Математична регата

Опис документу:
Сценарій позакласного заходу, присвяченого математику Ейлеру

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

МАТЕМАТИЧНА РЕГАТА

(для учнів 10-11-х класів)

Серветник Василь Григорович,

вчитель математики НВК «СЗШ І-ІІІ ступенів №1-гімназія» смт. Муровані Курилівці Вінницької області

На дошці зображено поле для гри, а на ньому розміщені кораблі: 1 чотирищогловий, 1 трищогловий, 1 двощогловий і 3 однощоглові.

Проте клітинки таблиці (крім першого рядка і першого стовпця) закриті.

Грають дві команди, по 5 учнів у кожній. Капітани по черзі називають якусь клітинку. Кожній клітинці відповідає запитання, яке зачитує ведучий. Дається 30сек на обдумування. За правильну відповідь нараховується один бал. Якщо правильної відповіді немає, то бал не нараховується. Коли не вистачає часу, оголошується «абордаж», тобто стріляють по черзі, але на запитання не відповідають, за вгадані букви нараховується по одному балу.

Команда – переможниця нагороджується «Медалями ім. Ейлера» і цінними подарунками (книжками).

Ведучий (у кашкеті морського капітана). Дорогі друзі! Сьогодні ми пограємо у гру, схожу на морський бій. Виявляється, що Ейлер мав відношення до морської науки. Його перший науковий твір був про найвигідніше розміщення щогл на кораблі. Хоча в Швейцарії він бачив морські кораблі хіба що на малюнках. Так математика допомогла молодому вченому настільки глибоко розробити цю важливу для навігації тему, що його працю було схвалено і надруковано в збірнику конкурсних праць паризької Академії наук.

Пізніше, працюючи в Росії, Ейлер отримав чин лейтенанта флоту. Він займався розв’язуванням складних задач кораблебудування і кораблеводіння.

В 1740 році Паризька Академія наук відзначила премією працю Ейлера про відпливи і припливи морів, в якій він з незвичайною ясністю пояснив вплив Сонця та Місяця на поведінку моря. Цю працю вважали дивом математичного аналізу, застосованого для глибокого розкриття причин одного з явищ природи.

В 1749 р у Берліні він написав двотомний твір «Морська наука або трактат про будування і водіння кораблів». Вчений вдало застосував тут методи вищої математики до розв’язання питань стійкості й рівноваги суден, до визначення найкращої їх форми, до техніки кораблебудування і з’ясування способів керування суднами під час руху їх за допомогою вітру. Ця книжка стала першим підручником для учнів російських морських шкіл.

А тепер переходимо до самої гри.

Завдання «Математичної регати»

А1. Швейцарське містечко, де народився Леонард Ейлер (Базель.)

Б1. Які круги є «рятівними» в математиці? (Круги Ейлера.)

В1. Що визначає число π? (Відношення довжини кола до його діаметра.)

Г1. Відомий російський вчений, учень Ейлера, Михайло Ломоносов сказав: «Математику вже тому вчити потрібно, що вона … до ладу приводить». Яке слово пропущене? (Розум.)

Д1. У Стародавній Греції науку про кораблеводіння називали… . (Кібернетикою.)

Е1. Що це за число MDCCVII? (1707)

А2. Хто з відомих математиків ввів символ f(х) для позначення функції? (Л.Ейлер.)

Б2. Хто з відомих математиків провів дослідження явища утворення звуку в гортані? (Л.Ейлер.)

В2. В якому віці Л.Ейлер став академіком? (В 22 роки.)

Г2. В якому віці Л.Ейлер став студентом? (В 13 років.)

Д2. Під чиїм впливом Ейлер – студент почав займатися математикою? (Це був перший математик світу того часу Йоганн Бернуллі.)

Е2. Коли Л. Ейлер здобув учений ступінь магістра? (В 17 років.)

А3. Коли Л. Ейлер написав свою першу наукову працю? (В 19 років.)

Б3. Скільки наукових праць написав Л. Ейлер? (886 наукових праць.)

В3. Хто з видатних українських математиків отримав визначальний вплив стилю і напрямку робіт Л. Ейлера? (Михайло Остроградський і Віктор Буняковський)

Г3. Яке слово пропущене у вислові Л. Ейлера: «Немає науки, не пов’язаної з …»? (Математикою.)

Д3. Французький математик і астроном П’єр Лаплас сказав: «Читайте, читайте, читайте Ейлера! Він усім нам …!» Яке слово пропущене? (Учитель.)

Е3. Французький астроном і фізик Домінік Араго сказав: «Ейлер … без усякого видимого зусилля, як люди дихають, як орли тримаються в повітрі». Яке слово пропущене? (Обчислював)

А4. Яка професія була в батька Ейлера? (Пастор.)

Б4. До якої галузі відноситься остання робота Л. Ейлера? (Аеродинаміка.)

В4. Який твір українського митця Івана Котляревського Ейлер знав напам’ять? («Енеїда».)

Г4. Хто в родині Леонарда Ейлера був почесним воїном Січі Запорізької? (Син Христофор, згодом генерал російської армії.)

Д4. Протягом якого часу після смерті Л. Ейлера його курс вищої математики видавництва випускали без будь-яких змін? (150 років.)

Е4. В якій країні, крім Росії і Швейцарії, жив і працював Л. Ейлер? (В Німеччині, в Берлінській Академії Ейлер працював протягом 25 років.)

А5. Як називається точка перетину висот трикутника? (Ортоцентр.)

Б5. Початку якого розділу математики поклала знаменита задача Ейлера про кенігсберзькі мости? (Топологія.)

В5. До якого року тривало друкування мемуарів Ейлера, неопублікованих при його житті? (До 1862 року.)

Г5. Як записати число 300, використавши п’ять трійок? (333-33=300.)

Д5. Обчисліть усно: 2∙(53 + 52). (300.)

Е5. Ейлер досягнув значних успіхів у вивченні дружніх чисел. Скільки пар таких чисел знайшов Ейлер? (65.)

А6. Замінивши в імені Ейлера одну літеру, отримаєте назву хижого звіра. Якого саме? (Леопард.)

Б6. Обчисліть і запишіть у звичному для нас вигляді результат такої дії над числами, записаними римськими цифрами: М + М + V + І + І. (1000+1000+5+1+1 = 2007.)

В6. Скільки років з дня народження Л.Ейлера минає в 2007 році? (300.)

Г6. Чи міг Евклід бути учнем Ейлера? (Ні, Ейлер жив набагато пізніше Евкліда.)

Д6. Який символ ввів Ейлер в 1736 році для позначення основи натурального логарифма? (Символ «е».)

Е6. Який символ ввів Ейлер в 1777 році для позначення квадратного кореня з «мінус одиниці»? (Символ «і».)

Розміщення кораблів

А

Б

В

Г

Д

Е

1

Л

Е

2

Е

О

Й

3

Л

4

Н

Е

5

6

А

Р

Д

Р

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!