуються у дві команди. Кожна пара учнів розв’язує одні й ті самі приклади. Відповіді вони записують над сходинками на плакаті від старту до фінішу.

фініш

старт

Перша команда Друга команда

Перемагає та команда, яка першою виконає всі приклади і на фініші зніме свою зірку. У цей час учні класу виконують ці самі завдання в зошитах. Вони мають право виправити помилку свого представника, або замінити його в разі невдалого розв’язання.

Завдання конкурсу:

1) ( ∙ ) ∙ ;

  1. 0,9 : ;

  2. ∙ +∙ .

Учитель пропонує класу провести інтервю з володарем зірки.

VII. Підсумок уроку.

Виставлення оцінок (учні підраховують за таблицею кількість балів)

Учитель ще раз акцентує увагу на важливості вміння

VIII. Домашнє завдання.

Повторити §12 - §16.

Розв’язати типові задачі с.112.

Тарасюк Петро Степанович,

вчитель математики. Освіта - вища. Педагогічний стаж 47 років. Закінчив Кам’янець-Подільський педагогічний інститут. У школі працює з 1960 року. Спеціаліст І категорії.

VII клас Алгебра

Тема уроку: Множення многочлена на одночлен.

Мета уроку: Вивчити правило множення многочлена на одночлен. Формувати вміння учнів використовувати це правило на практиці. Розвивати обчислювальні навички, увагу, логічне мислення. Виховувати самостійність, наполегливість, культуру математичного мовлення, охайність, працьовитість.

Тип уроку: Урок формування знань, умінь, навичок.

Девіз уроку: «Знання збираються по краплині,

як вода в долині».

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть виконувати множення многочлена на одночлен; розвязувати відповідні рівняння, задачі.

Обладнання: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Г.П.Бевз, В.Г. Бевз. Алгебра К. «Зодіак-Еко», 2007), Картки-завдання для інтерактивних вправ.

Хід уроку

І.Математична зарядка.

Учень пропонує своїм товаришам усно розвязати вправи: на виконання дій над раціональними числами; множення одночленів, піднесення одночлена до степеня.

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

На дошці записано тему уроку. Учитель пропонує учням прочитати її.

- Що ви знаєте з цієї теми?

Учні відповідають, а один з них записує формулу розподільного закону множення для додавання( (а + b)c=ac + bc).Пояснення геометричного змісту формули (рис.38 підручника).

ІІІ. Оголошення мети та очікуваних результатів.

- Сьогодні на уроці ми навчимося виконувати множення многочлена на одночлен.

ІV. Надання необхідної інформації.

- Прочитайте в підручнику тему «Множення многочлена на одночлен»; запишіть тотожність (a + b)m = am + bm; вивчіть правило множення многочлена на одночлен. Сформулюйте це правило. Запропонувати учням символічний запис цього правила:

( + O ) ∙ ▲ =  ∙ ▲ + O ∙ ▲

V. Інтерактивна частина уроку.

1. Інструктаж (вчитель розповідає про послідовність дій, час виконання вправ).

2. Поділ на три пари. Третя пара розвязує завдання біля дошки під керівництвом учителя (№437).

3. Виконання завдань парами.

Завдання для роботи в парах

І пара

1. Виконайте множення многочлена на одночлен:

а) (3а + с) 2а б) (8х – у) 3ху в) (х2 – х) 2х г) (m3 + 3m) m2

2 + 2ас 24х2у – 3ху2 3 – 2х2 m5 + 3m3

2. Розвяжіть рівняння:

2(х – 3) + 5(х – 2) =12

(2х-6+5х-10=12; 7х-16=12; 7х=28; х = 4. Відповідь.4.)

ІІ пара

  1. Виконайте множення многочлена на одночлен:

а) (3х +у) 2х б) (6а – b) 5ab в)(а2 – а) 3а г) (m4 +5m) m3

2 +2ху 30a2b -5ab2 3 - 3а2 m7 + 5m4

  1. Подайте у вигляді многочленна вираз:

а) (-а + ас) с2 б) -2а(а2 -1)

-ас2 + ас3 -2а3+2а

Учні доповідають про виконані завдання, результати перевіряються всім класом.

VI. Хвилинка відпочинку.

а) Жарт. Чи знаєте ви пропорції? Звичайно, знаєте.

Маса однієї табуретки 3кг, а яка маса двох табуреток? «6кг».Правильно

Маса півня на одній нозі 4кг. А на двох ногах?

б) Двоє батьків і двоє синів поділили між собою порівну 300грн. причому кожен одержав по 100 грн. Як це могло статись?

в) Одне яйце можна зварити за 4хв. За скільки хвилин можна зварити 5 яєць?

VII. Підсумок уроку

1.Повторити правило множення многочлена на одночлен

2. Заповнити пропуски

а) * (3х – х2)= 9х3 - * б) 2х(* - х) = х - *

3х 3х3 0,5 2х2

Для продовження вивчення теми нашого уроку, я пропоную вам виконати таке домашнє завдання:

Вивчити правило множення многочлена на одночлен (пар.12, стор.98.).

Розвязати вправи №439, 444(а) - (середній рівень)

№446, 445(в) - (достатній рівень).

Повторити: Доведіть, що сума трьох послідовних натуральних чисел завжди ділиться на 3.

VIII. Оцінювання

Вчитель дякує учням, які гарно працювали на уроці. Оцінює роботу

окремих учнів.

СПИСОК ВЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ,

ЯКІ АТЕСТУЮТЬСЯ В 2007 – 2008 навчальному році

з/п

П. І. Б. вчителя

Школа

Кваліфіка-ційна категорія, звання

Претендує

Курси

1

Козачук Євгенія Іванівна

Наддністрянська СЗШ І-ІІІ ст

перша

вища

2

Кравець Людмила Михайлівна

Михайловецька СЗШ І-ІІІ ст.

перша

перша

3

Куліш Олена Володимирівна

Котюжанівська СЗШ І-ІІІ ст

спеціаліст

друга

4

Хом’як Євгенія Михайлівна

Перекоринецька СЗШ І-ІІ ст

перша

перша

5

Гвяздовська Людмила Михайлівна

Привітненська СЗШ І-ІІ ст

друга

перша

Витяг

з протоколу спільного засідання журі та оргкомітету II етапу Всеукраїнської олімпіади з математики у 2007-2008 навчальному році у Мурованокуриловецькому районі

Відповідно до "Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідних робіт та конкурси фахової майстерності", затвердженого наказом Міністерства освіти України 18.08.98 р. за №305, згідно з наказом Міністерства освіти і науки України "Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад та турнірів у 2007-2008 навчальному році" № 750 від 16.08.2007 р., наказу управління освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації № 414 від 05.11.2007 р. "Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2007-2008 навчальному році", наказу по відділу освіти Мурованокуриловецької райдержадміністрації № 250 від 05.11. 2007 р. на базі СЗШ І-ІП ст. №1 смт. Мурованих Курилівців 17 листопада 2007 року проведено II етап Всеукраїнської олімпіади з математики.

Цьому передувало проведення шкільних олімпіад з математики.

У першому етапі Всеукраїнської олімпіади з математики взяли участь 421 учень із 28 шкіл.

Другий етап олімпіади у було проведено за текстами підготовленими обласною комісією по підготовці олімпіадних завдань з математики. У цьому етапі взяло участь 96 учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які стали переможцями попереднього етапу олімпіади. Члени журі перевіряли тільки зашифровані роботи. Кожну задачу перевіряли два члени журі за розробленими критеріями в плюсах і мінусах. Потім результати перевірки старший член журі по кожному класу переводив у бали.

Учні продемонстрували ґрунтовні знання, уміння застосовувати їх в процесі розв'язування олімпіадних задач.

Високий рівень виконання завдань показали й учні з с. Степанок, СЗШ І-ІІІ ст. №1 та №2, с. Курашівців, с. Привітного, шкіл. Учні Мурованокуриловецької СЗШ І-ІІІ ступенів №1 вибороли 8 призових місць. 3 призові місця завоювали учні Мурованокуриловецької СЗШ І-ІІІ ступенів №2. Переможців ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з математики підготували вчителі: Серветник Василь Григорович (2 переможці), Григулець Ганна Петрівна (2 переможці), Мельник Любов Олександрівна (1 переможець), Книжник Ганна Іванівна (1 переможець).

Проте, слід попередити журі та оргкомітет I етапу шкіл із сіл Сніткова (учениці Возна Юлія, Козак Наталія і Шельвінська Наталія), Михайлівців (учень Гайдук Олександр), Обухова (учениці Звірик Маріанна, ), Галайківців (учень Шаповал Ярослав), Курашівців (учениця Григораш Іванна), Конищева (учень Линік Іван), Долинян (учениця Гончар Альона) та Мурованокуриловецької СЗШ І-ІІІ ступенів №2 (учениця Вознюк Юлія, що в ІІ етапі олімпіади мають право брати участь переможці І етапу згідно представленої заявки. Якщо ж заявка своєчасно не буде подана, то в наступному році їх не буде допущено до ІІ етапу.

Журі та оргкомітет II етапу Всеукраїнської олімпіади з математики повідомляє результати виконання завдань (бали, місця)

6 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Середюк Валерія

СЗШ №1

Серветник В.Г.

4

4

2

2

1

13

1

2

Макуха Анастасія

СЗШ №2

Дубицький О.Н.

4

0

1

3

0

8

2

3

Мосендз Вадим

СЗШ№1

Мельник Л.І.

4

0

1

1

1

7

3

4

Швайко Н.

Конищів

Дзирук Н. В.

4

0

0

1

1

6

4

5

Суліма Ольга

Привітне

Гвяздовська Л. М.

4

0

1

1

0

6

4

6

Колесник Ірина

Морозівка

Колесник Б. А.

4

0

1

0

1

6

4

7

Григораш Іванна

Курашівці

Перкатий С.І.

0

0

4

1

1

6

4

8

Опольська Ірина

СЗШ інтерн.

Ткач О.В.

4

0

0

0

1

5

5

9

Пальонко Леся

Обухів

Майданюк Л. М.

4

0

0

0

1

5

5

10

Чепелюк Мирослав

СЗШ №2

Пилипчук Л.М.

4

0

0

1

0

5

5

11

Соловйова Вікторія

Житники

Сторожук М.В.

4

0

0

0

1

5

5

12

Домінас Альона

СЗШ №1

Серветник В.Г.

0

0

1

1

0

2

6

13

Янкевич Тетяна

Дерешова

Біла С. І.

0

0

1

1

0

2

6

14

Тодавчич Владислав

Лучинець

Кващенко А. В.

0

0

1

1

0

2

6

15

Вудвуд Яна

СЗШ №1

Мельник Л. І.

0

0

0

1

1

2

6

16

Шаповал Ярослав

Галайківці

Дяк М.А.

0

0

1

1

0

2

6

17

Глуха Анастасія

Вербовець

Нечипорук Н. В.

0

0

1

1

0

2

6

18

Покляцький Вадим

В. Ольчедаїв

Мельник М. С.

0

0

0

0

1

1

7

19

Юрковський Максим

Бахтин

Притуляк О. М.

0

0

0

0

0

0

8

7 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Сидоренко Ольга

Степанки

Григулець Г.П.

3

3

4

0

0

10

1

2

Тарановська Ольга

СЗШ №2

Пилипчук Л.М.

3

0

4

1

1

9

2

3

Неруш Леонід

СЗШ №1

Серветник В.Г.

3

0

3

1

1

8

3

4

Денисюк Вікторія

Курашівці

Перкатий С.І.

3

3

0

1

0

7

4

5

Жучковська Яна

СЗШ-інт.

Гончар Г.І.

3

3

0

0

0

6

5

6

Михайловський Сергій

СЗШ №1

Мельник Л.І.

3

0

1

1

0

5

6

7

Братчук Олена

Привітне

Гвяздовська Л.М.

0

3

2

0

0

5

6

8

Головатюк Ірина

Дерешова

Біла С.І.

1

3

0

1

0

5

6

9

Таліманчук Віталій

Жван

Гвоздецька В.К.

0

0

0

1

3

4

7

10

Луп’як Юрій

Рівне

Бернацька Л.С.

0

3

0

0

1

4

7

11

Мосєжна Тетяна

Дружба

Кушнір М.О.

0

3

0

1

0

4

7

12

Власова Мирослава

СЗШ №2

Зінич В.Д.

0

3

3

1

0

4

7

13

Кушнір Світлана

СЗШ №2

Зінич В.Д.

0

0

0

1

3

4

7

14

Дудак Олег

Житники

Сторожук М.В.

0

3

0

0

0

3

8

15

Липовий Антон

Галайківці

Солінська А.В.

0

3

0

0

0

3

8

16

Серветнік О.

Конищів

Дудник Л.С.

3

0

0

0

0

3

8

17

Ковальчук Оксана

Перекоринці

Хом’як Є.М.

0

0

1

1

0

2

9

18

Кагляк Оксана

В.Ольчедаїв

Мазуренко Т.В.

0

0

0

1

1

2

9

19

Отт Вікторія

В.Ольчедаїв

Мазуренко Т.В.

0

0

0

1

1

2

9

20

Попович Богдана

Котюжани

Куліш О.В.

0

0

2

0

0

2

9

21

Вознюк Юлія

Снітків

Пивоварська С.М.

0

0

1

0

0

1

10

22

Білик Анатолій

Бахтин

Притуляк О.М.

0

0

1

0

0

1

10

23

Мазуренко Іван

Долиняни

Шепеть Л.П.

0

0

1

0

0

1

10

24

Фещик Сергій

Обухів

Сауляк М.А.

0

0

0

0

1

1

10

8 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Пастух Світлана

СЗШ №1

Серветник В.Г.

3

4

1

0

1

9

1

2

Купрата Ольга

СЗШ №1

Серветник В.Г.

4

0

3

0

1

8

2

3

Григораш Олесь

СЗШ №1

Серветник В.Г.

2

1

0

0

1

4

3

4

Тодавчич Ярослав

Лучинець

Кващенко А.В.

1

0

0

0

0

1

4

5

Гладка Дарина

Обухів

Сауляк М.А.

0

0

0

0

0

0

5

6

Бурковська Віка

Перекоринці

Хом’як Є.М

0

0

0

0

0

0

5

7

Островська Анастасія

В.Ольчедаїв

Мазуренко Т.В.

0

0

0

0

0

0

5

8

Горбенко Катерина

Котюжани

Куліш О.В.

0

0

0

0

0

0

5

9 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Глушак Тетяна

Степанки

Григулець Г.П.

4

0

0

1

4

9

1

2

Співак Ірина

Наддністрян.

Тарасюк П.С.

4

1

0

0

1

6

2

3

Дерик Наталя

Дружба

Кушнір М.О.

4

0

0

0

1

5

3

4

Вавшко Віталій

Лучинець

Кващенко А.В.

0

0

0

0

4

4

4

5

Луцак Марина

Вербовець

Нечипорук Н.В.

0

0

0

0

4

4

4

6

Оцевич Ірина

В.Ольчедаїв

Мазуренко Т.В.

3

0

0

0

0

3

5

7

Корсун Анатолій

СЗШ-інт.

Тарановська Г.М.

0

0

0

1

1

2

6

8

Іванцова Марина

СЗШ №2

Пилипчук Л.М

0

1

1

0

0

2

6

9

Швець Андрій

Житники

Сторожук М.В.

0

1

0

0

1

2

6

10

Савчук Іван

Курашівці

Савчук М.І.

0

1

0

1

0

2

6

11

Бернада Віталій

СЗШ №1

Серветник В.Г.

0

0

0

1

1

2

6

12

Превор Катерина

СЗШ №1

Серветник В.Г.

0

0

0

0

1

1

7

13

Шельвінська Наталя

Снітків

Пивоварська С.М.

0

0

0

0

1

1

7

14

Гончар Альона

Долиняни

Шепеть Л.П.

0

0

0

1

0

1

7

15

Швець Діана

Котюжани

Куліш О.В.

0

0

0

1

0

1

7

16

Завада Сергій

Обухів

Сауляк М.А.

0

0

0

0

0

0

8

17

Янкевич Анастасія

Дерешова

Біла С.І.

0

0

0

0

0

0

8

18

Князєва Анастасія

Жван

Гвоздецька В.К.

0

0

0

0

0

0

8

19

Чекановська Інна

Михайлівці

Кравець Л.М.

0

0

0

0

0

0

8

20

Павлюк Віталій

Бахтин

Матієк Р.М.

0

0

0

0

0

0

8

10 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Шевчук Ярослав

СЗШ №1

Мельник Л.О.

4

4

4

0

1

17

1

2

Кухар Ярослава

В.Ольчедаїв

Мельник М.С.

4

0

4

0

1

9

2

3

Тодавчич Сергій

Лучинець

Заболотний М.Г.

3

3

0

0

0

6

3

4

Давідова Анастасія

Рівне

Бернацька Л.С.

3

0

1

0

0

4

4

5

Салюк Анастасія

Наддністрян.

Козачук Є.І.

0

0

1

1

0

2

5

6

Кучмак Олексій

Котюжани

Куліш О.В.

0

0

1

0

0

1

6

7

Рогатин Руслан

Вербовець

Цимбалішина Н.І.

0

0

1

0

0

1

6

8

Коваленко Василь

Обухів

Майданюк Л.М.

0

0

1

0

0

1

6

9

Рогач Олександр

Обухів

Майданюк Л.М.

0

0

1

0

0

1

6

10

Линік Іван

Конищів

Мельник Л.С.

0

0

1

0

0

1

6

11

Гайдук Олександр

Михайлівці

Кравець Л.М.

0

0

0

0

0

0

7

12

Пастух Олександра

СЗШ №1

Мельник Л.І.

0

0

0

0

0

0

7

13

Іванова Наталія

СЗШ №2

Дубицький О.Н.

0

0

0

0

0

0

7

11 клас

п/п

Прізвище, ім’я по батькові учня

Школа

Прізвище вчителя

Завдання

Сума балів

Місце

1

2

3

4

5

1

Сторожук Олександр

СЗШ №1

Книжник Г.І.

4

2

1

1

1

9

1

2

Дідушок Олександр

СЗШ №2

Дубицький О.Н.

4

1

0

0

1

6

2

3

Ткачук Сергій

Шк.-інтернат

Тарановська Г.М.

4

0

0

0

1

5

3

4

Покляцька Інна

В. Ольчедаїв

Мельник М.С.

1

1

0

0

0

2

4

5

Звірик Маріанна

Обухів

Сауляк М.А.

0

0

0

1

1

2

4

6

Козак Наталія

Снітків

Ревуцька Л.М.

1

0

0

0

0

1

5

7

Ремська Людмила

Вербовець

Нечипорук Н.В.

1

0

0

0

0

1

5

8

Здоровець Алла

Вербовець

Нечипорук Н.В.

0

0

0

0

1

1

5

9

Чепіжак Ігор

Рівне

Бернацька Л.С.

0

0

0

0

1

1

5

10

Перепелиця Тетяна

Михайлівці

Кравець Л.М.

1

0

0

0

0

1

5

11

Мороз Костянтин

Лучинець

Кващенко А.В.

0

0

0

0

0

0

6

ТАБЛИЦЯ

результатів учасників

районної олімпіади з МАТЕМАТИКИ в 2007-2008 навчальному poцi

6 клас

7 клас

8 клас

9 клас

10 клас

11 клас

Сума

Приз.місця

Загал..

кількі-.

бал.

К-сть

Заліков.

Школа

к-ть учн

сума бал.

к-ть учн

сума бал.

к-ть учн

сума бал.

к-ть учн

сума бал.

к-ть учн.

сума бал.

к-ть учн

сума бал.

балів

1

2

3

сть балів

учас-ників

Рейтинг

Місце

бал

с. Вербовця

1

2

-

-

-

-

1

4

1

1

2

2

7

7

5 (5)

1,40

18

с. Вищеольчедаєва

-

-

2

4

1

0

1

3

1

9

1

4

20

1

23

6 (7)

3,29

8

с. Жвану

-

-

1

7

-

-

1

0

-

-

-

-

7

7

2 (4)

1,75

14

с. Конищева

1

6

1

3

-

-

-

-

1

1

-

-

10

10

3 (7)

1,43

17

с. Котюжан

-

-

1

2

1

0

1

1

1

1

-

-

4

4

4 (6)

0,67

21-22

с. Лучинця

1

2

-

-

1

1

1

4

1

6

1

0

13

1

14

5 (6)

2,33

10-11

с. Михайлівців

-

-

-

-

-

-

1

0

1

0

1

1

1

1

3 (5)

0,20

25

№1 смт. Мурованих Курилівців

4

24

2

13

3

21

2

3

2

17

1

9

87

4

1

3

113

14

8,07

2

№2 смт. Мурованих Курилівців

2

13

3

17

-

-

1

2

1

0

1

6

38

3

47

8(10)

4,70

4

Школа-інтернат смт. Мур. Кур

1

5

1

6

-

-

1

2

-

-

1

5

18

1

19

4 (8)

2,38

9

с. Наддністрянського

-

-

-

-

-

-

1

6

1

2

-

-

8

1

11

2 (5)

2,20

12

с. Немерче

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

0

28

с. Обухова

1

5

1

1

1

0

1

0

2

2

1

4

12

12

7 (7)

1,71

15

с. Рівного

-

-

1

4

-

-

-

-

1

4

1

1

9

9

3 (6)

1,50

16

с. Сніткова

-

-

1

1

-

-

1

1

-

-

1

1

3

3

3 (6)

0,50

23

с. Бахтина

1

0

1

1

-

-

1

0

-

-

-

-

1

1

3 (4)

0,25

24

с. Галайківців

1

2

1

3

-

-

-

-

-

-

-

-

5

5

2 (4)

1,25

19

с. Дерешови

1

2

1

5

-

-

1

0

-

-

-

-

7

7

3 (3)

2,33

10-11

с. Долинян

-

-

1

1

-

-

1

1

-

-

-

-

2

2

2 (3)

0,67

21-22

с. Дружби

-

-

1

4

-

-

1

5

-

-

-

-

9

1

10

2 (3)

3,33

6-7

с. Житники

1

5

1

3

-

-

1

2

-

-

-

-

10

10

3 (3)

3,33

6-7

с. Курашівців

1

6

1

7

-

-

1

2

-

-

-

-

15

15

3 (3)

5,00

3

с. Лучинчика

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

0

28

с. Морозівки

1

6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

6

1 (3)

2,00

13

с. Перекоринців

-

-

1

2

1

0

-

-

-

-

-

-

2

2

2 (2)

1,00

20

с. Попелюх

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

0

28

с. Привітного

1

6

1

5

-

-

-

-

-

-

-

-

11

11

2 (3)

3,67

5

с. Степанок

-

-

1

10

-

-

1

9

-

-

-

-

19

2

29

2 (3)

9,67

1

1

Загальна к-сть учнів

19

24

8

20

13

11

РЕЗУЛЬТАТИ

участі шкіл в районних олімпіадах з математики 2000-20007 рр. (зайняті місця)

№ п/п

Школа

2000-2001

2001-2002

2002-2003

2003-2004

2004-2005

2005-2006

2006-2007

2007-2008

Сума місць

Місце

1

с. Вербовця

7

20

6

9

20

7

12

18

99

10

2

с. Вищеольчедаєва

13

2

4

2

4

1

3

8

37

2

3

с. Жвану

18

23

22

24

5

8

24

14

138

18

4

с. Конищева

24

12

22

16

19

14

15

17

139

19

5

с. Котюжан

19

17

11

12

11

16

29

21

136

17

6

с. Лучинця

10

11

19

19

9

12

7

10

97

9

7

с. Михайлівців

8

26

25

16

14

25

14

25

153

23

8

№1 смт. Мурованих Курилівців

1

1

1

1

1

2

1

2

10

1

9

№2 смт. Мурованих Курилівців

3

3

10

6

3

5

6

4

40

3

10

Школа-інтернат смт. Мур. Курилівців

5

17

9

4

26

10

8

9

87

8

11

с. Наддністрянського

6

23

13

10

14

20

10

12

108

12

12

с. Немерче

24

26

3

13

25

20

13

28

152

22

13

с. Обухова

17

6

5

3

2

4

4

15

56

4

14

с. Рівного

10

8

18

8

8

5

9

16

82

7

15

с. Сніткова

15

15

13

16

21

18

21

23

142

20

16

с. Бахтина

20

5

2

21

12

18

11

24

113

13

17

с. Галайківців

2

16

16

14

26

25

16

19

134

16

18

с. Дерешови

4

7

7

4

10

5

21

10

69

5

19

с. Долинян

22

4

21

25

26

13

25

21

157

24-25

20

с. Дружби

24

26

25

21

6

15

25

6

148

21

21

с. Житники

14

9

20

20

16

17

16

6

120

15

22

с. Курашівців

15

12

11

14

7

9

2

3

73

6

23

с. Лучинчика

24

9

25

7

26

25

16

28

160

26

24

с. Морозівки

12

20

25

21

26

24

16

13

157

24-25

25

с. Перекоринців

23

26

8

25

23

23

21

20

169

27

26

с. Попелюх

24

26

25

25

13

25

29

28

195

28

27

с. Привітного

24

19

17

11

24

11

5

5

116

14

28

с. Степанок

9

14

15

25

17

3

16

1

100

11

Кількість призерів

в районних олімпіадах з математики

п/п

Школа

2000-2001

2001-2002

2002-2003

2003-2004

2004-2005

2005-2006

2006-2007

2007-2008

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

І

ІІ

ІІІ

1

с. Вербовця

1

1

1

2

1

2

с. Вищеольчедаєва

2

1

1

2

1

1

3

1

3

с. Жвану

4

с. Конищева

1

5

с. Котюжан

1

6

с. Лучинця

1

1

1

1

7

с. Михайлівців

8

№1 смт. Мурованих Курилівців

2

6

1

2

2

5

1

1

5

4

6

1

4

3

2

4

1

3

1

5

4

1

3

9

№2 смт. Мурованих Курилівців

2

1

1

2

4

2

1

1

3

10

Школа-інтернат смт. Мур. Курилівців

1

1

3

1

1

1

11

с. Наддністрянського

1

1

12

с. Немерче

1

13

с. Обухова

1

1

1

1

1

2

1

1

14

с. Рівного

1

1

1

15

с. Сніткова

1

16

с. Бахтина

1

17

с. Галайківців

1

18

с. Дерешови

1

1

1

1

19

с. Долинян

1

20

с. Дружби

1

21

с. Житники

22

с. Курашівців

1

23

с. Лучинчика

24

с. Морозівки

25

с. Перекоринців

1

26

с. Попелюх

27

с. Привітного

1

28

с. Степанок

1

1

1

2

Цимбалішина Н.І.,

методист відділу освіти райдержадміністрації

Задачі районної олімпіади

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ВІННИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Другий етап Всеукраїнської олімпіади юних математиків 2007-2008 н. р.

На виконання роботи виділяється 4 години. Використання записників і калькулятора не дозволяється.

6 клас

1. У прикладі на додавання під зірочками сховані всі десять цифр по одному разу кожна. Знайдіть хоча б один такий приклад.

2. Добавте до фігури, що зображена на малюнку зліва, дві клітинки (по лініях сітки) так, щоб після цього її можна було розрізати по лініях сітки на дві рівні частини. (Частини називають рівними, якщо накладанням і не перевертаючи їх можна сумістити одна з одною).

3. П'ятеро друзів скинулися на покупку. Чи могло статися так, щоб будь-які два друга в сумі внесли менше третини вартості покупки? Відповідь обґрунтуйте.

4. По кругу було записано 8 чисел. Потім між кожними сусідніми числами записали їх суму, а старі числа стерли. Чи могло статися так, щоб тепер по кругу були записані числа: 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18? Відповідь обґрунтуйте.

5. На острові живуть 100 жителів, причому деякі з них завжди брешуть, а інші завжди говорять правду. У кожного жителя острова є улюблена пора року. Кожному остров'янину було задано чотири запитання:

1) Чи любите ви зиму?

2) Чи любите ви весну?

3) Чи любите ви літо?

4) Чи любите ви осінь?

„Так" - на перше запитання відповіли 25 жителів, на друге - також 25 жителів, на третє — 45, а на четверте - 55. Скільки брехунів на острові?

7 клас

1. Знайдіть усі розв'язки числового ребуса і доведіть, що інших немає: АРА = РАТ.

(Однаковими літерами позначено однакові цифри, а різними - різні).

2. Розріжте фігуру, що зображена на малюнку, на дві рівні частини двома різними способами. Різати можна лише по лініях сітки. (Частини називають рівними, якщо накладанням і не перевертаючи їх можна сумістити одна з одною).

3. Дядя Федір подарував коту Матроскіну третю корову. Тепер Матроскін щоденно отримує:

- від першої корови - 2 літри молока;

- від другої корови - половину того, що дає третя корова і ще стільки ж молока, скільки від першої;

- від третьої корови - половину того, що він отримує від усіх трьох корів.

Скільки літрів молока отримує Матроскін від кожної корови? Відповідь обгрунтуйте.

4. Суму двох натуральних чисел помножили на їх добуток. Чи можна в результаті отримати число 20062007? (Якщо можна, то запишіть ці числа; якщо не можна, то обґрунтуйте, чому.)

5. В лісопарку розміром 800 x 800 метрів ростуть 15 реліктових кедрів. Доведіть, що незалежно від їхнього розташування на цій території можна вирубати ділянку розміром 200 х 200 метрів, не пошкодивши жодного із цих кедрів.

8 клас

1. Квадратний, корінь із числа 49 можна знайти за такою „формулою": . Чи існують інші двоцифрові числа, квадратні корені із яких знаходяться аналогічно і є цілими числами? Вкажіть усі такі двоцифрові числа. Відповідь обгрунтуйте.

2. Розв'язати рівняння: |х - 2007| + |2007 - х| = 2006.

3. На березі озера три населених пункти - А, В і С. Туристи обходять озеро вздовж берега. Вони вийшли із пункту А двома групами; перша пішла в сторону В, а друга - в сторону С. Дійшовши до цих пунктів туристи розділилися: в кожній групі декілька чоловік повернулися назад і прийшли до пункту А з того боку, звідки вийшли. Всі інші продовжили похід і в кінці кінців повернулися в А з другого боку, обійшовши озеро. Відомо, що в першій групі 100 чоловік, а в С побувало на 10 чоловік більше, ніж в В. Скільки чоловік пройшли під час походу із С в А ? Відповідь обгрунтувати.

4. Оля задумала натуральне число. Остача від ділення задуманого числа на 26 дорівнює неповній частці. Крім того, остача від ділення задуманого числа на 29 також дорівнює неповній частці. Яке число задумала Оля? Знайти усі можливі такі числа і доведіть, що інших немає.

5. Два рівносторонніх трикутники з периметрами 12 і 15см, розташовані так, що їх сторони відповідно паралельні (див. мал.). Знайти периметр виділеного шестикутника.

9 клас

1. Розв'язати рівняння

2. Якщо перший автомобіль зробить 4 рейси, а другий - 3 рейси, то 21 тону вантажу вони разом перевезти не зможуть. Якщо ж перший зробить 7 рейсів, а другий - 4 рейси, то вони разом зможуть перевезти більше 33 тон вантажу. Який із автомобілів має більшу вантажність?

3. На малюнку зображені графіки трьох квадратних тричленів. Чи можна підібрати числа а, b, і с так, щоб це були графіки трьох таких квадратних тричленів: y = ax2 + bx + c, у = bх2+сх + а і у = сх2 + ах + b?

4. На гіпотенузі ВС прямокутного трикутника ABC так відмічені точки D і Е, що ADBC і AD = DE. На стороні АС так відмічена точка F, що EF ВС. Знайти величину кута ABF.

5. На клітинках шахової дошки лежать фішки, на кожній клітинці не більше однієї. Відомо, що в кожному рядку, в кожному стовпчику і в кожній діагоналі (навіть і в тій, що складається із однієї клітинки) лежить парна кількість фішок (можливо й жодної). Яке максимальне число фішок може лежати на шаховій дошці?

10 клас

1. Чи існує натуральне число, яке кратне 2007, і сума цифр якого дорівнює 2007?

2. Чи може вершина параболи у = 4х2 -4(а + 1)х + а лежати у другій координатній четверті при якомусь значенні а?

3. В опуклому п'ятикутнику провели усі діагоналі. Кожна вершина і кожна точка перетину пофарбовані у блакитний колір. Андрійко хоче перефарбувати усі ці точки в жовтий колір. За одну дію йому дозволяється змінити колір усіх пофарбованих точок, що належать або одній стороні або одній із діагоналей, а протилежний (блакитні на жовтий, жовті на блакитний). Чи зможе Андрійко досягти бажаного результату, виконавши деяку кількість дозволених йому дій?

4. Гострокутний трикутник ABC вписаний в коло , АС= b. Пряма l проходить через точку В і є дотичною до кола . З точок А і С провели перпендикуляри АР і CQ до прямої l. Знайти площу трикутника ABC, якщо АР = р і CQ = q.

5. Нехай b1, b2 , b3 , b4 , b5 , b6 зростаюча додатна геометрична прогресія. Відомо, що b4.+ b3 - b2 b1 = 5. Доведіть, що b6 + b5 20.

11 клас

1. Розв'язати рівняння

2. Знайдіть найбільше натуральне число п таке, що число 2007! ділиться на 2007п. (Нагадаємо, що 2007! = 1 • 2 • 3 •...• 2005 • 2006 • 2007.)

3. Нехай α і β - такі гострі кути, що sin2 α + sin2 β < 1. Доведіть, що sin2 α + sin2 β < <sin2 (α + β).

4. Із точки, яка не лежить в площині, проведені до цієї площини перпендикуляр і три похилі, проекції яких на задану площину дорівнюють а, b і с. Знайдіть довжину проведеного перпендикуляра, якщо похилі утворюють з площиною кути, сума яких дорівнює 90 .

5. Дано 2007 однакових правильних п'ятикутників, при вершинах кожного із яких записані числа від 1 до 5, як показано на малюнку. П'ятикутники можна повертати і перевертати. Складіть усі 2007 п'ятикутників в стопку (вершина до вершини) так, щоб суми усіх чисел біля кожної вершини стопки були однаковими. А чи зможете ви зробити це, якщо п'ятикутників буде 2008?

Відповіді та вказівки до оцінювання

6 клас

6.1. Один із можливих прикладів:

Оцінювання: , якщо наведено правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

6.2. Див. малюнок (сірим кольором зафарбовані додані клітинки).

Оцінювання:

, якщо наведено один або декілька правильних результатів

, якщо наведено декілька результатів, серед яких є правильні і неправильні

, якщо всі наведені результати є неправильними

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

6.3. Ні, такого бути не може. Припустимо, що перший і другий внесли в сумі менше однієї третини вартості всієї покупки, а також третій і четвертий внесли в сумі менше однієї третини вартості всієї покупки. Тоді ці четверо друзів в сумі внесли менше двох третин вартості всієї покупки. Отже, на долю п’ятого припадає більше третини вартості всієї покупки, а в сумі із кимсь одним із перших чотирьох буде ще більше. А це суперечить умові задачі.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну і не наведено жодного обґрунтування

, якщо відповідь – неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

6.4. Ні, такі числа отриматися не могли.

Перший спосіб. Припустимо, що на початку були записані числа , , , ..., (див. малюнок зліва). Підрахуємо їх суму двома способами:

і

.

Отримали протиріччя. Отже, вказані в умові задачі числа одержатися не могли.

Другий спосіб. Нехай – число, яке стояло між та . Тоді, рухаючись за годинниковою стрілкою, можна послідовно виразити через всі інші числа (див. малюнок справа). Діючи так, одержимо, що число, яке стояло між і , дорівнює . З іншого боку, це число в сумі з числом повинно давати , що неможливо, бо насправді одержуємо . Отже, вказані в умові задачі числа одержатися не могли.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну і не наведено жодного обґрунтування

, якщо відповідь – неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

6.5. Відповідь. чоловік.

Якби всі жителі острову говорили правду, то було б дано стверджувальних відповідей. Кожний брехун дає три стверджувальних відповіді замість однієї, тобто він збільшує загальне число стверджувальних відповідей на дві. Оскільки всього було дано стверджувальних відповідей, то із них є „зайвими”. Тому кількість брехунів дорівнює .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній..

7 клас

7.1. Оскільки , то саме найменше двоцифрове число при піднесенні до степеня з показником, більшим за , не буде трицифровим числом. А це означає, що може бути нулем, одиницею або двійкою. Однак, будь-яке двоцифрове число в нульовому степені – одиниця, а в першому степені – , тобто не є трицифровим числом . Тому, може бути лише двійкою.

Далі, так як , а , то може бути тільки четвіркою, п’ятіркою, шісткою, сімкою або вісімкою. Здійснивши перебір п’яти двоцифрових чисел, одержуємо, що існує єдиний розв’язок .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну і не наведено жодного обґрунтування

, якщо відповідь – неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

7.2. Відповідь. Див. малюнок.

Можуть бути й інші способи розрізання.

Оцінювання:

, якщо наведено одну або декілька правильних відповідей

, якщо один із способів розрізання правильний, а другий – ні

, якщо жодний із наведених способів розрізання – неправильний

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

7.3. Відповідь. Від першої корови – літри, від другої – літрів, від третьої – літрів.

Третя корова дає половину всього молока. Тому, друга корова дає четвертину всього молока і ще літри, а перша разом із другою дають половину всього молока. Таким чином, літри складають четвертину всього молока. Отже, друга корова дає літрів молока, а третя – літрів.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

7.4. Відповідь. Ні, не можна.

Якщо серед цих чисел є парне, то їх добуток буде парним, а отже і добуток, який розглядається, також буде парним, що не можливо, бо число – непарне. Якщо ці обидва числа – непарні, то їх сума буде – парною, а отже і добуток, який розглядається, також буде парним. Знову отримали протиріччя.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну, а обґрунтування відсутнє

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

7.5. Розіб’ємо лісопарк на квадратів розміром метрів (див. малюнок).

За принципом Діріхле знайдеться хоча б один квадрат, всередині якого немає жодного реліктового кедра, що і потрібно було довести.

Оцінювання:

, якщо запропоноване доведення з повним обґрунтуванням

, якщо запропоноване доведення містить незначні прогалини в міркуваннях

, якщо розглянуто окремі випадки розташування кедрів

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

8 клас

8.1. Відповідь. Так, існують.

Розглянемо усі двоцифрові числа, що є квадратами цілих чисел. Квадратні корені із чисел , і не можуть бути знайденими вказаним чином, бо квадратні корені із їх останніх цифр не будуть цілими. Числа , і є розв’язками.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну, а обґрунтування відсутнє.

, якщо відповідь неправильна або неповна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

8.2. Відповідь. ; .

Враховуючи рівність модулів протилежних чисел, одержимо, що . Звідки , тобто або .

Можливі й інші способи розв’язання.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків розв’язання

, якщо відповідь вказано правильну, а обґрунтування відсутнє

, якщо розглянуто лише один випадок і знайдено лише один корінь рівняння

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

8.3. Відповідь. туристів.

Нехай у другій групі було туристів. Припустимо також, що назад повернулися: із пункту – туристів, а із пункту – туристів, , . Тоді в побувало туристів, а в побувало туристів. За умовою задачі

.

Звідки знаходимо, що . Під час походу із в пройшли туристів, тобто туристів.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну, а обґрунтування відсутнє.

, якщо відповідь неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

8.4. Відповідь. або .

Нехай Оля задумала натуральне число . Нехай при діленні числа на неповна частка дорівнює ( – натуральне), а при діленні на неповна частка дорівнює ( – натуральне). Оскільки в обох випадках неповна частка співпадає з остачею, то , і , . Звідки випливає, що , тобто . Оскільки і – взаємно прості, то , а , де – натуральне. Враховуючи обмеження на і , знаходимо, що або , тобто або .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування лише окремих кроків міркування

, якщо відповідь вказано правильну, а обґрунтування відсутнє.

, якщо відповідь неправильна або неповна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

8.5. Відповідь. .

Трикутники, що утворилися зовні шестикутника, є рівносторонніми, бо у кожного з них будь-який їх кут дорівнює (це випливає із того, що задані трикутники мають лише такі кути і з рівності відповідних кутів при паралельних прямих). Тоді, довжина ламаної, що складається із трьох сусідніх сторін шестикутника дорівнює стороні одного із даних трикутників, а довжина ламаної, що залишилася, – довжині сторони другого. Таким чином, периметр шестикутника дорівнює .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо запропоноване правильне розв’язання, але не доведено, що утворені трикутники рівносторонні

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

9 клас

9.1. Відповідь. .

На області визначення рівняння можна звести до такого вигляду:

.

Помножимо обидві частини на . Після спрощення одержимо: . Звідки або . Коренем рівняння є лише .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо відповідь вказано правильну, відсутні необхідні пояснення переходів від одного рівняння до іншого

, якщо вказано лише правильну відповідь.

, якщо включено до множини коренів

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

9.2. Відповідь. Перший автомобіль.

Нехай та – вантажність першого і другого автомобілів відповідно. Тоді за умовою задачі можна утворити таку систему:

Помножимо першу нерівність на , а другу на :

Додавши ці дві нерівності, одержимо: .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо при розв’язанні розглядалися нестрогі нерівності

, якщо правильно складена система нерівностей

, якщо наведено приклад, що задовольняє умові, і вказано правильну відповідь

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

9.3. Відповідь. Ні, не можна.

Всі три параболи повинні проходити через одну точку з координатами .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо запропоновано правильне розв’язання, але відсутнє деяке обґрунтування

, якщо знайдено лише знаки старших коефіцієнтів

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

9.4. Відповідь. .

Оскільки трикутники , і – подібні, то . Тому точка лежатиме між і . Оскільки , то навколо чотирикутника можна описати коло. Так як трикутник – прямокутний і рівнобедрений, то . Далі, як вписані, що спираються на одну дугу , тобто . Оскільки трикутник – прямокутний, то шуканий .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо запропоновано правильне розв’язання, але відсутнє деяке обґрунтування

, якщо відповідь вказано правильну, але відсутнє доведення основних етапів обґрунтування

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

9.5. Відповідь. .

Серед діагоналей дошки є такі, що містять непарну кількість клітинок. Таких діагоналей шістнадцять: вісім білих і стільки ж чорних (див. малюнок).

На кожній такій діагоналі є хоча б одна порожня клітинка і при цьому жодні дві діагоналі не мають спільних клітинок. Таким чином порожніх клітинок не менше шістнадцяти, а клітинок з фішками не більше сорока восьми. Приклад для фішок наведено нижче на малюнку.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо правильно зроблена оцінка кількості фішок, але не наведено приклад їх розташування

, якщо наведено тільки приклад розташування фішок

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

10 клас

10.1. Відповідь. Так, існує.

Оскільки , то число (число повторюється рази) ділиться на і має суму цифр рівну . Існують й інші приклади.

Оцінювання:

, якщо наведено приклад

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

10.2. Відповідь. Ні, не може.

Координати вершини заданої параболи:

, .

Оскільки при будь-яких , то вершина заданої параболи не може знаходитися в другій координатній четверті.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо правильну відповідь одержано на основі частинних випадків

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній..

10.3. Відповідь. Ні, не зможе.

Припустимо, що таке можливо. Розглянемо внутрішній п’ятикутник, утворений точками перетину діагоналей даного п’ятикутника (див. малюнок). Будь-яка із дозволених дій або не змінює колір вершин цього п’ятикутника, або змінює колір лише у двох його вершин. Це означає, що кількість блакитних вершин цього п’ятикутника завжди буде непарною, тобто, перефарбувати усі вершини в жовтий колір Андрійко не зможе.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо правильну відповідь одержано на основі частинних випадків

, якщо вказано лише правильну відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

10.4. Відповідь. .

Проведемо висоту . За теоремою про вписані кути та теоремою про кут між дотичною і хордою, маємо:

і

.

Тому, , а . З подібності цих трикутників випливає, що

і .

Перемножуючи ці рівності, одержуємо: . Звідки .

Таким чином,

.

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо запропоновано правильне розв’язання, але відсутнє деяке обґрунтування

, якщо відповідь вказано правильну, але відсутнє доведення подібності трикутників

, якщо відповіді немає, але наведені факти правильного напрямку розв’язання

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

10.5. Нехай – перший член заданої геометричної прогресії, а – її знаменник. Тоді наша прогресія має вигляд: , , , , , . Оскільки вона зростаюча, то . За умовою задачі

.

Звідки знаходимо, що

.

Тоді

бо і .

Оцінювання:

, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо обґрунтування має прогалини

, якщо знайдено значення

, якщо є спроба знайти знаменник нашої прогресії

, якщо формули, по яких робляться розрахунки, неправильні

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

11 клас

11.1. Відповідь. .

Будемо перетворювати ліву частину рівняння:

,

,

,

Звідки знаходимо, що лише .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо у правильну відповідь включається

, якщо відповідь неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

11.2. Відповідь. .

Розкладемо число на прості множники: . В розкладі числа на прості множники показник степеня у числа буде більшим, ніж показник степеня у числа , бо множник входить в розклад кожного третього натурального числа від до . Множник входить тільки у розклад чисел виду , де . Таким чином, в розкладі числа на прості множники число буде з показником , тобто ділиться на , і не ділиться на .

Оцінювання:

, якщо відповідь вказано правильну, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо вказано тільки правильну відповідь

, якщо відповідь неправильна

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

11.3. Оскільки і – гострі кути, то значення усіх тригонометричних функцій цих кутів додатні. Із умови випливає, що , тобто . Аналогічно доводиться, що . Тому, , тобто .

Далі робимо еквівалентні перетворення нерівності, яку потрібно довести:

,

,

,

,

,

.

Остання нерівність є істинною, бо , і . Тому, буде істинною і нерівність, яку потрібно було довести.

Оцінювання:

, якщо запропоновано правильне доведення, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо нерівність, яку потрібно довести, зведено до більш простішої

, якщо наведено міркування щодо знаків тригонометричних виразів

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

11.4. Відповідь. .

Нехай – перпендикуляр до даної площини, , і – дані похилі (див. малюнок). Тоді , і .

Введемо наступні позначення: , , і . Тоді за умовою . Оскільки – гострі, тоді

,

.

Так як , і , то . Звідки знаходимо, що .

Оцінювання:

, якщо запропоновано правильне розв’язання, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо рівняння складено правильно, але при його розв’язуванні допущено обчислювальну помилку, яка не вплинула на розмірність відповіді та її симетричності відносно , і

, якщо рівняння складено правильно, відсутнє його розв’язання.

, якщо рівняння складене з помилками і розв’язане правильно або є лише правильна відповідь

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

11.5. Складемо два п’ятикутника, перевернувши один з них, і сумістимо їх такими цифрами: , , , і . Тоді ми отримаємо стопку, яка задовольняє умові задачі. Назвемо таку стопку двійкою.

Далі, складемо стопку з п’яти п’ятикутників, повернувши їх по відношенню один до одного так, щоб сумістилися цифри: , і т.д. Тоді одержана стопка також задовольняє умову задачі. Назвемо таку стопку п’ятіркою.

Склавши з наших п’ятикутників п’ятірку і двійку в одну стопку, одержимо стопку, яка задовольняє умові задачі.

Склавши з наших п’ятикутників п’ятірок і двійки в одну стопку, одержимо стопку, яка задовольняє умові задачі.

Оцінювання:

, якщо запропоновано правильне розв’язання, наведено обґрунтування у повному обсязі

, якщо запропоновано правильне розв’язання, але є неточності в обґрунтуваннях

, якщо складено лише одну потрібну стопку (з п’ятикутників, чи з п’ятикутників)

, якщо складено лише допоміжні стопки, а остаточних немає

, якщо розв’язання повністю неправильне

, якщо запис розв’язання і відповіді відсутній.

Критерії перевірки робіт

1. Критерії перевірки робіт та розв’язання задач, розроблені методичною комісією, можуть роздаватися лише членам журі не раніше, ніж усі учасники олімпіади закінчать свою роботу!

2. На кожну паралель голова журі призначає старшого по класу (всього 6 старших по класах) з числа самих досвідчених членів журі.

3. Члени журі перевіряють тільки зашифровані роботи.

4. Кожну задачу перевіряють два члени журі за розробленими критеріями (вони є після розв’язання кожної задачі) в плюсах і мінусах. Результат перевірки виставляється в табличку зошита і підписується ними.

5. Старший по класу має право перевіряти будь-яку задачу паралелі. Результати перевірки він переводить в бали за такою схемою:

„” – бали,

„” – 3 бали,

„” – 2 бали,

„” – 1 бал,

„” або „0” – 0 балів.

6. Після перевірки він заповнює і підписує відомість результатів учасників олімпіади у своїй паралелі. У відомість кожному учаснику за кожну задачу він виставляє бали і підраховує суму для кожного учасника. Замість прізвищ учасників повинні бути лише шифри.

7. Всі учасники, які отримали не менше 9 балів, повинні бути нагороджені дипломами 1-го, 2-го та 3-го ступенів у співвідношенні .

Звертаємо увагу на те, що учасник, який отримав більше балів у рамках однієї паралелі, не може отримати меншу нагороду! Учасники, котрі отримали однакову суму балів не можуть бути нагородженими по різному!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
На допомогу керівнику районного методичного обєднання вчителів математики
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Математика
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    119
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    KS740652
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь