і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Марини живописні та музичні.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Епіграф до уроку:

Музика запалює весь світ, окриляє душу, сприяє лету уяви.

Платон

Урок 19 Тема. Марини живописні та музичні.

Мета. Визначити особливості відображення в мистецьких творах морських пейзажів (марин). Розвивати уяву, творчі здібності, образно-асоціативне мислення учнів. Виховувати інтерес та естетичне ставлення до природи (моря), творчості мариністів.

Музичний та візуальний матеріал: М. Римський-Корсаков. Вступ «Окиян — море синєє» до опери «Садко» (слухання); 3. Майстрова. «Я малюю море» (розучування); О.

Янушкевич. «Біла казка» (виконання); І. Айвазовський. «Хвиля», «Чорне море»

(сприймання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: темброво-шумові музичні інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), ілюстрації (І. Айвазовський. «Хвиля», «Чорне море»), портрети композиторів М. Римського-Корсакова, О. Янушкевич, художника І. Айвазовського.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні «Біла казка» О. Янушкевич.

Музичне вітання. (Музичний матеріал на розсуд учителя.)

2. Актуалізація опорних знань, музичних вражень учнів.

Запитання до учнів.

  • Які музичні твори вас схвилювали впродовж тижня? Про які з них ви хотіли б розповісти, а які виконати?

  • З якими художніми роботами ви прийшли на урок? Які музичні враження в них відобразили?

  • Послухайте музичний фрагмент. Про що він може вам нагадати?

Звучить фрагмент п'єси «Після перегляду Куїнджі».

Бесіда-діалог з використанням технології «Мікрофон».

3. Виконання пісні О. Янушкевич «Біла казка».

Під час виконання пісні слід звернути увагу на приспів пісні, чергування солістів і хору, виконавський план пісні.

Виконання пісні з імпровізованим супроводом на темброво-шумових інструментах.

4. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми, мети уроку.

Запитання до учнів.

  • Чи може музика зобразити морський пейзаж так, як живопис?

  • Чи співзвучні настрій, характер творів живопису та музики, пов'язаних із морем?

5. Слухання вступу до опери «Садко» («Окиян — море синєє»).

Запитання до учнів.

  • Чи відповідає музика програмній назві «Окиян — море синєє»?

  • Який образ моря створив композитор? За допомогою яких засобів музичної виразності?

Учитель. В опері «Садко» здійснюється заповітна мрія головного героя — співака-гусляра, відомого персонажа народних билин: помандрувати морем у далекі невідомі країни. Оркестровий вступ до опери змальовує безмежну велич і спокій морської стихії. Ця велич та урочистість простежується і в назві вступу — «Окиян — море синєє».

Музичне зображення моря зустрічається у творчості багатьох композиторів. З-поміж них особливе місце посідають морські пейзажі у творчому доробку видатного російського композитора XIX ст. Миколи Римського-Корсакова (ми вже слухали фрагменти з його опери «Казка про царя Салтана»).

Чому ж М. Римський-Корсаков став видатним майстром морського пейзажу — мариністом?

Звернімося до словничка.

Марина (італ. marina від латин, marinus — морський) — твір пейзажного живопису, в якому зображено море, морський краєвид.

Море приваблювало Миколу Римського-Корсакова із самого дитинства, так само, як і музика, навіть більше. Музична обдарованість майбутнього композитора проявилася дуже рано — його навчали музики із шести років, а невдовзі він почав писати власні твори. Доля поєднала обидва захоплення юнака. Він закінчив Морський кадетський корпус у Петербурзі, став морським офіцером, але це не заважало йому вдосконалювати свою майстерність піаніста й композитора за допомогою талановитих педагогів. Свої враження від величної та мінливої морської стихії під час далеких плавань композитор з неабиякою майстерністю відтворив у морських музичних картинах — в операх «Казка про царя Салтана», «Садко», симфонічній сюїті «Шехерезада», у романсах.

6. Уявна екскурсія по музею І. Айвазовського.

(Екскурсію проводить учитель або заздалегідь підготовлений учень-екскурсовод.)

Екскурсовод (учитель або учень). Уявіть, що ви прийшли на екскурсію до художнього музею.

Морські пейзажі видатного художника XIX ст., живописця-мариніста Івана Айвазовського зажили всесвітньої слави. Більшу частину свого життя художник прожив у Феодосії. Окрім художницької діяльності, він був відомий своїми талантами архітектора, поета, музиканта, археолога. Як справжній патріот своєї Вітчизни, Айвазовський брав участь у бойових походах Чорноморського флоту під командуванням адмірала Володимира Корнілова під час Кримської війни.

Який же творчий доробок художника? Які його картини стали найбільш відомими?

Майстерність Івана Айвазовського — результат великого працелюбства, глибоких професійних знань та постійних спостережень за природою. Упродовж життя художник створив близько шести тисяч картин. Він дуже часто демонстрував колегам свою майстерність: починав і повністю завершував картину у їхній присутності. Інколи митець міг упоратися із цим за півтори-дві години.

7. Сприймання картин «Чорне море», «Хвиля».

Учитель. Розгляньмо дві картини Івана Айвазовського — «Чорне море» та «Хвиля».

  • Яка композиція, колорит цих картин?

  • Які почуття вони викликають?

Відповіді учнів.

Учитель. Як майстерно художник зобразив далечінь неба та морські хвилі на марині «Чорне море»! Ілюзія простору, повітря створюється завдяки майстерному поєднанню рисунка з кольором, в основному темних та похмурих відтінків. Ми ніби чуємо спокійне дихання величної морської стихії.

Запитання до учнів.

  • Чим відрізняється картина «Чорне море» від картини «Хвиля»?

  • Що зображено на картині?

  • Як ви розумієте назву цієї картини?

  • Які кольори мають вирішальне значення у створенні художнього образу?

Відповіді учнів.

Учитель. Схвильованим, здибленим, з пінними гребінцями хвиль постає перед нами море на іншій марині Івана Айвазовського що має назву «Хвиля». Затонулий у штормі корабель і загрозлива, напружена атмосфера картини «звучить» уже зовсім інакше, ніж на картині «Чорне море».

Запитання до учнів.

  • Чи співзвучні настрій і характер «морського пейзажу» М. Римського-Корсакова та марини І. Айвазовського?

8. Розучування пісні «Я малюю море» композитора 3. Майстрової на слова Г. Білак.

Учитель читає текст пісні, проводить бесіду, організовує роботу в групах.

Завдання та запитання учням під час бесіди.

  • Яким зобразив море поет — бурхливим чи спокійним? (Відповіді «літераторів».)

  • Як ви уявляєте цей морський пейзаж? (Відповіді «художників».)

  • Яким має бути темп музики пісні — швидким чи спокійним? (Відповіді «музикантів».)

Послухайте авторський варіант пісні. Слухання пісні «Я малюю море».

  • Розкажіть про свої враження від пісні.

Розучування пісні «Я малюю море» (1 куплет). Можливий варіант розучування в діалозі двох груп з опорою на нотний запис.

При розучуванні твору слід звернути увагу на легкість і точність виконання шістнадцятих тривалостей пісні.

Особливої уваги потребує закінчення пісні, яке виконується як вокаліз.

9. Гра «Художник».

Учитель. Уявіть, що ви — художники.

  • Намалюйте своє море відповідно до того враження, яке справили на вас пісня 3. Майстрової, музика М. Римського-Корсакова та марини І. Айвазовського.

10. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

  • Яка музика була головною на нашому уроці?

  • З якими картинами у жанрі морського пейзажу ви познайомились?

  • Як називають такий морський пейзаж?

  • Що допомагає нам зрозуміти особливості, зміст музичних, художніх творів?

Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

11. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором. Намалювати своє море (якщо виникне бажання). Підготувати (по можливості) віршований опис моря або репродукції картин.

12. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики, обраної за їхнім бажанням.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Визначити особливості відображення в мистецьких творах морських пейзажів (марин). Розвивати уяву, творчі здібності, образноасоціативне мислення учнів.
  • Додано
    24.03.2018
  • Розділ
    Музика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    258
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    IN857609
  • Вподобань
    0
Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти