і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Дата____________Клас___5_____ № уроку____37_____

Тема. Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті.

Мета: презентувати учням основні відомос­ті життя та творчості американського письменника Марка Твена; розвива­ти теоретико-літературні знання учнів, уміння виразно читати за особами; роз­крити історію створення повісті; роз­вивати вміння слухати та висловлюва­ти своє ставлення до почутого, навички виразного читання; формувати інте­рес до творів Марка Твена; виховувати в учнів цілеспрямованість і наполегли­вість у досягненні мети (на прикладі біо­графії Марка Твена).

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Тренувати мовлення й шукати родзинку

Нам допоможе мовна... розминка.

2. Щоб більше про автора цікавого знати,

Його біографію будемо... вивчати.

3. А потім думки всі докупи зберемо

Й над твором новим працювати...почнемо.

4. Коли ж забажаємо ми відпочинку,

То проведемо фізкультурну...хвилинку.

5. І сюрприз на вас чекає,

Діалог ми розі граєм.

6. Разом добре поміркуєм,

В групах дружно... попрацюєм.

7. Перш, ніж задзвенить дзвінок,

Підсумуємо урок

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Слово вчителя

  2. Розвиток асоціативного мислення Учитель. Зараз я поставлю вам, можли­во, трішки дивне запитання: «Якого кольо­ру дитинство?» Подумайте, якого кольору воно може бути, від чого це залежить?

(Варіанти: кольорів веселки. Залежно від на­строю кольори змінюються: червоний вини­кає через роздратованість, рожевий чи бла­китнийкольори мрій, а чорнийнепри­ємностей чи невдач.)

ІІІ. Робота за темою уроку

  1. Повідомлення про письменника

Книги в красном переплете

Из рая детского житья,

Вы мне привет прощальный шлете,

Неизменившие друзья

В потертом красном переплете.

Чуть легкий выучен урок,

Бегу тотчас же к вам, бывало.

«Уж поздно!» — «Мама, десять строк!..

Но, к счастью, мама забывала.

Дрожат на люстрах огоньки...

Как хорошо за книгой дома!

Под Грома, Шумана, Кюи

Я узнавала судьбы Тома…

Темнеет... В воздухе свежо...

Том в счастье с Бекки полон веры.

Вот с факелом индеец Джо

Блуждает в сумраках пещеры...

Кладбище... Вещий крик совы...

(Мне страшно!) Вот летит чрез кочки

Приемыш чопорной вдовы.

Как Диоген, живущий в бочке.

Светлее солнца тронный зал,

Над стройным мальчиком — корона...

Вдруг — нищий! Боже! Он сказал:

«Позвольте, я наследник трона!»

Ушел во тьму, кто в ней возник.

Британии печальны судьбы...

О, почему средь красных книг

Опять за лампой не уснуть бы?

О золотые времена,

Где взор смелей и сердце чище!

О золотые имена:

Гек Финн, Том Сойер, Принц и Нищий!

Так писала про свої враження від творів американського письменника Марка Тве­на відома російська поетеса Марина Цве­таева. Хто ж він, Марк Твен?

(Презентація портрета письменника.)

Видатний російський письменник Лев Толстой говорив так про письменників-гумористів: «Існують три сорти оповіда­чів смішного: найнижчий сорт — це ті, що під час своєї розповіді самі сміються, слу­хачі не сміються; середній сорт — це ті, які самі сміються, і слухачі теж сміються; най­вищий сорт — це ті, що самі не сміються, а сміються тільки слухачі».

«Здатність говорити про смішне поважним тоном, не даючи зрозуміти, що тебе самого смішить те, про що ти розповідаєш»,— так визначив найважливішу рису письменника-гумориста МаркТвен. «Гімном дитинства, перекладеним прозою» назвав письменник свою повість «Пригоди Тома Сойєра».

І сьогодні ми знову пригадаємо витівки бешкетника й фантазера Тома

  1. Бесіда за запитаннями

  • Чи бачили ви раніше портрет цієї лю­дини?

  • Про що вам говорить ім’я Марк Твен?

  • 3 якими творами письменника ви знайомі?

  • Як відбулося це знайомство — завдяки книгам чи екранізаціям?

  1. Повідомлення біографії Марка Твена

    • Перед тим як познайомитися із життям і творчістю письменника, пропоную вам розв’язати криптограму. Ключ до неї – український алфавіт.

22

7

17

31

7

16

33

16

7

18

4

26

19

21

18

15

16

7

17

7

18

22

Відповідь: Семюель Ленхорн Клеменс.

Саме так звучить справжнє ім’я американського письменника. А Марк Твен – це лише його літературний псевдонім (від грецьк. той, хто носить вигадане прізвище; ними користуються письменники, актори, художники та інші замість власного).

  • Перегляд відео фрагменту про життя і творчість Марка Твена

Завдання: уважно переглянути сюжет і письмово дати відповідь на запитання (карточки)

  • «Продовж речення...»

  • Народився Марк Твен у невеличкому селищі.. .(Флорида)

  • Коли йому було чотири роки, сім'я переїхала до містечка... (Ганнібал)

  • Містечко Ганнібал розташоване на березі річки.. .(Міссісіпі)

  • Справжнє ім'я Марка Твена (Семюель Клеменс)

  • «Марк- Твен» означає...(з англійської буквально : мірка-два)

  • У дитинстві майбутній письменник найбільше мріяв...(стати матросом)

  • М. Твен почав писати «Пригоди Тома Сойєра»... (у 1876 році)

А тепер перевіримо чи правильно ви дали відповіді.

    • Аукціон цікавих фактів із життя Марка Твена.

Довгі роки Твен для всього світу був самим відомим із американців, набагато відомішого за американського президента. Туристи приїздили в Америку дивитись Ніагарський водоспад і письменника Марка Твена. Одна із газет назвала його другою « достопримечательностью» Америки. Після цього Твен став так підписувати свої листи. Листи йшли до нього із всіх куточків землі. Майже завжди була одна і таж адреса: Америка. Марку Твену. І вони легко знаходили свого адресата.

Твену подобалося розігрувати своїх друзів і знайомих. Будучи редактором газети, Твен одного разу отримав листа від читача. До листа був прикладений дуже безграмотний вірш, який називався « Чому я живий?». Твен надрукував у газеті слідуючу відповідь: «Тому, що ви не принесли ці вірші в редакцію особисто.».

Порада редактора.

Іншого разу Твен повернув молодому автору рукопис з таким листом:

« Дорогий друже! Авторитетні лікарі рекомендують людям розумової праці їсти рибу, бо цей продукт дає мозку фосфор. Я у цих справах не розуміюся і тому не можу сказати, скільки вам треба з’їсти риби. Але якщо рукопис, який я вам із задоволенням повертаю, являється точним відображенням того,що ви зазвичай пишете, то мені здається, я не помилюся якщо скажу, що два кита середнього розміру не будуть для вас надмірним раціоном.»

У Марка Твена була дуже хороша сім’я, яку він цінував. Це дружини Лейві і три донечки. Марк Твен вважав,що його дружина - досконала жінка. Ніколи її не критикував, слухався її у всьому. А коли Лейві тяжко захворіла по всьому будинку були розвішані записки, написані рукою Марка Твена. Навіть на деревах, напроти вікна її спальні, він повісив розпорядження для птахів – щоб вони співали не дуже голосно.

    • Складання опорної схеми «Багатий життєвий досвід Марка Твена»

Фізкультхвилинка (пантоміма)

Том іде.

Том поставив відро і взяв щітку.

Том фарбує.

Том їсть яблуко.

Том радіє.

ІV. Закріплення матеріалу

  1. Виразне читання за ролями розділу ІІ повісті.

  2. Робота в парах

-У вас на партах конверти в яких надруковані події розділу розмістіть їх у хронологічній послідовності.

1. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.

2. Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю

3. Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джім з бляшаним відром у руці.

4. «…Джиме, я дам тобі кульку, я дам тобі свою білу мармурову кульку.»

5. У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення – не що інше, як натхнення, геніальна , блискуча думка.

6.Ось у далині зявився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

7. Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»…

8. …Я вважаю, що навряд чи знайдеться хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід.

9. Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість»

10. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти

  1. Бесіда по змісту з елементами вибіркового читання

  • Яке завдання дала тітка Поллі Тому?

  • Зачитайте які почуття переповнювали Тома?

  • Що запропонував Том Джиму? Зачитайте їх діалог.

  • Чиїх кепкувань найбільше боявся Том?

  • Кого зображав Бен Роджерс?

  • Чи справді Том не хотів віддавати щітку Бену?

  • Для чого він хитрував!

  1. Словникова робота.

Біографія — 1) опис чийогось життя; життєпис; 2) чиєсь життя, життєвий шлях.

Автобіографія опис власного життя. Літера­турні твори, написані на основі особистого досвіду із життя письменника, називаються автобіографічними.

  1. Робота з цитатою: «Я розповів у “Томі Сойєрі” про власні витівки» (Марк Твен)

  2. Розповідь вчителя про автобіографічні мотиви повісті “Пригоди Тома Сойєра”.

У пригодах Гека і Тома — історія ранніх років самого Твена, тут збігаються навіть подробиці. Неподалік від Ганнібала на Міссісіпі — пустельний острів Глескока, який у книзі “При­годи Тома Сойєра” називається Джексоновим островом. Юний Клеменс ще застав часи, коли там було багато чере­пах, а риба ловилася не лише на вудку, а й просто сорочкою.

І печера, в якій заблукають Том і Беккі та знайде свій кінець індіанець Джо, теж не вигадана письменником. Це печера Макдоуела, розташована за кілька миль від Ганнібала. Вже за часів дитинства письменника вона була відома на весь штат. Сем з друзями обстежив у ній десятки коридорів. Якось він занадто захопився і загубив у галереях дорогу. З ним була його однокласниця. Їхні свічки вже дотлівали, коли до­рослі, які кинулися на допомогу, помітили слабкий вогник.

Та і сам індіанець Джо — точніше не індіанець, а метис - людина добре відома у Ганнібалі. Він був зовсім не такий жорстокий, як у книзі, але й справді долучався до якихось темних справ. Він заблукав у печері, провів там кілька днів, харчувався кажанами, але зміг вибратися.

Проживав у Ганнібалі міський п’яниця Джиммі Фінн. Він мав сина, якого звали Том Бленкеншип. Син ворогував із батьком і вів самостійне життя, ночуючи в діжках, ніде не навчаючись, постійно голодуючи, але насолоджуючись повною незалежністю. Том був добрий, справедливий, вигад­ливий в іграх. У книгах Марка Твена цього маленького бун­тівника зображено під іменем Гека Фінна.

  1. Опрацювання елементів теорії літератури.

  • Що вам відомо про повість із уроків українсь­кої літератури ?

  • Наведіть приклади прочитаних вами повістей.

  1. Робота з літературознавчим словничком.

Повість — це твір, у якому йдеться про історію людського життя, яка обов’язково перетинається з до­лями інших людей (персонажів). Розповідь у повісті ве­деться від імені автора чи одного з героїв.

V. Підбиття підсумків уроку

1. Прийом «Мікрофон»

Продовжте речення: «Марк Твен допоміг мені зрозуміти, що…»

VІ. Оцінювання діяльності учнів

VІ. Домашнє завдання.

Продовжити читати повість с.________

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    193
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    8
  • Номер матеріала
    JN756533
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь