Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Природотерапія для дітей, що постраждали внаслідок воєнних дій
»
Взяти участь Всі події

М’який перехід дитини з ООП із раннього втручання в садок

Дошкілля

Для кого: Дошкільнята (3-4 роки)

26.01.2022

71

2

0

Опис документу:

Раннє втручання – міжнародна система міждисциплінарної сімейно орієнтованої допомоги дітям раннього віку (до 4 років) із порушенням розвитку або ризиком його виникнення, спрямована на розвиток дитини, а також нормалізацію життя сім’ї, що виховує таку дитину.

Перегляд
матеріалу
Отримати код











М’який перехід дитини з ООП із раннього втручання в садок

















ЩО ТАКЕ РАННЄ ВТРУЧАННЯ

Раннє втручання – міжнародна система міждисциплінарної сімейно орієнтованої допомоги дітям раннього віку (до 4 років) із порушенням розвитку або ризиком його виникнення, спрямована на розвиток дитини, а також нормалізацію життя сім’ї, що виховує таку дитину.

У цьому визначенні є два акценти, на які варто звернути особливу увагу. Перший – ризики виникнення порушень розвитку. Вони можуть бути біологічними (наприклад, передчасне народження, наявність труднощів у розвитку за відсутності встановленого діагнозу тощо) та соціальними (неповні, сім’ї в СЖО, переселенці тощо). Діти, які перебувають під впливом цих чинників потребують підвищеної уваги фахівців.

Другий момент – це зміщення фокусу роботи від суто потреб дитини до уваги до сім’ї загалом. За словами фахівців, 10–15 % сімей, що виховують дітей раннього віку, потребують допомоги з раннього втручання.

Наразі в Україні працюють чотири центри – у Львові, Одесі, Харкові та Ужгороді. Ще 2019 року всі вони підписали спільний Меморандум про єдиний формат надання послуг, що означає дотримання спільних стандартів та методик роботи з дітьми до 4 років.



ПРИНЦИПИ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ

У центрі роботи з дитиною з ООП раннього віку є її сім’я. Тобто батьки є не тільки активними членами команди супроводу дитини, але й самі отримують підтримку та увагу. Адже виховувати дитину з ООП – велике навантаження й постійний стрес, інколи до цього додається тиск оточення, нерозуміння та не сприйняття особливостей дитини іншими людьми. Тож фахівці повинні зважати на потреби та побажання батьків у формуванні плану розвитку дитини.



Послуга раннього втручання формується так:

  • звернення батьків до центру;

  • перша зустріч та виявлення потреби;

  • діагностика особливостей дитини;

  • укладання індивідуального сімейного плану;

  • впровадження цього плану;

  • оцінювання та моніторинг результатів.

Цей цикл триває 6 місяців, а після аналізу результатів, починається новий етап за тим самим алгоритмом (окрім звернення батьків), але з новими цілями.

З дитиною працює команда корекційних фахівців і педагогів. Сім’ї пропонують спільні зустрічі не менше разу на тиждень, але за потреби їхня періодичність може бути й частішою. Заняття з дитиною не обмежуються лише роботою з корекційними педагогами. Адаптація дітей передбачає безперервне навчання й на побутовому рівні та в сім’ї – вони мають бути залучені до всіх сімейних справ та занять мірою своїх можливостей. Їхнє навчання та виховання також треба проводити й за межами домівки – на дитячих майданчиках, виїздах на природу, під час спілкування з іншими людьми.

Усі можливості навчання, методики та конкретні поради прописують фахівці в сімейному плані. Поетапне виконання порад спеціалістів дає змогу сім’ї нормалізувати своє повсякденне життя та стабілізувати стосунки із зовнішнім світом, а відтак – зменшити напруження та рівень стресу. Основним позитивним результатом програми раннього втручання експерти називають досягнення само ефективності сімей, які виховують дітей з ООП. Це, фактично, означає можливість давати раду собі (для батьків) та дитині, незалежно від зовнішніх обставин.

ПРОГРАМА ПЕРЕХОДУ З РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В САДОК

Програма раннього втручання закінчується, коли дитина досягає чотирирічного віку. Тоді фахівці радять батькам починати етап соціалізації, тобто обирати дитині дошкільний навчальний заклад. Тому рекомендується починати підготовку до нього приблизно за рік до початку навчання в садку.



Перший етап переходу

Він відбувається ще до зарахування в садок і стосується роботи з батьками. Насамперед, фахівці раннього втручання мають провести з ними розмову щодо готовності їхньої дитини до навчання та його переваг, розвіяти їхні стереотипи та страхи щодо перебування дитини в садочку та необхідності її повноцінної соціалізації. Батьки мають отримати повну інформацію щодо інклюзивної освіти, роботи інклюзивно-ресурсних центрів та можливості за потреби пройти комплексну оцінку. Також варто ознайомити їх із нормативно-правовою базою щодо інклюзивного навчання та можливостей для їхньої дитини в цьому контексті. У результаті, батьки можуть свідомо вирішити, яким буде подальше навчання їхньої дитини, а відтак – розпочати пошуки дошкільного навчального закладу, який відповідав би їхньому запиту.

Другий етап

Починається зі вступом у садок, коли фахівці раннього втручання мають організувати командну роботу з працівниками обраного закладу та допомогти їм налагодити роботу з дитиною. Для цього за ініціативою фахівців або батьків можуть бути проведені спільні зустрічі, де обговорюватимуться потреби дитини та особливості її адаптації до перебування в групі дітей. Такі зустрічі проводять у тристоронньому форматі (представники садка, батьки та фахівці раннього втручання).У розмові експертки рекомендують створювати доброзичливу атмосферу, коли кожен може ставити запитання, уточнювати та доводити думку, спираючись на свій досвід. Проте так само всі учасники повинні бути відкритими й до пропозицій та розглядати всі запропоновані гіпотези та шляхи вирішення питань, дотримуючись принципу поваги до думки інших.

Третій етап


Ще одна складова успіху спільної роботи – проактивність, тобто готовність працювати та експериментувати в інтересах дитини. Ідеально, якщо результатом такої зустрічі буде документально закріплений план дій, а також призначений відповідальний за його виконання. А кожен з учасників до наступної зустрічі має відповісти собі на такі запитання (етап рефлексії):

  • що було добре?

  • що могло би бути кращим?

  • що можна зробити по-іншому наступного разу?

Якщо кожен учасник програми переходу підходитиме сумлінно до виконання всіх його етапів та рекомендацій, дитина отримує суттєву підтримку та не зазнає стресу в цьому процесі. Це дає змогу поступово впроваджувати подальші методики її розвитку та збільшує ефективність інклюзивної освіти з перших днів перебування дитини в дошкільному закладі.



5


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.