Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

« Мамо! Хочу поговорити з Вами…»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №DM953496
За публікацію цієї методичної розробки Діденко Людмила Миколаївна отримав(ла) свідоцтво №DM953496
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. « Мамо! Хочу поговорити з Вами…»

Підготовка до написання твору – роздуму на

морально – етичну тему в художньому стилі

Мета. Формувати вміння будувати зв’язне висловлювання,

вдосконалювати писемне мовлення; тренувати пам’ять, розвивати мислення та навички грамотного письма, поповнити знання дітей відомостями з літератури, фольклору, виховувати почуття любові до рідною матері, милої серцю домівки, Батьківщини.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення, презентація.

Обладнання. Записи пісень, картки, персональний комп’ютер.

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т.Г. Шевченко

Хід уроку:

Організація класу. Вступне слово вчителя.

Діти, сьогодні на уроці ми вчитимемося писати висловлювання у формі твору – роздуму про найріднішу для кожного в світі людину – маму .

Ненька — всьому початок. Усе прекрасне в людини від променів сонця і молока матері — ось що наснажує нас любов'ю до життя. Мати тримає на руках свою дитину. Малюк пригорнувся до її рук, вбирає в себе їх тепло, і добре йому біля матусі, і нема нічого страшного йому на світі. Біля маминих рук, біля її слова і тепла він стане великим і сильним, виросте частинкою свого народу.

Це мамині муки створюють на світ нові життя. Це її безсонні ночі вирощують з безпорадних крикунів старанних хлопчиків та дівчаток. її руки і її серце роблять з безпорадних малюків чудових дівчат та благородних юнаків, вчать їх обирати правильний життєвий шлях, вчать любити Батьківщину.

Отже, тема нашого уроку « Мамо! Хочу поговорити з Вами…», записали число, тему уроку ( слайд 1), мета( слайд2)

А девізом будуть слова Тараса Шевченка ( слайд3) :

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Актуалізація опорних знань

Я пропоную вам глянути на кран, переписати текст і виконати завдання ( слайд4) :

1 група – пояснити орфограми у підкреслених словах.

2 група – підібрати синоніми до слова охороняє.

3 група – слова подарувала , скривджена розібрати за будовою.

Кожна людина має у житті три матері: перша мати — це земна мати, яка подарувала нам життя, друга мати — це небесна Мати Божа, яка охороняє нас від усього злого, і третя мати — це і скривджена в минулому, але не скорена, сильна духом і лагідна душею Україна.

Давайте знову звернемося до нашого тексту.

Бесіда:

1. Зразком якого стилю він є? (Художній)

2. Чому ? Які ознаки художнього стилю?(Слайд5)

3. Чи наявні ці ознаки в даному тексті?

Наше завдання сьогодні підготуватися до написання твору в художньому стилі на запропоновану тему. На карточках у вас записані теми творів, на уроці ми будемо говорити, а ви думайте, яку тему оберете.

Теми творів ( слайд 6)

1 «І на тім рушникові...» (А. Малишко).

2 «Любить людей мене навчила мати

І рідну землю, що б там не було» (В. Симоненко).

3 «Я рідним полем вічно буду йти» (Д. Павличко).

4 «З усіх — два слова: «Мати» і «Вітчизна» — існують звіку тільки в однині» (Б. Олійник).

Із запропонованих тем ви оберете одну і будете писати твір. Але це має бути не лише твір у художньому стилі, а ще і твір – роздум.

1. Які типи мовлення ви знаєте? (Опис, розповідь, роздум.)

(слайд 7)

2. Яку будову має роздум?

Опрацювання таблиці (слайд 8).

Теза – аргумент – висновок.

(Будь-який роздум ділиться на три частини: у першій міститься основна думка — теза, тобто те, що потрібно довести; у другій частині наводяться докази (аргументи) для підтвердження основної думки тексту, у третій — висновок. Здебільшого частини роздуму виділяються у самостійні абзаци.)

Самостійно розгляньте пам’ятку (слайд 9).

Як працювати над роздумом

1. Продумайте тему роздуму.

2. Коротко і чітко сформулюйте основну думку.

3. Доберіть переконливі докази і факти з життя,

власних спостережень, літератури тощо.

4. Зробіть відповідні висновки.

5. Вживайте для зв'язку частин роздуму такі сполучники: бо, через те що, тому що, отже, таким чином та ін.

6. Використовуйте такі словосполучення та речення: мені здається.., я вважаю, що.., на мою думку, я

переконаний, я не можу погодитися з тим, що.., хочеться підкреслити, що.., я зрозумів, що...

Але це має бути твір на морально – етичну тему, а з’ясувати лексичне значення цих слів вам потрібно було за тлумачним словником. Зачитайте.

Мораль – система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та суспільства.

Етика – наука про мораль, її походження, норми поведінки., її походженя, одногота

Узагальнення і систематизація матеріалу.

Щоб добре написати твір, до нього слід підготуватися, що ми і будемо робити сьогодні на уроці.

В усіх народів, в усі віки жінка – мати була охоронницею, добрим ангелом домашнього вогнища. Її мудрість поважалася в сім’ї, в її розрадах знаходить спокій зранене й зболене дитяче серце.

Відгадайте питання – загадки, до відгадок додайте епітети.

Хто нас, дітки, міцно любить,( слайд10, 11)

Хто ласкаво так голубить,

Не стуля вночі очей,

Дбає лиш про вас, дітей?

Мама дорогенька.

Хто колиску вам гойдав (слайд 12, 13)

Хто вам пісеньки_ співав,

Як були маленькі?

Мама золотенька.

Хто вас взяв колись за руку (слайд 14,15)

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчити ?

Так, діти, це все рідна мати.

Гра « Хто більше»

До слова «мати» підібрати синоніми, пестливі слова.

(неня, матінка , мамонька, матусенька ,ненечка, ненька)

Материнське серце… Воно любить найніжніше. Воно любить найсильніше. Воно вміє і прощати , як ніхто інший.

Чому саме про материнське серце так говорять? Щоб дати відповідь на це питання , давайте послухаємо легенду

Материнська любов — найсвятіша (слайд 16)

Є старовинна українська легенда.

У матері був єдиний син — дорогий, ненаглядний. По краплинці збирала росу для вмивання, найтоншим шовком вишивала сорочки. Виріс син — ставний, гарний. Одружився з дівчиною небаченої

краси. Привів молоду дружину до рідної хати. Незлюбила та свекруху, зненавиділа її. Боялася мати з'явитися невістці на очі, сиділа в сінях. А згодом у сарай переселилась. Але й це не заспокоїло жорстоку. Каже вона чоловікові: "Коли хочеш, щоб я жила з тобою, убий матір, вийми з грудей серце і спали його на вогні".

Не здригнулася душа сина: так зачарувала його врода дружини. Каже він .матері: "Наказала мені дружина вбити вас, мамо... А не послухаю — піде від мене". Заплакала мати й відповідає: "Ну що ж, сину, роби так, як велить тобі серце".

Пішов син з матір'ю в діброву, наламав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір, поклав серце на жар. Спалахнула галузка, відскочила жаринка в обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув той, закрив долонею обпечене місце. Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло: "Синочку мій рідний, тобі боляче? Зірви листок подорожника, ось росте біля вогнища, приклади до обпеченого місця. А до листка подорожника приклади серце материнське... Потім у вогонь покладеш..."

Заридав син, схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив пекучими сльозами. Зрозумів він, що ніхто й ніколи не любив і не любитиме його так гаряче і віддано, як рідна мати. І такою величезною й невичерпною була любов материнська, таким всесильним було бажання бачити сина радісним, що ожило серце, загоїлася рана. Підвелася мати і притисла кучеряву голову до грудей.

Осоружною стала йому дружина-красуня, не міг він повернутися до неї. Не повернулася додому й мати. Пішли вони вдвох степами широкими, та й стали двома могилами високими.

То ж не даремно кажуть у народі: материнська любов — найсвятіша!

(За В.Сухомлинським)

Гра « Ланцюжок »

По черзі назвіть риси характеру матері.

На роздуми 1 – 2 секунди.

2 Що нас вчить ця легенда?

Знайти закінчення прислівя

  • Нема цвіту пишнішого, як маківочка,
    нема роду ріднішого, як матіночка.

  • Мати одною рукою б'є, а другою — голубить.

  • У дитини заболить пальчик, а в мами — серце.

  • Рідна мати високо замахує, а помалу б'є.( слайд17,18)

Тож будьмо і ми незрадливими дітьми у своїх матерів. Шануймо, поважаймо і любімо їх. Мати символізує добро, мир, всепрощення.

Материнські руки (слайд 19)… Чи вдивлялись колись ви у них діти ? Можливо, що й ні. А чому ? Відповідь на це питання, я гадаю ми знайдемо в уривку з тексту К. Мотрич «Мамині руки» (слайд20) .

«Начебто весь світ постійно потребує уваги й роботи материнських рук. І завжди вони пахнуть чимось: свіжовипраною й щойно випрасувані білизною, або пшеничним борошном і гарячим хлібом, або яблуками і медом у Спасівку...

Поїхавши кудись, тримаю у пам'яті образ матері, образ її рук, яким судилася вічна невсипуща робота…

А ще її очі... Вони постійно освітлені з середини м'яким живим сяйвом, і є наче видимим, предмети вираженням її душі. Це погляд самої щирості, самого добра, самої любові. Мати! І купається в сльозі, відроджується з сльози, і світить у сльозі веселковими барвами дитинної ніжності.»

Мамині руки найкращі, хай вони інколи і потріскані, поморщені. Та ніхто так не зігріє, не попестить, не приголубить, як добра і ласкава мамина рука .

Складіть 2 – 3 словосполучення про мамині руки і запишіть їх.

А що ми можемо сказати про мамині очі?

У вас у руках фотографії ваших мам. Подивіться в матусині очі. Вони благають : « Дитино моя, слухайся мене, люби, поважай».

На жаль, ми здебільшого не говоримо мамі про любов до неї. Іноді ми навіть не знаємо, як називається почуття, яке притягує нас до мам. У нашому розумінні це не почуття, а щось обов’язкове, як дихання.

Складіть невеличке висловлювання, у якому висловіть свою любов до мами.

Матері супроводжують нас усе життя. І навіть на порозі смерті турбуються не про себе, а про дітей. І де б ми не були, їхня турбота, молитва оберігають нас.

Чому ж часом так черствіє серце, чому мілкою стає душа наша? Адже тільки в Білоцерківському районі є три будинки пристарілих: в Іванівці, Дроздах, Озерній.

За народним віруванням, кривда, заподіяна дітьми матері, непошана до неї вважається гріхом і карається Богом.

Потрібно розтопити стіну черствості, аби пробудити милосердя, доброзичливість, а головне почуття обов’язку перед батьками, перед святая святих – матір’ю. Шануй батька й матір свою — це одна з найголовніших заповідей людського життя, а почуття вдячності — одна з найшляхетніших рис характер(слайд 21).

У кожної людини є два береги – від якого людина відпливає і до якого має неодмінно причалити. Мати, батько, рідна хата – ось наш берег, до якого завжди хочеться прийти в будь-якому віці.

А яка хата без чорнобривців?

Звуковий диктант ( слайд 22)

Під звуки музики розставити розділові знаки. (Звучить пісня «чорнобривці»)

Чорнобривці

Я розлуки та зустрічі знаю

Бачив я у чужій стороні

Чорнобривці із рідного краю

Що насіяла ти навесні

Приспів:

Як на ті чорнобривці погляну

Бачу матір стареньку

Бачу руки твої, моя мамо

Твою ласку я чую рідненька

( Я розлуки та зустрічі знаю, ( слайд 23)

Бачив я у чужій стороні.

Чорнобривці із рідного краю,

Що насіяла ти навесні.

Приспів:

Як на ті чорнобривці погляну.

Бачу матір стареньку,

Бачу руки твої, моя мамо,

Твою ласку я чую рідненька.)

Калина, верба, тополя, мальви (слайд 24,25,26,27) ... Одвічні вкраїнські символи, якими опредметнювалося найсвященніше, найдорожче, найсокровенніше – любов до рідної землі, до свого народу. Не було села, а в ньому хати, де не палахкотіли б під вікнами мальви — ці незрадливі обереги нашої духовної спадщини. Всім, хто вирушав у далеку дорогу, вони нагадували: там земля мила, де мати родила!

Звучить пісня «Пісня про рушник», а учениця читає повідомлення. ( слайд 28,29,30)

Повідомлення

Національною гордістю українців є вишитий рушник — символ людської долі, її життєвих доріг, на яких у червоному і чорному кольорах переплелися радість і печаль, щастя і горе.

Особливий рушник-оберіг червоно-чорними нитками вишивала мати на щастя синові, який вирушав у далеку дорогу. Це був не лише оберіг від лиха, але й теплий спогад про рідну домівку, про рідних йому людей.

З особливою любов'ю матусі-українки вишивали невеличкі рушнички для своїх маленьких дітей. На рушничках для дівчаток красувалися квіти барвіночка та незабудки, ніжний цвіт яблуні чи вишні, а на рушничках для хлопчиків — листя дуба, вусики хмелю, чорнобривці та волошки.

Вишиваний рушник супроводжує людину все життя — від народження до самої смерті. 1 в останню путь проводжають померлих з рушником і на рушниках, бо на рушниках опускають небіжчика в могилу.

Рушники — це окраса оселі, їх вішали над образами, над картинами, над вікнами або просто так на стінах.

Тож не випадково вишиваний рушник став символом України, сприяючи відродженню національної свідомості українців, відродженню нашої державності.

Прийом « Мікрофон»

Що б ви хотіли взяти від своїх мам ?

Давайте уявно перенесемося в далекі часи минулого.

Все таємниче, грізне, що діялося в природі, викликало у первісних людей страх і бажання захиститися. А захиститися від недобрих сил можна було оберегами. Слово „оберіг" походить від слова „Берегиня", що трактується як „мати всього живого, первісне божество — захисник людини, богиня родючості, природи й добра". Під час археологічних розкопок у стародавніх житлах слов'ян знаходять фігурки Берегині, яка була охоронницею оселі. Згодом, після прийняття християнства, цей образ поєднався з образом Богородиці, яка для слов'ян була всемогутньою заступницею перед Богом. Існує багато свідчень чудодійної сили, допомоги Богородиці людям, одне з яких зафіксоване в історії.

Повідомлення

У 1395 році незчисленні полчища азіатського завойовника Тимура вже підходили до Москви. Порятунку не було. У відчаї жителі Москви, взявши ікону Владимирської Богоматері, яку встигли перенести з Владимира до Москви, хресним ходом обійшли навколо міста. І сталося диво: з невідомої причини, яка так і не знайшла пояснення, Тимур раптово повернув свої війська назад. Москва була врятована заступництвом Всевишнього завдяки іконі Божої Матері.

Вперше образ Богородиці написав апостол Лука на дошці від стола, за яким була тайна вечеря, щоб нащадки могли її пам’ятати.

А зараз подивіться як зображали Богоматір різні автори в різні епохи. ( слайд 31,32,33)

Наш народ щедро обдарований Богом образним мисленням і уявою, помічаючи і порівнюючи все, створив велику кількість поетичних образів – символів . Ми знаходимо їх в усній народній творчості. Давайте розглянемо ті, які пов’язані з образом матері, України.

Символ нещасливої жіночої долі, який асоціюється з образом знедоленої України - чайка мати.

Зозуля – образ матері, що покинула напризволяще своїх діток.

Символ людського щастя – соловейко.

Нещаслива жіноча доля – верба, а пізніше символізує оновлення, відродження.

Символ найкращих людських почуттів – любові, вірності, уособлення дівочої краси – калина.

Калина здавна вважалася символом України. ( слайд 34)

(звучить пісня К. Огневого «На калині мене мати колихала» )

А поки звучить музика, складіть речення про ці символи, а можливо, у вас вийдуть і поетичні рядочки.

Це мамині турботи, труд, любов благословляє на подвиги в ім’я життя на Землі. Кожна мати всім серцем прагне врятувати свою дитину від лихоліття. Але коли бачить, що над Батьківщиною згустилися грозові хмари, вона сама посилає синів їх розвіяти. І нема в світі нічого сильнішого, ніж материнська самопожертва, так було і в роки Великої Вітчизняної війни.

Як тут не згадати просту українську жінку Епістимію Федорівну Степанову, яка виростила і провела на фронт дев'ятьох синів. І жоден не залишився живий. Не можна не згадати Олександру Аврамівну Деревську — Роменську мадонну, жінку-героїню, що виховала сорок вісім дітей різних національностей, що залишились без батьків під час війни.

Наш народ увіковічнив образ матері і Батьківщини у пам’ятниках та обелісках. ( слайд 35,36)

Так, чимало гірких сторінок житейських у нашої матері України. Та вона вистояла, ожила, воскресла. А щоб уберегти її на майбутні віки, ми з вами повинні берегти рідну мову, рідну пісню, рідне слово. Щоб чув світ, хто ми є. Що ми — українці.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини. (слайд 37)

М.Чернявський

Лiдiя Репетило - перша в Українi мати-героїня.
Дати гiдну освiту усiм 11-тьом дiтям - таким бачила своє головне завдання Лiдiя Репетило - перша в Українi жiнка, удостоєна звання "Мати-героїня". Її зусилля не були марними. Вже хоча б тому, що саме мама залишається i для дiтей, i для онукiв найкращим прикладом.

Але іноді маленькі діти залишаються сиротами, переживають трагічні хвилини ще в дитинстві. І тоді лагідні руки чужої жінки підтримують дитину. Вона стає матір’ю для знедолених.

Не зачерствіло материнське серце в наш час, наприклад, в Узині є

Дитячий будинок сімейного типу матері виховательки Федоряки І.В. та Тарнопольської Н.В.

 

Поетична пятихвилинка

Випишіть речення та словосполучення, які вам сподобаються.

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,

Виростуть з тобою приспані тривоги,

За тобою завше будуть мандрувати

Очі материнські і білява хата.

Можна вибрать друга і по духу брата,

Та не можна рідну матір вибирати,

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

С.Симоненко

Одна Батьківщина, і двох не буває.

Місця, де родилися, завжди святі,

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

Чи можна забути ту пісню, що мати

Співала малому, коли засинав?

Чи можна забути ту стежку до хати,

Що босим колись протоптав?

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть,

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки мов струни течуть.

М. Бакай

Як тебе на голос не пізнати?
Серце, і життя моє, і кров,
Найсвятіше слово наше — мати,
Рідна земле, правда і любов.

А. Малишко

Творче завдання

А зараз спробуйте себе в ролі поетів. Поновіть зміст поезії.

За Україну молюся (слайд 38)

Чи ти в лузі не калина, *** ?

Чи не твій то голос лине солов’їно?

Не калина ти на плахтах материнських?

Не калина ти на рушниках сестринських?

Чи мости не прокладала *** ?

Не цвіла у калиновім дивослові?

Чи ти в лузі не калина, Україно,

В синє небо не задивлена дитинно?

Чи віками не страждала ти, калино,

Чи Чорнобилем не згірчена полинно?

Синє ж небо і криниця *** ,

Де відбилась, Україна, твоя врода.

Віти й трави тихо моляться уклінно:

Невмируща будь, калино-Україно!

Д. Білоус

Слова для довідки: Україно, повновода, калинові.

(Чи ти в лузі не калина, Україно ? (слайд 39)

Чи не твій то голос лине солов’їно?

Не калина ти на плахтах материнських?

Не калина ти на рушниках сестринських?

Чи мости не прокладала калинові?

Не цвіла у калиновім дивослові?

Чи ти в лузі не калина, Україно,

В синє небо не задивлена дитинно?

Чи віками не страждала ти, калино,

Чи Чорнобилем не згірчена полинно?

Синє ж небо і криниця повновода,

Де відбилась, Україна, твоя врода.

Віти й трави тихо моляться уклінно:

Невмируща будь, калино-Україно!)

Хотілося б, щоб ви ніколи не забули стежки до батьківської хати. Бо там ваш рід, родина, ваше коріння. Адже ж усяке трапляється в житті, може затісно вам буде, може, великі справи доведеться звершувати вдалині від отчого дому. Та будь-як знаходьте час і прийти на те подвір'я, в якому пройшли ваші перші весни, щоб напитися води з криниці вашого дитинства. Бо там жде не діждеться вас рідна ненька, яка, повірте, потрібна вам завжди, скільки б років вам не було, материнська ласка, її ніжний погляд — завжди потрібні. І чим більша ваша любов до матері, тим світліше і радісніше життя на землі. (слайд 40,41,42)

Приїжджайте частіше додому,

Щоб не мучила совість потому,

Не привозьте грошей, ані слави,

Будьте з рідними ніжні, ласкаві.

Пригадайте дитинства стежинки,

Поцілуйте батьківські сивини,

Зачерпайте водиці з джерельця,

Прихиляйтеся серцем до серця.

Бо не вічні ні батько, ні мати,

Завтра можемо їх не застати,

Щоб не мучила совість потому,

Приїжджайте частіше додому.

Звучить пісня Дмитра Михайловича Гнатюка «Мамо».

Домашнє завдання.

Отже, ваше домашнє завдання – написати твір – роздум на одну із заданих тем. Ми сьогодні багато говорили на дані теми, ви, я думаю поновили свій словниковий запас. Пам’ятайте, що ви пишете твір у художньому стилі. Тому використовуйте розмаїття української лексики. А твір – роздум вимагає від вас власної думки.

Підсумки.

11

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Підготовка до написання твору – роздуму на морально – етичну тему в художньому стилі.
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    249
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    DM953496
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №DM953496
За публікацію цієї методичної розробки Діденко Людмила Миколаївна отримав(ла) свідоцтво №DM953496
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти