Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до свої героїв.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата____________Клас___5_____ № уроку____42_____

Тема: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до свої героїв.

Мета: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, художні особливості; формувати навички аналізу великого прозового твору, характеризувати героїв та обставини, у яких вони опинилися; виховувати на провідних ідеях твору почуття любові, дружби, справедливості, силу духу.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Літературний диктант

1. Хто виховував Тома Сойєра? (Тітка Поллі)

2. У якому містечку жив головний герой? (В американському Сент-Пітерсберзі)

3. На березі якої ріки було це місто? (Міссісіпі)

4. Яке покарання отримав Том однієї суботи за свої витівки? (Фарбувати паркан)

5. Як працював Том, щоб привернути до себе увагу й викликати заздрість друзів? (Із натхненням, завзяттям, як справжній художник)

6. Ким був у містечку Гекльберрі Фінн? (Безпритульний)

7. Чому матері ненавиділи Гека? (Бо його наслідували діти)

8. Із якою метою Том і Гек пішли вночі на кладовище? (Щоб випробувати засіб від бородавок)

9. Яка пригода трапилася там? (Хлопці стали свідками вбивства)

10. Чому Том порушив обіцянку Гекові мовчати? (Хотів урятувати безвинну людину)

11. Ким став Том після свідчення у суді? (Героєм міста)

12. Що означає псевдонім «Марк Твен»? («Мірка два» - глибина, достатня для судноплавства)

2. Рольова гра «Я - учитель»

(Один-два учні виступають в ролі вчителів, проводячи опитування та оцінюючи відповіді)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Створення «Річки життя»

- Діти, дуже часто наше життя порівнюють із річкою. Пригадуєте, як у пісні: «Час рікою пливе…»? А ще кажуть «Життя текло бурхливою рікою». Як ви думаєте, чому саме із річкою обирають таке порівняння?

- Як не можна уявити річку без води, так і не буває людини без … Як ви думаєте, без чого? (Без почуттів)

- Які ви знаєте людські почуття?

- Давайте створимо власну Ріку Життя і заповнимо її важливими почуттями. На невеличкому аркушику паперу запишіть те почуття, яке вважаєте у житті дуже важливим, і прикріпіть на нашій «Ріці».

Зачитування результатів

_ Про річку ми згадали недарма. Наші герої теж жили біля однієї дуже відомої річки, і в їхньому житті теж вирували найрізноманітніші почуття. Про кого йде мова?

ІV. Оголошення теми і мети уроку

V. Формування вмінь та навичок

1. «Про що мова?»

- Тихе маленьке містечко біля підніжжя гори, на березі величної ріки Міссісіпі. Живе спокійним, розміреним життям. Дорослі чоловіки працюють, жінки займаються дітьми, домашнім господарством. Діти ходять до школи, у вільний час граються, купаються, розважаються. У вихідні та у свята сім’ї обов’язково йдуть до церкви. Ніяких подій не відбувається. Проте одного разу сталась новина, яка громом уразила всіх жителів. Про це тільки й говорили, висували різні версії, пропонували свої вироки. Про що йде мова?

2. Постановка проблемних питань

- Чи можна вважати Тома за свідчення в суді справжнім героєм?

- Хто кому дав важливіший урок – дорослі дітям чи діти дорослим?

3. Творчий переказ

- Розкажіть від імені Тома, що він відчував, коли думав про несправедливо ув’язненого Мефа Поттера.

4. «Дерево рішень»

- Поміркуйте, що міг би зробити Том, щоб і клятви не зламати, і безвинну людину виручити з біди.

Наприклад:

Рішення № 1. Домовитися з Геком, щоб відмінити клятву.

Позитивне. Людина була б урятована.

Негативне. Убивця міг помститися хлопцям.

Рішення № 2. Свідчити таємно прокуророві.

Позитивне. Том не боявся б і не наражався на небезпеку.

Негативне. Присяжні могли б і не повірити.

Рішення № 3. Допомогти Поттеру втекти.

Позитивне. Том уникнув би розголосу про те, що він – важливий свідок.

Негативне. Із Поттера не зняли би провину, й він весь час повинен був би боятися.

5. Обговорення проблемних питань

- Ми знаємо, як сильно боявся хлопчик відкрито свідчити у суді. Проте почуття вдячності за доброту до Мефа Поттера, а також людське милосердя допомогли Томові переступити через свій страх. То чи можна назвати Тома Сойєра героєм за свідчення у суді, чи він не вчинив нічого надзвичайного, а лише те, що мала би вчинити кожна людина на його місці?

- Вважається, що лише дорослі знають, як чинити правильно в житті, а діти ще мають для цього замало досвіду. Хто в даній ситуації кого навчив правильних вчинків і яких саме?

6. Переказ розділу 35.

- Крім найкращого друга, Гека Фінна, у Тома Сойєра було ще й справжнє перше кохання. Як звали цю дівчинку? Розкажіть, у яку пригоду потрапили діти, пішовши на екскурсію із класом.

7. Евристична бесіда за змістом розділу

- Що вразило вас найбільше? Чому?

- Як поводили себе діти, зрозумівши, що заблукали?

- Які риси характеру проявив наш головний герой у своїй новій пригоді?

- Чи можливий такий випадок із дітьми на екскурсії у наш час?

- Що би ви порадили своїм друзям, щоб вони не потрапили у таку ситуацію? (Запис у зошити!)

VІ. Рефлексія

1. «Мозковий штурм»

- Визначте головні думки твору Марка Твена

Наприклад:

Світ дитинства захопливий і неповторний

Необхідно завжди і скрізь залишатися людиною, намагатися чинити чесно й благородно.

Добре мати вірних друзів, уміти дружити.

Потрібно вміти правильно поводитися в небезпечних, екстремальних ситуаціях.

Життя людини найцінніше, тому заради його порятунку можна пожертвувати й дитячою клятвою, даним словом.

Потрібно завжди думати про своїх близьких, про їхні почуття, не завдавати їм клопоту своїми витівками, бешкетуванням, необдуманими вчинками.

Слід уміти перетворювати найнуднішу роботу на захопливе заняття, тоді ця праця не буде важкою, обтяжливою.

VІІ. Підсумок уроку, домашнє завдання.

Д/З: написати листа Тому Сойєру (Гекльберрі Фінну).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з НІМЕЦЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
0
5
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!