Майстер-клас "Рецепти справжнього навчання"

Опис документу:
Навчання мусить бути захоплюючим, змістовним, а ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції. Майстер-клас Коваленко Ліни Василівни, вчителя української мови та літератури НВК: СЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназії №6

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

РЕЦЕПТИ СПРАВЖНЬОГО НАВЧАННЯ

Одного разу до батька прийшла дочка і скаржиться:

  • Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?

Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави.

  • Що змінилося? – запитав він свою дочку.

  • Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.

  • Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала мякою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.

  • А кава?

  • Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації…

Отже, бажаю Вам, ніколи не підлаштовуватися під обставини, а перетворювати їх на щось нове та прекрасне.

  1. У світовій педагогічній практиці існує безліч рецептів справжнього навчання. Але всі вони так чи інакше стосуються одних постулатів, які нам добре відомі. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея - це нова комбінація старих елементів. Немає нових елементів, є тільки нові комбінації».

  1. Отже, як би не називалися нові технології, навчання мусить бути захоплюючим, наповненим, а ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції.

  1. Видатний педагог Песталоцці пропонував починати будь-яке спільне навчання людей з об’єднання їх "через настрій".

  1. У працях відомого педагога К.Д.Ушинського знаходимо чимало цікавих висловлювань про особливості розвитку емоційних станів школярів. Привертає увагу думка педагога, що дитина розпізнає серцем почуття, які вона викликає в дорослих: «Переживання, що промайнули на обличчі і в очах у дорослої людини, інстинктивно відбиваються в нервах дитини і впливають на її душевний стан». Справедливо пише К.Д.Ушинський, що "діти не вміють приховувати своїх почуттів, та, коли їх переслідуватимуть за почуття, вони швидко навчаться таїти їх і тоді – вихователь блукатиме у темряві".

  1. Свого часу, виступаючи з доповіддю в Інститу­ті соціальної педагогіки, відомий психолог, педагог Януш Корчак продемонстрував у рентгенівському кабінеті серце хлопчика, який злякався у новій обстановці. Поставивши його на мить перед рентгенівським апаратом, педагог звернувся до слухачів: "Дивіться і пам’ятайте. Тоді, коли ви гніваєтесь і коли ви втомились, коли діти стають нестерпні і виводять вас із себе, коли ви серди­тесь і галасуєте, коли в нападі гніву ви намагаєтеся покарати, згадайте, що так виглядає і так реагує серце дитини".

  1. У непролазних лісах Амазонії один білий чоловік шукав нафту. Він дуже поспішав. Перші два дні тубільці, яких він найняв, робили все, аби якнайліпше впоратися зі своїми обов'язками.

Але на третій день тубільці стали перед білим чоловіком безмовно й непорушно. Люди не в змозі були працювати далі — це було ясно як день.

Нетерпляче поглядаючи на годинник та розмахуючи руками перед обличчям їхнього старшого, нафторозвідник дав зрозуміти, що треба якнайшвидше братися до роботи, бо час утікає.

"Це неможливо, — спокійно відповів чоловік. — Вони надто швидко бігли і тепер чекають, щоб до них вернулися їхні душі".

Ідеалом нашого часу є швидкість люди все роблять чимраз швидше. Але водночас щораз більше їх опановує втома, неспокій, невдоволення. А все тому, що душі зосталися позаду і не можуть їх наздогнати.

Ми, педагоги, теж все життя поспішаємо, адже необхідно виконати програму і так хочеться, не витрачаючи даремно і хвилини, подати на уроці, занятті якомога більше матеріалу. Але при цьому ми забуваємо, що на навчання впливає два основних фактори: стан і стратегія. Третім, звичайно ж, є сам зміст навчання.

Стан – це правильний настрій, що налаштовує на навчання. Проте традиційні системи часто ігнорують роль стану. А даремно, бо він найвагоміший серед інших. Дитина повинна «розкритися» ще до того, як почнеться процес навчання. Адже тільки «розкрившись» емоційно, вона зможе досягти стану максимальної кмітливості.

  1. Вплив педагога на психологічний клімат у класі, групі дітей дуже великий. У забезпеченні творчої співпраці важливу роль відіграє емоційне налаштування на урок чи заняття. Для забезпечення емоційного налаштування на навчання можна застосувати багато прийомів. Це, наприклад, сугестії, афірмації, ігри кокології, метафори, тести.

  1. Сила сугестії – поради, навіювання – має величезне значення під час навчання. Досягнення можливі лише тоді, коли ми віримо, що можемо це зробити; ми наражаємося на невдачі, якщо очікуємо їх. «Ланцюг довіри», «Скринька радості», «Коло компліментів», «Хвастощі», «Коло успіху», «Від щирого серця» та інші - сугестії, що поповнять методичний арсенал педагога.

Сугестії

«Ланцюг довіри»

  • Діти, для того, щоб ми ефективно працювали, маємо більше довіряти один одному, маємо бачити те, що є у нас спільного.

(В учнях необхідно розвивати навички довіри. Учням пропонується відшукати і назвати щось спільне з сусідом, утворюючи своєрідний ланцюг).

«Коло компліментів»

Для розвитку комунікативних навичок можна використати «Коло компліментів».

Учні стають у коло і, взявшись за руки, по колу говорять один одному комплімент. Або «Обміняймося компліментами». Учні записують у зошит сусіда по парті комплімент.

«Коло успіху»

Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що…»

«Від щирого серця»

Учні, передаючи іграшку у вигляді серця, бажають одне одному всього найкращого від щирого серця.

«Хвастощі»

Кожен повинен похвалитися перед класом своєю якістю, умінням.

  1. «Криголам»

Учні тримають у руках серветки. Учитель дає інструкції:

  • складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній кут;

  • знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут ( і так доти, доки можна рвати папір) ;

  • розгорніть папір.

  • Чому серветки різні?

  • Чи є у когось правильна чи неправильна серветка?

( Отже, всі мають рівні права для самореалізації).

«Зіпсований телефон»

Учитель тихенько передає побажання учневі, той переказує далі й останній записує побажання на дошці.

  1. «Підтримка»

Учні пишуть сусіду по парті на листочках-сердечках слова підтримки: «Ти молодець, тому що…»

«Долонька»

«Долоньки»

Учні обводять на аркуші паперу долоню. На кожному пальчику пишуть побажання.

  1. «Тепло душі»

Вчитель:

  • Добрий день, діти! Прошу вас прочитати слова, записані на дошці, стоячи. Нехай першими сядуть уважні, другими - чуйні, а тепер - сердечні та щирі, згодом - добрі та милосердні.

  • Ви вагалися? Чому? Тому що ваші душі переповнені і одним, і другим, і третім. Поверніть, будь ласка, руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш? Це тепло його серця, його душі, яке зігріє вас під час уроку.

Чарівна крамниця”

Вчитель пропонує уявити, що вони знаходяться в чарівній крамниці, де він – продавець. Кожен учасник може обміняти риси (мудрість, сміливість, чесність тощо), яких, на його думку, забагато і ними можна поділитися з іншими, або ті, яких він хоче позбутися, на риси, яких не вистачає.

Афірмації

  1. Афірмації— це твердження, що допомагають змінити наш спосіб мислення і сформувати майбутнє, до якого ми прагнемо. Але не тільки. Афірмація — це думки, слова, відчуття, емоції, що кожний із нас використовує в повсякденному житті. При цьому, як всі ми розуміємо, використовуємо ми не завжди позитивні, а і негативні твердження. Отже в першу чергу, якщо ви хочете змінити своє життя на краще за допомогою афірмацій, то потрібно використовувати їх тільки в позитивній формі.

Отже, як це працює? Задумайтеся про те, що ви говорите? Замислитесь, скільки разів на день, наприклад, ви або люди, які оточують вас, вимовляють слово «Кошмар!!!» і !«Жах!!!» Ці слова треба забути! Щоразу замість них говоріть «Ура!» Якщо вголос так вчинити складно, можете говорити це про себе. Головне — замінити кожен негативний імпульс на позитивний.

Або, наприклад, фраза здивованої людини «Нічого собі!» взагалі не витримує ніякої критики. Запам'ятайте раз і назавжди — «Все собі». І тільки так, тоді благополуччя ходитиме за вами по п'ятах. Наші думки і емоції формують наше життя і наше оточення. Позитивні думки і емоції любові, щастя і задоволення, притягатимуть в наше життя щасливі події і потрібних нам людей. Головне — ваш позитивний настрій, віра в те, що у вас все вийде.

Отже, по-перше, будь-яке позитивне твердження формулюється в теперішньому часі або як факт, що вже відбувся. По-друге, не повинно бути частинки «не». По-третє, воно повинне бути направлене тільки на благу справу і в ім'я добра і любові у всьому Всесвіті.

Не можна не привести як приклад Луїзу Хей — автора книжок «Зціли своє жит­тя», «Зціли своє тіло», «Сила в середині нас», яка і є засновником теорії афірмацій. Не див­лячись на те, що народилася вона в дуже бідній сім'ї, піддавалася в дитинстві знущанням з боку оточення і багатьом іншим речам, про які я не розповідатиму, вона змінила своє життя за допомогою позитивного мислення, яке стало сутністю її життя. І все, що зуміла досягти Луїза Хей, вона досягла без сторонньої допомоги шляхом активного застосування методу позитивного мислення, в основі якого лежать її унікальні афірмації.

Я маю свободу вирішувати, що є щастям для мене! Я маю волю бути щасливим у своєму розумінні! Я щасливий!

Такі афірмації створили учні 11 класу Валентини Соснової під час вивчення роману Багряного «Тигролови».

  1. Використовуючи притчі й метафори, педагог може управляти увагою учнів, актуалізувати потрібний змістовний контекст.

Педагог розпочинає урок, заняття з притчі, легенди, розповіді про власні спостереження тощо. Використовуючи притчі й метафори, педагог може управляти увагою дітей, актуалізувати потрібну змістовність навчального матеріалу. Н.Пезешкіан виокремив такі функції притч та історій:

  • функція дзеркала (за допомогою історій людина може порівняти свої думки й переживання з тими, про які розповідається в історії, і сприйняти те, що на цей момент відповідає власним психічним структурам);

  • функція моделі (як відомо, історії — це моделі, отже, вони допомагають учитися за допомогою моделі: дають можливість людині по-різному інтерпретувати зміст історій, подій, викладених у ній, зіставляти цей зміст із власною ситуацією);

  • функція опосередкування (історія стає своєрідним захисним буфером, що дозволяє учасникам висловити свої думки через власне розуміння історії);

  • функція зберігання досвіду (легко запам'ятовуються й, оскільки пов'язані з досвідом, допомагають зберігати його);

  • функція носія традицій (історії та притчі спрямовують думки за межі індивідуального життєвого обрію й передають далі естафету думок, міркувань, асоціацій);

  • історія як помічник у поверненні на більш ранні етапи індивідуального розвитку Отже, використання притч допомагає зняти напруженість у класі, атмосфера стає теплішою, крім того, що історії звернені до інтуїції та фантазії).

Вашій увазі пропонуються притчі, які вчитель може використати на уроках.

Наприклад, розпочати урок можна з притчі «Тут усе роблять ґрунтовно».

Вчитель:

Коли сільський суддя хворів, його обовязки виконував Ходжа Насреддин. Одного разу до суду вбіг чужоземець і закричав: « На мене напали й пограбували! Хтось біля самого села викрав мій одяг і чоботи! Злодій десь тут, у селі!»

Насреддин подивився на чоловіка та сказав: «Я бачу, злодій не вкрав твою спідню сорочку, чи не так?» Чужоземець відповів збентежено : «Ні, не вкрав». Ходжа подумав хвилину, потім сказав: «У такому випадку злодій не з нашого села, тут усе роблять ґрунтовно».

Пустеля плаче

У Північній Африці один європеєць побачив, що якийсь бедуїн лягав на землю, прихиляв вухо додолу й щось слухав.

Здивований європеєць запитав його:

- Що ти робиш?

Бедуїн підвівся і відповів:

- Слухаю... як пустеля плаче. Плаче, тому що хотіла би бути садом, парком...

Два віслюки

До Віфлеємської печери придибали два вто­млені, геть знесилені віслюки. Під важкими обладунками, якими щодня навантажував тварин їхній власник - мельник, а ще від ударів кийка, яких ніколи не шкодував для них, їхні хребти облізли й вигнулися.

Захоплені Божим Дитятком, віслюки покло­нилися Йому і якийсь час молились, як усі. При виході їх уже чекав немилосердний господар.

Обидва віслюки вирушили з опущеними голо­вами і важким вантажем на спині.

  • Усе марно, - мовив перший. - Я просив Месію звільнити мене від вантажу, а Він не зро­бив цього.

  • А я, - озвався другий, що рухався енер­гійно, - просив Його, щоб додав мені сил.

Коли хтось тобі каже: "Життя таке важке",- спитай: "У порівнянні з чим?"

Тачка

Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з каменями. Перехожий ставить кожному з них те саме запитання:

- Що ти робиш?

Перший відповів:

- Везу цю кляту тачку.

Другий відповів:

- Заробляю собі на хліб.

Третій же вимовив:

- Будую місто.

Гроші

За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит, ліки, але не здоров'я; будинок, але не домашній затишок; книжки, але не розум; прикраси, але не красу; розкіш, але не культуру; розваги, але не щастя; релігію, але не порятунок (Поль Брегг).

Мавпа і риба

(Притча від Д. Адамса)

Трапилася одного разу велика повінь, і застала вона мавпу і рибу. Мавпа, створіння моторне і досвідчене, ухитрилася видертися на дерево і вислизнула від бушуючих вод. Подивившись зі свого безпечного місця вниз, вона побачила, як відчайдушно нещасна риба бореться зі стрімким потоком. З найдобрішими намірами мавпа нахилилася і вийняла рибу з води.

Присяга

Один китайський імператор урочисто присягнув: "Я позбудуся всіх своїх ворогів — жодного не буде у моїй державі!"

Через якийсь час піддані побачили, як він прогулюється в імператорському парку зі своїми ворогами, беручи їх за руки, сміючись і жартуючи. "Хіба ти не обіцяв, що позбудешся ворогів?" — запитав один із придворних.

"А чи ж я їх не позбувся? — відповів імператор. — Я зробив з них друзів!"

Гобелен

Одного монаха послали до монастиря ткати разом з іншими великий гобелен. Якось він спустився зі своєї драбини дуже обурений.

- Досить! Я більше не можу працювати! Вказівки, які дають мені, беззмістовні! Я працював золотою ниткою, а тут мені кажуть зав'язати її і відтяти...

- Сину, - сказав спокійно старий монах, - ти не бачиш цього гобелена так, як треба його бачити. Ти працюєш з виворітнього боку і тільки з одним фрагментом.

І повів його показати роботу з лицевого боку. Молодий монах остовпів. Він працював над дуже красивим гобеленом - «Поклоніння трьох царів», а його нитка творила частину німба навколо голови Божого Дитятка.

Чи часто ми, вчителі, бачимо весь гобелен, що нам доручено ткати?

Під час емоційного налаштування можна скористатися іграми кокології.

Кокологія

  1. Кокологія (від япон. кокоро — «свідомість», «дух», «душа», «відчуття» і грецьк. логос — «вчення»). Кокологію можна розглядати як низку психологічних ігор, призначених для того, щоб розкрити емоційні й поведінкові особливості учня. Творцем кокології є Ісаму Сайто, професор університету Ріссі, автор кількох психологічних бестселерів. Генеральним продюсером проекту виступив Тадасіко Нагао.

Нещодавно виповнилося 10 років з дня виходу першої книги з кокологіі - збірника із серії тестів, складених в ігровій невимушеній формі, які не претендують на серйозність і тим вигідно відрізняються від багатьох тестів (менше спокус «вирахувати» правильну відповідь або «підігнати» її під «хороше» значення, створюючи приємне враження про себе). В цих тестах головне - уява, що допомагає доповнити, добудувати, домалювати пропонований сюжет, а отже, й інтерпретувати психологічний стан людини.

Правила ігор

  1. Учасник гри повинен відповідати перше, що спадає йому на думку.

  2. Не потрібно намагатися вгадувати відповіді.

  3. Необхідно бути чесним із самим собою.

  4. Не можна забігати наперед.

  5. Необхідно спостерігати за реакцією людей (включаючи власну)

  6. Потрібно намагатися зберігати свою свідомість відкритою.

16-19 «Під небом блакитним»

Уявіть собі чисте блакитне небо без жодної хмарини. Одна лише думка про це має хоч трохи поліпшити настрій людини. Тепер подивіться очима свідомості на навколишній ландшафт. Яка з перерахованих нижче картин найбільше заспокоює і розслабляє вас?

  • Біла засніжена рівнина;

  • блакитний морський простір;

  • вкриті зеленню гори;

  • поле, що поросло жовтими квітами.

Пояснення:

Блакитний колір має здатність заспокоювати душу. Навіть якщо просто уявити собі якусь картину в блакитних тонах, то можна відчути, як пульс уповільнюється, а дихання стає глибшим. Інші кольори також мають певне значення. Картина, яку учасники намалювали у своїй свідомості, розкриває прихований талант, що ховається в глибинах спокійної свідомості.

Білу засніжену рівнину «бачать» сприйнятливі люди, які з першого погляду розуміють ситуацію і розплутують складну проблему без яких-небудь доказів або пояснень. Вони володіють усім необхідним для того, щоб бути проникливою і рішучою людиною і навіть трохи провидцем.

Блакитний морський простір уявляють люди, що мають талант до міжособистісних взаємин.

Укриті зеленню гори побачили учні, які мають дар експресивного спілкування, завжди можуть підібрати потрібні слова, щоб висловити свої відчуття.

Поле, що поросло жовтими квітами, бачать люди, яких можна назвати джерелом знань і творчості, які сповнені ідеями й мають безцінний потенціал.

20. «Розмалюй чашку»

Уявіть, що Вам необхідно розмалювати білу чашку. Ви вже обрали колір фарби - блакитний. Залишилося підібрати лише візерунок.

Отже, що Ви намалюєте?

      Смужки.

      Кружечки.

      Клітинки.

      Хвильки

Пояснення:

Блакитний колір найбільше асоціюється з розумовою діяльністю, що передбачає не тільки інтелект, а й уяву та інтуїцію. Біла поверхня чашки - це чистий аркуш, на якому ваш розум може реалізуватися природнім способом. Отже, вибраний узор свідчить про склад вашого розуму.

1.Смужечки.

Ви людина, яка вміє розв’язувати проблеми, швидко приймати рішення та миттєво переходити від слів до справи. Чи потрібно дивуватися, що оточуючі сприймають вас не тільки як лідера, а й як надійну опору в складних життєвих ситуаціях.

2.Кружечки.

Ви наділені гнучким, артистичним складом розуму. Інколи ви здаєтеся людиною ексцентричною, однак саме ви ( з вашими талантами та унікальним баченням світу) значно збагачуєте цей дивовижний світ.

3.Клітинки.

Ви прекрасно можете впоратися з вимогами й проблемами сучасного повсякденного життя. Але це не означає, що ви звичайна людина. Мало хто вміє так чітко та грамотно організувати своє життя. Ось чому у вас завжди є час для співчуття тим, хто цього потребує.

4.Хвильки.

Ваш талант полягає в умінні створити навколо себе атмосферу, в якій панує доброзичливість, повага. При цьому ви не вимагаєте до себе особливої уваги. Просто людям подобається надавати вам допомогу. Ті, хто вас оточує, впевнені, що з вами світ - краще.

21. «Стережись!»

Уявіть, що у вас на балконі стоїть горщик з рослиною. Ви ненавмисно штовхаєте його, і він летить вниз. Що відбувається далі?

    Горщик падає на землю сторч. Ні він сам, ні рослина не постраждали.

    Горщик розбивається, проте рослина непошкоджена.

    І горщик, і рослина розбиті вщент.

    Дивно, але ви не бачите ніяких слідів ні горщика, ні рослини.

Пояснення:

Образ домашньої рослини - це образ наших почуттів та емоцій, які ми приховуємо від оточуючих.

    Горщик падає на землю сторч. Ні він сам, ні рослина не постраждали.

Люди бачать вас сильним і впевненим у собі. Проте в душі ви зовсім не такий куленепробивний. Можливо, вас більше турбує власний образ, ніж бажання йому відповідати.

    Горщик розбивається, проте рослина непошкоджена.

Ваші спокій і незворушність продиктовані небажанням демонструвати оточуючим свої емоції. Однак ці почуття зростають всередині вас. Бережіться. Будь-яка захисна оболонка зрештою впаде під їх натиском.

    І горщик, і рослина розбиті вщент.

Можливо, ви не завжди буваєте в центрі уваги. Тим не менш, вам цього дуже хочеться. Будь-який зручний випадок - і ви самі не помітите, як зможете вирватися з пут поведінки, які самі собі нав'язали.

    Дивно, але ви не бачите ніяких слідів ні горщика, ні рослини.

Ви любите і вмієте піднімати людям настрій своїми жартами і оптимізмом. Втім, можливо, що за цим яскравим фасадом ви приховуєте якісь серйозні почуття, які не хочете демонструвати оточуючим.

Діагностика емоційного стану учнів

22. Діагностика емоційного налаштування на урок допомагає вчителю виявити проблеми і труднощі в соціально-психологічному аспекті. Знаючи, які емоції, відчуття переважають в учнів, учителю значно легше вибудувати свою діяльність на уроці.

23. «Термометр»

Якщо всі крапки на «Термометрі» знаходяться, наприклад, у верхній частині, яку ви обрали як позитивну, то педагог може починати проводити заняття. У разі, коли велика кількість крапок, що сигналізують про погане емоційне самопочуття, педагогу небажано відразу застосовувати інтерактивну технологію, особливо, якщо вона вимагає налагодження взаємодії між дітьми. Можна значно поліпшити психологічну атмосферу в аудиторії, поговоривши з дітьми і

налаштувавши їх на виконання завдання.

24. «Рибки»

- Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до навчання. Виберіть рибку, колір якої вам найбільше подобається саме зараз.

( Діти вибирають рибку)

25. У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце, яке долає свій шлях вночі в океані. Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.

26. У добу середньовіччя риба стала символом духовної сутності, що прихована під покровом речей, які ми бачимо. В алхімічній традиції риба тлумачиться як символ містичного переродження. Ті, хто з вас обрав червону рибку, у цю хвилину ви насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до перетворення.

27. Риба – символ родючості, життєдайності. Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите уміння творчо мислити.

28. За японською міфологією опорою Землі являється гігантська рибина. На цій рибині тримається Земля. Ваш вибір зелена рибка – ви готові до розв’язання серйозних проблем.

29. «Метелики»

Метелик – це символ душі. В Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або дівчини з крильцями метелика. До речі, слово «психе» перекладається і як душа, і як подих, і як метелик. Метелики допоможуть визначити провідну рису вашого характеру.

(Учні вибирають малюнок метелика, який їм найбільше імпонує)

Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок – бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.

Ті, хто вибрав метелика синього кольору, провідна риса вашого характеру – життєлюбність.

У Японії метелик – символ щастя. В кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли ж до помешкання залітає метелик, то його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить.

Ті, кому сподобався метелик зеленого кольору, уміють відчувати себе щасливими.

Північноамериканські індіанці чероки вірили, що метелики – це духи вогню, які народжуються в полум’ї і йдуть у полум’ я.

Якщо ваш вибір – червоний метелик, ви експресивна натура.

У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.

Якщо вам сподобався жовтий метелик, мрійливість – провідна риса вашого характеру.

«Троянда»

  • Покажіть троянду, колір якої відповідає вашій підготовленості до уроку.

( Учні вибирають квітку)

Жовта троянда: готовий працювати, думаю, що труднощів не буде.

Рожева троянда: відчуваю впевненість, бажання творчо працювати.

Червона троянда: не зовсім упевнений у своїх силах.

Біла троянда: не відчуваю впевненості у власних силах, потрібна допомога

«Півонія»

- Я пропоную Вам, скориставшись романтичною наукою «селам», яка зявилася в 17 столітті в Константинополі, зясувати відчуття, які супроводжують Вас останнім часом. Отже, оберіть півонію, що припала Вам до душі.

Пояснення:

Вибір кремової півонії свідчить, що останнім часом ви відчуваєте радість, навіть виконуючи домашнє завдання.

Ви обрали червону півонію, тому що відчуття експресивності, бадьорості притаманні саме вам.

Вибір рожевої квітки свідчить: ви легко долаєте будь – які перешкоди, що виникають на життєвому шляху.

«Лотос»

- Природа подарувала нам чарівні лотоси різних кольорів. Щоб дізнатися наскільки ви готові до реалізації своїх можливостей на уроці, оберіть лотос, який вам подобається.

Червоний лотос, за переказами, продовжує життя, повертає молодість та красу. Ваш вибір свідчить про потяг до активної самореалізації, бажання домогтися успіху, залучивши завзяття та наполегливість.

Блакитний лотос єгиптяни називають небесною лілеєю. Ваш вибір свідчить про те, що в океані життєвих випробувань, ви завжди оберете правильний курс.

Зараз ви готові до розкриття своїх творчих можливостей.

Рожевий лотос Геродот називав ранковою квіткою, що пелюстками освітлює вкриту мороком землю.

Ваш вибір переконує, що ви налаштовані освітити всіх присутніх своїми знаннями.

У Китаї лотос шанують як священну рослину, що уособлює чистоту та силу, здатну до перетворень.

Можливо, вибір білої квітки попереджає, що ви поки що не готові до активної роботи на уроці, але здатні знайти в собі сили для плодотворних змін.

«Розмалюй хмарку»

І варіант

- Розмалюй хмарку тим кольором, який відповідає твоєму настрою.

ІІ варіант

  • Якби ти був чарівником, якого кольору ти б зробив хмари на небі?

Коротка характеристика основних кольорів як емоційно-психологічного вираження особистості:

- Синій: сумлінний, спокійний, декілька холодний.

- Зелений: самостійний, наполегливий, іноді упертий, напружений.

-Червоний: доброзичливий, товариський, енергійний, впевнений, дратівливий.

- Жовтий: дуже активний, відкритий, товариський, веселий.

-Фіолетовий: неспокійний, емоційно напружений, що має потребу в душевному контакті.

- Коричневий: залежний, чутливий, розслаблений.

- Чорний: мовчазний, егоїстичний, ворожий.

- Сірий: млявий, пасивний, невпевнений, байдужий.

«Парасолька»

"Ніхто на світі не знає стільки казок, скільки знає їх Оле-Лукойє … Під пахвами у нього по парасольці: одна з картинками, яку він розкриває над чемними дітьми, і тоді їм усю ніч сняться пречудові казки, а друга зовсім проста, гладка, яку він розкриває над неслухняними дітьми; вони і сплять всю ніч як колода, і вранці виявляється, що вони рівно нічого не бачили уві сні!»

Така звична річ, як парасолька, має доволі давню історію. Три тисячі років тому парасолю придумали китайці і слугувала вона не засобом захисту від непогодних явищ, а являла собою символ влади. В Європі парасоля спершу теж використовувалася як знак привілейованого статусу.

Винахідником парасолі від дощу вважається англієць Джонас Хенвей (1750). Спершу над ним усі жартували, адже шляхетні люди в негоду з дому не виходили. Видання «Frauenzimmerlexikon» так відгукувалося про парасолі,

« парасоля – це прикриття з клейонки, що використовується як для захисту від сонячних опіків, а іноді - від дощу» .

  • Якого кольору парасольку обрав би ти, щоб захиститися від зливи? (Фіолетова, чорна, жовта, синя, зелена, червона)

Фіолетовий подобається людям із завищеною самооцінкою. Вони, зазвичай, задоволені собою, легко переживають невдачі, адже свято вірять у їх випадковість

Червоний колір обирають люди енергійні, які полюбляють, бути в центрі уваги і в центрі будь-яких подій. Вони полюбляють брати на свої плечі непосильний тягар.

Синьому надають перевагу люди врівноважені, які цінують глибокі стосунки. У них небагато друзів, але це дійсно близькі люди. Якщо ви вибрали синій колір, можливо, ви не задоволені своїми вольовими якостями.

Зелений колір вказує на амбітність. Його обирають люди, яким важливо досягти високих результатів. Ці досягнення обов’язково повинні оцінити інші. Ті, хто обрав зелений колір важко сприймають критику, болісно переживають власні невдачі.

Жовтому надають перевагу оптимісти, ті, хто полюбляє життєві зміни, ті, хто обрав для себе девіз: «Все, що не відбувається, - на краще!».

Чорний символізує негативізм. Його обирають люди, які не бажають змінюватися. Їх принцип: «Я такий, який є!»

«Кольоровий настрій»

  • Визначте свій настрій за допомогою одного з кольорів веселки

Райдуга – це дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу. У давніх літописах райдугу називали «райською дугою» (скорочено «райдугою»). Народження райдуги вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє.

У релігійній символіці райдуга виступає символом миру та злагоди. Згідно розповсюдженому тлумаченню, червоний колір означає Божий гнів, оранжевий – радість, жовтий – щедрість, зелений - надію, блакитний – щастя, синій – умиротворіння природних сил, а фіолетовий – велич.

- Нехай же на нашому уроці райдуга засяє усіма своїми барвами.

«Паровозик»

  • Оберіть вагончик, на якому ви б хотіли мандрувати країною Знань.

;

У сучасній шкільній практиці простежується відмова від стандартного уроку за усталеною схемою: опитування — вивчення нового матеріалу — закріплення — домашнє завдання. Словесники-новатори все частіше доводять, що урок літератури — це художньо-естетичний витвір, що має не лише дати знання, а й викликати в учнів колективне художнє переживання та обмін естетичними емоціями, дати імпульс внутрішній роботі думки учнів, підготувати їх до діалогу з письменником. Це зумовлює безперервний пошук нового, свіжого стилю викладання і спілкування з учнями.

Насамперед учителю необхідно продумати, як підготувати учнів до сприйняття художнього твору, як розпочати знайомство з ним. Цей етап має викликати інтерес у школярів, скерувати їх на сприйняття авторської думки, створити атмосферу емоційного співпереживання, налаштувати на певну тональність, підготувати учнів до духовної діяльності під час читання літературного твору.

Учителі переконуються, що учнів зовсім не зацікавлює початок знайомства з художнім твором та його автором на кшталт: “Написаний у такому-то році, відобразив такі-то історичні події...”. Важливо пам'ятати, що настрій на розумову працю неможливо здійснити без емоційної домінанти. Цьому слугуватимуть різноманітні методи і прийоми, а саме: проблемна ситуація, прослуховування грамзаписів з голосом митця, пісень; виразне читання його творів та віршів про нього; перегляд книжкових експозицій, кадрів діа-, кіно- чи відеофільмів, фотографій, ілюстрацій до творів чи репродукцій картин тощо.

Франко «Зів’яле листя»

Соціально-психологічна діяльність учителя літератури ґрунтується на знанні психологічних основ викладання свого предмета, психічних станів учнів, закономірностей процесу сприйняття явища мистецтва слова і законів людського спілкування. Без цих знань урок не може відбутися. На жаль, нерідко трапляється, що словесник добре підготувався до заняття, продумав його в літературознавчому й методичному аспектах: знайшов цікавий матеріал, запроектував різноманітні навчальні ситуації, залучив ТЗН й унаочнення, склав блискучий конспект, а втілити це в життя не вдалось.

Причиною такої педагогічної невдачі здебільшого буває відсутність взаємозв'язку між педагогом та його учнями, невміння створити відповідну атмосферу для спілкування. Один невдалий жест, необережне слово, фальшива інтонація — і в класі запанував настрій, далекий від того, на який розраховує вчитель для реалізації запланованих завдань.

Психологи твердять, що учень сприймає всі впливи через особистість учителя, а значить, через спілкування з ним. І якщо це спілкування не зацікавлює, а викликає неприйняття особистості педагога, ситуацію внутрішнього напруження, дискомфорту, невпевненості в собі, страх помилитися або повну байдужість, то ця негативна реакція стомлює дітей і поширюється на навчальний матеріал. Серед методистів панує думка, що учні відчувають втому, перевантаження від великого обсягу матеріалу. Це не так, адже насичений, але цікавий урок, проведений в атмосфері співтворчості, проходить швидко. І навпаки, нудним і довгим здається заняття, побудоване за віджилими законами авторитарної педагогіки, коли учень сприймається лише як об'єкт впливу, а не повноправний партнер, співучасник спілкування, самокерована, самостійна та вільно діюча особистість.

Учені-психологи визначають умови ефективності педагогічного спілкування такими чинниками: майстерність учителя, уміння відчувати ситуацію на уроці, додати психологічні бар'єри, вирішувати конфліктні відносини. Але ефективність спілкування залежить чи не найбільше від підготовленості педагога до нього. Якщо вчитель байдужий до особистостей своїх учнів, не живе життям класного колективу, не “заряджений” оптимізмом, то у стосунках з дітьми неминучий формалізм і менторство. Ось як про це образно говорить досвідчений словесник Ю.Л.Львова: “При доброзичливості педагога, при його готовності допомогти своєму вихованцю виникає почуття єдності учня і вчителя, їх нібито спільного сходження на гору. І навіть якщо це сходження повністю не відбулося, а відповідь учня оцінена низьким балом, учень не образиться, а лише усвідомить своє незнання чи невміння, захоче краще підготуватися наступного разу”.

Основні завдання уроку літератури: стимулювати емоційну сферу учнів, виховувати високу культуру почуттів, цілеспрямованість й міцність переконання, а отже, мета словесника — створювати на уроках атмосферу естетичного співпереживання, коли явище мистецтва слова сприймається одночасно всім класним колективом. І настрій в аудитори повинен посилювати естетичне сприйняття художнього твору, залучити до діалогічного спілкування якомога більше учнів.

«Хрести» Самарухи О.В.

Сама природа літературного твору зумовлює необхідність діалогу, обмін думками з приводу проблем, що порушуються автором. Як твердив літературознавець М.Бахтін, “кожному явищу культури притаманна діалогічність, тобто спілкування письменника зі світом”. Отож, учитель має сприяти здійсненню цього діалогу, в якому відбувається розкриття не лише змісту твору, а що найголовніше — самопізнання особистості учнів, осмислення ними власних моральних якостей.

Підбиваючи підсумки нашої розмови про педагогічну творчість, хочеться процитувати слова професора Б.І.Степанишина: “Творчий підхід до своєї праці веде до виникнення індивідуального стилю вчителя, основою якого є загальна і предметна професіограма, а в них— національна та релігійна свідомість, громадянська зрілість і морально-етична чистота, захопленість учительським фахом у поєднанні з глибоким знанням свого предмета, доброта серця і справедливість, досконале знання дидактики і педагогічної психології, чистота і багатство усного та писемного мовлення, його образність, вправність і натхнення у виразно-художньому читанні”.

Октавіо Окампо

Потрібно враховувати індивідуальні можливості учнів, переваги різних видів сприймання: акценти на зорове, аудіальне, кінестетичне. А тому перед одним уроком варто дати прослухати уривок музичного твору, перед іншим — оглянути ілюстративний матеріал; на основі їх зобразити свій емоційний стан, дібрати зі словника емоційних термінів слова, за допомогою яких учні зможуть описати свій стан. Так само можна опрацьовувати випереджальними запитаннями назву твору та навіть на етапі першого ознайомлення з твором змістову спрямованість. Тобто проводити попереднє емоційне налаштування учнів. Наприклад, ознайомлюючись з поемою М. Вороного «Євшан-зілля», добре було б дати змогу учням потримати букетики полину, понюхати їх, оглянути картини степу у різні пори року, прослухати пісню у виконанні Т. Повалій «Мамо..» на слова Б. Олійника. Після цього обов'язково з'ясувати: які почуття виникли у дітей, який настрій оволодів ними, чому? Підбити невеликий підсумок, говорячи про те, що мова буде йти про найсокровенніші почуття, найглибші, ті, які йдуть від матері, від рідної землі, від Батьківщини. Доцільно було б проаналізувати етимологію слова «Батьківщина». Обов'язковою має бути випереджальна словникова робота, не в ході читання твору, а перед цим, адже під час читання вона заважатиме його цілісному сприйманню.

Презентація «Моя Україна»

Лунає спокійна мелодія – звуки природи.

Заплющте очі. Уявіть собі, що ви виходите з лісу на нескошений луг і ваше серце переповнюється радістю: скільки тут різних квітів, схожих на святковий танок. На зеленому лузі біліють ромашки, жовтіють кульбабки. Навколо цих квітів літають бджоли, жуки, коники, метелики, птахи. І по всьому полі стелиться духмяний аромат польових квітів, який наповнює ваше тіло силою та здоров’ям, а вашу душу гарним настроєм.

- Розплющте очі. Намалюйте куточок природи.

(Зім’яти листок, потім розгладити....)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.